SME

Inštruktori: Mladí sa učia najmä od rodičov jazdiť nezodpovedne

Mnohí inštruktori tvrdia, že do výcviku by sa mali zaradiť podnety, ktoré rozptyľujú pozornosť vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

BRATISLAVA. Len necelá tretina európskych inštruktorov autoškôl je presvedčených, že kampane zvyšujúce povedomie o bezpečnejšej prevádzke na cestách sú efektívne a ovplyvňujú správanie sa začínajúcich vodičov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a preto jazdia nezodpovedne.

Výsledky zverejnila spoločnosť Goodyear spolu s Európskou asociáciou autoškôl EFA. Výskumu sa zúčastnilo 2334 inštruktorov z dvanástich európskych krajín.

Výcvik by chceli doplniť

Do výcviku by sa mali zaradiť podnety, ktoré rozptyľujú pozornosť vodičov, myslí si 56 percent európskych inštruktorov autoškôl. Aby mladí vodiči boli lepšie pripravení na reálne situácie, napríklad núdzové brzdenie či neočakávaný manéver.

SkryťVypnúť reklamu

Myšlienku podporilo najviac respondentov vo Veľkej Británii (96 percent). V Českej republike sa kladne vyjadrilo najmenej inštruktorov (36 percent).

Necelá polovica inštruktorov žiada úrady, aby zvážili zavedenie povinnosti absolvovať kondičný výcvik i po zložení skúšky.

Týmto spôsobom by si mladí vodiči mali zvýšiť sebavedomie a získať skúsenosti v rôznych podmienkach (napr. v zimných alebo na diaľnici).

Inštruktori: Kampane vlád nefungujú

Vlády členských štátov Európskej únie investujú každý rok nemalé prostriedky do kampaní, ktorými chcú zvyšovať povedomie verejnosti o bezpečnej jazde.

Podľa prieskumu až 41 percent inštruktorov tvrdí, že tieto kampane nemajú vplyv na zmenu postojov mladých vodičov k bezpečnosti na cestách.

Sú presvedčení, že súčasné kampane nie sú natoľko dramatické a šokujúce, aby upútali pozornosť a nútili premýšľať o správaní sa za volantom.

SkryťVypnúť reklamu

Krajina

Metódy považované za najefektívnejšie v jednotlivých krajinách

EU

Dramatické simulácie nehôd (napr. simulátor, ktorý ukáže, aké to je byť v aute v okamihu prevrátenia ako príklad následku nesprávne udržovaných pneumatík, hodenie bowlingovej gule do predného skla ako názorná ukážka toho, čo sa stane, keď vodič nemá zapnutý pás) (61 %)

Belgicko

Dramatické simulácie nehôd (54 %)

Česká republika

Kampane a výučbové materiály na sociálnych sieťach (46 %)

Francúzsko

Dramatické simulácie nehôd (69 %)

Nemecko

Výučbové materiály špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu (52 %)

Dánsko

Výučbové materiály špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu (64 %)

Taliansko

Kampane a výučbové materiály v sociálnych médiách (63 %)

Poľsko

Dramatické simulácie nehôd (81 %)

Rakúsko

Dramatické simulácie nehôd (58 %)

Holandsko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (58 %)

Španielsko

Dramatické simulácie nehôd (72 %)

Veľká Británia

Skupinové lekcie s diskusiami o bezpečnostných rizikách s vrstovníkmi (91 %)

Turecko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (90 %)

Rusko

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (80 %)

Južná Afrika

Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (69 %)

Inštruktori sa tiež domnievajú, že vlády by mali podniknúť aj praktickejšie kroky na výchovu novej generácie bezpečných vodičov.

Najčastejšie sa zmieňovali o lepšom presadzovaní existujúcich pravidiel cestnej premávky. Nasledovala požiadavka, aby sa mladí ľudia učili o bezpečnosti cestnej premávky už od mladšieho veku.

Ďalší uviedli, že vlády by mali investovať do školiacich inštitúcií, iní navrhli, aby sa v školách vyučovala bezpečnosť cestnej premávky.

Názory inštruktorov na to, čo by vlády mali robiť, aby zlepšili postoje začínajúcich vodičov k bezpečnosti cestnej premávky:

Reklama zameraná na mladých v miestach, kde sa často pohybujú

Využitie celebrít na podporu kampaní

Výučba v školách o bezpečnej doprave

Zahrnutie viac otázok o bezpečnosti v doprave do testov v autoškolách

Prísnejšie dopravné pravidlá

Finančné investície do autoškôl a ich inštruktorov

Spolupráca s organizáciami, ktoré mladí vodiči poznajú

Začínať s praktickou výučbou bezpečnosti v cestnej premávke v omnoho mladšom veku

