SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Keď sa do kruhového objazdu vrúti auto, nemá automaticky prednosť

Ste na vedľajšej ceste a nemáte možnosť zaregistrovať rýchle auto na hlavnej. Z havárie s ním vás nesmú obviniť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

Jakub: "Chcel by som sa spýtať na situáciu v kruhovom objazde. Je to na Slovensku typický kruhový objazd, kde majú prednosť vozidlá jazdiace v kruhovom objazde. Dôležité je, že polomer tohoto kruhového objazdu je naozaj malý, teda aj jednotlivé križovatky (vjazdy, výjazdy) sú dosť blízko pri sebe.

Pri jednom vjazde čaká auto A s nulovou rýchlosťou na vstúpenie do kruhového objazdu. Naľavo od auta A sa nachádza ďalší vjazd/výjazd z kruhového objazdu. Z tohoto miesta vchádza do kruhového objazdu auto B, ktoré doň vstupuje relatívne vysokou rýchlosťou, vzhľadom na pomerne malý polomer kruhového objazdu.

Auto B nemusí nikomu dať prednosť zľava a tak môže vstúpiť do objazdu.

Moja hlavná otázka znie, či môže auto A vstúpiť do kruhového objazdu, ak vidí, že auto B ide veľmi rýchlo do tohoto malého kruhového objazdu alebo má dať autu B prednosť?

Ak by aj auto A vstúpilo ako prvé do kruhového objazdu a auto B by nestihlo zabrzdiť a vrazilo by do auta A, kto by bol za zrážku zodpovedný?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vodič, ktorý je na vedľajšej ceste a vstupuje do križovatky, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Prednosť však nemusí vyplývať len z dopravných značiek.

Ak značky prednosť neupravujú, vodiči sa musia riadiť všeobecnými pravidlami:

  • prednosť v križovatke má vozidlo prichádzajúce sprava,
  • odbočujúce vozidlo vľavo musí dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru,
  • pravidlá prednosti sú určené aj pre jazdu na viacpruhových cestách, atď.

Dať prednosť znamená neprinútiť iného vodiča, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V križovatkách platí prednosť len vo vnútri križovatky. Keď vozidlo križovatku opustí, pravidlá prednosti určené pre križovatku už pre vodiča vozidla neplatia.

Prednosť v križovatke kruhového objazdu

Ak vozidlo A vchádza do kruhového objazdu, zvyčajne má jeho vodič pred sebou dopravné značenie Daj prednosť v jazde.

Skryť Vypnúť reklamu

Kým vozidlo A neopustí križovatku, ktorou je spojenie kruhového objazdu s vjazdom do kruháča, musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Aj v situácii, o ktorej napísal Jakub, by nemal vodič vozidla A vchádzať do kruháča, kým rýchle vozidlo B nepustí. Nie je dôležité, kedy ktoré vozidlo vojde do kruhového objazdu alebo križovatky.

Ak vodič vozidla A vidí približujúce sa vozidlo a má možnosť odhadnúť, ako rýchlo sa dostane do križovatky, mal by sa podľa toho prispôsobiť. Už len preto, aby zbytočne neriskoval poškodenie svojho vozidla. Prostredníctvom takéhoto odhadu vie zároveň správne zareagovať a dať včas prednosť v jazde.

Musí byť niekto, komu dať prednosť

Na mnohých miestach Slovenska sú miesta, kde nesplnenie povinnosti dať prednosť v jazde a následná kolízia nemusí automaticky znamenať vinu vodiča, ktorý má dať prednosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Na to, aby bol dôvod dať prednosť, musia byť splnené dve podmienky:

  • musí byť byť zrejmé, že ide o miesto, kde predpisy vyžadujú dať prednosť,
  • musí byť zjavné, že je komu dať prednosť.

Nikto asi nebude pochybovať o tom, že vodič vozidla na vedľajšej ceste nebude čakať pred križovatkou donekonečna, ak široko-ďaleko nikto iný nie je.

Ak ani zdravými zmyslami nezaregistrujete v okolí križovatky blížiace sa vozidlo, lebo sa to objektívne nedá (napríklad pre horu alebo les, spoza ktorej ide cesta), bolo by v rozpore s významom dopravných pravidiel, ak by ste nepokračovali v ceste ďalej a čakali na prípadné vozidlá na hlavnej.

Napriek tomu sa zrazu môže v križovatke na hlavnej objaviť auto, ktorého vodič ignoruje predpísané rýchlosti a vznikne tak kolízna situácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj vozidlo na hlavnej musí dodržiavať dopravné pravidlá. Jazda neprimeranou rýchlosťou môže byť neraz významnejšou príčinou havárie ako nedanie prednosti v jazde. Dokonca jedinou.

Keď nedať prednosť nemôže byť priestupkom

Zákon o priestupkoch jednoznačne určuje, že priestupkom je zavinené konanie spáchané úmyselne alebo z nedbanlivosti

Priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Ak vodič z vedľajšej nemal možnosť včas zaregistrovať rýchle vozidlo na hlavnej práve pre jeho rýchlosť, nemohol spáchať priestupok ani len z nedbanlivosti, ak nedal prednosť vozidlu na hlavnej.

Skryť Vypnúť reklamu

Naopak, vodič idúci prirýchlo by určite spáchal priestupok z nedbanlivosti, ktorý by viedol k vzniku dopravnej nehody.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  2. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Home (ale aj) Office
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  2. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  5. Poznanie
  6. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  8. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  9. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  10. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 34 691
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 34 212
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 350
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 658
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 540
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 238
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 023
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 751
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 368
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 068
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vydierania volavkou sa Kollár nebojí. Ak bude pekná, vyspím sa s ňou, tvrdí

Český bezpečnostný expert tvrdí, že sa Kollárovi tieto slová môžu vypomstiť.

Predseda NR SR Boris Kollár.
Peter Krupa a Marian Kotleba na súde v Pezinku.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo ďalšie úmrtie na koronavírus (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 40 obetí.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.