Eduard: "Na istej križovatke v Žiline, na sídlisku Vlčince, niektorí nevedia, kto má kedy prednosť.
Neraz z domu vychádzam ulicou na fotke z Google Streetview, z ktorej odbočujem doľava. Vodič vozidla vchádzajúceho do križovatky zľava mi často nedá prednosť v jazde, mysliac si, že sa nachádza na hlavnej ceste. Ešte pred predchádzajúcou križovatkou (teda na ceste, rovnobežnej s tou mojou) videl značku "Hlavná cesta" (na fotke ju vidieť naľavo).
Dúfam, že si o tom prečíta najmä majiteľ modrej Felície, ktorý mi na tomto mieste v jednu sobotu večer nedal prednosť v jazde, po vystúpení z auta sa mi dušoval, že prednosť v jazde tu má on, a keď som mu to chcel vysvetliť, aj s autom ušiel."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Čo je to križovatka Križovatkou je každé miesto, kde sa cesty križujú alebo spájajú. V zákone o cestnej premávke sa síce nespomína aj rozpájanie ciest, no aj také miesto je križovatkou.
Miesta, ktoré sa zdajú byť z jedného pohľadu spájaním ciest, sú z iného pohľadu rozpájaním. A naopak.
Platí to aj na križovatkách tvaru Y s cestami s obojsmernou premávkou. Ak by rozpájanie ciest nebolo križovatkou, niektorí by vchádzali na to isté miesto ako do križovatky a niektorí nie. To by viedlo k chaosu.
Okrem toho, medzinárodný predpis, Viedenský dohovor, na ktorý sa odvoláva náš zákon o cestnej premávke, jednoznačne určuje, že križovatkou je aj rozpájanie ciest.
Križovatkou je aj výjazd z diaľnice, alebo pripojenie účelovej cesty z areálu továrne, či pripojenie poľnej cesty.
Na fotografii, ktorú nám poslal Eduard, vidno dve blízko umiestnené križovatky.
Prednosť určuje semafor, značky alebo pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava To, či má vodič prednosť, neurčuje vyťaženosť cesty. Áno, na základe nej dopravní inžinieri neraz osádzajú dopravné značenie upravujúce prednosť v jazde, aby bola premávka čo najplynulejšia.
Ak na križovatke nie sú semafory alebo dopravné značenie, ktoré by určovalo, kto má prednosť, vodiči sa tam musia riadiť všeobecnými pravidlami, napríklad prednosťou vozidla prichádzajúceho sprava.
Na sídlisku Vlčince v Žiline by potom vodič Felicie, ktorý odbočoval vpravo z hlavnej cesty na vedľajšiu, mal prednosť. Hneď po odbočení by sa ale dostal do ďalšej križovatky, no tam už platí pravidlo "pravej ruky". Prednosť tam má ten, kto prichádza sprava.
Prednosť mal Eduard Vodič Felicie bol povinný dať prednosť Eduardovi. Nie je pritom podstatné, odkiaľ kto prichádza a či trasa vodiča pokračuje bez zatočenia volantom.
Nejeden vodič si podvedome predstavuje, že ak v križovatke tvaru T pokračuje rovno, tak má prednosť.
Takúto predstavu majú zažitú z ciest, kde sa k rovnej hlavnej ceste pripájajú vedľajšie. Prestávajú si na takýchto križovatkách všímať značky, lebo sú presvedčení, že majú prednosť. Aj na miestach, kde značky nie sú.
Ak sa aj vy dostanete do situácie, ako Eduard, zbystrite pozornosť. V prípade, že sa k vám bude blížiť auto, ktoré by vám malo dať prednosť, no nič nenasvedčuje tomu, že vám ju aj dá, radšej "ustúpte". Je lepšie predísť nehode, ako mať prednosť za každú cenu.
Zväčšiť mapu