Napíšte nám
o vašom vozidle
Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.
Čo o svojom aute napísať?
Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu
Začiatkom decembra bol Berlín hostiteľom 12. ročníka sympózia CTI. Od 2. – 5. decembra sa na jednom mieste stretli špičkoví odborníci hybridných systémov, elektrovozidiel a prevodových ústrojenstiev.
Jednou z najzásadnejších noviniek bolo predstavenie nového typu šesťstupňovej automatickej hybridnej prevodovky s dvoma hriadeľmi (podobne ako dvojspojkové prevodovky) nazvaná OGeco Concept.
Na vývoji sa podieľala britská spoločnosť Vocis a taliansky špecialista na prevodovky Oerlikon Graziano Drive Systems.
Dva stupne navyše
Už v blízkej budúcnosti chce nový typ prevodovky presvedčiť nízkou hmotnosťou, vyššou efektivitou radenia voči súčasným dvojspojkovým prevodovkám, hybridným i elektrickým režimom a zároveň nižším finančným zaťažením pri výrobe.
„Zvýšenie komfortu pri radení v nízkych rýchlostiach neznamená kompromis v rýchlosti radenia a zníženú odozvu pri temperamentnej jazde.“ povedal Roberto Gay, šéf technického vývoja v spoločnosti Oerlikon Graziano Drive Systems.
Princíp fungovania je v implementácii elektromotora s malou dvojstupňovou prevodovkou do primárnej prevodovky. Elektromotor sa presadí hlavne počas preraďovania primárnych prevodových stupňov a chvíľky zaváhania spaľovacieho motora. Automobil tak získa kontinuálny ťah a primárne prevodové stupne sú radené bez neželaného trhnutia.
Určená pre civilné aj športové autá
Nový typ prevodovky je využiteľný pre vozidlá s pohonom prednej i zadnej nápravy. Vďaka elektromotoru s výkonom 120 kW (163 k) a krútiacim momentom 200 Nm je schopná dobre fungovať aj v čisto elektrickom režime.
Samozrejmosťou je klasický hybridný režim i režim, v ktorom spaľovací motor cez elektromotor – generátor nabíja akumulátory. Športový režim zas zaistí odovzdanie maximálneho výkonu i krútiaceho momentu z oboch typov motorov naraz.
Všetko údajne záleží len od konkrétnych potrieb, nastavenia režimov prevodovky a kapacity batérií.
Podľa dostupných informácií bude mať nová prevodovka svoju premiéru v bližšie nešpecifikovanom aute začiatkom budúceho roka. Vieme však, že má výkonný motor pod prednou kapotou, poháňané zadné kolesá a pôvodne mu slúžila sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka.
zdroj: ts Oerlikon