Marek: "Zákon si vykladám tak, že si môžem zapnúť parkovacie/obrysové svietidlá a zároveň aj predné hmlovky a tak mi policajti nemôžu dať pokutu za to, že nesvietim, alebo za to, že svietim nesprávne. Môžem to takto uplatňovať v praxi? Argumentujem zbytočným zapínaním a vypínaním xenónov, ktorým časté spínanie nerobí dobre."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk (2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumiez) zníženou viditeľnosťou viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli,
Zákon
o cestnej premávke, § 2:
Na Slovensku musia vodiči už niekoľko rokov svietiť celý deň. Najmä preto, aby boli viditeľnejší pre ostatných.
Hmlovky ale nie sú náhradou za stretávacie svetlá alebo denné svietidlá. Ich jas aj smerovanie nedokáže nahradiť stretávačky alebo denné svetlá.
Zákon dovoľuje zapnúť hmlové svetlá len počas hmly, za dažďa alebo počas sneženia.
Kedy svietiť akými svetlami
Po naštartovaní vozidla by mal vodič zapnúť stretávacie svetlá. Aj za nezníženej viditeľnosti. Spolu s nimi sa vždy zapínajú obrysové (biele vpredu, červené vzadu).
Cez deň, za nezníženej viditeľnosti, môže vodič zapnúť namiesto stretávacích svetiel aj denné svietidlá. Vtedy autu obrysové svetlá nesvietia.
Hneď, ako sa zníži viditeľnosť, denné svetlá treba vypnúť. Svietiť musia stretávačky. Ak sa spustí hmla, alebo začne snežiť či pršať, tak k stretávačkám môžete zapnúť hmlovky. Inokedy nie.
Namiesto stretávačiek môžu svietiť aj diaľkové svetlá. Tie ale nesmú svietiť, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená, alebo ak by mohol byť nimi niekto oslnený.
Hmlovky nezapínajte v kolónach
Nejeden vodič, najmä v zimnom období, kedy je celý deň obloha zatiahnutá, jazdí aj so zapnutými hmlovkami. A to aj napriek tomu, že z hľadiska predpisov viditeľnosť nie je znížená. Porušujú tak predpisy, za ktoré by ich mohli policajti pokutovať 50 eurami.
Neraz pritom vodiči zapínajú hmlovky v kolónach, predné aj zadné. Ohrozujú tak bezpečnosť cestnej premávky.
Odborníci odporúčajú hmlovky zapínať len vtedy, ak sa v dostatočnej vzdialenosti pred vami alebo za vami nenachádza žiadne vozidlo. Dostatočnú vzdialenosť sa dá len odhadnúť a záleží najmä od toho, ako výrazne je znížená viditeľnosť.
Ak sa vaše vozidlo nachádza uprostred kolóny, je takmer isté, že zapnuté predné hmlovky oslnia vodiča vozidla idúceho pred vašim autom. Vám hmlovky nijako nepomôžu, no inému môžu ublížiť.
Aj zadné hmlovky môžu oslniť vodiča vozidla za vami. Jazdenie za autom so zapnutými zadnými hmlovkami je nepríjemné. Vyvoláva to stres, ktorý môže viesť až k havárii.