BRATISLAVA. Len necelá tretina európskych inštruktorov autoškôl je presvedčených, že kampane zvyšujúce povedomie o bezpečnejšej prevádzke na cestách sú efektívne a ovplyvňujú správanie sa začínajúcich vodičov.
Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a preto jazdia nezodpovedne.
Výsledky zverejnila spoločnosť Goodyear spolu s Európskou asociáciou autoškôl EFA. Výskumu sa zúčastnilo 2334 inštruktorov z dvanástich európskych krajín.
Výcvik by chceli doplniť
Do výcviku by sa mali zaradiť podnety, ktoré rozptyľujú pozornosť vodičov, myslí si 56 percent európskych inštruktorov autoškôl. Aby mladí vodiči boli lepšie pripravení na reálne situácie, napríklad núdzové brzdenie či neočakávaný manéver.
Myšlienku podporilo najviac respondentov vo Veľkej Británii (96 percent). V Českej republike sa kladne vyjadrilo najmenej inštruktorov (36 percent).
Necelá polovica inštruktorov žiada úrady, aby zvážili zavedenie povinnosti absolvovať kondičný výcvik i po zložení skúšky.
Týmto spôsobom by si mladí vodiči mali zvýšiť sebavedomie a získať skúsenosti v rôznych podmienkach (napr. v zimných alebo na diaľnici).
Inštruktori: Kampane vlád nefungujú
Vlády členských štátov Európskej únie investujú každý rok nemalé prostriedky do kampaní, ktorými chcú zvyšovať povedomie verejnosti o bezpečnej jazde.
Podľa prieskumu až 41 percent inštruktorov tvrdí, že tieto kampane nemajú vplyv na zmenu postojov mladých vodičov k bezpečnosti na cestách.
Sú presvedčení, že súčasné kampane nie sú natoľko dramatické a šokujúce, aby upútali pozornosť a nútili premýšľať o správaní sa za volantom.
Krajina | Metódy považované za najefektívnejšie v jednotlivých krajinách |
EU | Dramatické simulácie nehôd (napr. simulátor, ktorý ukáže, aké to je byť v aute v okamihu prevrátenia ako príklad následku nesprávne udržovaných pneumatík, hodenie bowlingovej gule do predného skla ako názorná ukážka toho, čo sa stane, keď vodič nemá zapnutý pás) (61 %) |
Belgicko | Dramatické simulácie nehôd (54 %) |
Česká republika | Kampane a výučbové materiály na sociálnych sieťach (46 %) |
Francúzsko | Dramatické simulácie nehôd (69 %) |
Nemecko | Výučbové materiály špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu (52 %) |
Dánsko | Výučbové materiály špeciálne navrhnuté pre súčasnú mladú generáciu (64 %) |
Taliansko | Kampane a výučbové materiály v sociálnych médiách (63 %) |
Poľsko | Dramatické simulácie nehôd (81 %) |
Rakúsko | Dramatické simulácie nehôd (58 %) |
Holandsko | Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (58 %) |
Španielsko | Dramatické simulácie nehôd (72 %) |
Veľká Británia | Skupinové lekcie s diskusiami o bezpečnostných rizikách s vrstovníkmi (91 %) |
Turecko | Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (90 %) |
Rusko | Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (80 %) |
Južná Afrika | Fotografie nehôd a havárií spôsobených neopatrným riadením vozidla (69 %) |
Inštruktori sa tiež domnievajú, že vlády by mali podniknúť aj praktickejšie kroky na výchovu novej generácie bezpečných vodičov.
Najčastejšie sa zmieňovali o lepšom presadzovaní existujúcich pravidiel cestnej premávky. Nasledovala požiadavka, aby sa mladí ľudia učili o bezpečnosti cestnej premávky už od mladšieho veku.
Ďalší uviedli, že vlády by mali investovať do školiacich inštitúcií, iní navrhli, aby sa v školách vyučovala bezpečnosť cestnej premávky.
