Modely s prívlastkom Picasso ukazujú príklad spojenia praktickej stránky a iného pohľadu na vec. Spomeňme ešte prvú generáciu Xsara Picasso a netradične tvarovanú karosériu, na ktorej bolo ťažké rozoznať, kde má auto predok.
Druhá generácia s civilnejším dizajnom mala zase volant s pevným stredom. Aktuálny Citroen C4 Grand Picasso síce dáva jasne najavo, kde má predok, už nemá volant s pevným stredom, ale napriek tomu je dostatočne extravagantný.
Stačí pozrieť na prednú masku a "technospace" interiér. Čo je asi najdôležitejšie, rozmermi a cenou už začína prerastať triedu, v ktorej bojoval doteraz.
Previedol všetku nádheruS cieľom ukázať čo najviac, mal testovací Citroen Grand C4 Picasso Intensive naozaj všetko. Okrem prvkov z najvyššej výbavy Exclusive bolo v aute množstvo iných drobností.
Mnohé doplnky môžu byť o výbave, pretože za elektrické otváranie piatych dverí, tvarovateľné opierky hlavy, aktívny tempomat, čiastočné kožené čalúnenie, masážne sedadlá alebo relaxačné sedadlo spolujazdca nebudete pri modeloch Exclusive doplácať.
Záleží od vkusu a názoru, ale v množstve áut, ktoré testujeme, tento multifunkčný volant vyniká jednoznačným ovládaním.
Paradoxne za bi-xenónové svetlá, ktoré by sme chceli radšej než masážne sedadlá, musíte zaplatiť 1000 eur. Na základe slabého účinku halogénových svetiel radšej odporúčame bi-xenónové svetlá, priplatiteľné aj vo výbave Intensive.
Ak sa pozrieme do cenníka, Citroen Grand C4 Picasso nepatrí ani po zľave medzi lacné kompaktné vany. Rovnako rozmermi už uniká konkurentom. Napríklad rázvor má o sedem centimetrov dlhší ako Renault Grand Scénic.
Ťaží z priestoru vzaduCena modelu je zrejme vyústením použitia pomerne náročnej konštrukcie s natiahnutým čelným sklom až za bežnú prednú hranu strechy.
Grand C4 Picasso má oproti konkurencii lepšie presvetlenie interiéru, lepší výhľad zadných sedadiel a veľmi pohodlné nastupovanie do tretieho radu sedadiel.
V sedemmiestnej verzii nepočítajte s rezervným kolesom a na vyklopenie sedadiel z podlahy potrebujete obe ruky.
V treťom rade nie je veľa miesta, sedadlá sa vysúvajú z podlahy dvojstupňovo, ale nastupovanie je excelentné.
Doplnkové sedadlá majú krátke operadlá ale dlhé opierky a v aktívnej polohe ostáva za nimi ešte prijateľný kufor.
Najmä priestor na nohy v druhom rade sediel umožňuje ich posunutie dopredu a vytvorenie aspoň nejakého miesta na doplnkových sedadlách v treťom rade. Priestorom svoju triedu aj konkurentov prerástol.
Vnútorné rozmery batožinového priestorunakladacia hrana von (mm)
655
nakladacia hrana dnu (mm)
šírka kufra min./maximálna (mm)
1170/1170
výška kufra po roletu (mm)
530
nakladací otvor výška šikmo/výška kolmo/šírka (mm)
895/850/1020
dĺžka kufra min./max (mm)
850/1840
Rozmery priestoru na sedeniešírka v ramenách vpredu (mm)
1460
šírka lakte vpredu (mm)
1505
výška na hlavu šofér max. (mm)
1010
dĺžka sedáku šofér (mm)
465
šírka v ramenách vzadu (mm)
1445
šírka v lakťoch vzadu(mm)
1490
výška krajné sedadlá (mm)
900
výška stredné sedadlo (mm)
900
dĺžka sedáku kraj/stred (mm)
440/440
Grand C4 Picasso nám vychádza ako veľmi priestranné, najmä päťmiestne auto, vhodné na dlhé cesty. Rovná podlaha vzadu a výborne navrhnuté odkladacie priestory patria k silným stránkam auta.
