SME

Prestavbou nákladiaku na LPG alebo CNG ušetríte tisíce eur ročne

Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100-tisíc najazdených kilometroch za rok vrátia približne za 12 mesiacov.

(Zdroj: Dieselgas)

Najčastejšie používanými pohonnými látkami na Slovensku sú benzíny a nafta. Medzi najobľúbenejšie alternatívne palivá patrí LPG (skvapalnený propán-bután), objavujú sa ale aj vozidlá na CNG (stlačený zemný plyn) a elektrinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najmä majitelia starších benzínových áut si nechávajú upravovať svoje vozidlá aj na pohon na LPG. Napriek vstupným nákladom sa im to oplatí. Po krátkom čase sa im náklady na prestavbu vrátia a potom jazdia na lacnejšie LPG.

Majitelia nákladných vozidiel a autobusov, ktorí chceli šetriť na pohonných látkach, si k naftovému motoru dali domontovať systém na pohon na CNG. Tieto vozidlá potom jazdia buď na CNG alebo na naftu.

SkryťVypnúť reklamu

Na zemný plyn u nás jazdí aj niekoľko osobných vozidiel. Nie je ich však veľa, keďže sieť čerpacích staníc na CNG je stále veľmi malá, čo je najväčšou nevýhodou pre rozšírenie tohto paliva.

Kombinácia pohonu na naftu a LPG bola na Slovensku doteraz v podstate neznáma. No už aj u nás môžu nákladné vozidlá jazdiť na LPG. Po prestavbe na systém Dieselgas.

Tisícové úspory s LPG pre nákladiaky na naftu

Podľa prípadovej štúdie, ktorú nám poskytla spoločnosť Flaga, môže majiteľ nákladného vozidla s Dieselgasom ušetriť ročne viac ako 3000 eur. Firmám s vozovým parkom sa samozrejme úspory znásobujú.

"Systém Dieselgas vstrekuje do nasávania motora riadené dávky LPG," vysvetľuje Ľubomír Žiak, obchodný riaditeľ spoločnosti FLAGA. Nafta je tak z 20 percent nahradená lacnejším plynom a obe pohonné látky sa potom v motore spália spoločne.

SkryťVypnúť reklamu

LPG má podľa Žiaka aj pozitívny vplyv na chod motora. "Rastie totiž jeho životnosť a predlžujú sa intervaly servisnej prehliadky. Navyše dochádza k zníženiu produkcie emisií."

Skúsenosti ukazujú návratnosť prestavby na približne rok

Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100 tisíc najazdených kilometroch za rok vráti približne za 12 mesiacov.

"Ročná úspora a návratnosť investície závisia od typu vozidla, celkovej ceny prestavby a počtu najazdených kilometrov za rok. Okrem kamiónov sa systém využíva tiež pre dodávky, autobusy alebo poľnohospodárske a stavebné stroje," vysvetlil Žiak.

Pozrite si porovnanie spotreby nákladného vozidla MAN TGA 18.390 LL jazdiaceho na naftu a po prestavbe na naftu a LPG.

SkryťVypnúť reklamu
Náklady na naftu bez LPG Náklady na
naftu LPG nafta + LPG
Cena (eur/l) 1.377 1.377 0.718
Priemerná spotreba nafty (l/100 km) 39 30.5 11
Cena paliva na 100 km 53.70 42.00 7.90 49.90
Najazdené kilometre ročne 86 400 86 400 86 400
Ročné výdavky na palivo (eur) 46399.39 36286.70 6823.87 43110.58
Úspora na 100 km (eur) 3.81
Ročná úspora (eur) 3288.82

Dieselgas môže byť aj s CNG

"Áno, je to možné a dokonca oveľa efektívnejšie, než pridávanie LPG," uvádza stránka diesel-gas.cz.

CNG má až 130 oktánov, kým LPG približne 100 oktánov. Stlačený zemný plyn má teda výrazne lepšie antidetonačné vlastnosti, čo umožňuje pridávať do dieselového motora výrazne vyššie percento podielu CNG.

Okrem toho, CNG je na rozdiel od LPG schopné kvalitne horieť s veľkým prebytkom vzduchu. To sa dá využiť pri minimálnom zaťažení naftového motoru. Kým CNG vtedy môže v zmesi s naftou tvoriť významný podiel, LPG by za takých okolností nepomohlo, naopak, spôsobilo by nárast nepriaznivých zložiek emisií. LPG totiž v "chudobnej" zmesi nehorí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 109
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 239
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 213
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 067
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 003
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 446
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 276
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  2. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  3. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  4. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  5. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  6. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  7. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  8. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 102
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 20 855
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 353
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 687
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 534
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 820
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 354
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 974
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu