Automobilka Audi predstavila svoju najväčšiu a zrejme najexkluzívnejšiu verziu vlajkového modelu A8. Jej hlavnou devízou nie je luxus, ale bezpečnosť cestujúcich.
Limuzína A8 L Security je okrem predĺženého rázvoru doplnená o dodatočné pancierovanie karosérie, certifikované balistickým centrom v Mníchove.
Skelet vyrábajú 450 hodín
Základom vozidla je ručne stavaný celohliníkový skelet. Jeho výroba v chránenom prostredí trvá približne 450 hodín. Až následne ide konštrukcia na ďalšiu montáž.
A8 L Security spĺňa triedu ochrany VR 7, čo je podľa Audi najprísnejšia trieda ochrany určená pre civilistov.
Telo vozidla i bezpečnostné sklá musia odolať streľbe z automatických zbraní muníciou NATO.
Niektoré časti vozidla sú ešte odolnejšie (trieda VR 9 a 10). K samotnému pancierovaniu a bezpečnostným sklám pridáva Audi aj odolnosť proti explózii samotného vozidla.
Dvere sú vybavené náložou
Priestor pre pasažierov je vytvorený ako samostatná bunka postavená z tvrdých a odolných materiálov, tepelne tvarovanej ocele, špeciálne odolnej aramidovej tkaniny, hliníkových zliatin a viacvrstvového skla.
Tvrdené sklá doplnené o polykarbonátovú vrstvu na vonkajšej strane, zabezpečujú odolnosť nielen proti guľkám, ale aj proti črepinám po výbuchu. Ťažké dvere vybavené funkciou Doorstop udržia dvere otvorené vo zvolenej pozícii aj v prípade, že auto neparkuje na rovine.
Pasažieri vozidla môžu s okolitým svetom komunikovať prostredníctvom elektroniky ukrytej v komunikačnom boxe. Ten je v kufri auta spolu s prídavnými batériami chránený dodatočným pancierovaním.
Osobitná zvýšená ochrana batérií vozidla a palivovej nádrže je dostupná za príplatok.
Vďaka integrovanému hasiacemu systému sa auto vysporiada aj s ohňom. Samotné hasenie sa aktivuje automaticky alebo stlačením tlačidla.
Osobitný patent vlastní Audi na otvorenie dverí v prípade ich vážneho poškodenia. Všetky dvere sú vybavené náložou. Po stlačení chráneného tlačidla systém odpáli uchytenie dverí a pasažier dvere bez námahy otvorí.
Ochráni aj pred jedovatým plynom
Posádka je chránená aj v prípade, že je okolie vozidla zamorené jedovatým plynom. Čerstvý vzduch je uložený v dvoch tlakových nádobách. Tie sú schopné vytvoriť v kabíne pretlak, aby sa jedovaté plyny nedostali do kabíny vozidla.
V ponuke sme našli nespočetné množstvo dodatočných ochranných prvkov, napríklad selektívne odomykanie dverí, odsávač dymu z interiéru, signálne LED svetlá pre jazdu v konvoji, sirény, kamery a mnoho ďalšieho.
Samozrejmosťou sú 19-palcové pneumatiky s polymérovou vrstvou (225/70) , ktoré aj bez vzduchu umožnia udržiavať rýchlosť 80 km/h.
Len najvýkonnejšie motory
Napriek tomu, že pohotovostnú hmotnosť nepoznáme, vozidlo isto nebude v porovnaní so štandardným modelom ľahké. Aj preto Audi ponúka na pohon auta len dvojicu benzínových pohonných jednotiek.
Slabším variantom je motor 4,0 TFSI. Osemvalec má výkon 320 kW (435 k) a 600 Nm krútiaceho momentu. Pancierové monštrum rozbehne z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 7,5 sekundy.
Silnejšiu alternatívu tvorí agregát W12 (3 valce v štyroch radoch, alebo dva motory V6 na jednom kľukovom hriadeli) s celkovým zdvihovým objemom 6 299 cm3.
Agregát vyprodukuje výkon 368 kW (500 k) a krútiaci moment 625 Nm. Pancierovaná limuzína s ním akceleruje na rýchlosť 100 km/h za 7,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.
Prvú várku A8 L Security plánuje Audi v treťom štvrťroku 2014.
zdroj: ts Audi