EU

38 %

20 %

40 %

28 %

47 %

41 %

27 %

44 %

Rakúsko

21 %

25 %

15 %

30 %

37 %

42 %

24 %

34 %

Belgicko

36 %

10 %

38 %

30 %

40 %

49 %

19 %

42 %

Česká republika

31 %

24 %

49 %

23 %

38 %

31 %

16 %

32 %

Dánsko

43 %

16 %

34 %

26 %

49 %

28 %

29 %

28 %

Francúzsko

42 %

28 %

21 %

20 %

53 %

32 %

35 %

56 %

Nemecko

34 %

12 %

20 %

17 %

33 %

35 %

27 %

46 %

Taliansko

43 %

10 %

29 %

26 %

45 %

43 %

20 %

45 %

Holandsko

51 %

18 %

59 %

26 %

49 %

42 %

27 %

42 %

Poľsko

44 %

26 %

65 %

39 %

61 %

63 %

40 %

50 %

Rusko

53 %

22 %

43 %

40 %

61 %

47 %

21 %

30 %

Južná Afrika

59 %

27 %

50 %

33 %

54 %

60 %

36 %

47 %

Španielsko

36 %

21 %

64 %

17 %

53 %

50 %

30 %

51 %

Švajčiarsko

30 %

22 %

33 %

44 %

51 %

36 %

24 %

49 %

Turecko

72 %

44 %

79 %

69 %

80 %

62 %

56 %

76 %

Veľká Británia

46 %

26 %

55 %

33 %

49 %

41 %

34 %

50 %

Mladí vodiči sú ovplyvnení rodičmi

Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a preto jazdia nezodpovedne.

Až 64 percent inštruktorov si myslí, že mladí vodiči si osvojujú zlé návyky tým, že dlhodobo sledujú svojich rodičov pri šoférovaní.

SkryťVypnúť reklamu

Ruskí inštruktori sa domnievajú, že väčšina rodičov je pre svoje deti dobrým vzorom.

Zlé návyky svojim deťom najčastejšie odovzdávajú rodičia v Taliansku, Francúzsku, Rakúsku a v Španielsku. Najmenšie problémy majú v Poľsku, Švajčiarsku a v Českej republike.

Ďalším dôvodom, prečo sa mladí ľudia správajú za volantom nezodpovedne, je podľa inštruktorov tlak zo strany vrstovníkov.

Názory inštruktorov, ako môžu rodičia pomôcť deťom k bezpečnej jazde za volantom:

Pri šoférovaní byť dobrým príkladom

Učiť deti zásady bezpečného riadenia auta

Učiť deti, ako správne udržiavať vozidlo v bezpečnom stave

Cvičiť s deťmi šoférovanie (ak je to právne možné)

Požadovať pravidelné správy o výučbe svojich detí od inštruktora

Navštevovať jazdy ako spolujazdec

EU

76%

33%

20%

31%

30%

33%

Rakúsko

77%

27%

18%

42%

28%

44%

Belgicko

62%

22%

10%

43%

18%

49%

Česká republika

58%

33%

11%

28%

27%

10%

Dánsko

78%

46%

21%

17%

15%

14%

Francúzsko

82%

20%

19%

48%

51%

54%

Nemecko

75%

31%

10%

13%

36%

26%

Taliansko

66%

15%

10%

44%

34%

29%

Holandsko

80%

32%

10%

21%

29%

33%

Poľsko

91%

68%

64%

33%

21%

21%

Rusko

86%

42%

41%

23%

17%

17%

Južná Afrika

69%

51%

41%

44%

47%

41%

Španielsko

81%

30%

26%

6%

24%

24%

Švajčiarsko

79%

25%

12%

34%

31%

39%

Turecko

86%

41%

34%

51%

46%

47%

Veľká Británia

78%

46%

33%

43%

47%

51%

Nepriaznivé počasie podceňujú aj inštruktori

Väčšina nováčikov získa vodičský preukaz bez toho, aby rozumeli, aké dôležité je pripraviť sa na nepriaznivé poveternostné podmienky.

Zatiaľ čo takmer polovica poľských nováčikov (47 percent) si uvedomuje, že príprava na nepriaznivé poveternostné podmienky je nevyhnutná, v Českej republike je to iba 28 percent začínajúcich vodičov a v Dánsku dokonca len osemnásť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa inštruktorov rozumie dôležitosti správne udržiavaných pneumatík len 38 percent európskych nováčikov za volantom. Len dve pätiny vedia, ako skontrolovať hladinu oleja, nemrznúcej zmesi do ostrekovačov a chladiacej kvapaliny.

Prieskum tak isto odhaľuje, že nie všetci učitelia autoškôl majú čas poučiť žiakov o dôležitosti prípravy na nepriaznivé počasie.

V Európskej únii výučbu riadenia vozidla v zlých poveternostných podmienkach zahŕňa do inštruktáže len polovica inštruktorov. V Turecku je to napríklad až 82 percent.

O metodike prieskumu

Prieskum realizovala spoločnosť ReputationInc pre spoločnosť Goodyear EMEA. Zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách.

V každej krajine zistili celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka vyplnila dotazník.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EÚ ako celku.

V analýze EÚ boli zahrnuté krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia (n = 2 334).

Zdroj: TS Goodyear

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 376
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 269
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 422
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 952
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 523
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 428
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 080
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Ako sa vyrába z progresívca - hrozba (slamenný panák) a konzervatívneho klerikálna - obeť (mučeník)
  2. Ján Škerko: Arthur Schopenhauer: pesimista alebo realista?
  3. Vladimír Krátky: Matovič bol génius !
  4. Irena Šimuneková: Makové políčka
  5. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  6. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  7. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  8. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 488
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 039
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 005
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 961
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 384
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 112
  7. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 7 917
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 752
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu