SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Nedostal vodičák, lebo nedal prednosť, aj keď chodkyňa na priechod nevstúpila

Zastavíte s autom pred priechodom vždy, keď pri ňom stojí chodec? Alebo počkáte, až kým vstúpi na vozovku?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Miroslava Cibulková)

Michal: "Chcem sa posťažovať na policajta, ktorý bol mojím skúšobným komisárom a nenechal ma prejsť cez jazdu. Podľa mňa neoprávnene. Celú jazdu som mal bez problémovú, ale záver jazdy podľa neho nie.

Za kruhovým objazdom sú dva priechody pre chodcov a medzi nimi ostrovček. Pani prešla cez prvý priechod a zostala stáť na ostrovčeku bez náznaku pohybu alebo kroku. Jasne ma púšťala.

Podľa policajta som jej nedal prednosť a vraj som nič nespravil pre to, aby to vyzeralo, akože ju púšťam cez priechod."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajt v aute autoškoly počas skúšok na vodičák, oficiálne skúšobný komisár, je jediný, kto rozhoduje o tom, či ste jazdu spravili alebo nie.

Ak s ním nesúhlasíte, môžete sa do 15 dní odvolať na správnom orgáne, ktorý rozhodol o výsledku skúšky.

Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa uvádza, čo musí vedieť alebo robiť žiadateľ o vodičské oprávnenie počas skúšky:

  • sledovať situáciu v cestnej premávke, najmä pokyny policajta a iných osôb oprávnených riadiť cestnú premávku, svetelné signály, dopravné značky a dopravné zariadenia,
  • dbať na bezpečnosť cestujúcich vo vozidle a bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky,
  • viesť motorové vozidlo tak, aby jazda bola šetrná k životnému prostrediu,
  • dodržiavať pravidlá cestnej premávky,
  • byť počas jazdy schopný včas, správne a bez zásahu inštruktora alebo skúšobného komisára reagovať na situáciu v cestnej premávke,
  • preukázať predvídavosť vo vzťahu ku konaniu iných účastníkov cestnej premávky,
  • zohľadňovať stav cesty, poveternostné podmienky, výkon, rozmery, hmotnosť vozidla a iné okolnosti, ktoré s vedením vozidla súvisia.

Chodci nesmú vstupovať na vozovku jednotlivo

Za kruhovým objazdom bol priechod pre chodcov prerušený ostrovčekom. V čase, keď tadiaľ prechádzalo vozidlo autoškoly s Michalom za volantom, bola chodkyňa na ostrovčeku.

Predpisy nedovoľujú chodcom prechádzať cez cestu jednotlivo. Ani cez priechode pre chodcov.

Chodkyňa, podľa opisu situácie, zjavne nechcela vchádzať na cestu v čase, keď tadiaľ prechádzalo auto. Nie každý má dosť odvahy na to, aby vstúpil na vozovku pred blížiacim sa autom.

Zákon
č. 8/2009 Z.z., § 4
(1) Vodič je povinný
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť; to neplatí pre vodiča električky,

Prednosť sa dáva chodcovi na priechode

Vodiči sú povinní dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu po priechode pre chodcov. Aj keby prechádzali samostatne. Podmienkou je, aby chodec vstúpil na vozovku v mieste priechodu.

Z predpisov jednoznačne vyplýva, čo to znamená dať prednosť v jazde. Zákon ale nevysvetľuje, čo je to "dať prednosť chodcom".

Prednosť chodcov na priechode sa dá vysvetliť aj ako povinnosť vodičov chodca na priechode neohroziť a neobmedziť. Môžte ale ohroziť či obmedziť chodca, ktorí nevstúpil na vozovku?

Po prijatí zákona o cestnej premávke v roku 2009 sa na túto tému veľa diskutovalo. Odborníci sa zhodli, že signálom pre vodiča na to, aby dal chodcovi prednosť, je vstup chodca na vozovku aspoň jednou nohou.

Existujú ale aj iné náznaky, ktoré vodičom napovedajú, že chodec chce vstúpiť na priechod. Opatrný chodec totiž nevstúpi na vozovku ani jednou nohou, kým si nebude úplne istý, že sa mu nemôže nič stať. A istý si určite nebude, ak sa k nemu približuje auto.

Treba sledovať aj chodcov pri vozovke

Je nevyhnutné, aby vodiči sledovali nielen dopravné značenie a iné autá v premávke, ale aj chodcov pri ceste. Aj sledovanie prichádzajúcich áut stojac pri priechode s veľkou pravdepodobnosťou naznačuje, že chodec chce prejsť cez cestu.

Ak by sa aj nechystal prejsť, nikomu neublíži, ak auto zastavíte pred priechodom. Je to lepšie, ako chodca ignorovať riskovať, že ho zrazíte.

Mal pustiť chodkyňu cez cestu

Nemyslíme si, že by Michal nedal prednosť chodkyni, ak sa na ostrovčeku zastavila a nedala najavo úmysel pokračovať ďalej po priechode. Určite však nepreukázal "predvídavosť vo vzťahu ku konaniu iných účastníkov cestnej premávky".

V prípade, že je chodec uprostred cesty, na ostrovčeku rozdeľujúcom priechod na dve časti, dá sa predpokladať, že chce cez cestu pokračovať ďalej. Slušný vodič svoje auto bez váhania spomalí, prípadne zastaví, ak vidí chodca pri priechode. A zároveň ho vyzve, napríklad kývnutím ruky, aby prešiel cez cestu.

Podľa nášho názoru Michal nesplnil všetko, čo od neho ako od žiadateľa o vodičské oprávnenie predpisy vyžadujú.

Ak by ale mal byť jeho necitlivý prístup k chodcom v jednej konkrétnej situácii jediným dôvodom na nespravenie skúšky, potom sa nám zdá neudelenie vodičského oprávnenia príliš prísnym trestom. Samozrejme za predpokladu, že v čase určenom na skúšku sa už prístup vodiča k chodcom nedá znovu overiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  2. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  3. Vytvor si svoju budúcnosť
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť.
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 656
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 896
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 639
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 540
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 504
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 032
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 561
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 382
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová prednáša prejav o stave republiky.

V parlamente má najmenšiu podporu zo všetkých prezidentov.


a 1 ďalší 12 h
E-shop Mall.sk

Skupina Allegro získala Mall Group v najhoršom možnom čase.


28. nov
Nemocniční lekári dosiahli vyššie platy. Pomôže to však pacientovi a zdravotníctvu?

Stále nie je isté, čo urobí 1. decembra vyše 2100 lekárov, ktorí podali výpovede.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Toto bola najkritickejšia správa Zuzany Čaputovej.


a 2 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


40m
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


18 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  2. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  3. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  4. Štefan Vidlár: Pravota holota
  5. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  6. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  7. Věra Tepličková: A sme tam, odkiaľ sme vyšli...
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto začala vojna v bezpečnostných zložkách. Kto potreboval zachrániť Seržanta?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 192 631
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 801
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 133
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 023
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 891
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 371
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 938
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu