SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Jazdili sme v najrýchlejšom Peugeote, brzdy zvládli aj 950-metrový zostup

Na kľukatých cestách Francúzska sme testovali nový Peugeot RCZ-R. Výkonom, parametrami a aj brzdami prekonáva všetky sériové modely značky.

(Zdroj: Peugeot)

Peugeot zveril rozhodujúce práce na svojom najrýchlejšom aute súčasnosti športovému oddeleniu Peugeot Sport.

Podobnú taktiku má aj Renault, ktorého Megane R.S. pripravovali v Renault Sport. Ten je už dve generácie nepísaným kráľom triedy a etalónom pre porovnanie.

Skutočným konkurentom pre Megane R.S. bude až Peugeot 308 R. Aby neprišlo sklamanie, Peugeot zvolil tréningový program s modelom RCZ.

Dvojmiestne športové auto, ktoré vyrábajú v rakúskom závode Magna Steyr, využíva podvozkovú platformu modelu 308. Preto sa hodilo na prestavbu.

Na vlastnej koži sme vyskúšali najrýchlejší sériový Peugeot v histórii. Stovku pokorí za 5,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 kilometrov za hodinu.

Pretekárske brzdy tvoria základ

Už pri našej návšteve závodu Magna Steyr v Rakúsku sme videli zaparkovaný prototyp RCZ-R s pretekárskymi brzdami Alcon.

Na otázku, či to myslia vážne aj v sériovom aute, sme dostali kladnú odpoveď. To bol prvý prísľub toho, že RCZ-R bude konkurovať najlepším.

Už neraz sme sa sami presvedčili, že výkon je v športových kompaktoch asi najmenej podstatný. Dôležitejší je podvozok, prenos sily na cestu a hlavne brzdy.

Pri testovacích jazdách cez horské sedlo Col de Vence neďaleko francúzskeho Nice nemáte problém poriadne zahriať brzdy aj smerom hore.

Cestou dole však zvykneme na sériových autách počítať so slabnúcim brzdným účinkom. Pri štvrtej návšteve na Col de Vence, kde sa jazdia aj automobilové preteky, máme v rukách auto, ktoré nepozná slabnutie bŕzd.

Ani pri opakovanej druhej jazde z 950 metrovej výšky takmer na úroveň mora brzdy neochabli.

Predná náprava stačí

Zatiaľ neexistuje sériové auto kompaktných rozmerov, ktoré by malo lepšie brzdy a Peugeot prekonáva Megane R.S. vo vytrvalosti aj charakteristike brzdenia.

Brzdy v RCZ-R dávajú vodičovi presnú spätnú väzbu o hranici zablokovania a pedál má v podstate charakteristiku pretekárskeho auta.

Športové oddelenie neuznáva lacné elektronické náhrady, a preto na zabránenie prešmykovania vnútorného kolesa pod náporom výkonu zvolili mechanický samosvorný diferenciál Torsen.

Tým pádom sa ani raz nestalo, že by pri výjazde z ostrej zákruty alebo pri riešení šmyku cez ručnú brzdu prešmyklo vnútorné koleso.

Samosvorný diferenciál nie je pocitovo tak radikálny ako v Megane R.S., teda neťahá tak silno za volant. Opäť sme mali v rukách auto, ktorému na výkon 270 koní predná náprava stačí.

Motor dostal rýchlejšie reakcie

Éra dvojlitrových motorov už v malých "hot hatch" pomaly končí. Nahrádzajú ich menšie preplňované motory s objemom 1,6 litra.

Peugeot si trúfol dať 1,6 litrový motor aj do kompaktného auta. Pritom Renault, Ford aj Volkswagen používajú dvojlitre.

Peugeot RCZ R nestrieľa do výfuku. Miestami cítiť, že krútiaci moment zastal na vrchole 330 Nm, čo je o trochu menej ako má konkurencia.

Športové oddelenie však úpravami vyhnalo výkon na 270 koní a darovalo motoru pretekársku ostrosť so špičkou pri 6000 otáčkach.

Jednak rýchla reakcia na plyn dokáže nahradiť aj 50 Nm a svoje robí aj dostupnosť krútiaceho momentu od 1900 do 5500 otáčok. Je neuveriteľné, kde sa dokázal malý motor vyšplhať.

Z testovacieho zápisníka

značka

Peugeot

model

RCZ - R

motorizácia

1,6 THP Peugeot Sport

objem (cm 3)/ počet valcov

1598/4

výkon (kW (k))

199 (270) pri 6000 ot./min.

krútiaci moment (Nm)

330 pri 1900-5500 ot./min.

dojmy z motora

dobre rozložený ťah v celom spektre otáčok; možno chýba výrazná explózia krútiaceho momentu v nižších otáčkach; nechýba však športová ostrosť a odozva vo vysokých otáčkach; relatívne úsporný na danú výkonovú triedu; prekonal očakávania

reakcia na plyn/štart stop

vzhľadom na turbodúchadlo perfektná odozva na plyn

pohotovostná hmotnosť (kg)

1280; prekonáva väčšinu kompaktných konkurentov

prevodovka/ počet stupňov

manuálna šesťstupňová; navrhnutá pre maximálnu rýchlosť

kvalita radenia

lepšia než v bežných modeloch Peugeot, isté rezervy v kulise ešte sú

typ pohonu

predný so samosvorným diferenciálom Torsen

rozmer a typ pneumatík

235/40 R19 Goodyear Eagle F1 Asymetric2

riadenie a vedenie stopy

brilantné; výborná odozva v riadení; vodič presne cíti, čo sa s autom deje aj vďaka nízkemu ťažisku a sedadlu takmer v strede auta

odhlučnenie podvozka

primerané triede

komfort podvozka

vzhľadom na zameranie auta a 19 palcové kolesá slušný, tlmiče majú skôr rely než okruhovú charakteristiku

asistenčné systémy

našťastie ich možno vypnúť a nezasahujú rušivo ani pri športovej jazde

výhľad od vodiča

výborný

posed za volantom

dokonalý

ovládacie prvky a navigácia

mechanické ovládacie prvky perfektné, samotná navigácia a jej ovládanie už potrebuje modernizáciu

grafika displejov

len priemerná

nastupovanie dopredu a dozadu

dopredu výborné; dozadu komplikované; navyše vzadu odveziete iba deti; považujte to radšej za dvojmiestne auto

úžitková hodnota a bat. priestor

kufor s objemom 321 litrov by tu asi nikto nečakal a navyše je dobre využiteľný

zameranie vozidla

čistá radosť z jazdy

celkový dojem

Ak nový Peugeot RCZ-R pasujeme za kompaktné auto, tak potom Francúzom patria prvé dve miesta triedy. Keby mala novinka štipku presnejšie radenie, bola by dokonalá. Aj tak je to auto, ktoré treba aspoň raz v živote šoférovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 681
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 337
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 8 980
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 506
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 964
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 791
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 687
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 2 881
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


2 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


23 h
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  2. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  3. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  4. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  5. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  6. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  7. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 309
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 336
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 422
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 5 871
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 165
  6. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 833
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 798
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 384
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu