Viete správne použiť smerovky pri výjazde na Prístavný most?

Predpisy určujú, kedy použiť smerovky. Nie vždy sa ale pravidlá dajú aplikovať v praxi.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

Martin: "Aké je správne používanie smeroviek v križovatke pri Baumaxe na Bajkalskej ulici v Bratislave? Zaujíma ma situácia v mieste, kde idú dva pruhy mierne doprava z Bajkalskej na Prístavný most a rovno sa pokračuje na kruhový objazd pod mostom.

Musia auta idúce v obidvoch jazdných pruhoch, ktoré smerujú na Prístavný most, dávať smerovku doprava?

Niekedy to môže pôsobiť mätúco. Ak auto idúce v ľavom pruhu dáva smerovku doprava, vodič v pravom pruhu to môže považovať za úmysel preradiť sa do pravého pruhu a neviem, či je nutné, aby aj vodič v pravom pruhu dával smerovku doprava, keď napravo sa ísť nedá."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Podľa dopravných pravidiel treba smerovky zapínať:

  • pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého,
  • pri obchádzaní prekážky, stojaceho vozidla, alebo chodca,
  • pri predchádzaní iného vozidla,
  • pred odbočovaním a počas neho,
  • pri zachádzaní na okraj cesty,
  • pri vychádzaní od okraja cesty alebo chodníka,
  • pri výjazde z kruhového objazdu,
  • pri akejkoľvek zmene smeru jazdy,
  • pri vybočení zo smeru jazdy,
  • ak si to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Zákon o cestnej premávke menuje len jeden prípad, kedy sa smerovky nesmú zapnúť - pri vjazde do kruhového objazdu.

Keď sa cesta rozdeľuje na dve, nepoužitie smeroviek by nemalo ohroziť bezpečnosť

((anketa))

Na mieste, o ktorom píše Martin, sa cesta rozdeľuje na dve. Dva jazdné pruhy pokračujú vpravo. Z ľavého sa pokračovaním rovno vychádza na cestu smerujúcu ku kruhovému objazdu pod Prístavným mostom.

Podľa zákona by tam všetci mali zapínať smerovky v správnom smere. Aj keď sa to môže zdať zbytočné.

Spôsob usporiadania jazdných pruhov pri prejazde križovatkou ale môže vyvolávať pochybnosť o dôležitosti použitia smeroviek.

Z vlastnej skúsenosti ale vieme, že toto nie je križovatka, kde by nepoužitie smeroviek mohlo viesť k nehode. Problém by tam mohol nastať len v prípade, ak by sa niekto snažil bez smeroviek "predrať" ku kruháču z pravého pruhu. A ak by vodiči ignorovali prednosti v jazde pri prejazde z jedného pruhu do druhého.

Idete ku kruháču? Smerovku vľavo zapínajte

Je zrejmé, že tí, ktorí smerujú ku kruhovému objazdu, by minimálne z hľadiska bezpečnosti a plynulosti premávky mali smerovku vľavo zapnúť napriek tomu, že volantom nemusia otočiť.

Pri ostatných to až také jednoznačné nie je. A to napriek tomu, že vodiči pokračujúci na most odbočujú.

Smerovku vpravo v pravom pruhu si nikto nevšimne

Ak by ten, kto ide v pravom pruhu a odbočuje smerom na most, nezapol smerovky, nič by sa nestalo. Vodičov za nimi to nijak neovplyvní.

V prípade, že by ich zapol vpravo, ako to vyžaduje zákon, šoféri za ním budú opatrnejší. Alebo mali by byť. Nebudú totiž vedieť, či odbočuje, alebo plánuje zastaviť na okraji cesty (napríklad pre poruchu).

No a a tí vpravo aj tak nevidia, či je smerovka vpravo zapnutá alebo nie.

V ľavom pruhu, ak zapnete smerovku vpravo alebo nezapnete, je to jedno

Vodič jazdiaci v ľavom pruhu smerujúcom na most by mal podľa zákona takisto zapnúť smerovku vpravo. Odbočuje. Zároveň ale pokračuje vo svojom jazdnom pruhu. Aj tu zapnutie smeroviek vpravo upozorní ostatných za úrovňou vozidla, aby boli opatrnejší a držali si od vozidla bezpečný odstup.

Pri zapnutí smerovky vpravo by vodič z ľavého pruhu mohol pokračovať vo svojom pruhu, ale aj naznačovať, že má záujem prejsť do pravého pruhu.

Nezapnutie znamenia o zmene smeru jazdy by ale ani tu nemal znamenať problém. Ak nie je zrejmé, či vodič pôjde rovno na kruháč alebo odbočí na most, stále je to signál pre ostatných, aby boli opatrnejší.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 840
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 701
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 522
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 345
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 207
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 101
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 643
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 469
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 174
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 826

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.