Najčastejšie používanými pohonnými látkami na Slovensku sú benzíny a nafta. Medzi najobľúbenejšie alternatívne palivá patrí LPG (skvapalnený propán-bután), objavujú sa ale aj vozidlá na CNG (stlačený zemný plyn) a elektrinu.
Najmä majitelia starších benzínových áut si nechávajú upravovať svoje vozidlá aj na pohon na LPG. Napriek vstupným nákladom sa im to oplatí. Po krátkom čase sa im náklady na prestavbu vrátia a potom jazdia na lacnejšie LPG.
Majitelia nákladných vozidiel a autobusov, ktorí chceli šetriť na pohonných látkach, si k naftovému motoru dali domontovať systém na pohon na CNG. Tieto vozidlá potom jazdia buď na CNG alebo na naftu.
Na zemný plyn u nás jazdí aj niekoľko osobných vozidiel. Nie je ich však veľa, keďže sieť čerpacích staníc na CNG je stále veľmi malá, čo je najväčšou nevýhodou pre rozšírenie tohto paliva.
Kombinácia pohonu na naftu a LPG bola na Slovensku doteraz v podstate neznáma. No už aj u nás môžu nákladné vozidlá jazdiť na LPG. Po prestavbe na systém Dieselgas.
Tisícové úspory s LPG pre nákladiaky na naftu
Podľa prípadovej štúdie, ktorú nám poskytla spoločnosť Flaga, môže majiteľ nákladného vozidla s Dieselgasom ušetriť ročne viac ako 3000 eur. Firmám s vozovým parkom sa samozrejme úspory znásobujú.
"Systém Dieselgas vstrekuje do nasávania motora riadené dávky LPG," vysvetľuje Ľubomír Žiak, obchodný riaditeľ spoločnosti FLAGA. Nafta je tak z 20 percent nahradená lacnejším plynom a obe pohonné látky sa potom v motore spália spoločne.
LPG má podľa Žiaka aj pozitívny vplyv na chod motora. "Rastie totiž jeho životnosť a predlžujú sa intervaly servisnej prehliadky. Navyše dochádza k zníženiu produkcie emisií."
Skúsenosti ukazujú návratnosť prestavby na približne rok
Náklady na prestavbu vozidla, ktorá stojí 3500 až 4000 eur, sa pri 100 tisíc najazdených kilometroch za rok vráti približne za 12 mesiacov.
"Ročná úspora a návratnosť investície závisia od typu vozidla, celkovej ceny prestavby a počtu najazdených kilometrov za rok. Okrem kamiónov sa systém využíva tiež pre dodávky, autobusy alebo poľnohospodárske a stavebné stroje," vysvetlil Žiak.
Pozrite si porovnanie spotreby nákladného vozidla MAN TGA 18.390 LL jazdiaceho na naftu a po prestavbe na naftu a LPG.
Náklady na naftu bez LPG | Náklady na | |||
naftu | LPG | nafta + LPG | ||
Cena (eur/l) | 1.377 | 1.377 | 0.718 | |
Priemerná spotreba nafty (l/100 km) | 39 | 30.5 | 11 | |
Cena paliva na 100 km | 53.70 | 42.00 | 7.90 | 49.90 |
Najazdené kilometre ročne | 86 400 | 86 400 | 86 400 | |
Ročné výdavky na palivo (eur) | 46399.39 | 36286.70 | 6823.87 | 43110.58 |
Úspora na 100 km (eur) | 3.81 | |||
Ročná úspora (eur) | 3288.82 |
Dieselgas môže byť aj s CNG
"Áno, je to možné a dokonca oveľa efektívnejšie, než pridávanie LPG," uvádza stránka diesel-gas.cz.
CNG má až 130 oktánov, kým LPG približne 100 oktánov. Stlačený zemný plyn má teda výrazne lepšie antidetonačné vlastnosti, čo umožňuje pridávať do dieselového motora výrazne vyššie percento podielu CNG.
Okrem toho, CNG je na rozdiel od LPG schopné kvalitne horieť s veľkým prebytkom vzduchu. To sa dá využiť pri minimálnom zaťažení naftového motoru. Kým CNG vtedy môže v zmesi s naftou tvoriť významný podiel, LPG by za takých okolností nepomohlo, naopak, spôsobilo by nárast nepriaznivých zložiek emisií. LPG totiž v "chudobnej" zmesi nehorí.