Počas neskorej jesene minulého roka sme mali na pár dní v rukách volant prémiového kombi strednej triedy.
Pri pohľade na faceliftovaný model by sme nepovedali, že rázvor náprav 2 776 mm prekonáva najväčší model českej značky. Jeho kompaktnosť je ukrytá za krátkym zadným previsom, napriek karosérii typu kombi.
Do poslednej chvíle krátkeho testu sme podvedome porovnávali Volvo V60 s inými kombi danej triedy. Byť súčasťou prémiovej triedy si švédska značka praje najviac. Skúsime byť teda prísni.
Interiér nekopíruje iných
Už po prvých kilometroch, v krásne tvarovaných príplatkových sedadlách potiahnutých výraznou oranžovo hnedou kožou, sme nechali vonkajší svet za zavretými dverami.
Napriek množstvu tlačidiel na stredovej konzole, pod ktorou sa ukrýva nenápadné odkladacie miesto chápeme, že v tomto smere je vkus veľmi subjektívny.
Niektorým sa stredová konzola mimoriadne páči a oceňujú jej odlíšenie od konkurentov, iní sa nevedeli zorientovať ani v priebehu niekoľkých minút.
Zložitejšie ovládanie multimediálneho systému je však možné nahradiť jednoduchším riešením na pravej strane volantu. Šofér tak bez zloženia ruky z venca, obslúži takmer všetky funkcie vozidla.
V kaplnke pred vodičom sú už všetky prvky zobrazované na veľkom tvarovanom displeji s možnosťou prepínania témy – na výber sú tri. Nám sa najviac páči športová s výraznejšími červenými prvkami, ktorej dominantou je otáčkomer. Rovnaké riešenie využívajú viaceré modely švédskej značky Volvo.
Celkovo môžeme interiér vo výbave Summum hodnotiť jednoznačne ako prémiový.
Aj rodina si príde na svoje
Volvo V60 nepatrí k najväčším kombi. Môže za to krátky previs za zadnými kolesami, ktorý prezrádza, že objem batožinového priestoru nie je všetko.
Čo „stráca“ na objeme doháňa v praktickosti, napríklad formou zdvíhateľnej steny. Tá rozdelí kufor na dve menšie časti a váš nákup sa neozýva v každej prudšej zákrute. Škoda len chýbajúcej rezervnej pneumatiky, ktorú nahradila lacnejšia lepiaca sada. Miesto na ňu by sme určite našli.
Zadná časť operadiel zadných sedadiel môže byť vybavená sieťou. Po sklopení zadných operadiel sme sieť vytiahli a zaistili pomocou teleskopickej tyče v otvoroch na strope.
V danej veľkostnej kategórii považujeme sedenie na zadných sedadlách za výborné. Dve osoby s priemernou výškou budú cestovať pohodlne. Pasažieri vyšší ako cca 180 cm môžu na hlave cítiť zvažujúcu sa líniu strechy.
Objem kufra 430 litrov nemôžeme hodnotiť ako prémiový, no jeho vyhotovenie a dizajnové riešenie zovňajšku áno.
Po jazde ostanete pokojní
Po naštartovaní sa od prednej kapoty ozve hrdelný zvuk päťvalcového naftového agregátu 2,4 D4 s výkonom zníženým na 120 kW (163 k).
Za iných okolností by sme boli hrdí, že je vozidlo poháňané motorom s piatimi valcami. Zvuk motora spaľujúceho naftu je však v rýchlostiach približne do 50 – 60 km/h skôr obťažujúci ako povzbudzujúci.
Päťvalcový motor 2,4 D4 s výkonom 120 kW (163 kW) v porovnaní s alternatívnymi dvojlitrovými štvorvalcami konkurencie neponúka žiadny rozumný benefit jedného valca navyše, až na mierne vyšší krútiaci moment. (420 Nm)
Výrobcom udávaná priemerná spotreba nafty (6,4 l/100 km) je s ľahkou nohou a v rovinatom teréne relatívne ľahko dosiahnuteľná. Po cestách okolo Banskej Štiavnice sme jazdili za 7,5 litra čo je vzhľadom k spôsobu jazdy prijateľná spotreba, ale opäť len v porovnaní s tou papierovou.
