Inštruktori: Mladí sa učia najmä od rodičov jazdiť nezodpovedne

Mnohí inštruktori tvrdia, že do výcviku by sa mali zaradiť podnety, ktoré rozptyľujú pozornosť vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

BRATISLAVA. Len necelá tretina európskych inštruktorov autoškôl je presvedčených, že kampane zvyšujúce povedomie o bezpečnejšej prevádzke na cestách sú efektívne a ovplyvňujú správanie sa začínajúcich vodičov.

Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a preto jazdia nezodpovedne.

Výsledky zverejnila spoločnosť Goodyear spolu s Európskou asociáciou autoškôl EFA. Výskumu sa zúčastnilo 2334 inštruktorov z dvanástich európskych krajín.

Výcvik by chceli doplniť

Do výcviku by sa mali zaradiť podnety, ktoré rozptyľujú pozornosť vodičov, myslí si 56 percent európskych inštruktorov autoškôl. Aby mladí vodiči boli lepšie pripravení na reálne situácie, napríklad núdzové brzdenie či neočakávaný manéver.

Myšlienku podporilo najviac respondentov vo Veľkej Británii (96 percent). V Českej republike sa kladne vyjadrilo najmenej inštruktorov (36 percent).

Necelá polovica inštruktorov žiada úrady, aby zvážili zavedenie povinnosti absolvovať kondičný výcvik i po zložení skúšky.

Týmto spôsobom by si mladí vodiči mali zvýšiť sebavedomie a získať skúsenosti v rôznych podmienkach (napr. v zimných alebo na diaľnici).

Inštruktori: Kampane vlád nefungujú

Vlády členských štátov Európskej únie investujú každý rok nemalé prostriedky do kampaní, ktorými chcú zvyšovať povedomie verejnosti o bezpečnej jazde.

Podľa prieskumu až 41 percent inštruktorov tvrdí, že tieto kampane nemajú vplyv na zmenu postojov mladých vodičov k bezpečnosti na cestách.

Sú presvedčení, že súčasné kampane nie sú natoľko dramatické a šokujúce, aby upútali pozornosť a nútili premýšľať o správaní sa za volantom.

Krajina

Metódy považované za najefektívnejšie v jednotlivých krajinách

EU

Dramatické simulácie nehôd (napr. simulátor, ktorý ukáže, aké to je byť v aute v okamihu prevrátenia ako príklad následku nesprávne udržovaných pneumatík, hodenie bowlingovej gule do predného skla ako názorná ukážka toho, čo sa stane, keď vodič nemá zapnutý pás) (61 %)

Belgicko

Dramatické simulácie nehôd (54 %)

Česká republika

Kampane a výučbové materiály na sociálnych sieťach (46 %)

Francúzsko

Dramatické simulácie nehôd (69 %)

Nemecko

Výučbové materiály špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu (52 %)

Dánsko

Výučbové materiály špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu (64 %)

Taliansko

Kampane a výučbové materiály v sociálnych médiách (63 %)

Poľsko

Dramatické simulácie nehôd (81 %)

Rakúsko

Dramatické simulácie nehôd (58 %)

Holandsko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (58 %)

Španielsko

Dramatické simulácie nehôd (72 %)

Veľká Británia

Skupinové lekcie s diskusiami o bezpečnostných rizikách s vrstovníkmi (91 %)

Turecko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (90 %)

Rusko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (80 %)

Južná Afrika

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (69 %)

Inštruktori sa tiež domnievajú, že vlády by mali podniknúť aj praktickejšie kroky na výchovu novej generácie bezpečných vodičov.

Najčastejšie sa zmieňovali o lepšom presadzovaní existujúcich pravidiel cestnej premávky. Nasledovala požiadavka, aby sa mladí ľudia učili o bezpečnosti cestnej premávky už od mladšieho veku.

Ďalší uviedli, že vlády by mali investovať do školiacich inštitúcií, iní navrhli, aby sa v školách vyučovala bezpečnosť cestnej premávky.

Názory inštruktorov na to, čo by vlády mali robiť, aby zlepšili postoje začínajúcich vodičov k bezpečnosti cestnej premávky:

Reklama zameraná na mladých v miestach, kde sa často pohybujú

Využitie celebrít na podporu kampaní

Výučba v školách o bezpečnej doprave

Zahrnutie viac otázok o bezpečnosti v doprave do testov v autoškolách

Prísnejšie dopravné pravidlá

Finančné investície do autoškôl a ich inštruktorov

Spolupráca s organizáciami, ktoré mladí vodiči poznajú

Začínať s praktickou výučbou bezpečnosti v cestnej premávke v omnoho mladšom veku

