Michal: "Chcem sa posťažovať na policajta, ktorý bol mojím skúšobným komisárom a nenechal ma prejsť cez jazdu. Podľa mňa neoprávnene. Celú jazdu som mal bez problémovú, ale záver jazdy podľa neho nie.
Za kruhovým objazdom sú dva priechody pre chodcov a medzi nimi ostrovček. Pani prešla cez prvý priechod a zostala stáť na ostrovčeku bez náznaku pohybu alebo kroku. Jasne ma púšťala.
Podľa policajta som jej nedal prednosť a vraj som nič nespravil pre to, aby to vyzeralo, akože ju púšťam cez priechod."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Policajt v aute autoškoly počas skúšok na vodičák, oficiálne skúšobný komisár, je jediný, kto rozhoduje o tom, či ste jazdu spravili alebo nie.
Ak s ním nesúhlasíte, môžete sa do 15 dní odvolať na správnom orgáne, ktorý rozhodol o výsledku skúšky.
Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa uvádza, čo musí vedieť alebo robiť žiadateľ o vodičské oprávnenie počas skúšky:
- sledovať situáciu v cestnej premávke, najmä pokyny policajta a iných osôb oprávnených riadiť cestnú premávku, svetelné signály, dopravné značky a dopravné zariadenia,
- dbať na bezpečnosť cestujúcich vo vozidle a bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky,
- viesť motorové vozidlo tak, aby jazda bola šetrná k životnému prostrediu,
- dodržiavať pravidlá cestnej premávky,
- byť počas jazdy schopný včas, správne a bez zásahu inštruktora alebo skúšobného komisára reagovať na situáciu v cestnej premávke,
- preukázať predvídavosť vo vzťahu ku konaniu iných účastníkov cestnej premávky,
- zohľadňovať stav cesty, poveternostné podmienky, výkon, rozmery, hmotnosť vozidla a iné okolnosti, ktoré s vedením vozidla súvisia.
Chodci nesmú vstupovať na vozovku jednotlivo
Za kruhovým objazdom bol priechod pre chodcov prerušený ostrovčekom. V čase, keď tadiaľ prechádzalo vozidlo autoškoly s Michalom za volantom, bola chodkyňa na ostrovčeku.
Predpisy nedovoľujú chodcom prechádzať cez cestu jednotlivo. Ani cez priechode pre chodcov.
Chodkyňa, podľa opisu situácie, zjavne nechcela vchádzať na cestu v čase, keď tadiaľ prechádzalo auto. Nie každý má dosť odvahy na to, aby vstúpil na vozovku pred blížiacim sa autom.
Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 4
(1) Vodič je povinný
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky,
Prednosť sa dáva chodcovi na priechode
Vodiči sú povinní dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu po priechode pre chodcov. Aj keby prechádzali samostatne. Podmienkou je, aby chodec vstúpil na vozovku v mieste priechodu.
Z predpisov jednoznačne vyplýva, čo to znamená dať prednosť v jazde. Zákon ale nevysvetľuje, čo je to "dať prednosť chodcom".
Prednosť chodcov na priechode sa dá vysvetliť aj ako povinnosť vodičov chodca na priechode neohroziť a neobmedziť. Môžte ale ohroziť či obmedziť chodca, ktorí nevstúpil na vozovku?
Po prijatí zákona o cestnej premávke v roku 2009 sa na túto tému veľa diskutovalo. Odborníci sa zhodli, že signálom pre vodiča na to, aby dal chodcovi prednosť, je vstup chodca na vozovku aspoň jednou nohou.
Existujú ale aj iné náznaky, ktoré vodičom napovedajú, že chodec chce vstúpiť na priechod. Opatrný chodec totiž nevstúpi na vozovku ani jednou nohou, kým si nebude úplne istý, že sa mu nemôže nič stať. A istý si určite nebude, ak sa k nemu približuje auto.
Treba sledovať aj chodcov pri vozovke
Je nevyhnutné, aby vodiči sledovali nielen dopravné značenie a iné autá v premávke, ale aj chodcov pri ceste. Aj sledovanie prichádzajúcich áut stojac pri priechode s veľkou pravdepodobnosťou naznačuje, že chodec chce prejsť cez cestu.
Ak by sa aj nechystal prejsť, nikomu neublíži, ak auto zastavíte pred priechodom. Je to lepšie, ako chodca ignorovať riskovať, že ho zrazíte.
Mal pustiť chodkyňu cez cestu
Nemyslíme si, že by Michal nedal prednosť chodkyni, ak sa na ostrovčeku zastavila a nedala najavo úmysel pokračovať ďalej po priechode. Určite však nepreukázal "predvídavosť vo vzťahu ku konaniu iných účastníkov cestnej premávky".
V prípade, že je chodec uprostred cesty, na ostrovčeku rozdeľujúcom priechod na dve časti, dá sa predpokladať, že chce cez cestu pokračovať ďalej. Slušný vodič svoje auto bez váhania spomalí, prípadne zastaví, ak vidí chodca pri priechode. A zároveň ho vyzve, napríklad kývnutím ruky, aby prešiel cez cestu.
Podľa nášho názoru Michal nesplnil všetko, čo od neho ako od žiadateľa o vodičské oprávnenie predpisy vyžadujú.
Ak by ale mal byť jeho necitlivý prístup k chodcom v jednej konkrétnej situácii jediným dôvodom na nespravenie skúšky, potom sa nám zdá neudelenie vodičského oprávnenia príliš prísnym trestom. Samozrejme za predpokladu, že v čase určenom na skúšku sa už prístup vodiča k chodcom nedá znovu overiť.