Test: BMW X5 už nepôsobí ako tank

Ani v jednom konkurenčnom aute nenájdete tak jednoduché a príkladné ovládanie palubného systému. Komfortnejší podvozok však áno.

BMW X5 schudlo aj na pohľad a paradoxne vyzerá oproti predchodcovi menšie, skoro ako X3.(Zdroj: autor)
BMW X5
xDrive30d

Spotreba v teste:
8,5 l/100km

Cena verzie od:
od 60.900 eur

NÁŠ NÁZOR:
Veľké SUV dostalo viac svetla v interiéri a vnútorný priestor je podstatne lepšie využiteľný. Ponúka excelentné ovládanie palubného systému, výbornú ergonómiu, super výkonné LED svetlá, vyladené bezpečnostné systémy a dobrý výhľad z auta. V praktickom BMW, ktoré nevyzerá ako tank, nám chýbal komfortnejší podvozok.

Pri prvom živom kontakte s BMW X5 je napohľad zrejmé otesanie zbytočnej hmoty auta. Auto doslovne maskuje veľkosť karosérie a nevyzerá oveľa väčšie ako BMW X3.

Opak je pravdou a veľké SUV má obrovský rázvor náprav, ktorého efekt vidieť hneď pri otvorení dverí a nastupovaní.

Posádka reálne cíti, že namiesto zbytočnej hmoty je tu dobre využitý potenciál veľkého auta a odkladacie priestory, na aké sme u BMW neboli zvyknutí.

Na predných aj zadných sedadlách si môžete užívať nízku bočnú líniu okien, výborne presvetlenie a vzdušnosť. Nevedno, či aj okolie bude cítiť, že z BMW X5 zmizol pocit tanku.

Nohám urobili miesto

Chceme veriť, že už ubúda klientov, ktorí potrebujú ohurovať okolie hmotou. Z BMW X5 dýcha atmosféra užitočného rodinného auta bez nadradenosti oproti okoliu.

Interiér je o pár milimetrov užší ako ponúka konkurenčný mercedes ML, avšak v priestore na nohy aj v oblasti hlavy je BMW X5 výborné.

Až na výhrady k zaťahovacej rolete v batožinovom priestore považujeme vnútro auta za praktické, hodnotné a páči sa nám zmena kurzu od parádneho auta k autu pre život.

Môže byť príkladom v ovládaní

Automobilka nasadila do boja s konkurenciou adaptívne LED svetlá s veľmi slušným účinkom a najmä inteligentným správaním na ceste.

Nejde tak ani o to, že nemusíte prepínať medzi diaľkovými a stretávacími svetlami, ale že existuje prienik medzi jedným a druhým režimom v podobe zmeny tvaru svetelného "kužeľa".

Nočné jazdy nám predviedli, že BMW s novými LED svetlami v podstate dorovnáva hlavných konkurentov v LED svetelnej technológii.

Bez váhania však tvrdíme, že kokpit je najlepší, a to platí najmä o ovládaní navigácie a palubného systému.

Nemusí to byť len písanie adries a mien v telefónnom zozname prstom na dotykovej ploche, pretože to prestavilo Audi pred rokmi, ale celý koncept systému ukazuje dnešný vrchol. K elektronickej kultúre sa pridáva ešte aj posed šoféra s výborným výhľadom.

Áno, digitálno-analogická kombinácia prístrojov pred vodičom sa atmosférou nechytá na budíky v Porsche Cayenne, lenže ovládanie palubného systému predstavuje asi najlepšiu kombináciu medzi ovládaním auta a najmenším odtŕhaním zraku od cesty.

Zoberte si len samostatné a praktické tlačidlo pod výstražnými smerovkami na zobrazenie stavu asistenčných systémov.

Radšej rezervu a viac gumy

Možno pneumatiky s technológiou Runflat zapríčinili horší jazdný komfort na zlých cestách. Testované auto malo adaptívne pruženie s komfortným režimom, ale to sa na jazde neprejavilo.

Podvozku BMW, ktorý tradične precízne krája zákruty, nemožno nič vyčítať v oblasti riadenia alebo vedenia stopy. Len na zlých cestách, lúkach alebo roletách pod semaformi, či na zaplátanej ceste sme čakali lepší komfort.

Ak pri výbere výbavy odporúčame LED svetlá, tak sa rozhodne vyhnite veľkým priemerom diskov a kupujte "viac gumy". Auto, ktoré má občas zablúdiť aj do terénu, by malo mať jednoznačne rezervné koleso.

Pohonu všetkých kolies by tiež pristal poriadny offroad režim, pretože xDrive je na cestu a tam pracuje excelentne.

Pri pohnutí v strmom kopci a na blate systém príliš veľa rozmýšľa, zapája jedno koleso, potom druhé a pošklbáva namiesto toho, aby naraz zabral všetkými štyrmi a neriešil, ktoré má o chlp lepšiu priľnavosť. Na rozdiel od konkurentov, terén je pre BMW X5 okrajová záležitosť.

