Pri nehodách zomrelo tento rok najmenej ľudí

Počet nehôd klesol na Slovensku výraznejšie iba dvakrát. Mŕtvych po 13 rokoch prvý raz ubudlo aj v najhoršom Trnavskom kraji.

(Zdroj: ARCHÍV SME- PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Ak posledný deň tohto roka nebude na cestách mimoriadne tragický, zaznamená Slovensko ďalší úspech v nehodovosti. Úmrtí pri nehodách opäť výrazne ubudlo.

Do pondelka zahynulo na cestách 222 ľudí, čo je o 74 obetí menej ako pred rokom. Ide o tretí najvýraznejší skok v histórii samostatnej Slovenskej republiky. Rýchlejšie mŕtvych ubudlo len v roku 2009 po prijatí nových cestných pravidiel a v roku 1999.

Najhoršia situácia je na západe a severe Slovenska. Najviac ľudí na počet obyvateľov a aj na kilometre ciest totiž zomiera v Trnavskom a Žilinskom kraji. Odborníci na to nemajú jasné vysvetlenie, hovoria len o hustej premávke. V susednom Trenčianskom kraji pritom zomiera výrazne menej ľudí.

Slovenské cesty však boli tento rok bezpečnejšie pre vodičov, cyklistov, chodcov a prvý raz po čase aj pre motorkárov. Zahynulo ich výrazne menej ako v posledných rokoch.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Ťažká jeseň

Rok dopadol relatívne dobre aj napriek tomu, že v druhej polovici roka ľudia na cestách zomierali rýchlejšie ako v prvom polroku. To sa deje pravidelne od leta 2010.

Posledných šesť mesiacov tohto roka bolo takmer o polovicu viac smrteľných nehôd ako v prvom polroku. Od januára do júla zahynulo tento rok 78 ľudí, od júla do decembra až 144.

Šéf súkromného Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák to vysvetľuje tým, že sa po lete začínajú skracovať dni a ľudia na to ešte nie sú zvyknutí. Tvrdí, že vtedy by mali byť policajti viac v teréne a preventívne zasiahnuť.

Politici, experti na dopravu či šéfovia združení dopravcov a autoškôl sa nevedia zhodnúť na tom, prečo počet obetí padá. Spomínajú viaceré dôvody – prísnejšie pravidlá, modernejšie autá, častejšie kontroly polície aj kvalitnejšie cesty.

Tento rok pritom nepribudol ani kilometer novej diaľnice a štát otvoril len niečo vyše pätnásť kilometrov rýchlostných ciest.

Šéf komory autoškôl Jaroslav Prekop vraví, že stav ciest nemá až taký vplyv, dôležitejšie je podľa neho to, ako sa ľudia na ceste správajú. „Je veľa krajín, ktoré majú možno horšie cesty ako my, a predsa majú nižšiu nehodovosť.“

Nebezpečný Trnavský kraj

Za najnebezpečnejší je možné považovať Trnavský kraj. Tento rok tam na cestách opäť zahynulo najviac ľudí v prepočte na počet obyvateľov aj na kilometre ciest.

Od roku 2010 tam úmrtnosť stúpala, tento rok prvý raz klesla. Zahynulo tam 39 ľudí, čo je o desať menej ako pred rokom.

Na porovnanie, v Trenčianskom kraji, ktorý je podobný počtom obyvateľov aj cestnou sieťou, zomrelo devätnásť ľudí.

V Trnavskom kraji pritom nie sú horské úseky a vedie tadiaľ diaľnica aj rýchlostná cesta.

Dopravný analytik Jozef Drahovský vraví, že zvýšená smrteľná nehodovosť v kraji môže byť spôsobená hustou premávkou. Nevinil by z toho miestnu políciu. Polícia sa

k výsledkom zatiaľ nechcela vyjadriť, čaká na uzavretie štatistiky.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Nové autá a pravidlá

Úmrtnosť najvýraznejšie klesla v roku 2009, z 558 na 347 obetí. Vodiči pod hrozbou prísnejších trestov z nového zákona začali jazdiť opatrnejšie. Štát vtedy navyše cez šrotovné prispel k tomu, že tisíce vodičov vymenili staré auto za nové, bezpečnejšie.

Z evidencie vtedy polícia vyradila vyše 110-­tisíc áut, čo bolo druhé najväčšie vyraďovanie od roku 2004. Vtedy zmizol dvojnásobok starých áut. Nový zákon totiž trestal majiteľov odstavených áut s prepadnutou STK a emisnou kontrolou. Počet vozidiel vtedy na dva roky klesol, odvtedy už iba stúpa.

Dnes je na Slovensku evidovaných už vyše 2,5 milióna áut. Ich priemerný vek je však stále vysoký, jedenásť rokov. V iných štátoch Únie je to aj o niekoľko rokov menej.

Záchranár Vladimír Dobiáš hovorí, že dnes chodia k dopravným nehodám menej ako v minulosti a vďaka bezpečnejším autám bývajú už aj následky miernejšie. Klesá totiž aj počet ťažko zranených. Vodičom však vyčíta, ak nevyužijú všetky bezpečnostné prvky, ktoré môžu.

„Štatistiky hovoria, že polovica ľudí sa na zadných sedadlách áut nepripútava. Je to veľmi nebezpečné. Ja sa vpredu pripútam, pomôže mi airbag, ale zabije ma niekto zozadu, kto pri náraze preletí a zlomí mi väzy.“ Cyklisti by zasa mali podľa záchranára nosiť reflexné prvky a prilby a nejazdiť opití. Dobiáš chváli aj políciu.

K nule sa môžeme len približovať

Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline ĽUBOMÍR PALČÁK hovorí, že nové pravidlá môžu o pár rokov počet úmrtí výrazne znížiť.

Bude podľa vás úmrtnosť na cestách v nasledujúcich rokoch ešte výrazne klesať?

„Skupina ľudí tvrdí, že od istej úrovne sa nehodovosť nedá znížiť. Tento problém veľmi pôsobivo rieši 'Vízia nula', ktorá hovorí o snahe dosiahnuť nulovú nehodovosť a úmrtnosť. Treba to chápať skôr vo filozofickej rovine. Je celospoločensky dlhodobým záujmom vytvárať bezpečné dopravné prostredie, pretože každé zranenie alebo smrť sú neprijateľné.“

Čo všetko je za prudkým znížením úmrtnosti v roku 2009?

„Nový zákon s novými povinnosťami a prísnejšími sankciami. Vďaka mediálnej podpore sa podarilo šíriť myšlienky bezpečného správania pre všetkých účastníkov cestnej premávky.“

Dá sa ešte zopakovať taký výrazný skok?

„Nedá sa to robiť každý rok, ľudia si musia zvyknúť na určité pravidlá. O pár rokov, keď sa nazbierajú skúsenosti, keď sa uvidí, čo zabralo a čo nie, bude tu priestor na zmenu zákonov.“

Anketa: Prečo sa znižuje úmrtnosť na našich cestách?

Ján Počiatek, minister dopravy

Pribúda počet diaľ-ničných úsekov. Diaľnice sú štatisticky najbezpečnejšie cesty, keď na nich nie sú križovatky, chodci, cyklisti, je takmer nemožné zraziť sa s protiidúcim autom. Obyvatelia majú modernejší vozový park s vyššími bezpečnostnými štandardmi. Verím, že svoje robí aj osveta.

Viliam Dobiáš, záchranár

To zníženie je impozantné a treba to pripísať hlavne polícii. Často kontroluje rýchlosť a alkohol. Klesol aj počet zranených. Pomohli aj európske uznesenia pre bezpečnosť. Napríklad na našich cestách je vidieť, ako sa v posledných rokoch budujú vo veľkom počte kruhové objazdy, ktoré znižujú nehodovosť, v strede širokých štvorprúdových ciest sa pre chodcov robia ochranné ostrovčeky, výraznejšia sa značia a osvetľujú priechody.

Ľubomír Honíšek, prezident združenia dopravcov Česmad

Je väčšia disciplína vodičov, častejšie policajné kontroly a zvýšené pokuty za dopravné priestupky.

Dagmar Tuková, dopravná psychologička

Upravila sa právna norma, ktorá ukladá dopravno-psychologické vyšetrenie, sprísnil sa výber vodičov. Sankcie sú také vysoké, že vodiči, hlavne tí, ktorí prišli o vodičský preukaz za alkohol, po absolvovaní odborného poradenstva u psychológa a zaplatení pokuty si veľmi dobre premyslia, či to ešte niekedy zopakujú.

Jaroslav Prekop, šéf Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl

Šíri sa osveta. Sú k dispozícii rôzne materiály, videá, obrázky z dopravných nehôd, čo zvyšuje opatrnosť. Sprísnili sa záverečné skúšky pre uchádzačov o vodičské oprávnenie. Sú vysoké sankcie a postihy vodičov, ktorí porušujú predpisy o cestnej premávke, čo tiež istou mierou zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky a znižuje úmrtnosť na cestách. V roku 2013 naštartoval BECEP ako národný koordinátor bezpečnosti cestnej premávky nové aktivity pre osvetu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 673
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 938
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 108
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 674
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.