EU

38 %

20 %

40 %

28 %

47 %

41 %

27 %

44 %

Rakúsko

21 %

25 %

15 %

30 %

37 %

42 %

24 %

34 %

Belgicko

36 %

10 %

38 %

30 %

40 %

49 %

19 %

42 %

Česká republika

31 %

24 %

49 %

23 %

38 %

31 %

16 %

32 %

Dánsko

43 %

16 %

34 %

26 %

49 %

28 %

29 %

28 %

Francúzsko

42 %

28 %

21 %

20 %

53 %

32 %

35 %

56 %

Nemecko

34 %

12 %

20 %

17 %

33 %

35 %

27 %

46 %

Taliansko

43 %

10 %

29 %

26 %

45 %

43 %

20 %

45 %

Holandsko

51 %

18 %

59 %

26 %

49 %

42 %

27 %

42 %

Poľsko

44 %

26 %

65 %

39 %

61 %

63 %

40 %

50 %

Rusko

53 %

22 %

43 %

40 %

61 %

47 %

21 %

30 %

Južná Afrika

59 %

27 %

50 %

33 %

54 %

60 %

36 %

47 %

Španielsko

36 %

21 %

64 %

17 %

53 %

50 %

30 %

51 %

Švajčiarsko

30 %

22 %

33 %

44 %

51 %

36 %

24 %

49 %

Turecko

72 %

44 %

79 %

69 %

80 %

62 %

56 %

76 %

Veľká Británia

46 %

26 %

55 %

33 %

49 %

41 %

34 %

50 %

Mladí vodiči sú ovplyvnení rodičmi

Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a preto jazdia nezodpovedne.

Až 64 percent inštruktorov si myslí, že mladí vodiči si osvojujú zlé návyky tým, že dlhodobo sledujú svojich rodičov pri šoférovaní.

Ruskí inštruktori sa domnievajú, že väčšina rodičov je pre svoje deti dobrým vzorom.

Zlé návyky svojim deťom najčastejšie odovzdávajú rodičia v Taliansku, Francúzsku, Rakúsku a v Španielsku. Najmenšie problémy majú v Poľsku, Švajčiarsku a v Českej republike.

Ďalším dôvodom, prečo sa mladí ľudia správajú za volantom nezodpovedne, je podľa inštruktorov tlak zo strany vrstovníkov.

Názory inštruktorov, ako môžu rodičia pomôcť deťom k bezpečnej jazde za volantom:

Pri šoférovaní byť dobrým príkladom

Učiť deti zásady bezpečného riadenia auta

Učiť deti, ako správne udržiavať vozidlo v bezpečnom stave

Cvičiť s deťmi šoférovanie (ak je to právne možné)

Požadovať pravidelné správy o výučbe svojich detí od inštruktora

Navštevovať jazdy ako spolujazdec

EU

76%

33%

20%

31%

30%

33%

Rakúsko

77%

27%

18%

42%

28%

44%

Belgicko

62%

22%

10%

43%

18%

49%

Česká republika

58%

33%

11%

28%

27%

10%

Dánsko

78%

46%

21%

17%

15%

14%

Francúzsko

82%

20%

19%

48%

51%

54%

Nemecko

75%

31%

10%

13%

36%

26%

Taliansko

66%

15%

10%

44%

34%

29%

Holandsko

80%

32%

10%

21%

29%

33%

Poľsko

91%

68%

64%

33%

21%

21%

Rusko

86%

42%

41%

23%

17%

17%

Južná Afrika

69%

51%

41%

44%

47%

41%

Španielsko

81%

30%

26%

6%

24%

24%

Švajčiarsko

79%

25%

12%

34%

31%

39%

Turecko

86%

41%

34%

51%

46%

47%

Veľká Británia

78%

46%

33%

43%

47%

51%

Nepriaznivé počasie podceňujú aj inštruktori

Väčšina nováčikov získa vodičský preukaz bez toho, aby rozumeli, aké dôležité je pripraviť sa na nepriaznivé poveternostné podmienky.

Zatiaľ čo takmer polovica poľských nováčikov (47 percent) si uvedomuje, že príprava na nepriaznivé poveternostné podmienky je nevyhnutná, v Českej republike je to iba 28 percent začínajúcich vodičov a v Dánsku dokonca len osemnásť.

Podľa inštruktorov rozumie dôležitosti správne udržiavaných pneumatík len 38 percent európskych nováčikov za volantom. Len dve pätiny vedia, ako skontrolovať hladinu oleja, nemrznúcej zmesi do ostrekovačov a chladiacej kvapaliny.

Prieskum tak isto odhaľuje, že nie všetci učitelia autoškôl majú čas poučiť žiakov o dôležitosti prípravy na nepriaznivé počasie.

V Európskej únii výučbu riadenia vozidla v zlých poveternostných podmienkach zahŕňa do inštruktáže len polovica inštruktorov. V Turecku je to napríklad až 82 percent.

O metodike prieskumu

Prieskum realizovala spoločnosť ReputationInc pre spoločnosť Goodyear EMEA. Zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách.

V každej krajine zistili celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka vyplnila dotazník.

Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EÚ ako celku.

V analýze EÚ boli zahrnuté krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia (n = 2 334).

Zdroj: TS Goodyear

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 296
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 345
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 038
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 992
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 477
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 181
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 667
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 249
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 016
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 949

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko riadi stranu ako autokrat, hovorí bývalý okresný predseda SNS

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

SVET

Zomrel spevák skupiny Linkin Park, spáchal samovraždu

Chester Bennington sa zrejme obesil vo svojom dome.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Diaľnicu D1 zablokovala hromadná dopravná nehoda (fotogaléria)

Nehoda sa stala na 17. kilometri D1 v smere z Bratislavy do Senca.

Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otočili do protismeru (Minúta po minúte)

Cesta z Bratislavy do Senca a naspäť trvala niektorým päť hodín.

Opel sa vrátil k označeniu GSi. Ako prvá ho dostane športová Insignia

Športová verzia bude mať premiéru na jeseň vo Frankfurte.

Kodiaq zvíťazil v hodnotení nemeckého časopisu Auto Test

Škoda so svojimi modelmi vyhrala už štvrtý rok po sebe.