SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Na poľadovici nepanikárte, vytvorte si priestor

Zvládnuť šmyk nie je jednoduché. Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil.

(Zdroj: autor)

Sneh chýba lyžiarom, prírode aj šoférom. V teplej zime sme si totiž zvykli na pomerne vysoké rýchlosti. Množstvo havárií v uplynulých dňoch dokazuje, že výstraha bieleho snehu na cestách chýba.

Univerzálny a stopercentný recept na zvládnutie nástrah poľadovice pri súčasnom daždi a mraze neexistuje. Len veľmi ťažko zbadáte, kde je cesta mokrá a kde už zamŕza.

Ak má ísť šofér po mokrej ceste rýchlosťou vhodnou pre poľadovicu, zabrzdí premávku a môže spôsobiť iné komplikácie. Ak ale vletí tempom vhodným pre mokrú cestu na poľadovicu, niet pomoci.

Oživenie našich materiálov, ktoré sme vyrobili k téme poľadovice pred pár rokmi, berte skôr ako pripomienku, že práve teraz treba s poľadovicou počítať.

V mrznúcom daždi majte únikovú cestu

Čierny ľad, ako sa poľadovici tiež hovorí, je zákerný svojim maskovaním. Bez väčších skúseností ho možno len predvídať na tienistých miestach, v dolinách a pri poklese teploty pod nulu.

Lenže, kto v noci a na neznámej ceste vie, či ide práve po moste v doline alebo na tienistom mieste, na ktoré celý deň nesvietilo slnko?

V čase, keď padá mrznúci dážď a všetko sa obaľuje do ľadovej škrupiny, radšej nevychádzajte s autom von. Ak je jazdenie nevyhnutné, tak si nechávajte veľký priestor a čas na reakciu.

Pomôže mať oči sústredené na cestu, predvídať, čo sa bude vôkol diať a na každom úseku cesty si vyhliadnuť aspoň teoretickú únikovú cestu.

Neponáhľajte sa, skúste jazdiť pri okraji

Na vozovke obalenej ľadom treba mať aj šťastie a držať sa čo najďalej od skupín áut. Pri schádzaní ulíc na strmom kopci, na ktorých je ľad, začnite radšej rýchlosťou kroku.

Skúste, či okraj cesty nedrží lepšie. Občas tam býva štrk alebo zem, ktoré pneumatikou rozryjete.

Väčšiu možnosť pozitívne ovplyvniť bezpečnosť dáva klasická poľadovica, ktorá vzniká bez dažďa, len zamrznutím vlhkosti na ceste.

ico

Úzka hranica nebezpečnej rýchlosti

Na šmykľavom povrchu dokáže prekročiť hranicu priľnavosti aj veľmi opatrný šofér.

Predstavte si tiahlu zákrutu, v ktorej väčšina motoristov na suchom povrchu a v lete jazdí rýchlosťou okolo 90 km/h.

Pri teoretickom odhade títo vodiči pripustia, že by tadiaľ išli ešte aj 120 km/h, pritom pretekár by ju s tým istým autom prešiel možno v 150 km/h. Čiže bežný vodič tam jazdí na suchom povrchu hlboko pod limitom priľnavosti.

Nepomôže ani majster

Na poľadovici sa v tej istej zákrute zmení jedna zásadná vec. Aj flegmatický šofér, ktorý neobľubuje rýchlu jazdu ľahko prekročí zvládnuteľnú hranicu.

Na ľade môže byť bežným vodičom maximálna zvládnuteľná rýchlosť v danej zákrute napríklad 44 kilometrov za hodinu.

Výborný šofér by správnym narábaním s autom a dobrým nájazdom zvládol ešte 47 km/h a majster sveta v rely by to vedel skorigovať s tým istým autom možno pri 49 km/h.

Akurát pri 60 alebo 70 km/h, čo sa mnohým podvedome zdá v danom prostredí normálna rýchlosť, by to na poľadovici nezvládol ani Sebastien Loeb. To je dôvod, prečo na poľadovici havarujú aj vodiči, ktorí inak nejazdia rýchlo.

Pri poľadovici treba viac priestoru a času

Na cestách s rizikom poľadovice pomôže "čítať" povrch asfaltu aj dianie okolo. Pri zmene odtieňa asfaltu, zmene zvuku pneumatík alebo inom pocite z volantu skúste citlivo pribrzdiť a otestovať povrch.

To samozrejme za predpokladu, že nemáte za sebou nalepené auto. Celkovo môže pomôcť vytvorenie väčšieho priestoru okolo seba.

Ak sa okolo vás zbiera kolóna a netrpezliví vodiči, pustite ich dopredu alebo zabočte na parkovisko. Mať okolo seba priestor a čas na reakciu znamená zvýšenie bezpečnosti.

Nebojte sa skôr spomaliť pred rizikovou zákrutou a radšej si ju užite s plynom vo výjazde.

Ako rozpoznať poľadovicu

Je to už šesť rokov, čo sme sa snažili infografmi a videami nájsť tipy na bezpečné zvládnutie poľadovice.

Informácie sú v podstate platné aj dnes, a preto sa vraciame k tipom, ako rozpoznať poľadovicu a nenechať sa nachytať. To, čo obyčajne pasovalo na november, pristane vďaka počasiu súčasnému januáru.

Netočte prudko volantom

Jedno z našich starších videí ešte vo formáte 4:3 poukazuje na to, že zvládnuť šmyk na poľadovici nie je jednoduché.

Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil. V prvom rade treba zachovať chladnú hlavu a netočiť prudko volantom.

Výrazne natočené kolesá stratia schopnosť nasmerovať auto. Efekt nedotáčavého šmyku, pri ktorom auto ide predkom von zo zákruty, prudkým natočením volantu ešte vzrastie.

Namiesto manévrovania pomôže vytlačiť spojku a iba jemným pohybom volantu smerovať auto tam, kam má ísť.

Poľadovica prekvapila aj pretekárov

Obrazom tohtoročnej zimy bola aj tradičná rakúska Jänner Rallye 2014. Cesty boli bez snehu a aj pretekárov na pneumatikách s hrotmi zaskočil čierny ľad.

Jazdci sa sťažovali na náročné skúšky v tme, kedy nevedeli ako majú ísť, pretože očami nevedeli rozoznať povrch a na niektorých miestach pneumatiky držali, inde sa bezmocne kĺzali.

A to cesta vyzerala iba ako mokrá. Na zostrihoch "horúcich momentov" z rely vidieť, ako sa niektorí jazdci chytali okrajov cesty s väčším množstvom štrku a neustále hľadali miesto s lepšou priľnavosťou.

Jänner Rally 2014 ponúkla krásny dôkaz o zradnosti poľadovice.

Stačí si uvedomiť, že na takomto povrchu stačí minimálny rozdiel v nájazdovej rýchlosti a už má jazdec problém situáciu ustáť.

V prípade prekročenia únosnej rýchlosti na poľadovici o 10, 15 či 20 km/h si treba vybrať už len vhodnejšie miesto na náraz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Mecom ide na zelenú
  4. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  4. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  7. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  8. Mecom ide na zelenú
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  10. Marrákeš je červená perla Maroka
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 659
  2. Marrákeš je červená perla Maroka 5 015
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 255
  4. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 4 240
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 510
  6. Cukrovkári a covid-19 2 617
  7. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 526
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 358
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 131
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 1 969
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

ilustračná fotka

Prípad vyšetrovateľky sa naťahuje od leta minulého roku.


11 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo nám hovorí nová vysvietená atrakcia v lese o nás?


a 1 ďalší 6 h
Peter Schutz.

V predstieraní, že koalícia vládne, sú čoraz väčšie trhliny.


12 h

Neprehliadnite tiež

Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa v najbližších rokoch prebudí z agónie.


16 h
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan
Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Bohm: Don't Look Up! K zemi hľaď, čo máme spoločné s filmom?
  2. Věra Tepličková: Ľudia sú lenivý poctivo sa zoznamovať s opatreniami
  3. Robert Štepaník: diel 59 - moje TOP10 za rok 2021, časť 1 (miesto 10 až 6)
  4. Štefan Vidlár: Mantra referendum
  5. Anna Milanová: Identita... 2020
  6. Tomáš Harustiak: Je Ježiš Boh ? Iba tak vo sne
  7. Anna Milanová: Nezábudky... 2022
  8. David Talian: Kuciak žije, médiá klamú!
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 775
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 787
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 243
  4. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 216
  5. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 4 040
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 3 757
  7. Martin Pilnik: Takto vyzerá budúcnosť v predpisovaní liekov 2 642
  8. Inštitút strategických politík: Rokovania s Ruskom môžu rozhodnúť nielen o osude Ukrajiny ale aj celej východnej Európy 2 497
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  8. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
Skryť Zatvoriť reklamu