Blížiaci sa medzinárodný autosalón vo švajčiarskej Ženeve bude svedkom dvoch karosárskych verzií Seatu Leon Cupra.
Navonok sa Cupra nezdá byť extrémne výkonná. Dizajnové zmeny na oboch karosárskych verziách sú triezve.
Predná maska upúta len zväčšenými otvormi pre prívod vzduchu. Zadnej časti dominujú dve koncovky výfukov po stranách a medzi nimi difúzor.
Jeden motor v dvoch výkonových stupňoch
Srdcom nového ostrého Leonu Cupra je prepĺňaný benzínový motor 2,0 TSI (EA888) s duálnym vstrekovaním paliva – priamym i nepriamym.
Za štandardných okolností, pri bežnej záťaži, je benzín rozprašovaný do sacieho potrubia. Pri plnej záťaži alebo studenom motore agregát využíva priame vstrekovanie do valcov.
Seat pripravil ostrý Leon Cupra v dvoch výkonových verziách. Základný variant dostal výkon 195 kW (265 k). Ostrejšia verzia si polepšila o 15 konských síl, má 206 kW (280 k).
Krútiaci moment 350 Nm dostupný v širokom rozsahu otáčok (1 750 – 5 300 ot./min. vo verzii Cupra 280) je v oboch prípadoch rovnaký.
Šesťstupňovú manuálnu prevodovku doplní jej automatická alternatíva DSG s dvoma spojkami a rovnakým počtom prevodových stupňov.
Na stovku akceleruje pod šesť sekúnd
Dynamické parametre vozidla výrazne zlepšuje elektronikou ovládaný diferenciál na prednej poháňanej náprave. Riadiaca jednotka v spolupráci so stabilizačným programom riadi svornosť diferenciálu až po jeho úplné zamknutie.
Pohonná jednotka s variabilným zdvihom výfukových ventilov a variabilným časovaním sacích ventilov je ľahšia o 5 kg voči svojmu predchodcovi. Celkovú hmotnosť tak konštruktéri udržali na hodnote 148 kg.
Ľahší nie je len motor. Použitie modulárnej platformy MQB umožnilo Leonu Cupra schudnúť o ďalších 55 kg voči predchodcovi.
Napriek obmedzenému množstvu informácií vieme, že silnejší z dvojice zrýchli z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 5,8 sekundy. Automatická prevodovka DSG tento údaj zlepší ešte o jednu desatinku. Slabší variant motora je horší len o 0,1 sekundy v oboch vyhotoveniach prevodoviek.
Tak, ako sme v prípade nemeckého koncernu zvyknutí, aj Seat Leon Cupra bude mať maximálnu rýchlosť limitovanú na 250 km/h.
Nebude to chudobnejší príbuzný
Seat Leon Cupra prevzal po svojom koncernovom súrodencovi VW Golfu GTi aj riadenie s premenlivým prevodovým pomerom.
Športový charakter vozidla doplní podvozok s adaptívnymi tlmičmi. Vodič si prostredníctvom systému môže zvoliť komfortný mód, športový, mód Cupra, ale i vlastné nastavenie.
Systém Cupra Drive Profile nemení len nastavenie podvozka. Zvolený režim prispôsobí posilňovač riadenia, dráhu akcelerátora ale napríklad aj reakcie automatickej prevodovky.
Výhodou na okruhu môže byť aj prispôsobený a benevolentnejší stabilizačný program s možnosťou úplného vypnutia stabilizácie.
Pohľad do nemeckého cenníka prezradí, že najlacnejší Leon Cupra je kupé SC (slabší variant) s cenou 30 810 eur. Na opačnej strane cenníka stojí model Leon Cupra s piatimi dverami, prevodovkou DSG, výkonom 280 konských síl a cenovkou 34 310 eur.
V budúcnosti sa chystá aj praktickejšia kombi verzia modelu.
zdroj: ts Seat