Koncom minulého roka sa v britskej tlači objavila informácia, že Európska komisia plánuje povinnú inštaláciu systémov inteligentného prispôsobenia rýchlosti (tzv. ISA).
ISA je systém vo vozidle, ktorý podporuje dodržiavanie rýchlostného limitu.
Napriek potvrdenému testovaniu systému však správy z britskej tlače nie sú pravdivé.
"Európska komisia neplánuje prísť s návrhom na povinnú inštaláciu obmedzovačov rýchlosti," povedala Ingrid Ludviková z Tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej Komisie.
Spomaľovať sa dá niekoľkými spôsobmi
Systém môže mať viacero podôb. Napríklad tzv. otvorené ISA varuje vodiča (vizuálne alebo zvukom), že prekročil rýchlostný limit. Šofér sa potom sám rozhodne, či spomalí.
Polootvorené ISA po prekročení rýchlosti vytvorí tlak na pedál vodiča. Udržanie rýchlosti je tak ťažšie a menej pohodlné pre protitlak v pedáli.
Uzavreté ISA obmedzuje rýchlosť automaticky, ak vodič prekročí maximálnu povolenú hranicu. Jedna verzia systému je stála, druhú môže šofér vypnúť.
Vodiči systém pri testovaní obchádzali
Pokusy ukázali, že ISA má vo všeobecnosti pozitívne účinky na správanie sa vodičov.
Počas výskumu sa však objavili aj negatíva. Niektorí vodiči sa cítili z obmedzovania frustrovaní. Iní sa snažili vykompenzovať obmedzovanie tým, že išli rýchlejšie na úsekoch, kde systém ISA nie je aktívny.
Objavila sa aj znížená pozornosť. Vodiči sa spoliehali na ISA a išli rýchlejšie tam, kde ISA nebolo aktívne. Ani si to neuvedomili. Alebo zabudli spomaliť, keď vstupovali do zóny s nižšou povolenou rýchlosťou.
zdroj: ec.europa.eu, blogs.ec.europa.eu