SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Prestavbou nákladiaku na LPG alebo CNG ušetríte tisíce eur ročne

Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100-tisíc najazdených kilometroch za rok vrátia približne za 12 mesiacov.

(Zdroj: Dieselgas)

Najčastejšie používanými pohonnými látkami na Slovensku sú benzíny a nafta. Medzi najobľúbenejšie alternatívne palivá patrí LPG (skvapalnený propán-bután), objavujú sa ale aj vozidlá na CNG (stlačený zemný plyn) a elektrinu.

Najmä majitelia starších benzínových áut si nechávajú upravovať svoje vozidlá aj na pohon na LPG. Napriek vstupným nákladom sa im to oplatí. Po krátkom čase sa im náklady na prestavbu vrátia a potom jazdia na lacnejšie LPG.

Majitelia nákladných vozidiel a autobusov, ktorí chceli šetriť na pohonných látkach, si k naftovému motoru dali domontovať systém na pohon na CNG. Tieto vozidlá potom jazdia buď na CNG alebo na naftu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na zemný plyn u nás jazdí aj niekoľko osobných vozidiel. Nie je ich však veľa, keďže sieť čerpacích staníc na CNG je stále veľmi malá, čo je najväčšou nevýhodou pre rozšírenie tohto paliva.

Kombinácia pohonu na naftu a LPG bola na Slovensku doteraz v podstate neznáma. No už aj u nás môžu nákladné vozidlá jazdiť na LPG. Po prestavbe na systém Dieselgas.

Tisícové úspory s LPG pre nákladiaky na naftu

Podľa prípadovej štúdie, ktorú nám poskytla spoločnosť Flaga, môže majiteľ nákladného vozidla s Dieselgasom ušetriť ročne viac ako 3000 eur. Firmám s vozovým parkom sa samozrejme úspory znásobujú.

"Systém Dieselgas vstrekuje do nasávania motora riadené dávky LPG," vysvetľuje Ľubomír Žiak, obchodný riaditeľ spoločnosti FLAGA. Nafta je tak z 20 percent nahradená lacnejším plynom a obe pohonné látky sa potom v motore spália spoločne.

Skryť Vypnúť reklamu

LPG má podľa Žiaka aj pozitívny vplyv na chod motora. "Rastie totiž jeho životnosť a predlžujú sa intervaly servisnej prehliadky. Navyše dochádza k zníženiu produkcie emisií."

Skúsenosti ukazujú návratnosť prestavby na približne rok

Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100 tisíc najazdených kilometroch za rok vráti približne za 12 mesiacov.

"Ročná úspora a návratnosť investície závisia od typu vozidla, celkovej ceny prestavby a počtu najazdených kilometrov za rok. Okrem kamiónov sa systém využíva tiež pre dodávky, autobusy alebo poľnohospodárske a stavebné stroje," vysvetlil Žiak.

Pozrite si porovnanie spotreby nákladného vozidla MAN TGA 18.390 LL jazdiaceho na naftu a po prestavbe na naftu a LPG.

Skryť Vypnúť reklamu
Náklady na naftu bez LPG Náklady na
naftu LPG nafta + LPG
Cena (eur/l) 1.377 1.377 0.718
Priemerná spotreba nafty (l/100 km) 39 30.5 11
Cena paliva na 100 km 53.70 42.00 7.90 49.90
Najazdené kilometre ročne 86 400 86 400 86 400
Ročné výdavky na palivo (eur) 46399.39 36286.70 6823.87 43110.58
Úspora na 100 km (eur) 3.81
Ročná úspora (eur) 3288.82

Dieselgas môže byť aj s CNG

"Áno, je to možné a dokonca oveľa efektívnejšie, než pridávanie LPG," uvádza stránka diesel-gas.cz.

CNG má až 130 oktánov, kým LPG približne 100 oktánov. Stlačený zemný plyn má teda výrazne lepšie antidetonačné vlastnosti, čo umožňuje pridávať do dieselového motora výrazne vyššie percento podielu CNG.

Okrem toho, CNG je na rozdiel od LPG schopné kvalitne horieť s veľkým prebytkom vzduchu. To sa dá využiť pri minimálnom zaťažení naftového motoru. Kým CNG vtedy môže v zmesi s naftou tvoriť významný podiel, LPG by za takých okolností nepomohlo, naopak, spôsobilo by nárast nepriaznivých zložiek emisií. LPG totiž v "chudobnej" zmesi nehorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 020
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 869
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 893
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 331
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 206
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 242
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 752
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.