SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Keď sa do kruhového objazdu vrúti auto, nemá automaticky prednosť

Ste na vedľajšej ceste a nemáte možnosť zaregistrovať rýchle auto na hlavnej. Z havárie s ním vás nesmú obviniť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

Jakub: "Chcel by som sa spýtať na situáciu v kruhovom objazde. Je to na Slovensku typický kruhový objazd, kde majú prednosť vozidlá jazdiace v kruhovom objazde. Dôležité je, že polomer tohoto kruhového objazdu je naozaj malý, teda aj jednotlivé križovatky (vjazdy, výjazdy) sú dosť blízko pri sebe.

Pri jednom vjazde čaká auto A s nulovou rýchlosťou na vstúpenie do kruhového objazdu. Naľavo od auta A sa nachádza ďalší vjazd/výjazd z kruhového objazdu. Z tohoto miesta vchádza do kruhového objazdu auto B, ktoré doň vstupuje relatívne vysokou rýchlosťou, vzhľadom na pomerne malý polomer kruhového objazdu.

Auto B nemusí nikomu dať prednosť zľava a tak môže vstúpiť do objazdu.

Moja hlavná otázka znie, či môže auto A vstúpiť do kruhového objazdu, ak vidí, že auto B ide veľmi rýchlo do tohoto malého kruhového objazdu alebo má dať autu B prednosť?

Ak by aj auto A vstúpilo ako prvé do kruhového objazdu a auto B by nestihlo zabrzdiť a vrazilo by do auta A, kto by bol za zrážku zodpovedný?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Vodič, ktorý je na vedľajšej ceste a vstupuje do križovatky, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Prednosť však nemusí vyplývať len z dopravných značiek.

Ak značky prednosť neupravujú, vodiči sa musia riadiť všeobecnými pravidlami:

  • prednosť v križovatke má vozidlo prichádzajúce sprava,
  • odbočujúce vozidlo vľavo musí dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru,
  • pravidlá prednosti sú určené aj pre jazdu na viacpruhových cestách, atď.

Dať prednosť znamená neprinútiť iného vodiča, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

V križovatkách platí prednosť len vo vnútri križovatky. Keď vozidlo križovatku opustí, pravidlá prednosti určené pre križovatku už pre vodiča vozidla neplatia.

Prednosť v križovatke kruhového objazdu

Ak vozidlo A vchádza do kruhového objazdu, zvyčajne má jeho vodič pred sebou dopravné značenie Daj prednosť v jazde.

Skryť Vypnúť reklamu

Kým vozidlo A neopustí križovatku, ktorou je spojenie kruhového objazdu s vjazdom do kruháča, musí dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Aj v situácii, o ktorej napísal Jakub, by nemal vodič vozidla A vchádzať do kruháča, kým rýchle vozidlo B nepustí. Nie je dôležité, kedy ktoré vozidlo vojde do kruhového objazdu alebo križovatky.

Ak vodič vozidla A vidí približujúce sa vozidlo a má možnosť odhadnúť, ako rýchlo sa dostane do križovatky, mal by sa podľa toho prispôsobiť. Už len preto, aby zbytočne neriskoval poškodenie svojho vozidla. Prostredníctvom takéhoto odhadu vie zároveň správne zareagovať a dať včas prednosť v jazde.

Musí byť niekto, komu dať prednosť

Na mnohých miestach Slovenska sú miesta, kde nesplnenie povinnosti dať prednosť v jazde a následná kolízia nemusí automaticky znamenať vinu vodiča, ktorý má dať prednosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Na to, aby bol dôvod dať prednosť, musia byť splnené dve podmienky:

  • musí byť byť zrejmé, že ide o miesto, kde predpisy vyžadujú dať prednosť,
  • musí byť zjavné, že je komu dať prednosť.

Nikto asi nebude pochybovať o tom, že vodič vozidla na vedľajšej ceste nebude čakať pred križovatkou donekonečna, ak široko-ďaleko nikto iný nie je.

Ak ani zdravými zmyslami nezaregistrujete v okolí križovatky blížiace sa vozidlo, lebo sa to objektívne nedá (napríklad pre horu alebo les, spoza ktorej ide cesta), bolo by v rozpore s významom dopravných pravidiel, ak by ste nepokračovali v ceste ďalej a čakali na prípadné vozidlá na hlavnej.

Napriek tomu sa zrazu môže v križovatke na hlavnej objaviť auto, ktorého vodič ignoruje predpísané rýchlosti a vznikne tak kolízna situácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj vozidlo na hlavnej musí dodržiavať dopravné pravidlá. Jazda neprimeranou rýchlosťou môže byť neraz významnejšou príčinou havárie ako nedanie prednosti v jazde. Dokonca jedinou.

Keď nedať prednosť nemôže byť priestupkom

Zákon o priestupkoch jednoznačne určuje, že priestupkom je zavinené konanie spáchané úmyselne alebo z nedbanlivosti

Priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ

  • vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
  • nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

Ak vodič z vedľajšej nemal možnosť včas zaregistrovať rýchle vozidlo na hlavnej práve pre jeho rýchlosť, nemohol spáchať priestupok ani len z nedbanlivosti, ak nedal prednosť vozidlu na hlavnej.

Skryť Vypnúť reklamu

Naopak, vodič idúci prirýchlo by určite spáchal priestupok z nedbanlivosti, ktorý by viedol k vzniku dopravnej nehody.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  9. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 664
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 391
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 916
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 343
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 577
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 219
  7. Aká je chémia vôní 9 183
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 633
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 483
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 031
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021