Multimediálny systém a kamerové zobrazenie okolia vozidla z vtáčej perspektívy nemajú dnes konkurenta.
Automobilka predviedla, že vie robiť rýchle podvozky ale na štrkovej ceste nám chýbal komfort a mäkšie pruženie.
Za volantom nemáte pocit, že ovládate tak veľké auto. BMW znížilo masu dverí aj bočná hrana okna je nižšie. Zachovanie tradičného kokpitu BMW je namieste , najmä v kombinácii s perfektným výhľadom.
K perfektnej ergonómii v aute sa nehodí otrasná zaťahovacia roleta bez vodiacej lišty, navyše kolík zanechával v drážke čiernu stopu.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

BMW X5

Verzia

xDrive30d

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

53.900/60.900/93.360

Motor

(diesel ; radový šesťvalec; 2993 (cm3); common rail; solenoidové vstrekovače; BMW Twin Power Turbo Technology

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

190(259)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

560/1500

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

6,9/7,15

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

42,9

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

s osemstupňovou prevodovkou je efektívnejšie zrýchlenie na štvrtom prevodovom stupni 3,11 sekundy oproti trojke, ktorá ide v zbytočne vysokých otáčkach za 3,19 sekundy

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

1250 na 8. stupni

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

1900 na 8. stupni

Stav tachometra (km)

4548

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

6,2/8,5

Objem palivovej nádrže (l)

85

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

ešte nemerané

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli Scorpion Winter 255/50 R19

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

2.150/680

Objem batožinového priestoru (l)

650/1870

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2933/4866/1938/1762

Motor

naftový šesťvalec poskytuje výborný ťah od nízkych otáčok a ochabuje naozaj až pri 4500 otáčkach, v ktorých sotva kto bežne jazdí, v reálnej premávke bol podstatne smädnejší ako píše výrobca, pri použití režimu ECO sme zrazili spotrebu na 7,6 l/100 km

Prevodovka

osemstupňová prevodovka radí hladko a veľmi rýchlo; pri danom počte stupňov je najefektívnejšia v automatickom režime; lebo v manuálnom treba veľmi často radiť a zbytočne to zamestnáva vodiča, ak má trafiť naozaj ideálne otáčky motora; voľnobežka funguje excelentne

Podvozok

čakali sme vyšší komfort najmä na zlých cestách, pretože aj s príplatkovým adaptívnym podvozkom Comfort sa nám zdalo auto trochu tvrdé

Interiér

znesie najvyššie nároky; kvalitné materiály a precízne spracovanie; ambientné - náladové podsvietenie možno vypnúť;

Posed vodiča a výhľad

výborné asi najlepšie v kategórii

Ovládanie palubného systému/navigácie

excelentné môže slúžiť ako vzor

Jazyk auta/navigácie

slovenský/slovenský

Grafika displejov a zobrazovanie

excelentné

Predné svetlá technika a účinok

adaptívne LED svetlá s vynikajúcim diaľničným režimom, určite ich pri zostavovaní výbavy auta odporúčame

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový, pri odchádzaní od auta nutný dotyk kľučky

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

výrazné zlepšenie; nízke prahy v jednej rovine s podlahou; pomerne slušný otvor aj veľký uhol otvorenia dverí

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vzadu žiadne; vpredu elektrické ovládanie komfortných sedadiel okrem vyhrievania aj ventilácia predných sedadiel

Sklápanie operadiel v druhom rade

nemá sklápanie operadiel z priestoru kufra; operadlá po sklopení padnú do jednej roviny s dnom kufra; jednoduchá manipulácia

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

dobre tvarovaný batožinový priestor; praktické úchyty a užitočné odkladacie priestory aj pod dnom, pretože auto nemá rezervné koleso

Rezervné koleso - prístup

run flat technológia pneumatík; bez rezervného kolesa

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

výborné prístupný ostrekovač, komfortné otváranie kapoty aj jednoduchá kontrola oleja; čisté ruky pri otváraní elektricky ovládaného veka kufra; spodný diel treba obsluhovať manuálne

Porovnanie rozmerov kufra a interiéru medzi BMW X5 a Mercedes ML

vozidlo

BMW X5

Mercedes ML

nakladacia hrana von (mm)

795

700

nakladacia hrana dnu (mm)

0-230

0

šírka kufra min./maximálna (mm)

1095/1250

1040/1350

výška kufra po roletu (mm)

445

470

nakladací otvor výška/šírka(mm)

910/810/1110

910/835/1150

dĺžka kufra min./max (mm)

1110/1750

995/1730

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1415

1485

šírka lakte vpredu (mm)

1545

1560

výška na hlavu šofér max. (mm)

1010

970

dĺžka sedáku šofér (mm)

555

500

šírka v ramenách vzadu (mm)

1365

1470

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1490

1535

výška krajné sedadlá (mm)

975

960

výška stredné sedadlo (mm)

975

980

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

500/500

485/430

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 505
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 181
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 144
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 014
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 773
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 531
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 282
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 139
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 481

Téma: BMW


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.