Názory inštruktorov na to, čo by vlády mali robiť, aby zlepšili postoje začínajúcich vodičov k bezpečnosti cestnej premávky:
Reklama zameraná na mladých v miestach, kde sa často pohybujú | Využitie celebrít na podporu kampaní | Výučba v školách o bezpečnej doprave | Zahrnutie viac otázok o bezpečnosti v doprave do testov v autoškolách | Prísnejšie dopravné pravidlá | Finančné investície do autoškôl a ich inštruktorov | Spolupráca s organizáciami, ktoré mladí vodiči poznajú | Začínať s praktickou výučbou bezpečnosti v cestnej premávke v omnoho mladšom veku | |
EU | 38 % | 20 % | 40 % | 28 % | 47 % | 41 % | 27 % | 44 % |
Rakúsko | 21 % | 25 % | 15 % | 30 % | 37 % | 42 % | 24 % | 34 % |
Belgicko | 36 % | 10 % | 38 % | 30 % | 40 % | 49 % | 19 % | 42 % |
Česká republika | 31 % | 24 % | 49 % | 23 % | 38 % | 31 % | 16 % | 32 % |
Dánsko | 43 % | 16 % | 34 % | 26 % | 49 % | 28 % | 29 % | 28 % |
Francúzsko | 42 % | 28 % | 21 % | 20 % | 53 % | 32 % | 35 % | 56 % |
Nemecko | 34 % | 12 % | 20 % | 17 % | 33 % | 35 % | 27 % | 46 % |
Taliansko | 43 % | 10 % | 29 % | 26 % | 45 % | 43 % | 20 % | 45 % |
Holandsko | 51 % | 18 % | 59 % | 26 % | 49 % | 42 % | 27 % | 42 % |
Poľsko | 44 % | 26 % | 65 % | 39 % | 61 % | 63 % | 40 % | 50 % |
Rusko | 53 % | 22 % | 43 % | 40 % | 61 % | 47 % | 21 % | 30 % |
Južná Afrika | 59 % | 27 % | 50 % | 33 % | 54 % | 60 % | 36 % | 47 % |
Španielsko | 36 % | 21 % | 64 % | 17 % | 53 % | 50 % | 30 % | 51 % |
Švajčiarsko | 30 % | 22 % | 33 % | 44 % | 51 % | 36 % | 24 % | 49 % |
Turecko | 72 % | 44 % | 79 % | 69 % | 80 % | 62 % | 56 % | 76 % |
Veľká Británia | 46 % | 26 % | 55 % | 33 % | 49 % | 41 % | 34 % | 50 % |
Mladí vodiči sú ovplyvnení rodičmi
Z prieskumu tiež vyplýva, že mladí ľudia získavajú od svojich rodičov zlé návyky a preto jazdia nezodpovedne.
Až 64 percent inštruktorov si myslí, že mladí vodiči si osvojujú zlé návyky tým, že dlhodobo sledujú svojich rodičov pri šoférovaní.
Ruskí inštruktori sa domnievajú, že väčšina rodičov je pre svoje deti dobrým vzorom.
Zlé návyky svojim deťom najčastejšie odovzdávajú rodičia v Taliansku, Francúzsku, Rakúsku a v Španielsku. Najmenšie problémy majú v Poľsku, Švajčiarsku a v Českej republike.
Ďalším dôvodom, prečo sa mladí ľudia správajú za volantom nezodpovedne, je podľa inštruktorov tlak zo strany vrstovníkov.
Názory inštruktorov, ako môžu rodičia pomôcť deťom k bezpečnej jazde za volantom:
Pri šoférovaní byť dobrým príkladom | Učiť deti zásady bezpečného riadenia auta | Učiť deti, ako správne udržiavať vozidlo v bezpečnom stave | Cvičiť s deťmi šoférovanie (ak je to právne možné) | Požadovať pravidelné správy o výučbe svojich detí od inštruktora | Navštevovať jazdy ako spolujazdec | |
EU | 76% | 33% | 20% | 31% | 30% | 33% |
Rakúsko | 77% | 27% | 18% | 42% | 28% | 44% |
Belgicko | 62% | 22% | 10% | 43% | 18% | 49% |
Česká republika | 58% | 33% | 11% | 28% | 27% | 10% |
Dánsko | 78% | 46% | 21% | 17% | 15% | 14% |
Francúzsko | 82% | 20% | 19% | 48% | 51% | 54% |
Nemecko | 75% | 31% | 10% | 13% | 36% | 26% |
Taliansko | 66% | 15% | 10% | 44% | 34% | 29% |
Holandsko | 80% | 32% | 10% | 21% | 29% | 33% |
Poľsko | 91% | 68% | 64% | 33% | 21% | 21% |
Rusko | 86% | 42% | 41% | 23% | 17% | 17% |
Južná Afrika | 69% | 51% | 41% | 44% | 47% | 41% |
Španielsko | 81% | 30% | 26% | 6% | 24% | 24% |
Švajčiarsko | 79% | 25% | 12% | 34% | 31% | 39% |
Turecko | 86% | 41% | 34% | 51% | 46% | 47% |
Veľká Británia | 78% | 46% | 33% | 43% | 47% | 51% |
Nepriaznivé počasie podceňujú aj inštruktori
Väčšina nováčikov získa vodičský preukaz bez toho, aby rozumeli, aké dôležité je pripraviť sa na nepriaznivé poveternostné podmienky.
Zatiaľ čo takmer polovica poľských nováčikov (47 percent) si uvedomuje, že príprava na nepriaznivé poveternostné podmienky je nevyhnutná, v Českej republike je to iba 28 percent začínajúcich vodičov a v Dánsku dokonca len osemnásť.
Podľa inštruktorov rozumie dôležitosti správne udržiavaných pneumatík len 38 percent európskych nováčikov za volantom. Len dve pätiny vedia, ako skontrolovať hladinu oleja, nemrznúcej zmesi do ostrekovačov a chladiacej kvapaliny.
Prieskum tak isto odhaľuje, že nie všetci učitelia autoškôl majú čas poučiť žiakov o dôležitosti prípravy na nepriaznivé počasie.
V Európskej únii výučbu riadenia vozidla v zlých poveternostných podmienkach zahŕňa do inštruktáže len polovica inštruktorov. V Turecku je to napríklad až 82 percent.
O metodike prieskumu
Prieskum realizovala spoločnosť ReputationInc pre spoločnosť Goodyear EMEA. Zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách.
V každej krajine zistili celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka vyplnila dotazník.
Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EÚ ako celku.
V analýze EÚ boli zahrnuté krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia (n = 2 334).
Zdroj: TS Goodyear