SME

Keď sa do kruhového objazdu vrúti auto, nemá automaticky prednosť

Ste na vedľajšej ceste a nemáte možnosť zaregistrovať rýchle auto na hlavnej. Z havárie s ním vás nesmú obviniť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

Jakub: "Chcel by som sa spýtať na situáciu v kruhovom objazde. Je to na Slovensku typický kruhový objazd, kde majú prednosť vozidlá jazdiace v kruhovom objazde. Dôležité je, že polomer tohoto kruhového objazdu je naozaj malý, teda aj jednotlivé križovatky (vjazdy, výjazdy) sú dosť blízko pri sebe.

Pri jednom vjazde čaká auto A s nulovou rýchlosťou na vstúpenie do kruhového objazdu. Naľavo od auta A sa nachádza ďalší vjazd/výjazd z kruhového objazdu. Z tohoto miesta vchádza do kruhového objazdu auto B, ktoré doň vstupuje relatívne vysokou rýchlosťou, vzhľadom na pomerne malý polomer kruhového objazdu.

Auto B nemusí nikomu dať prednosť zľava a tak môže vstúpiť do objazdu.

Moja hlavná otázka znie, či môže auto A vstúpiť do kruhového objazdu, ak vidí, že auto B ide veľmi rýchlo do tohoto malého kruhového objazdu alebo má dať autu B prednosť?

Ak by aj auto A vstúpilo ako prvé do kruhového objazdu a auto B by nestihlo zabrzdiť a vrazilo by do auta A, kto by bol za zrážku zodpovedný?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vodič, ktorý je na vedľajšej ceste a vstupuje do križovatky, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Prednosť však nemusí vyplývať len z dopravných značiek.

Ak značky prednosť neupravujú, vodiči sa musia riadiť všeobecnými pravidlami:

  • prednosť v križovatke má vozidlo prichádzajúce sprava,
  • odbočujúce vozidlo vľavo musí dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru,
  • pravidlá prednosti sú určené aj pre jazdu na viacpruhových cestách, atď.

Dať prednosť znamená neprinútiť iného vodiča, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V križovatkách platí prednosť len vo vnútri križovatky. Keď vozidlo križovatku opustí, pravidlá prednosti určené pre križovatku už pre vodiča vozidla neplatia.

Prednosť v križovatke kruhového objazdu

Ak vozidlo A vchádza do kruhového objazdu, zvyčajne má jeho vodič pred sebou dopravné značenie Daj prednosť v jazde.

SkryťVypnúť reklamu

Kým vozidlo A neopustí križovatku, ktorou je spojenie kruhového objazdu s vjazdom do kruháča, musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Aj v situácii, o ktorej napísal Jakub, by nemal vodič vozidla A vchádzať do kruháča, kým rýchle vozidlo B nepustí. Nie je dôležité, kedy ktoré vozidlo vojde do kruhového objazdu alebo križovatky.

Ak vodič vozidla A vidí približujúce sa vozidlo a má možnosť odhadnúť, ako rýchlo sa dostane do križovatky, mal by sa podľa toho prispôsobiť. Už len preto, aby zbytočne neriskoval poškodenie svojho vozidla. Prostredníctvom takéhoto odhadu vie zároveň správne zareagovať a dať včas prednosť v jazde.

Musí byť niekto, komu dať prednosť

Na mnohých miestach Slovenska sú miesta, kde nesplnenie povinnosti dať prednosť v jazde a následná kolízia nemusí automaticky znamenať vinu vodiča, ktorý má dať prednosť.

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby bol dôvod dať prednosť, musia byť splnené dve podmienky:

  • musí byť byť zrejmé, že ide o miesto, kde predpisy vyžadujú dať prednosť,
  • musí byť zjavné, že je komu dať prednosť.

Nikto asi nebude pochybovať o tom, že vodič vozidla na vedľajšej ceste nebude čakať pred križovatkou donekonečna, ak široko-ďaleko nikto iný nie je.

Ak ani zdravými zmyslami nezaregistrujete v okolí križovatky blížiace sa vozidlo, lebo sa to objektívne nedá (napríklad pre horu alebo les, spoza ktorej ide cesta), bolo by v rozpore s významom dopravných pravidiel, ak by ste nepokračovali v ceste ďalej a čakali na prípadné vozidlá na hlavnej.

Napriek tomu sa zrazu môže v križovatke na hlavnej objaviť auto, ktorého vodič ignoruje predpísané rýchlosti a vznikne tak kolízna situácia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj vozidlo na hlavnej musí dodržiavať dopravné pravidlá. Jazda neprimeranou rýchlosťou môže byť neraz významnejšou príčinou havárie ako nedanie prednosti v jazde. Dokonca jedinou.

Keď nedať prednosť nemôže byť priestupkom

Zákon o priestupkoch jednoznačne určuje, že priestupkom je zavinené konanie spáchané úmyselne alebo z nedbanlivosti

Priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Ak vodič z vedľajšej nemal možnosť včas zaregistrovať rýchle vozidlo na hlavnej práve pre jeho rýchlosť, nemohol spáchať priestupok ani len z nedbanlivosti, ak nedal prednosť vozidlu na hlavnej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naopak, vodič idúci prirýchlo by určite spáchal priestupok z nedbanlivosti, ktorý by viedol k vzniku dopravnej nehody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 296
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 463
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 684
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 514
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 985
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 088
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 782
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 569
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 272
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 041
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 109
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 355
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 417
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 456
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 792
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 402
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
reklama
SkryťZatvoriť reklamu