Toyota ukázala na veľtrhu elektroniky CES v Las Vegas prototyp vozidla FCV na elektrickú energiu. Vyrába ju kompaktný vodíkový palivový článok.
Zásobník palivových článkov je menší než v predchádzajúcich vozidlách s touto technológiou. Výrobca ho umiestnil pod sedadlami spolu s dvomi vodíkovými nádržami.
Nahradí elektráreň na týždeň
Vozidlo je výnimočné tým, že dokáže zastúpiť generátor elektrickej energie. Napríklad, ak sa preruší dodávka v bežnej sieti.
Palivový článok je schopný napájať energiou bežnú domácnosť celý týždeň. To však za predpokladu, že sú obe nádrže plné vodíka.
Automobilka zároveň vyvinula zariadenie určené pre integráciu do domu. Vozidlo sa po pripojení nielen nabíja, ale je pripravené elektrickú energiu aj odovzdať.
Dojazd: približne 480 km
Primárnym poslaním však stále ostáva doprava štyroch cestujúcich bez škodlivých emisií počas prevádzky.
Tak ako všetky vozidlá kde zdrojom energie je palivový článok, aj Toyota FCV počas jazdy produkuje len vodnú paru.
Podľa informácií japonskej značky, nádrže plné vodíka umožnia automobilu dojazd približne 480 km. Naplnenie oboch nádrží by nemalo trvať dlhšie ako tankovanie bežného auta fosílnym palivom, pri zachovaní požadovanej bezpečnosti.
Budúcnosť vodíka je neistá
V čistom a stroho zariadenom interiéri je namontovaný systém Toyota Touch Life s dvomi obrazovkami. Používateľ získa prístup k hlavným ovládacím prvkom systému infozábavy. Nižšie umiestnený dotykový displej s grafickými symbolmi je určený na ovládanie navigačného systému, audiosystému a klimatizácie.
Vozidlá na vodík s palivovým článkom môžu byť jedným z ekologických riešení. Pred sebou majú však ešte dlhú cestu plnú zatiaľ nevyriešených problémov.
Medzi prvé z nich patrí nadobúdacia cena a dostupnosť siete čerpacích staníc ponúkajúcich vodík.
zdroj: ts Toyota