Na poľadovici nepanikárte, vytvorte si priestor

Zvládnuť šmyk nie je jednoduché. Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil.

(Zdroj: autor)

Sneh chýba lyžiarom, prírode aj šoférom. V teplej zime sme si totiž zvykli na pomerne vysoké rýchlosti. Množstvo havárií v uplynulých dňoch dokazuje, že výstraha bieleho snehu na cestách chýba.

Univerzálny a stopercentný recept na zvládnutie nástrah poľadovice pri súčasnom daždi a mraze neexistuje. Len veľmi ťažko zbadáte, kde je cesta mokrá a kde už zamŕza.

Ak má ísť šofér po mokrej ceste rýchlosťou vhodnou pre poľadovicu, zabrzdí premávku a môže spôsobiť iné komplikácie. Ak ale vletí tempom vhodným pre mokrú cestu na poľadovicu, niet pomoci.

Oživenie našich materiálov, ktoré sme vyrobili k téme poľadovice pred pár rokmi, berte skôr ako pripomienku, že práve teraz treba s poľadovicou počítať.

V mrznúcom daždi majte únikovú cestu

Čierny ľad, ako sa poľadovici tiež hovorí, je zákerný svojim maskovaním. Bez väčších skúseností ho možno len predvídať na tienistých miestach, v dolinách a pri poklese teploty pod nulu.

Lenže, kto v noci a na neznámej ceste vie, či ide práve po moste v doline alebo na tienistom mieste, na ktoré celý deň nesvietilo slnko?

V čase, keď padá mrznúci dážď a všetko sa obaľuje do ľadovej škrupiny, radšej nevychádzajte s autom von. Ak je jazdenie nevyhnutné, tak si nechávajte veľký priestor a čas na reakciu.

Pomôže mať oči sústredené na cestu, predvídať, čo sa bude vôkol diať a na každom úseku cesty si vyhliadnuť aspoň teoretickú únikovú cestu.

Neponáhľajte sa, skúste jazdiť pri okraji

Na vozovke obalenej ľadom treba mať aj šťastie a držať sa čo najďalej od skupín áut. Pri schádzaní ulíc na strmom kopci, na ktorých je ľad, začnite radšej rýchlosťou kroku.

Skúste, či okraj cesty nedrží lepšie. Občas tam býva štrk alebo zem, ktoré pneumatikou rozryjete.

Väčšiu možnosť pozitívne ovplyvniť bezpečnosť dáva klasická poľadovica, ktorá vzniká bez dažďa, len zamrznutím vlhkosti na ceste.

ico

Úzka hranica nebezpečnej rýchlosti

Na šmykľavom povrchu dokáže prekročiť hranicu priľnavosti aj veľmi opatrný šofér.

Predstavte si tiahlu zákrutu, v ktorej väčšina motoristov na suchom povrchu a v lete jazdí rýchlosťou okolo 90 km/h.

Pri teoretickom odhade títo vodiči pripustia, že by tadiaľ išli ešte aj 120 km/h, pritom pretekár by ju s tým istým autom prešiel možno v 150 km/h. Čiže bežný vodič tam jazdí na suchom povrchu hlboko pod limitom priľnavosti.

Nepomôže ani majster

Na poľadovici sa v tej istej zákrute zmení jedna zásadná vec. Aj flegmatický šofér, ktorý neobľubuje rýchlu jazdu ľahko prekročí zvládnuteľnú hranicu.

Na ľade môže byť bežným vodičom maximálna zvládnuteľná rýchlosť v danej zákrute napríklad 44 kilometrov za hodinu.

Výborný šofér by správnym narábaním s autom a dobrým nájazdom zvládol ešte 47 km/h a majster sveta v rely by to vedel skorigovať s tým istým autom možno pri 49 km/h.

Akurát pri 60 alebo 70 km/h, čo sa mnohým podvedome zdá v danom prostredí normálna rýchlosť, by to na poľadovici nezvládol ani Sebastien Loeb. To je dôvod, prečo na poľadovici havarujú aj vodiči, ktorí inak nejazdia rýchlo.

Pri poľadovici treba viac priestoru a času

Na cestách s rizikom poľadovice pomôže "čítať" povrch asfaltu aj dianie okolo. Pri zmene odtieňa asfaltu, zmene zvuku pneumatík alebo inom pocite z volantu skúste citlivo pribrzdiť a otestovať povrch.

To samozrejme za predpokladu, že nemáte za sebou nalepené auto. Celkovo môže pomôcť vytvorenie väčšieho priestoru okolo seba.

Ak sa okolo vás zbiera kolóna a netrpezliví vodiči, pustite ich dopredu alebo zabočte na parkovisko. Mať okolo seba priestor a čas na reakciu znamená zvýšenie bezpečnosti.

Nebojte sa skôr spomaliť pred rizikovou zákrutou a radšej si ju užite s plynom vo výjazde.

Ako rozpoznať poľadovicu

Je to už šesť rokov, čo sme sa snažili infografmi a videami nájsť tipy na bezpečné zvládnutie poľadovice.

Informácie sú v podstate platné aj dnes, a preto sa vraciame k tipom, ako rozpoznať poľadovicu a nenechať sa nachytať. To, čo obyčajne pasovalo na november, pristane vďaka počasiu súčasnému januáru.

Netočte prudko volantom

Jedno z našich starších videí ešte vo formáte 4:3 poukazuje na to, že zvládnuť šmyk na poľadovici nie je jednoduché.

Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil. V prvom rade treba zachovať chladnú hlavu a netočiť prudko volantom.

Výrazne natočené kolesá stratia schopnosť nasmerovať auto. Efekt nedotáčavého šmyku, pri ktorom auto ide predkom von zo zákruty, prudkým natočením volantu ešte vzrastie.

Namiesto manévrovania pomôže vytlačiť spojku a iba jemným pohybom volantu smerovať auto tam, kam má ísť.

Poľadovica prekvapila aj pretekárov

Obrazom tohtoročnej zimy bola aj tradičná rakúska Jänner Rallye 2014. Cesty boli bez snehu a aj pretekárov na pneumatikách s hrotmi zaskočil čierny ľad.

Jazdci sa sťažovali na náročné skúšky v tme, kedy nevedeli ako majú ísť, pretože očami nevedeli rozoznať povrch a na niektorých miestach pneumatiky držali, inde sa bezmocne kĺzali.

A to cesta vyzerala iba ako mokrá. Na zostrihoch "horúcich momentov" z rely vidieť, ako sa niektorí jazdci chytali okrajov cesty s väčším množstvom štrku a neustále hľadali miesto s lepšou priľnavosťou.

Jänner Rally 2014 ponúkla krásny dôkaz o zradnosti poľadovice.

Stačí si uvedomiť, že na takomto povrchu stačí minimálny rozdiel v nájazdovej rýchlosti a už má jazdec problém situáciu ustáť.

V prípade prekročenia únosnej rýchlosti na poľadovici o 10, 15 či 20 km/h si treba vybrať už len vhodnejšie miesto na náraz.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 419
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 318
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 751
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 578
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 094
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 552
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 445
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 307
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 515
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 090

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.