Pri nehodách zomrelo tento rok najmenej ľudí

Počet nehôd klesol na Slovensku výraznejšie iba dvakrát. Mŕtvych po 13 rokoch prvý raz ubudlo aj v najhoršom Trnavskom kraji.

(Zdroj: ARCHÍV SME- PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Ak posledný deň tohto roka nebude na cestách mimoriadne tragický, zaznamená Slovensko ďalší úspech v nehodovosti. Úmrtí pri nehodách opäť výrazne ubudlo.

Do pondelka zahynulo na cestách 222 ľudí, čo je o 74 obetí menej ako pred rokom. Ide o tretí najvýraznejší skok v histórii samostatnej Slovenskej republiky. Rýchlejšie mŕtvych ubudlo len v roku 2009 po prijatí nových cestných pravidiel a v roku 1999.

Najhoršia situácia je na západe a severe Slovenska. Najviac ľudí na počet obyvateľov a aj na kilometre ciest totiž zomiera v Trnavskom a Žilinskom kraji. Odborníci na to nemajú jasné vysvetlenie, hovoria len o hustej premávke. V susednom Trenčianskom kraji pritom zomiera výrazne menej ľudí.

Slovenské cesty však boli tento rok bezpečnejšie pre vodičov, cyklistov, chodcov a prvý raz po čase aj pre motorkárov. Zahynulo ich výrazne menej ako v posledných rokoch.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Ťažká jeseň

Rok dopadol relatívne dobre aj napriek tomu, že v druhej polovici roka ľudia na cestách zomierali rýchlejšie ako v prvom polroku. To sa deje pravidelne od leta 2010.

Posledných šesť mesiacov tohto roka bolo takmer o polovicu viac smrteľných nehôd ako v prvom polroku. Od januára do júla zahynulo tento rok 78 ľudí, od júla do decembra až 144.

Šéf súkromného Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák to vysvetľuje tým, že sa po lete začínajú skracovať dni a ľudia na to ešte nie sú zvyknutí. Tvrdí, že vtedy by mali byť policajti viac v teréne a preventívne zasiahnuť.

Politici, experti na dopravu či šéfovia združení dopravcov a autoškôl sa nevedia zhodnúť na tom, prečo počet obetí padá. Spomínajú viaceré dôvody – prísnejšie pravidlá, modernejšie autá, častejšie kontroly polície aj kvalitnejšie cesty.

Tento rok pritom nepribudol ani kilometer novej diaľnice a štát otvoril len niečo vyše pätnásť kilometrov rýchlostných ciest.

Šéf komory autoškôl Jaroslav Prekop vraví, že stav ciest nemá až taký vplyv, dôležitejšie je podľa neho to, ako sa ľudia na ceste správajú. „Je veľa krajín, ktoré majú možno horšie cesty ako my, a predsa majú nižšiu nehodovosť.“

Nebezpečný Trnavský kraj

Za najnebezpečnejší je možné považovať Trnavský kraj. Tento rok tam na cestách opäť zahynulo najviac ľudí v prepočte na počet obyvateľov aj na kilometre ciest.

Od roku 2010 tam úmrtnosť stúpala, tento rok prvý raz klesla. Zahynulo tam 39 ľudí, čo je o desať menej ako pred rokom.

Na porovnanie, v Trenčianskom kraji, ktorý je podobný počtom obyvateľov aj cestnou sieťou, zomrelo devätnásť ľudí.

V Trnavskom kraji pritom nie sú horské úseky a vedie tadiaľ diaľnica aj rýchlostná cesta.

Dopravný analytik Jozef Drahovský vraví, že zvýšená smrteľná nehodovosť v kraji môže byť spôsobená hustou premávkou. Nevinil by z toho miestnu políciu. Polícia sa

k výsledkom zatiaľ nechcela vyjadriť, čaká na uzavretie štatistiky.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Nové autá a pravidlá

Úmrtnosť najvýraznejšie klesla v roku 2009, z 558 na 347 obetí. Vodiči pod hrozbou prísnejších trestov z nového zákona začali jazdiť opatrnejšie. Štát vtedy navyše cez šrotovné prispel k tomu, že tisíce vodičov vymenili staré auto za nové, bezpečnejšie.

Z evidencie vtedy polícia vyradila vyše 110-­tisíc áut, čo bolo druhé najväčšie vyraďovanie od roku 2004. Vtedy zmizol dvojnásobok starých áut. Nový zákon totiž trestal majiteľov odstavených áut s prepadnutou STK a emisnou kontrolou. Počet vozidiel vtedy na dva roky klesol, odvtedy už iba stúpa.

Dnes je na Slovensku evidovaných už vyše 2,5 milióna áut. Ich priemerný vek je však stále vysoký, jedenásť rokov. V iných štátoch Únie je to aj o niekoľko rokov menej.

Záchranár Vladimír Dobiáš hovorí, že dnes chodia k dopravným nehodám menej ako v minulosti a vďaka bezpečnejším autám bývajú už aj následky miernejšie. Klesá totiž aj počet ťažko zranených. Vodičom však vyčíta, ak nevyužijú všetky bezpečnostné prvky, ktoré môžu.

