Jakub: "Chcel by som sa spýtať na situáciu v kruhovom objazde. Je to na Slovensku typický kruhový objazd, kde majú prednosť vozidlá jazdiace v kruhovom objazde. Dôležité je, že polomer tohoto kruhového objazdu je naozaj malý, teda aj jednotlivé križovatky (vjazdy, výjazdy) sú dosť blízko pri sebe.
Pri jednom vjazde čaká auto A s nulovou rýchlosťou na vstúpenie do kruhového objazdu. Naľavo od auta A sa nachádza ďalší vjazd/výjazd z kruhového objazdu. Z tohoto miesta vchádza do kruhového objazdu auto B, ktoré doň vstupuje relatívne vysokou rýchlosťou, vzhľadom na pomerne malý polomer kruhového objazdu.
Auto B nemusí nikomu dať prednosť zľava a tak môže vstúpiť do objazdu.
Moja hlavná otázka znie, či môže auto A vstúpiť do kruhového objazdu, ak vidí, že auto B ide veľmi rýchlo do tohoto malého kruhového objazdu alebo má dať autu B prednosť?
Ak by aj auto A vstúpilo ako prvé do kruhového objazdu a auto B by nestihlo zabrzdiť a vrazilo by do auta A, kto by bol za zrážku zodpovedný?"
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vodič, ktorý je na vedľajšej ceste a vstupuje do križovatky, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Prednosť však nemusí vyplývať len z dopravných značiek.
Ak značky prednosť neupravujú, vodiči sa musia riadiť všeobecnými pravidlami:
- prednosť v križovatke má vozidlo prichádzajúce sprava,
- odbočujúce vozidlo vľavo musí dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru,
- pravidlá prednosti sú určené aj pre jazdu na viacpruhových cestách, atď.
Dať prednosť znamená neprinútiť iného vodiča, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
V križovatkách platí prednosť len vo vnútri križovatky. Keď vozidlo križovatku opustí, pravidlá prednosti určené pre križovatku už pre vodiča vozidla neplatia.
Prednosť v križovatke kruhového objazdu
Ak vozidlo A vchádza do kruhového objazdu, zvyčajne má jeho vodič pred sebou dopravné značenie Daj prednosť v jazde.
Kým vozidlo A neopustí križovatku, ktorou je spojenie kruhového objazdu s vjazdom do kruháča, musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.
Aj v situácii, o ktorej napísal Jakub, by nemal vodič vozidla A vchádzať do kruháča, kým rýchle vozidlo B nepustí. Nie je dôležité, kedy ktoré vozidlo vojde do kruhového objazdu alebo križovatky.
Ak vodič vozidla A vidí približujúce sa vozidlo a má možnosť odhadnúť, ako rýchlo sa dostane do križovatky, mal by sa podľa toho prispôsobiť. Už len preto, aby zbytočne neriskoval poškodenie svojho vozidla. Prostredníctvom takéhoto odhadu vie zároveň správne zareagovať a dať včas prednosť v jazde.
Musí byť niekto, komu dať prednosť
Na mnohých miestach Slovenska sú miesta, kde nesplnenie povinnosti dať prednosť v jazde a následná kolízia nemusí automaticky znamenať vinu vodiča, ktorý má dať prednosť.
Na to, aby bol dôvod dať prednosť, musia byť splnené dve podmienky:
- musí byť byť zrejmé, že ide o miesto, kde predpisy vyžadujú dať prednosť,
- musí byť zjavné, že je komu dať prednosť.
Nikto asi nebude pochybovať o tom, že vodič vozidla na vedľajšej ceste nebude čakať pred križovatkou donekonečna, ak široko-ďaleko nikto iný nie je.
Ak ani zdravými zmyslami nezaregistrujete v okolí križovatky blížiace sa vozidlo, lebo sa to objektívne nedá (napríklad pre horu alebo les, spoza ktorej ide cesta), bolo by v rozpore s významom dopravných pravidiel, ak by ste nepokračovali v ceste ďalej a čakali na prípadné vozidlá na hlavnej.
Napriek tomu sa zrazu môže v križovatke na hlavnej objaviť auto, ktorého vodič ignoruje predpísané rýchlosti a vznikne tak kolízna situácia.
Aj vozidlo na hlavnej musí dodržiavať dopravné pravidlá. Jazda neprimeranou rýchlosťou môže byť neraz významnejšou príčinou havárie ako nedanie prednosti v jazde. Dokonca jedinou.
Keď nedať prednosť nemôže byť priestupkom
Zákon o priestupkoch jednoznačne určuje, že priestupkom je zavinené konanie spáchané úmyselne alebo z nedbanlivosti
Priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ
- vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
- nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.
Ak vodič z vedľajšej nemal možnosť včas zaregistrovať rýchle vozidlo na hlavnej práve pre jeho rýchlosť, nemohol spáchať priestupok ani len z nedbanlivosti, ak nedal prednosť vozidlu na hlavnej.
Naopak, vodič idúci prirýchlo by určite spáchal priestupok z nedbanlivosti, ktorý by viedol k vzniku dopravnej nehody.