Prestavbou nákladiaku na LPG alebo CNG ušetríte tisíce eur ročne

Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100-tisíc najazdených kilometroch za rok vrátia približne za 12 mesiacov.

(Zdroj: Dieselgas)

Najčastejšie používanými pohonnými látkami na Slovensku sú benzíny a nafta. Medzi najobľúbenejšie alternatívne palivá patrí LPG (skvapalnený propán-bután), objavujú sa ale aj vozidlá na CNG (stlačený zemný plyn) a elektrinu.

Najmä majitelia starších benzínových áut si nechávajú upravovať svoje vozidlá aj na pohon na LPG. Napriek vstupným nákladom sa im to oplatí. Po krátkom čase sa im náklady na prestavbu vrátia a potom jazdia na lacnejšie LPG.

Majitelia nákladných vozidiel a autobusov, ktorí chceli šetriť na pohonných látkach, si k naftovému motoru dali domontovať systém na pohon na CNG. Tieto vozidlá potom jazdia buď na CNG alebo na naftu.

Na zemný plyn u nás jazdí aj niekoľko osobných vozidiel. Nie je ich však veľa, keďže sieť čerpacích staníc na CNG je stále veľmi malá, čo je najväčšou nevýhodou pre rozšírenie tohto paliva.

Kombinácia pohonu na naftu a LPG bola na Slovensku doteraz v podstate neznáma. No už aj u nás môžu nákladné vozidlá jazdiť na LPG. Po prestavbe na systém Dieselgas.

Tisícové úspory s LPG pre nákladiaky na naftu

Podľa prípadovej štúdie, ktorú nám poskytla spoločnosť Flaga, môže majiteľ nákladného vozidla s Dieselgasom ušetriť ročne viac ako 3000 eur. Firmám s vozovým parkom sa samozrejme úspory znásobujú.

"Systém Dieselgas vstrekuje do nasávania motora riadené dávky LPG," vysvetľuje Ľubomír Žiak, obchodný riaditeľ spoločnosti FLAGA. Nafta je tak z 20 percent nahradená lacnejším plynom a obe pohonné látky sa potom v motore spália spoločne.

LPG má podľa Žiaka aj pozitívny vplyv na chod motora. "Rastie totiž jeho životnosť a predlžujú sa intervaly servisnej prehliadky. Navyše dochádza k zníženiu produkcie emisií."

Skúsenosti ukazujú návratnosť prestavby na približne rok

Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100 tisíc najazdených kilometroch za rok vráti približne za 12 mesiacov.

"Ročná úspora a návratnosť investície závisia od typu vozidla, celkovej ceny prestavby a počtu najazdených kilometrov za rok. Okrem kamiónov sa systém využíva tiež pre dodávky, autobusy alebo poľnohospodárske a stavebné stroje," vysvetlil Žiak.

Pozrite si porovnanie spotreby nákladného vozidla MAN TGA 18.390 LL jazdiaceho na naftu a po prestavbe na naftu a LPG.

Náklady na naftu bez LPG Náklady na
naftu LPG nafta + LPG
Cena (eur/l) 1.377 1.377 0.718
Priemerná spotreba nafty (l/100 km) 39 30.5 11
Cena paliva na 100 km 53.70 42.00 7.90 49.90
Najazdené kilometre ročne 86 400 86 400 86 400
Ročné výdavky na palivo (eur) 46399.39 36286.70 6823.87 43110.58
Úspora na 100 km (eur) 3.81
Ročná úspora (eur) 3288.82

Dieselgas môže byť aj s CNG

"Áno, je to možné a dokonca oveľa efektívnejšie, než pridávanie LPG," uvádza stránka diesel-gas.cz.

CNG má až 130 oktánov, kým LPG približne 100 oktánov. Stlačený zemný plyn má teda výrazne lepšie antidetonačné vlastnosti, čo umožňuje pridávať do dieselového motora výrazne vyššie percento podielu CNG.

Okrem toho, CNG je na rozdiel od LPG schopné kvalitne horieť s veľkým prebytkom vzduchu. To sa dá využiť pri minimálnom zaťažení naftového motoru. Kým CNG vtedy môže v zmesi s naftou tvoriť významný podiel, LPG by za takých okolností nepomohlo, naopak, spôsobilo by nárast nepriaznivých zložiek emisií. LPG totiž v "chudobnej" zmesi nehorí.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 435
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 356
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 359
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 000
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 974
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 116
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 009
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 542
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 898
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop