Keď sa do kruhového objazdu vrúti auto, nemá automaticky prednosť

Ste na vedľajšej ceste a nemáte možnosť zaregistrovať rýchle auto na hlavnej. Z havárie s ním vás nesmú obviniť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

Jakub: "Chcel by som sa spýtať na situáciu v kruhovom objazde. Je to na Slovensku typický kruhový objazd, kde majú prednosť vozidlá jazdiace v kruhovom objazde. Dôležité je, že polomer tohoto kruhového objazdu je naozaj malý, teda aj jednotlivé križovatky (vjazdy, výjazdy) sú dosť blízko pri sebe.

Pri jednom vjazde čaká auto A s nulovou rýchlosťou na vstúpenie do kruhového objazdu. Naľavo od auta A sa nachádza ďalší vjazd/výjazd z kruhového objazdu. Z tohoto miesta vchádza do kruhového objazdu auto B, ktoré doň vstupuje relatívne vysokou rýchlosťou, vzhľadom na pomerne malý polomer kruhového objazdu.

Auto B nemusí nikomu dať prednosť zľava a tak môže vstúpiť do objazdu.

Moja hlavná otázka znie, či môže auto A vstúpiť do kruhového objazdu, ak vidí, že auto B ide veľmi rýchlo do tohoto malého kruhového objazdu alebo má dať autu B prednosť?

Ak by aj auto A vstúpilo ako prvé do kruhového objazdu a auto B by nestihlo zabrzdiť a vrazilo by do auta A, kto by bol za zrážku zodpovedný?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič, ktorý je na vedľajšej ceste a vstupuje do križovatky, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Prednosť však nemusí vyplývať len z dopravných značiek.

Ak značky prednosť neupravujú, vodiči sa musia riadiť všeobecnými pravidlami:

  • prednosť v križovatke má vozidlo prichádzajúce sprava,
  • odbočujúce vozidlo vľavo musí dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru,
  • pravidlá prednosti sú určené aj pre jazdu na viacpruhových cestách, atď.

Dať prednosť znamená neprinútiť iného vodiča, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V križovatkách platí prednosť len vo vnútri križovatky. Keď vozidlo križovatku opustí, pravidlá prednosti určené pre križovatku už pre vodiča vozidla neplatia.

Prednosť v križovatke kruhového objazdu

Ak vozidlo A vchádza do kruhového objazdu, zvyčajne má jeho vodič pred sebou dopravné značenie Daj prednosť v jazde.

Kým vozidlo A neopustí križovatku, ktorou je spojenie kruhového objazdu s vjazdom do kruháča, musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Aj v situácii, o ktorej napísal Jakub, by nemal vodič vozidla A vchádzať do kruháča, kým rýchle vozidlo B nepustí. Nie je dôležité, kedy ktoré vozidlo vojde do kruhového objazdu alebo križovatky.

Ak vodič vozidla A vidí približujúce sa vozidlo a má možnosť odhadnúť, ako rýchlo sa dostane do križovatky, mal by sa podľa toho prispôsobiť. Už len preto, aby zbytočne neriskoval poškodenie svojho vozidla. Prostredníctvom takéhoto odhadu vie zároveň správne zareagovať a dať včas prednosť v jazde.

Musí byť niekto, komu dať prednosť

Na mnohých miestach Slovenska sú miesta, kde nesplnenie povinnosti dať prednosť v jazde a následná kolízia nemusí automaticky znamenať vinu vodiča, ktorý má dať prednosť.

Na to, aby bol dôvod dať prednosť, musia byť splnené dve podmienky:

  • musí byť byť zrejmé, že ide o miesto, kde predpisy vyžadujú dať prednosť,
  • musí byť zjavné, že je komu dať prednosť.

Nikto asi nebude pochybovať o tom, že vodič vozidla na vedľajšej ceste nebude čakať pred križovatkou donekonečna, ak široko-ďaleko nikto iný nie je.

Ak ani zdravými zmyslami nezaregistrujete v okolí križovatky blížiace sa vozidlo, lebo sa to objektívne nedá (napríklad pre horu alebo les, spoza ktorej ide cesta), bolo by v rozpore s významom dopravných pravidiel, ak by ste nepokračovali v ceste ďalej a čakali na prípadné vozidlá na hlavnej.

Napriek tomu sa zrazu môže v križovatke na hlavnej objaviť auto, ktorého vodič ignoruje predpísané rýchlosti a vznikne tak kolízna situácia.

Aj vozidlo na hlavnej musí dodržiavať dopravné pravidlá. Jazda neprimeranou rýchlosťou môže byť neraz významnejšou príčinou havárie ako nedanie prednosti v jazde. Dokonca jedinou.

Keď nedať prednosť nemôže byť priestupkom

Zákon o priestupkoch jednoznačne určuje, že priestupkom je zavinené konanie spáchané úmyselne alebo z nedbanlivosti

Priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Ak vodič z vedľajšej nemal možnosť včas zaregistrovať rýchle vozidlo na hlavnej práve pre jeho rýchlosť, nemohol spáchať priestupok ani len z nedbanlivosti, ak nedal prednosť vozidlu na hlavnej.

Naopak, vodič idúci prirýchlo by určite spáchal priestupok z nedbanlivosti, ktorý by viedol k vzniku dopravnej nehody.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  2. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  3. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  4. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  5. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  6. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  7. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  8. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  9. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  10. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 220
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 326
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 670
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 681
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 440
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 754
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 407
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 398
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 250
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 817

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Pánik potvrdil skvelú formu

Útočník získal v posledných šiestich zápasoch deväť bodov za päť gólov a štyri prihrávky.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

EKONOMIKA

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

DOMOV

SaS sa vzďaľuje liberalizmu, odchodom Mihála stráca výhodu

Mnohé výrazné osobnosti už v SaS chýbajú.

Neprehliadnite tiež

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop