Prestavbou nákladiaku na LPG alebo CNG ušetríte tisíce eur ročne

Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100-tisíc najazdených kilometroch za rok vrátia približne za 12 mesiacov.

(Zdroj: Dieselgas)

Najčastejšie používanými pohonnými látkami na Slovensku sú benzíny a nafta. Medzi najobľúbenejšie alternatívne palivá patrí LPG (skvapalnený propán-bután), objavujú sa ale aj vozidlá na CNG (stlačený zemný plyn) a elektrinu.

Najmä majitelia starších benzínových áut si nechávajú upravovať svoje vozidlá aj na pohon na LPG. Napriek vstupným nákladom sa im to oplatí. Po krátkom čase sa im náklady na prestavbu vrátia a potom jazdia na lacnejšie LPG.

Majitelia nákladných vozidiel a autobusov, ktorí chceli šetriť na pohonných látkach, si k naftovému motoru dali domontovať systém na pohon na CNG. Tieto vozidlá potom jazdia buď na CNG alebo na naftu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na zemný plyn u nás jazdí aj niekoľko osobných vozidiel. Nie je ich však veľa, keďže sieť čerpacích staníc na CNG je stále veľmi malá, čo je najväčšou nevýhodou pre rozšírenie tohto paliva.

Kombinácia pohonu na naftu a LPG bola na Slovensku doteraz v podstate neznáma. No už aj u nás môžu nákladné vozidlá jazdiť na LPG. Po prestavbe na systém Dieselgas.

Tisícové úspory s LPG pre nákladiaky na naftu

Podľa prípadovej štúdie, ktorú nám poskytla spoločnosť Flaga, môže majiteľ nákladného vozidla s Dieselgasom ušetriť ročne viac ako 3000 eur. Firmám s vozovým parkom sa samozrejme úspory znásobujú.

"Systém Dieselgas vstrekuje do nasávania motora riadené dávky LPG," vysvetľuje Ľubomír Žiak, obchodný riaditeľ spoločnosti FLAGA. Nafta je tak z 20 percent nahradená lacnejším plynom a obe pohonné látky sa potom v motore spália spoločne.

LPG má podľa Žiaka aj pozitívny vplyv na chod motora. "Rastie totiž jeho životnosť a predlžujú sa intervaly servisnej prehliadky. Navyše dochádza k zníženiu produkcie emisií."

Skúsenosti ukazujú návratnosť prestavby na približne rok

Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100 tisíc najazdených kilometroch za rok vráti približne za 12 mesiacov.

"Ročná úspora a návratnosť investície závisia od typu vozidla, celkovej ceny prestavby a počtu najazdených kilometrov za rok. Okrem kamiónov sa systém využíva tiež pre dodávky, autobusy alebo poľnohospodárske a stavebné stroje," vysvetlil Žiak.

Pozrite si porovnanie spotreby nákladného vozidla MAN TGA 18.390 LL jazdiaceho na naftu a po prestavbe na naftu a LPG.

Náklady na naftu bez LPG Náklady na
naftu LPG nafta + LPG
Cena (eur/l) 1.377 1.377 0.718
Priemerná spotreba nafty (l/100 km) 39 30.5 11
Cena paliva na 100 km 53.70 42.00 7.90 49.90
Najazdené kilometre ročne 86 400 86 400 86 400
Ročné výdavky na palivo (eur) 46399.39 36286.70 6823.87 43110.58
Úspora na 100 km (eur) 3.81
Ročná úspora (eur) 3288.82

Dieselgas môže byť aj s CNG

"Áno, je to možné a dokonca oveľa efektívnejšie, než pridávanie LPG," uvádza stránka diesel-gas.cz.

CNG má až 130 oktánov, kým LPG približne 100 oktánov. Stlačený zemný plyn má teda výrazne lepšie antidetonačné vlastnosti, čo umožňuje pridávať do dieselového motora výrazne vyššie percento podielu CNG.

Okrem toho, CNG je na rozdiel od LPG schopné kvalitne horieť s veľkým prebytkom vzduchu. To sa dá využiť pri minimálnom zaťažení naftového motoru. Kým CNG vtedy môže v zmesi s naftou tvoriť významný podiel, LPG by za takých okolností nepomohlo, naopak, spôsobilo by nárast nepriaznivých zložiek emisií. LPG totiž v "chudobnej" zmesi nehorí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 13 043
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 936
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 399
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 580
  6. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 9 508
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 565
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 348
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 916
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 450