„Štatistiky hovoria, že polovica ľudí sa na zadných sedadlách áut nepripútava. Je to veľmi nebezpečné. Ja sa vpredu pripútam, pomôže mi airbag, ale zabije ma niekto zozadu, kto pri náraze preletí a zlomí mi väzy.“ Cyklisti by zasa mali podľa záchranára nosiť reflexné prvky a prilby a nejazdiť opití. Dobiáš chváli aj políciu.

K nule sa môžeme len približovať

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline ĽUBOMÍR PALČÁK hovorí, že nové pravidlá môžu o pár rokov počet úmrtí výrazne znížiť.

Bude podľa vás úmrtnosť na cestách v nasledujúcich rokoch ešte výrazne klesať?

„Skupina ľudí tvrdí, že od istej úrovne sa nehodovosť nedá znížiť. Tento problém veľmi pôsobivo rieši 'Vízia nula', ktorá hovorí o snahe dosiahnuť nulovú nehodovosť a úmrtnosť. Treba to chápať skôr vo filozofickej rovine. Je celospoločensky dlhodobým záujmom vytvárať bezpečné dopravné prostredie, pretože každé zranenie alebo smrť sú neprijateľné.“

Čo všetko je za prudkým znížením úmrtnosti v roku 2009?

„Nový zákon s novými povinnosťami a prísnejšími sankciami. Vďaka mediálnej podpore sa podarilo šíriť myšlienky bezpečného správania pre všetkých účastníkov cestnej premávky.“

Dá sa ešte zopakovať taký výrazný skok?

„Nedá sa to robiť každý rok, ľudia si musia zvyknúť na určité pravidlá. O pár rokov, keď sa nazbierajú skúsenosti, keď sa uvidí, čo zabralo a čo nie, bude tu priestor na zmenu zákonov.“

Anketa: Prečo sa znižuje úmrtnosť na našich cestách?

Ján Počiatek, minister dopravy

Pribúda počet diaľ-ničných úsekov. Diaľnice sú štatisticky najbezpečnejšie cesty, keď na nich nie sú križovatky, chodci, cyklisti, je takmer nemožné zraziť sa s protiidúcim autom. Obyvatelia majú modernejší vozový park s vyššími bezpečnostnými štandardmi. Verím, že svoje robí aj osveta.

Viliam Dobiáš, záchranár

To zníženie je impozantné a treba to pripísať hlavne polícii. Často kontroluje rýchlosť a alkohol. Klesol aj počet zranených. Pomohli aj európske uznesenia pre bezpečnosť. Napríklad na našich cestách je vidieť, ako sa v posledných rokoch budujú vo veľkom počte kruhové objazdy, ktoré znižujú nehodovosť, v strede širokých štvorprúdových ciest sa pre chodcov robia ochranné ostrovčeky, výraznejšia sa značia a osvetľujú priechody.

Ľubomír Honíšek, prezident združenia dopravcov Česmad

Je väčšia disciplína vodičov, častejšie policajné kontroly a zvýšené pokuty za dopravné priestupky.

Dagmar Tuková, dopravná psychologička

Upravila sa právna norma, ktorá ukladá dopravno-psychologické vyšetrenie, sprísnil sa výber vodičov. Sankcie sú také vysoké, že vodiči, hlavne tí, ktorí prišli o vodičský preukaz za alkohol, po absolvovaní odborného poradenstva u psychológa a zaplatení pokuty si veľmi dobre premyslia, či to ešte niekedy zopakujú.

Jaroslav Prekop, šéf Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl

Šíri sa osveta. Sú k dispozícii rôzne materiály, videá, obrázky z dopravných nehôd, čo zvyšuje opatrnosť. Sprísnili sa záverečné skúšky pre uchádzačov o vodičské oprávnenie. Sú vysoké sankcie a postihy vodičov, ktorí porušujú predpisy o cestnej premávke, čo tiež istou mierou zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky a znižuje úmrtnosť na cestách. V roku 2013 naštartoval BECEP ako národný koordinátor bezpečnosti cestnej premávky nové aktivity pre osvetu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 296
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 345
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 038
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 992
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 477
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 181
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 667
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 249
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 016
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 949

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko riadi stranu ako autokrat, hovorí bývalý okresný predseda SNS

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

SVET

Zomrel spevák skupiny Linkin Park, spáchal samovraždu

Chester Bennington sa zrejme obesil vo svojom dome.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Diaľnicu D1 zablokovala hromadná dopravná nehoda (fotogaléria)

Nehoda sa stala na 17. kilometri D1 v smere z Bratislavy do Senca.

Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otočili do protismeru (Minúta po minúte)

Cesta z Bratislavy do Senca a naspäť trvala niektorým päť hodín.

Opel sa vrátil k označeniu GSi. Ako prvá ho dostane športová Insignia

Športová verzia bude mať premiéru na jeseň vo Frankfurte.

Kodiaq zvíťazil v hodnotení nemeckého časopisu Auto Test

Škoda so svojimi modelmi vyhrala už štvrtý rok po sebe.