SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Inštruktori: Mladí sa učia najmä od rodičov jazdiť nezodpovedne

Mnohí inštruktori tvrdia, že do výcviku by sa mali zaradiť podnety, ktoré rozptyľujú pozornosť vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

BRATISLAVA. Len necelá tretina európskych inštruktorov autoškôl je presvedčených, že kampane zvyšujúce povedomie o bezpečnejšej prevádzke na cestách sú efektívne a ovplyvňujú správanie sa začínajúcich vodičov.

Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a preto jazdia nezodpovedne.

Výsledky zverejnila spoločnosť Goodyear spolu s Európskou asociáciou autoškôl EFA. Výskumu sa zúčastnilo 2334 inštruktorov z dvanástich európskych krajín.

Výcvik by chceli doplniť

Do výcviku by sa mali zaradiť podnety, ktoré rozptyľujú pozornosť vodičov, myslí si 56 percent európskych inštruktorov autoškôl. Aby mladí vodiči boli lepšie pripravení na reálne situácie, napríklad núdzové brzdenie či neočakávaný manéver.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Myšlienku podporilo najviac respondentov vo Veľkej Británii (96 percent). V Českej republike sa kladne vyjadrilo najmenej inštruktorov (36 percent).

Necelá polovica inštruktorov žiada úrady, aby zvážili zavedenie povinnosti absolvovať kondičný výcvik i po zložení skúšky.

Týmto spôsobom by si mladí vodiči mali zvýšiť sebavedomie a získať skúsenosti v rôznych podmienkach (napr. v zimných alebo na diaľnici).

Inštruktori: Kampane vlád nefungujú

Vlády členských štátov Európskej únie investujú každý rok nemalé prostriedky do kampaní, ktorými chcú zvyšovať povedomie verejnosti o bezpečnej jazde.

Podľa prieskumu až 41 percent inštruktorov tvrdí, že tieto kampane nemajú vplyv na zmenu postojov mladých vodičov k bezpečnosti na cestách.

Sú presvedčení, že súčasné kampane nie sú natoľko dramatické a šokujúce, aby upútali pozornosť a nútili premýšľať o správaní sa za volantom.

Skryť Vypnúť reklamu

Krajina

Metódy považované za najefektívnejšie v jednotlivých krajinách

EU

Dramatické simulácie nehôd (napr. simulátor, ktorý ukáže, aké to je byť v aute v okamihu prevrátenia ako príklad následku nesprávne udržovaných pneumatík, hodenie bowlingovej gule do predného skla ako názorná ukážka toho, čo sa stane, keď vodič nemá zapnutý pás) (61 %)

Belgicko

Dramatické simulácie nehôd (54 %)

Česká republika

Kampane a výučbové materiály na sociálnych sieťach (46 %)

Francúzsko

Dramatické simulácie nehôd (69 %)

Nemecko

Výučbové materiály špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu (52 %)

Dánsko

Výučbové materiály špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu (64 %)

Taliansko

Kampane a výučbové materiály v sociálnych médiách (63 %)

Poľsko

Dramatické simulácie nehôd (81 %)

Rakúsko

Dramatické simulácie nehôd (58 %)

Holandsko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (58 %)

Španielsko

Dramatické simulácie nehôd (72 %)

Veľká Británia

Skupinové lekcie s diskusiami o bezpečnostných rizikách s vrstovníkmi (91 %)

Turecko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (90 %)

Rusko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (80 %)

Južná Afrika

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (69 %)

Inštruktori sa tiež domnievajú, že vlády by mali podniknúť aj praktickejšie kroky na výchovu novej generácie bezpečných vodičov.

Najčastejšie sa zmieňovali o lepšom presadzovaní existujúcich pravidiel cestnej premávky. Nasledovala požiadavka, aby sa mladí ľudia učili o bezpečnosti cestnej premávky už od mladšieho veku.

Ďalší uviedli, že vlády by mali investovať do školiacich inštitúcií, iní navrhli, aby sa v školách vyučovala bezpečnosť cestnej premávky.

Názory inštruktorov na to, čo by vlády mali robiť, aby zlepšili postoje začínajúcich vodičov k bezpečnosti cestnej premávky:

Reklama zameraná na mladých v miestach, kde sa často pohybujú

Využitie celebrít na podporu kampaní

Výučba v školách o bezpečnej doprave

Zahrnutie viac otázok o bezpečnosti v doprave do testov v autoškolách

Prísnejšie dopravné pravidlá

Finančné investície do autoškôl a ich inštruktorov

Spolupráca s organizáciami, ktoré mladí vodiči poznajú

Začínať s praktickou výučbou bezpečnosti v cestnej premávke v omnoho mladšom veku