Najmä "multimediálna" skrinka so zásuvkou na 230V, USB aj AUX vstupom pod stredovým panelom je v dnešných časoch vítaná.
Vo výbave môžu byť zabudované monitory v hlavových opierkach s praktickým ochranným návlekom.
Pred tým, než začnete snívať o rovnako vybavenom Citroene Grand C4 Picasso ako v našom teste, pozorne si prečítajte cenník a o výbave sa poraďte s manželkou.
Možno nezakáže ani hlavové opierky s integrovaným displejom vhodné na premietanie rozprávok. Pri manipulácii s autosedačkami v druhom rade nebudete obmedzovaní a na výšku nad hlavou sa nebudú sťažovať ani dospelí.
V počte a veľkosti displejov Citroen vyhráva a možno zapôsobí aj na mladú generáciu.
Citroen Grand C4 Picasso cenovo vyrástol zo štandardu triedy avšak aj rozmermi stúpal vyššie. Slabší diesel ako sme mali na test už radšej nevyberajte a masážnymi sedadlami sa nenechajte zlákať.
Tiež si overte, či máte zmysel pre toľko farebných displejov. Citroen zvláda priestorové riešenia a umelecké prvky bravúrne. Ešte by mal popracovať na vyladení asistenčných systémov.
Predné svetlá podriadili dizajnu a tomu zodpovedá aj priemerný svetelný výkon.
značka
Citroen
model
Grand C4 Picasso
cena modelu od (eur)
18.190
cena verzie od (eur)
20.990
motorizácia
1,6 e-HDi
objem (cm 3)/ počet valcov
1560/4
výkon (kW (k))
84 (115)
krútiaci moment (Nm)
270 (285 overboost)
dojmy z motora
úsporný; pohotový štart stop systém; odporúčame ako základný diesel; rýchly nábeh kúrenia v zime; celkom slušné odhlučnenie;
reakcia na plyn
oneskorená odozva na plynový pedál; najmä pri 1750 otáčkach za minútu by mohla byť odozva motora spontánnejšia; prednosťou agregátu sú skôr vychytané muchy za roky existencie a tiež pomerne dobre funkčný časticový filter;
spotreba
celková spotreba počas 685 kilometrov testu bola 5,4 l/100 km; dynamický štýl jazdy a najmä diaľnica vedia zdvihnúť spotrebu na 6,9 l/100 km a minimum (naozaj úsporne a mimo mesta) by motor zvládol na úrovni 4,7 l/100; výrobca však udáva celkový priemer len 4,5 l/100 km;
pohotovostná hmotnosť
1535 kilogramov v sedemmiestnej verzii a s týmto motorom
prevodovka/ počet stupňov
manuálna; šesť stupňová; výborne navrhnuté prevodové pomery do mesta;
kvalita radenia
nie lepšie ako priemerné v segmente; hlavne radenie prvého stupňa by malo byť presnejšie;
typ pohonu
pohon predných kolies; vypínateľná trakčná kontrola, dobre navrhnutá kinematika prednej nápravy a na pomery triedy prijateľná trakcia na šmykľavom podklade;
rozmer a typ pneumatík
205/55 R17; Falken Eurowinter
riadenie a vedenie stopy
pocit z volantu, ktorý nemá pevný stred (minulá generácia) je predsa o niečo lepší, Grand Picasso sa nám zdalo lepšie odfiltrované od cestných nerovností než krátka verzia C4 Picasso;
odhlučnenie podvozka
množstvo luxusu na palube a hmota auta sa snažia pohltiť francúzsky charakter podvozka , avšak nie v každej situácii sa mu to darí; odhlučnenie je však lepšie ako komfort na nerovných cestách;
komfort podvozka
