SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Viete správne použiť smerovky pri výjazde na Prístavný most?

Predpisy určujú, kedy použiť smerovky. Nie vždy sa ale pravidlá dajú aplikovať v praxi.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

Martin: "Aké je správne používanie smeroviek v križovatke pri Baumaxe na Bajkalskej ulici v Bratislave? Zaujíma ma situácia v mieste, kde idú dva pruhy mierne doprava z Bajkalskej na Prístavný most a rovno sa pokračuje na kruhový objazd pod mostom.

Musia auta idúce v obidvoch jazdných pruhoch, ktoré smerujú na Prístavný most, dávať smerovku doprava?

Niekedy to môže pôsobiť mätúco. Ak auto idúce v ľavom pruhu dáva smerovku doprava, vodič v pravom pruhu to môže považovať za úmysel preradiť sa do pravého pruhu a neviem, či je nutné, aby aj vodič v pravom pruhu dával smerovku doprava, keď napravo sa ísť nedá."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Podľa dopravných pravidiel treba smerovky zapínať:

  • pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého,
  • pri obchádzaní prekážky, stojaceho vozidla, alebo chodca,
  • pri predchádzaní iného vozidla,
  • pred odbočovaním a počas neho,
  • pri zachádzaní na okraj cesty,
  • pri vychádzaní od okraja cesty alebo chodníka,
  • pri výjazde z kruhového objazdu,
  • pri akejkoľvek zmene smeru jazdy,
  • pri vybočení zo smeru jazdy,
  • ak si to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Zákon o cestnej premávke menuje len jeden prípad, kedy sa smerovky nesmú zapnúť - pri vjazde do kruhového objazdu.

Keď sa cesta rozdeľuje na dve, nepoužitie smeroviek by nemalo ohroziť bezpečnosť

((anketa))

Na mieste, o ktorom píše Martin, sa cesta rozdeľuje na dve. Dva jazdné pruhy pokračujú vpravo. Z ľavého sa pokračovaním rovno vychádza na cestu smerujúcu ku kruhovému objazdu pod Prístavným mostom.

Podľa zákona by tam všetci mali zapínať smerovky v správnom smere. Aj keď sa to môže zdať zbytočné.

Spôsob usporiadania jazdných pruhov pri prejazde križovatkou ale môže vyvolávať pochybnosť o dôležitosti použitia smeroviek.

Z vlastnej skúsenosti ale vieme, že toto nie je križovatka, kde by nepoužitie smeroviek mohlo viesť k nehode. Problém by tam mohol nastať len v prípade, ak by sa niekto snažil bez smeroviek "predrať" ku kruháču z pravého pruhu. A ak by vodiči ignorovali prednosti v jazde pri prejazde z jedného pruhu do druhého.

Idete ku kruháču? Smerovku vľavo zapínajte

Je zrejmé, že tí, ktorí smerujú ku kruhovému objazdu, by minimálne z hľadiska bezpečnosti a plynulosti premávky mali smerovku vľavo zapnúť napriek tomu, že volantom nemusia otočiť.

Pri ostatných to až také jednoznačné nie je. A to napriek tomu, že vodiči pokračujúci na most odbočujú.

Smerovku vpravo v pravom pruhu si nikto nevšimne

Ak by ten, kto ide v pravom pruhu a odbočuje smerom na most, nezapol smerovky, nič by sa nestalo. Vodičov za nimi to nijak neovplyvní.

V prípade, že by ich zapol vpravo, ako to vyžaduje zákon, šoféri za ním budú opatrnejší. Alebo mali by byť. Nebudú totiž vedieť, či odbočuje, alebo plánuje zastaviť na okraji cesty (napríklad pre poruchu).

No a a tí vpravo aj tak nevidia, či je smerovka vpravo zapnutá alebo nie.

V ľavom pruhu, ak zapnete smerovku vpravo alebo nezapnete, je to jedno

Vodič jazdiaci v ľavom pruhu smerujúcom na most by mal podľa zákona takisto zapnúť smerovku vpravo. Odbočuje. Zároveň ale pokračuje vo svojom jazdnom pruhu. Aj tu zapnutie smeroviek vpravo upozorní ostatných za úrovňou vozidla, aby boli opatrnejší a držali si od vozidla bezpečný odstup.

Pri zapnutí smerovky vpravo by vodič z ľavého pruhu mohol pokračovať vo svojom pruhu, ale aj naznačovať, že má záujem prejsť do pravého pruhu.

Nezapnutie znamenia o zmene smeru jazdy by ale ani tu nemal znamenať problém. Ak nie je zrejmé, či vodič pôjde rovno na kruháč alebo odbočí na most, stále je to signál pre ostatných, aby boli opatrnejší.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 061
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 297
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 527
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 966
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 723
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 656
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 621
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.