EU

38 %

20 %

40 %

28 %

47 %

41 %

27 %

44 %

Rakúsko

21 %

25 %

15 %

30 %

37 %

42 %

24 %

34 %

Belgicko

36 %

10 %

38 %

30 %

40 %

49 %

19 %

42 %

Česká republika

31 %

24 %

49 %

23 %

38 %

31 %

16 %

32 %

Dánsko

43 %

16 %

34 %

26 %

49 %

28 %

29 %

28 %

Francúzsko

42 %

28 %

21 %

20 %

53 %

32 %

35 %

56 %

Nemecko

34 %

12 %

20 %

17 %

33 %

35 %

27 %

46 %

Taliansko

43 %

10 %

29 %

26 %

45 %

43 %

20 %

45 %

Holandsko

51 %

18 %

59 %

26 %

49 %

42 %

27 %

42 %

Poľsko

44 %

26 %

65 %

39 %

61 %

63 %

40 %

50 %

Rusko

53 %

22 %

43 %

40 %

61 %

47 %

21 %

30 %

Južná Afrika

59 %

27 %

50 %

33 %

54 %

60 %

36 %

47 %

Španielsko

36 %

21 %

64 %

17 %

53 %

50 %

30 %

51 %

Švajčiarsko

30 %

22 %

33 %

44 %

51 %

36 %

24 %

49 %

Turecko

72 %

44 %

79 %

69 %

80 %

62 %

56 %

76 %

Veľká Británia

46 %

26 %

55 %

33 %

49 %

41 %

34 %

50 %

Mladí vodiči sú ovplyvnení rodičmi

Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a preto jazdia nezodpovedne.

Až 64 percent inštruktorov si myslí, že mladí vodiči si osvojujú zlé návyky tým, že dlhodobo sledujú svojich rodičov pri šoférovaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Ruskí inštruktori sa domnievajú, že väčšina rodičov je pre svoje deti dobrým vzorom.

Zlé návyky svojim deťom najčastejšie odovzdávajú rodičia v Taliansku, Francúzsku, Rakúsku a v Španielsku. Najmenšie problémy majú v Poľsku, Švajčiarsku a v Českej republike.

Ďalším dôvodom, prečo sa mladí ľudia správajú za volantom nezodpovedne, je podľa inštruktorov tlak zo strany vrstovníkov.

Názory inštruktorov, ako môžu rodičia pomôcť deťom k bezpečnej jazde za volantom:

Pri šoférovaní byť dobrým príkladom

Učiť deti zásady bezpečného riadenia auta

Učiť deti, ako správne udržiavať vozidlo v bezpečnom stave

Cvičiť s deťmi šoférovanie (ak je to právne možné)

Požadovať pravidelné správy o výučbe svojich detí od inštruktora

Navštevovať jazdy ako spolujazdec

EU

76%

33%

20%

31%

30%

33%

Rakúsko

77%

27%

18%

42%

28%

44%

Belgicko

62%

22%

10%

43%

18%

49%

Česká republika

58%

33%

11%

28%

27%

10%

Dánsko

78%

46%

21%

17%

15%

14%

Francúzsko

82%

20%

19%

48%

51%

54%

Nemecko

75%

31%

10%

13%

36%

26%

Taliansko

66%

15%

10%

44%

34%

29%

Holandsko

80%

32%

10%

21%

29%

33%

Poľsko

91%

68%

64%

33%

21%

21%

Rusko

86%

42%

41%

23%

17%

17%

Južná Afrika

69%

51%

41%

44%

47%

41%

Španielsko

81%

30%

26%

6%

24%

24%

Švajčiarsko

79%

25%

12%

34%

31%

39%

Turecko

86%

41%

34%

51%

46%

47%

Veľká Británia

78%

46%

33%

43%

47%

51%

Nepriaznivé počasie podceňujú aj inštruktori

Väčšina nováčikov získa vodičský preukaz bez toho, aby rozumeli, aké dôležité je pripraviť sa na nepriaznivé poveternostné podmienky.

Zatiaľ čo takmer polovica poľských nováčikov (47 percent) si uvedomuje, že príprava na nepriaznivé poveternostné podmienky je nevyhnutná, v Českej republike je to iba 28 percent začínajúcich vodičov a v Dánsku dokonca len osemnásť.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa inštruktorov rozumie dôležitosti správne udržiavaných pneumatík len 38 percent európskych nováčikov za volantom. Len dve pätiny vedia, ako skontrolovať hladinu oleja, nemrznúcej zmesi do ostrekovačov a chladiacej kvapaliny.

Prieskum tak isto odhaľuje, že nie všetci učitelia autoškôl majú čas poučiť žiakov o dôležitosti prípravy na nepriaznivé počasie.

V Európskej únii výučbu riadenia vozidla v zlých poveternostných podmienkach zahŕňa do inštruktáže len polovica inštruktorov. V Turecku je to napríklad až 82 percent.

O metodike prieskumu

Prieskum realizovala spoločnosť ReputationInc pre spoločnosť Goodyear EMEA. Zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách.

V každej krajine zistili celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka vyplnila dotazník.

Skryť Vypnúť reklamu

Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EÚ ako celku.

V analýze EÚ boli zahrnuté krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia (n = 2 334).

Zdroj: TS Goodyear

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 127
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 808
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 183
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 370
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 850
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 818
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 966
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 747
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 402
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.
Viliam Turan na archívnej fotografii.
Roman Prymula.

Slovensko otestujú celoplošne cez víkend (minúta po minúte)

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.

v popredí vpravo premiér Igor Matovič, v pozadí sprava minister zdravotníctva Marek Krajčí, minister obrany Jaroslav Naď a náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl Daniel Zmeko na brífingu s novinármi počas prestávky zasadnutia Ústredného krízového štábu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.