Konkurenčné pohonné jednotky možno nie sú až o triedu tichšie, no kultivovanosťou podrážajú päťvalcovému naftovému agregátu Volva nohy. Napriek vyššej hlučnosti je jazda s Volvom V60 pokojná a motor nezvádza k zbytočnému spaľovaniu nafty.
Pri hodnotení motora sme dospeli k záveru, že súčasný päťvalcový naftový motor je s prémiovou konkurenciou len veľmi ťažko porovnateľný (bez ohľadu na jeho výkon).
Riadenie zodpovedá zameraniu auta
Posed za volantom je príkladný aj vďaka už spomenutým príplatkovým sedadlám. Pocit, že máte vozidlo v rukách, umocňuje možnosť výrazne vytiahnuť volant smerom k šoférovi, čo nám veľmi vyhovovalo.
Trojstupňový posilňovač riadenia (voľba v menu systému) je tuhší a neprenáša vibrácie a nerovnosti vozovky do volantu. Pri zohľadnení skutočnosti, že daný typ vozidla nepotrebuje strmý prevod a vodičovi nemusí dať vedieť o každom kamienku na ceste, považujeme riadenie za splnený priemer v danej kategórii.
Podvozok si s relatívne vysokou váhou nerobí veľké starosti. Oceňujeme, že Volvo V60 svoju pohotovostnú hmotnosť 1813 kg nemaskuje. Po rýchlejšom prejazde zákrut šofér dobre cíti „prevaľovanie“ váhy a blížiacu sa stratu adhézie vie odhadnúť.
So šesťstupňovou automatickou prevodovkou Geartronic to už také ružové nie je. Svoju prácu odvedie svedomito, no ochotou pri preraďovaní stupňov práve neoplýva. Rodinnému kombi však stačí, zbytočne nepreraďuje – vie sa spoľahnúť na krútiaci moment motora.
V prípade potreby môže vodič využiť manuálne radenie pádlami pod volantom, ktoré sa však väčšinou obmedzí na podradenie prevodu pred predbiehaním.
Za tuhosť a prácu podvozka by sme Volvu V60 nálepku „premium“ udelili. Prevodovka ostáva v tieni bez povšimnutia. Svoje najlepšie roky už má za sebou.
Je prémiové alebo nie?
Volvo V60 svojím charakterom a riešením interiéru splní očakávanie odlíšiť sa od ostatných a pritom zbytočne nestrhávať pozornosť na seba. Do prémiovej triedy určite patrí a ponúkne vysokú kvalitu spracovania a celkový pocit tuhosti z vozidla.
V súčasnosti vyžaduje prižmúrenie oka päťvalcový naftový motor a automatická prevodovka.
Po príchode novej generácie štvorvalcových motorov a moderných osemstupňových prevodoviek si svoju pozíciu na trhu prémiových vozidiel môže len upevniť.
Volvo V60 D4 AWD SUMMUM Objem motora: 2400 cm3 Výkon motora: 120 kW (163 k)/4000 ot.min. Krútiaci moment motora: 420 Nm Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,4 s Objem batožinové priestoru: 430 litrov Rozmery (dxšxv): 4635 mm x 1825 mm x 1484 mm Rázvor náprav: 2776 mm Pohotovostná hmotnosť: 1813 kg Prevodovka: šesťstupňová automatická prevodovka Geartronic Pohon: všetkých štyroch kolies prostredníctvom medzinápravovej spojky Haldex Cena od: 30 490 eur |
Balík Light: 1 350,00 eur (aktívné Dual-xenónové svetlá s ostrekovačmi, vonkajšie spätné zrkadlá automaticky stmievateľné, rozšírené osvetlenie interiéru) Balík Business Pro: 1 200,00 eur (Navigačný systém RTI, High Performance Multimedia sound system s DVD) Balík Zima: 500,00 eur (Vyhrievané sedadlá, vyhrievané trysky ostrekovačov, vyhrievané čelné sklo) Balík Praktik: 250,00 eur (Deliaca sieť batožinového priestoru, držiak nákupných tašiek, 12V zásuvka v batožinovom priestore) Volvo Guard Alarm: 540,00 eur Bezpečnostné skrutky na kolesá: 50,00 eur Predné parkovacie senzory: 350,00 eur Radenie prevodových stupňov pádlami pod volantom: 190,00 eur Celková cena testovaného modelu: 49 960,00 eur |