SME

Na poľadovici nepanikárte, vytvorte si priestor

Zvládnuť šmyk nie je jednoduché. Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil.

(Zdroj: autor)

Sneh chýba lyžiarom, prírode aj šoférom. V teplej zime sme si totiž zvykli na pomerne vysoké rýchlosti. Množstvo havárií v uplynulých dňoch dokazuje, že výstraha bieleho snehu na cestách chýba.

Univerzálny a stopercentný recept na zvládnutie nástrah poľadovice pri súčasnom daždi a mraze neexistuje. Len veľmi ťažko zbadáte, kde je cesta mokrá a kde už zamŕza.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak má ísť šofér po mokrej ceste rýchlosťou vhodnou pre poľadovicu, zabrzdí premávku a môže spôsobiť iné komplikácie. Ak ale vletí tempom vhodným pre mokrú cestu na poľadovicu, niet pomoci.

SkryťVypnúť reklamu

Oživenie našich materiálov, ktoré sme vyrobili k téme poľadovice pred pár rokmi, berte skôr ako pripomienku, že práve teraz treba s poľadovicou počítať.

V mrznúcom daždi majte únikovú cestuČierny ľad, ako sa poľadovici tiež hovorí, je zákerný svojim maskovaním. Bez väčších skúseností ho možno len predvídať na tienistých miestach, v dolinách a pri poklese teploty pod nulu.

Lenže, kto v noci a na neznámej ceste vie, či ide práve po moste v doline alebo na tienistom mieste, na ktoré celý deň nesvietilo slnko?

V čase, keď padá mrznúci dážď a všetko sa obaľuje do ľadovej škrupiny, radšej nevychádzajte s autom von. Ak je jazdenie nevyhnutné, tak si nechávajte veľký priestor a čas na reakciu.

Pomôže mať oči sústredené na cestu, predvídať, čo sa bude vôkol diať a na každom úseku cesty si vyhliadnuť aspoň teoretickú únikovú cestu.

SkryťVypnúť reklamu

Neponáhľajte sa, skúste jazdiť pri okrajiNa vozovke obalenej ľadom treba mať aj šťastie a držať sa čo najďalej od skupín áut. Pri schádzaní ulíc na strmom kopci, na ktorých je ľad, začnite radšej rýchlosťou kroku.

Skúste, či okraj cesty nedrží lepšie. Občas tam býva štrk alebo zem, ktoré pneumatikou rozryjete.

Väčšiu možnosť pozitívne ovplyvniť bezpečnosť dáva klasická poľadovica, ktorá vzniká bez dažďa, len zamrznutím vlhkosti na ceste.

Úzka hranica nebezpečnej rýchlosti Na šmykľavom povrchu dokáže prekročiť hranicu priľnavosti aj veľmi opatrný šofér.

Predstavte si tiahlu zákrutu, v ktorej väčšina motoristov na suchom povrchu a v lete jazdí rýchlosťou okolo 90 km/h.

Pri teoretickom odhade títo vodiči pripustia, že by tadiaľ išli ešte aj 120 km/h, pritom pretekár by ju s tým istým autom prešiel možno v 150 km/h. Čiže bežný vodič tam jazdí na suchom povrchu hlboko pod limitom priľnavosti.

SkryťVypnúť reklamu

Nepomôže ani majsterNa poľadovici sa v tej istej zákrute zmení jedna zásadná vec. Aj flegmatický šofér, ktorý neobľubuje rýchlu jazdu ľahko prekročí zvládnuteľnú hranicu.

Na ľade môže byť bežným vodičom maximálna zvládnuteľná rýchlosť v danej zákrute napríklad 44 kilometrov za hodinu.

Výborný šofér by správnym narábaním s autom a dobrým nájazdom zvládol ešte 47 km/h a majster sveta v rely by to vedel skorigovať s tým istým autom možno pri 49 km/h.

Akurát pri 60 alebo 70 km/h, čo sa mnohým podvedome zdá v danom prostredí normálna rýchlosť, by to na poľadovici nezvládol ani Sebastien Loeb. To je dôvod, prečo na poľadovici havarujú aj vodiči, ktorí inak nejazdia rýchlo.

Pri poľadovici treba viac priestoru a časuNa cestách s rizikom poľadovice pomôže "čítať" povrch asfaltu aj dianie okolo. Pri zmene odtieňa asfaltu, zmene zvuku pneumatík alebo inom pocite z volantu skúste citlivo pribrzdiť a otestovať povrch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To samozrejme za predpokladu, že nemáte za sebou nalepené auto. Celkovo môže pomôcť vytvorenie väčšieho priestoru okolo seba.

Ak sa okolo vás zbiera kolóna a netrpezliví vodiči, pustite ich dopredu alebo zabočte na parkovisko. Mať okolo seba priestor a čas na reakciu znamená zvýšenie bezpečnosti.

Nebojte sa skôr spomaliť pred rizikovou zákrutou a radšej si ju užite s plynom vo výjazde.

Ako rozpoznať poľadovicuJe to už šesť rokov, čo sme sa snažili infografmi a videami nájsť tipy na bezpečné zvládnutie poľadovice.

Informácie sú v podstate platné aj dnes, a preto sa vraciame k tipom, ako rozpoznať poľadovicu a nenechať sa nachytať. To, čo obyčajne pasovalo na november, pristane vďaka počasiu súčasnému januáru.

Netočte prudko volantomJedno z našich starších videí ešte vo formáte 4:3 poukazuje na to, že zvládnuť šmyk na poľadovici nie je jednoduché.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každý vodič sa však môže správať tak, aby situáciu ešte nezhoršil. V prvom rade treba zachovať chladnú hlavu a netočiť prudko volantom.

Výrazne natočené kolesá stratia schopnosť nasmerovať auto. Efekt nedotáčavého šmyku, pri ktorom auto ide predkom von zo zákruty, prudkým natočením volantu ešte vzrastie.

Namiesto manévrovania pomôže vytlačiť spojku a iba jemným pohybom volantu smerovať auto tam, kam má ísť.

Poľadovica prekvapila aj pretekárovObrazom tohtoročnej zimy bola aj tradičná rakúska Jänner Rallye 2014. Cesty boli bez snehu a aj pretekárov na pneumatikách s hrotmi zaskočil čierny ľad.

Jazdci sa sťažovali na náročné skúšky v tme, kedy nevedeli ako majú ísť, pretože očami nevedeli rozoznať povrch a na niektorých miestach pneumatiky držali, inde sa bezmocne kĺzali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A to cesta vyzerala iba ako mokrá. Na zostrihoch "horúcich momentov" z rely vidieť, ako sa niektorí jazdci chytali okrajov cesty s väčším množstvom štrku a neustále hľadali miesto s lepšou priľnavosťou.

Jänner Rally 2014 ponúkla krásny dôkaz o zradnosti poľadovice.

Stačí si uvedomiť, že na takomto povrchu stačí minimálny rozdiel v nájazdovej rýchlosti a už má jazdec problém situáciu ustáť.

V prípade prekročenia únosnej rýchlosti na poľadovici o 10, 15 či 20 km/h si treba vybrať už len vhodnejšie miesto na náraz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 960
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 078
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 279
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 930
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 887
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 597
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 1 821
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 736
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Sitko: Ďalší úryvok z novej knihy blogera
  2. Dávid Polák: Denník Dezoláta
  3. Anna Miľanová: Moja fotografia: Nežiaduci prienik...
  4. Peter Gregor: Interview s Petrom Gregorom (cestovateľom a predstaviteľom hudobného žánru Dungeon Synth)
  5. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  6. Irena Šimuneková: Kvety našich lesov a lúk
  7. Dominik Sumbal: Pán premiér, Slovensko sa dusí. A Vy Ste ten, kto drží v rukách veko
  8. Vladimír Bojničan: Kto po poslednom Devíne nevidí, kam Slovensko smeruje, tak ten je už len slepo veriaci užitočný idiot nastupujúcej nacionalistickej teokracie.
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 157
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 17 548
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 14 989
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 314
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 10 311
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 311
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 911
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 968
  1. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  2. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  3. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  4. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  5. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  6. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  7. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  8. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
SkryťZatvoriť reklamu