Úvod svetového šampionátu v rely WRC bol drámou od prvej až po poslednú rýchlostnú skúšku. Najskôr prekvapil špičkových jazdcov sneh už vo štvrtok ráno na prvej rýchlostnej skúške.
Lotéria s pneumatikami pokračovala až do záveru rely.
Na náročnosť súťaže doplatil aj nováčik v šampionáte, pretože zradné podmienky vyradili z bojov o umiestnenie aj nový tím Hyundai s vozidlami i20 WRC.
Hyundai predčasne skončil
Hneď v úvode rozbil svoj Hyundai Thierry Neuville, keď sa snažil na snehu jazdiť extrémne rýchlo. Neuville po najlepšom prvom medzičase zadkom auta doslova odpálil drevený stĺp pri ceste.
Jeho tímový kolega Dani Sordo postúpil v prvých rýchlostných skúškach, chytil kontakt so špičkou a dotiahol sa na tretie miesto.
V piatej skúške však odstúpil pre poruchu alternátora a Rallye Monte Carlo, ktorá sa ukázala v plnej sile, skončila pre Hyundai sklamaním.
Kubica potvrdil povesť a búral
Po odstúpení poľského pretekára Roberta Kubicu bolo všetkým posádkam v prvej desiatke jasné, že úspešný bude len ten, kto uvidí cieľovú rampu.
Kubica pred Monte Carlom vyhral náročnú Jänner rely v Rakúsku a mnohí to považovali za výborný tréning pred začiatkom svetového šampionátu.
Kubica to spočiatku potvrdzoval veľmi presvedčivou jazdou na hranici možností a prvý deň zakončil na treťom mieste.
Do druhého dňa odštartoval rovnako bravúrne, spočiatku kontroloval štvrté miesto, pretože v tej chvíli už aktuálny majster sveta Sebastien Ogier poľoval na vedúceho Bryana Bouffiera.
V deviatej rýchlostnej skúške bol Kubica rýchly na klzkom asfalte a v ostrej pravej zákrute trafil roh mostíka.
Ex-pilot Formule 1 Robert Kubica potvrdil povesť rýchleho ale zatiaľ nie veľmi spoľahlivého jazdca v rely. To nahralo slovenskému jazdcovi Melichárekovi a opäť sa posunul o priečku vyššie.
Dojazdil a bodoval
Slovensko je na dobré umiestnenia v hlavnej kategórii WRC pomerne chudobné a zatiaľ najväčším úspechom bolo 9. miesto (2006) Jozefa Béreša práve z tejto rely.
Až do posledného dňa Rallye Monte Carlo to vyzeralo, že Melichárek s Fordom Fiesta WRC vyrovná Bérešov výsledok deviatym miestom.
Posádka bratov Melichárekovcov zo Slovakia World Rally Teamu udržiavala poradie a zvolené tempo, pretože jazdci pred nimi aj za nimi boli ďaleko.
Na druhom prejazde najznámejšej rýchlostnej skúšky Col de Turini posádky zavalil sneh a pre problémy na trati bola skúška zrušená.
"Diváci nás doslova dotlačili na vrchol a rovnaký osud postihol aj za nami idúceho Mikkelsena a Hirvonena. Podobne sme tlačili a pluhovali sneh aj cestou dolu a navzájom sa striedali v tom, kto pôjde prvý. Jednoducho šialená a zároveň absurdná situácia", spomenul po príjazde do cieľa Jaroslav Melichárek.
V závere súťaže začala na Forde Fiesta WRC štrajkovať prevodovka, ale Melichárekovci došli až do cieľa a vďaka odstúpeniu Hirvonena skončili na fantastickom ôsmom mieste.
Ide o najlepší výsledok slovenskej posádky na tejto slávnej rely.
Ak ste nemali čas sledovať Rallye Monte Carlo, ponúkame na záver výber záberov, ktoré charakterizujú atmosféru aj náročnosť súťaže.
Rallye Monte Carlo 2014 – absolútne poradie
1. Ogier S. - Ingrassia J. (Volkswagen Polo R WRC) 3:55:14.4
2. Bouffier B. - Panseri X. (Ford Fiesta RS WRC) +1:18.9
3. Meeke K. - Nagle P. (Citroën DS3 WRC) +1:54.3
4. Østberg M. - Andersson J. (Citroën DS3 WRC) +3:53.9
5. Latvala J. - Anttila M. (Volkswagen Polo R WRC) +6:08.3
6. Evans E. - Barritt D. (Ford Fiesta RS WRC) +8:37.4
7. Mikkelsen A. - Markkula M. (Volkswagen Polo R WRC) +11:42.3
8. Melichárek J. - Melichárek E. (Ford Fiesta RS WRC) +21:56.2
9. Gamba M. - Arena N. (Peugeot 207 S2000) +23:50.7
10.Protasov Y. – Cherepin P. (Ford Fiesta R5) +25:42.8