kvalita jazdy, podobne ako v iných autách, stúpa priamoúmerne s kvalitou asfaltu; technici perfektne zvládli boj s náklonmi karosérie; doslova labužnícke jazdenie po dobrej ceste vie narušiť prejazd priečnej nerovnosti, kedy podvozok akusticky veľmi nebuchne, ale všetko cítite v riadení a pod zadkom;
brzdy - typ a účinnosť
pre nepriazeň počasia sme brzdnú dráhu nemerali, brzdy majú veľmi progresívny posilňovač; pre pohyb a pohotovú reakciu v meste oceňujeme citeľný zásah brzdového asistenta,
asistenčné systémy
na palube plnej elektroniky nechýbal dištančný radar a kontrola odstupu od vozidla vpredu; Citroen pohotovo upozorňuje na nebezpečne sa blížiaci zadok auta vpredu, ale aktívny tempomat zvláda len malý rozsah rýchlosti; stačí výraznejšie spomalenie na diaľnici a aktívny tempomat sa po ubrzdení vypne (nevráti sa späť na predvolenú rýchlosť); na autá okolo reaguje pomerne prudko, najmä občas zbytočne spomalí
výhľad od vodiča
v presklenej kabíne sa nikto nemôže sťažovať na nedostatok svetla; zvlášť odťahovacia časť strešného panelu vpredu robí bezkonkurenčný výhľad na semafory; s Grand C4 Picasso sa výborne cúva a vodič si potrebuje zvyknúť jedine na rozdvojený A stĺpik; výhľad šikmo dopredu však príliš nezhoršuje;
posed za volantom
technici dobre navrhli pozíciu volantu a sedadla a najmä odkladacie priestory vôkol; posed sa blíži viac dodávke než osobnému autu
ovládacie prvky a navigácia
Citroen priniesol s dvomi veľkými displejmi množstvo nápadov ako informovať posádku o všetkom a prepojiť jedno s druhým, kým základný displej navigácie na stredovej konzole je napriek oneskoreným reakciám zrozumiteľný a menu prehľadné, horný displej s meracími prístrojmi je neprehľadný; akoby tam bolo veľa vecí pre nič; samozrejme záleží od vkusu aj zvolenej grafiky; jedna konfigurácia displeja s mapou navigácie pod kruhovými meračmi si zaslúži obdiv, vtedy možno spodný displej vypnúť; k základnému displeju navigácie by stačil
grafika displejov
na vysokej úrovni; dobrý kontrast; obstojná čitateľnosť na slnku
nastupovanie dopredu a dozadu
excelentné nastupovanie dopredu, dozadu aj do tretieho radu sedadiel; páči sa nám spôsob odsúvania sedadla v druhom rade ak treba nastupovať dozadu;
úžitková hodnota a batožinový priestor
dvojica sedadiel v treťom rade má trochu komplikované dvojstupňové rozkladanie a skladanie; doplnkové sedadlá však miznú v podlahe a neuberajú kufru
zameranie vozidla
rodinné využitie; dovolenky; v luxusnej výbave vhodné ako firemné vozidlo na prepravu piatich hostí, v núdzovom prípade a na krátku vzdialenosť pre sedem cestujúcich; prioritne odporúčame používať Grand Picasso ako päťmiestne rodinné auto
celkový dojem
s manuálnou prevodovkou a naftovým motorom sa Citroen Grand C4 Picasso celkom vyznamenal; páči sa nám pohodlie na palube a dobra vyriešené odkladacie priestory; rozhodne je to auto pre praktický život
KUPUJEM - NEKUPUJEMPre mnohých to môže byť auto očarujúce priestorom a na základe osobných skúseností s Renaultom Grand Scenic, ktorý som mal, uznávam, že priestor v druhom rade sedadiel je nadštandardný.
V boji s konkurenciou zaváži aj veľký batožinový priestor. Mne osobne sa nepáči riešenie s dvojitým stĺpikom vpredu a preto by som si takéto auto nekúpil.
Rasťo Chvála