Jazdili sme v najrýchlejšom Peugeote, brzdy zvládli aj 950-metrový zostup

Na kľukatých cestách Francúzska sme testovali nový Peugeot RCZ-R. Výkonom, parametrami a aj brzdami prekonáva všetky sériové modely značky.

(Zdroj: Peugeot)

Peugeot zveril rozhodujúce práce na svojom najrýchlejšom aute súčasnosti športovému oddeleniu Peugeot Sport.

Podobnú taktiku má aj Renault, ktorého Megane R.S. pripravovali v Renault Sport. Ten je už dve generácie nepísaným kráľom triedy a etalónom pre porovnanie.

Skutočným konkurentom pre Megane R.S. bude až Peugeot 308 R. Aby neprišlo sklamanie, Peugeot zvolil tréningový program s modelom RCZ.

Dvojmiestne športové auto, ktoré vyrábajú v rakúskom závode Magna Steyr, využíva podvozkovú platformu modelu 308. Preto sa hodilo na prestavbu.

Na vlastnej koži sme vyskúšali najrýchlejší sériový Peugeot v histórii. Stovku pokorí za 5,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 kilometrov za hodinu.

Pretekárske brzdy tvoria základ

Už pri našej návšteve závodu Magna Steyr v Rakúsku sme videli zaparkovaný prototyp RCZ-R s pretekárskymi brzdami Alcon.

Na otázku, či to myslia vážne aj v sériovom aute, sme dostali kladnú odpoveď. To bol prvý prísľub toho, že RCZ-R bude konkurovať najlepším.

Už neraz sme sa sami presvedčili, že výkon je v športových kompaktoch asi najmenej podstatný. Dôležitejší je podvozok, prenos sily na cestu a hlavne brzdy.

Pri testovacích jazdách cez horské sedlo Col de Vence neďaleko francúzskeho Nice nemáte problém poriadne zahriať brzdy aj smerom hore.

Cestou dole však zvykneme na sériových autách počítať so slabnúcim brzdným účinkom. Pri štvrtej návšteve na Col de Vence, kde sa jazdia aj automobilové preteky, máme v rukách auto, ktoré nepozná slabnutie bŕzd.

Ani pri opakovanej druhej jazde z 950 metrovej výšky takmer na úroveň mora brzdy neochabli.

Predná náprava stačí

Zatiaľ neexistuje sériové auto kompaktných rozmerov, ktoré by malo lepšie brzdy a Peugeot prekonáva Megane R.S. vo vytrvalosti aj charakteristike brzdenia.

Brzdy v RCZ-R dávajú vodičovi presnú spätnú väzbu o hranici zablokovania a pedál má v podstate charakteristiku pretekárskeho auta.

Športové oddelenie neuznáva lacné elektronické náhrady, a preto na zabránenie prešmykovania vnútorného kolesa pod náporom výkonu zvolili mechanický samosvorný diferenciál Torsen.

Tým pádom sa ani raz nestalo, že by pri výjazde z ostrej zákruty alebo pri riešení šmyku cez ručnú brzdu prešmyklo vnútorné koleso.

Samosvorný diferenciál nie je pocitovo tak radikálny ako v Megane R.S., teda neťahá tak silno za volant. Opäť sme mali v rukách auto, ktorému na výkon 270 koní predná náprava stačí.

Motor dostal rýchlejšie reakcie

Éra dvojlitrových motorov už v malých "hot hatch" pomaly končí. Nahrádzajú ich menšie preplňované motory s objemom 1,6 litra.

Peugeot si trúfol dať 1,6 litrový motor aj do kompaktného auta. Pritom Renault, Ford aj Volkswagen používajú dvojlitre.

Peugeot RCZ R nestrieľa do výfuku. Miestami cítiť, že krútiaci moment zastal na vrchole 330 Nm, čo je o trochu menej ako má konkurencia.

Športové oddelenie však úpravami vyhnalo výkon na 270 koní a darovalo motoru pretekársku ostrosť so špičkou pri 6000 otáčkach.

Jednak rýchla reakcia na plyn dokáže nahradiť aj 50 Nm a svoje robí aj dostupnosť krútiaceho momentu od 1900 do 5500 otáčok. Je neuveriteľné, kde sa dokázal malý motor vyšplhať.

Z testovacieho zápisníka

značka

Peugeot

model

RCZ - R

motorizácia

1,6 THP Peugeot Sport

objem (cm 3)/ počet valcov

1598/4

výkon (kW (k))

199 (270) pri 6000 ot./min.

krútiaci moment (Nm)

330 pri 1900-5500 ot./min.

dojmy z motora

dobre rozložený ťah v celom spektre otáčok; možno chýba výrazná explózia krútiaceho momentu v nižších otáčkach; nechýba však športová ostrosť a odozva vo vysokých otáčkach; relatívne úsporný na danú výkonovú triedu; prekonal očakávania

reakcia na plyn/štart stop

vzhľadom na turbodúchadlo perfektná odozva na plyn

pohotovostná hmotnosť (kg)

1280; prekonáva väčšinu kompaktných konkurentov

prevodovka/ počet stupňov

manuálna šesťstupňová; navrhnutá pre maximálnu rýchlosť

kvalita radenia

lepšia než v bežných modeloch Peugeot, isté rezervy v kulise ešte sú

typ pohonu

predný so samosvorným diferenciálom Torsen

rozmer a typ pneumatík

235/40 R19 Goodyear Eagle F1 Asymetric2

riadenie a vedenie stopy

brilantné; výborná odozva v riadení; vodič presne cíti, čo sa s autom deje aj vďaka nízkemu ťažisku a sedadlu takmer v strede auta

odhlučnenie podvozka

primerané triede

komfort podvozka

vzhľadom na zameranie auta a 19 palcové kolesá slušný, tlmiče majú skôr rely než okruhovú charakteristiku

asistenčné systémy

našťastie ich možno vypnúť a nezasahujú rušivo ani pri športovej jazde

výhľad od vodiča

výborný

posed za volantom

dokonalý

ovládacie prvky a navigácia

mechanické ovládacie prvky perfektné, samotná navigácia a jej ovládanie už potrebuje modernizáciu

grafika displejov

len priemerná

nastupovanie dopredu a dozadu

dopredu výborné; dozadu komplikované; navyše vzadu odveziete iba deti; považujte to radšej za dvojmiestne auto

úžitková hodnota a bat. priestor

kufor s objemom 321 litrov by tu asi nikto nečakal a navyše je dobre využiteľný

zameranie vozidla

čistá radosť z jazdy

celkový dojem

Ak nový Peugeot RCZ-R pasujeme za kompaktné auto, tak potom Francúzom patria prvé dve miesta triedy. Keby mala novinka štipku presnejšie radenie, bola by dokonalá. Aj tak je to auto, ktoré treba aspoň raz v živote šoférovať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 577
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 344
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 985
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 288
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 652
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 748
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 573
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 080
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 502
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Téma: Peugeot 206, 308, 307, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop