Na poľadovici nepanikárte, vytvorte si priestor

Zvládnuť šmyk nie je jednoduché. Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil.

(Zdroj: autor)

Sneh chýba lyžiarom, prírode aj šoférom. V teplej zime sme si totiž zvykli na pomerne vysoké rýchlosti. Množstvo havárií v uplynulých dňoch dokazuje, že výstraha bieleho snehu na cestách chýba.

Univerzálny a stopercentný recept na zvládnutie nástrah poľadovice pri súčasnom daždi a mraze neexistuje. Len veľmi ťažko zbadáte, kde je cesta mokrá a kde už zamŕza.

Ak má ísť šofér po mokrej ceste rýchlosťou vhodnou pre poľadovicu, zabrzdí premávku a môže spôsobiť iné komplikácie. Ak ale vletí tempom vhodným pre mokrú cestu na poľadovicu, niet pomoci.

Oživenie našich materiálov, ktoré sme vyrobili k téme poľadovice pred pár rokmi, berte skôr ako pripomienku, že práve teraz treba s poľadovicou počítať.

V mrznúcom daždi majte únikovú cestu

Čierny ľad, ako sa poľadovici tiež hovorí, je zákerný svojim maskovaním. Bez väčších skúseností ho možno len predvídať na tienistých miestach, v dolinách a pri poklese teploty pod nulu.

Lenže, kto v noci a na neznámej ceste vie, či ide práve po moste v doline alebo na tienistom mieste, na ktoré celý deň nesvietilo slnko?

V čase, keď padá mrznúci dážď a všetko sa obaľuje do ľadovej škrupiny, radšej nevychádzajte s autom von. Ak je jazdenie nevyhnutné, tak si nechávajte veľký priestor a čas na reakciu.

Pomôže mať oči sústredené na cestu, predvídať, čo sa bude vôkol diať a na každom úseku cesty si vyhliadnuť aspoň teoretickú únikovú cestu.

Neponáhľajte sa, skúste jazdiť pri okraji

Na vozovke obalenej ľadom treba mať aj šťastie a držať sa čo najďalej od skupín áut. Pri schádzaní ulíc na strmom kopci, na ktorých je ľad, začnite radšej rýchlosťou kroku.

Skúste, či okraj cesty nedrží lepšie. Občas tam býva štrk alebo zem, ktoré pneumatikou rozryjete.

Väčšiu možnosť pozitívne ovplyvniť bezpečnosť dáva klasická poľadovica, ktorá vzniká bez dažďa, len zamrznutím vlhkosti na ceste.

ico

Úzka hranica nebezpečnej rýchlosti

Na šmykľavom povrchu dokáže prekročiť hranicu priľnavosti aj veľmi opatrný šofér.

Predstavte si tiahlu zákrutu, v ktorej väčšina motoristov na suchom povrchu a v lete jazdí rýchlosťou okolo 90 km/h.

Pri teoretickom odhade títo vodiči pripustia, že by tadiaľ išli ešte aj 120 km/h, pritom pretekár by ju s tým istým autom prešiel možno v 150 km/h. Čiže bežný vodič tam jazdí na suchom povrchu hlboko pod limitom priľnavosti.

Nepomôže ani majster

Na poľadovici sa v tej istej zákrute zmení jedna zásadná vec. Aj flegmatický šofér, ktorý neobľubuje rýchlu jazdu ľahko prekročí zvládnuteľnú hranicu.

Na ľade môže byť bežným vodičom maximálna zvládnuteľná rýchlosť v danej zákrute napríklad 44 kilometrov za hodinu.

Výborný šofér by správnym narábaním s autom a dobrým nájazdom zvládol ešte 47 km/h a majster sveta v rely by to vedel skorigovať s tým istým autom možno pri 49 km/h.

Akurát pri 60 alebo 70 km/h, čo sa mnohým podvedome zdá v danom prostredí normálna rýchlosť, by to na poľadovici nezvládol ani Sebastien Loeb. To je dôvod, prečo na poľadovici havarujú aj vodiči, ktorí inak nejazdia rýchlo.

Pri poľadovici treba viac priestoru a času

Na cestách s rizikom poľadovice pomôže "čítať" povrch asfaltu aj dianie okolo. Pri zmene odtieňa asfaltu, zmene zvuku pneumatík alebo inom pocite z volantu skúste citlivo pribrzdiť a otestovať povrch.

To samozrejme za predpokladu, že nemáte za sebou nalepené auto. Celkovo môže pomôcť vytvorenie väčšieho priestoru okolo seba.

Ak sa okolo vás zbiera kolóna a netrpezliví vodiči, pustite ich dopredu alebo zabočte na parkovisko. Mať okolo seba priestor a čas na reakciu znamená zvýšenie bezpečnosti.

Nebojte sa skôr spomaliť pred rizikovou zákrutou a radšej si ju užite s plynom vo výjazde.

Ako rozpoznať poľadovicu

Je to už šesť rokov, čo sme sa snažili infografmi a videami nájsť tipy na bezpečné zvládnutie poľadovice.

Informácie sú v podstate platné aj dnes, a preto sa vraciame k tipom, ako rozpoznať poľadovicu a nenechať sa nachytať. To, čo obyčajne pasovalo na november, pristane vďaka počasiu súčasnému januáru.

Netočte prudko volantom

Jedno z našich starších videí ešte vo formáte 4:3 poukazuje na to, že zvládnuť šmyk na poľadovici nie je jednoduché.

Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil. V prvom rade treba zachovať chladnú hlavu a netočiť prudko volantom.

Výrazne natočené kolesá stratia schopnosť nasmerovať auto. Efekt nedotáčavého šmyku, pri ktorom auto ide predkom von zo zákruty, prudkým natočením volantu ešte vzrastie.

Namiesto manévrovania pomôže vytlačiť spojku a iba jemným pohybom volantu smerovať auto tam, kam má ísť.

Poľadovica prekvapila aj pretekárov

Obrazom tohtoročnej zimy bola aj tradičná rakúska Jänner Rallye 2014. Cesty boli bez snehu a aj pretekárov na pneumatikách s hrotmi zaskočil čierny ľad.

Jazdci sa sťažovali na náročné skúšky v tme, kedy nevedeli ako majú ísť, pretože očami nevedeli rozoznať povrch a na niektorých miestach pneumatiky držali, inde sa bezmocne kĺzali.

A to cesta vyzerala iba ako mokrá. Na zostrihoch "horúcich momentov" z rely vidieť, ako sa niektorí jazdci chytali okrajov cesty s väčším množstvom štrku a neustále hľadali miesto s lepšou priľnavosťou.

Jänner Rally 2014 ponúkla krásny dôkaz o zradnosti poľadovice.

Stačí si uvedomiť, že na takomto povrchu stačí minimálny rozdiel v nájazdovej rýchlosti a už má jazdec problém situáciu ustáť.

V prípade prekročenia únosnej rýchlosti na poľadovici o 10, 15 či 20 km/h si treba vybrať už len vhodnejšie miesto na náraz.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  2. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  10. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 444
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 706
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 398
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 278
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 682
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 898
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 572
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 272
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 500

Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočner je v putách, zrazu ho nikto nepozná

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Pred Maltou sme o Kočnera popredu

Rok od vraždy novinárky Galiziovej sú v cele len vykonávatelia.

Neprehliadnite tiež

Volvo V60: Čistokrvný Švéd myslí hlavne na posádku (test)

Škandinávske kombi jazdí komfortne a je plné praktických detailov.

Dovoz starých aut na Slovensko rastie, zaplavujú krajinu

Takmer štyri z desiatich zaregistrovaných vozidiel majú viac ako desať rokov.

Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?

Úroveň bezpečnej jazdy určujú pneumatiky.