SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Test: Prevodovka zachránila Opel Mokka od predsudkov

Priestorom ani kufrom crossover príliš neohúri. Pohon všetkých kolies aj starší motor splnia očakávania.

Mokka s nízkym predkom patrí skôr do mesta ako na lesné cesty, avšak pohon 4x4 funguje výborne.Mokka s nízkym predkom patrí skôr do mesta ako na lesné cesty, avšak pohon 4x4 funguje výborne. (Zdroj: autor)
Opel Mokka
1,7 CDTI 4x4 Enjoy

Spotreba:
5,9 l/100km

Cena od:
od 14.890 eur

NÁŠ NÁZOR:
Výborne navrhnutá prevodovka zachránila konštrukčne starší a hlučný motor, pretože v dynamike porazí aj silnejších konkurentov a neutrpí na spotrebe. Auto je zvnútra menšie než sa zvonku zdá a stavbou karosérie je skôr do mesta ako na vidiek.

Mokka vstúpila do rastúceho segmentu malých SUV alebo crossoverov pomerne neskoro a s ohľadom na vyspelú konkurenciu sú pri nej oprávnené aj vyššie nároky.

Väčšine našich čitateľov alebo okoloidúcich, ktorí sa na auto pýtali, stačí masívny vzhľad. Motoristi letia na to, čo vyzerá masívne a pôsobí dojmom robustného auta.

Pritom Mokka má veľmi nízky predný spojler a ani pri optickej veľkosti dnu veľa miesta nazvyš nenájdete. Pri prvom kontakte nám prekážal aj hlasitý prejav už niekoľkokrát vylepšovaného motora 1,7 CDTI.

S cieľom nekrivdiť Mokke sme do testu prizvali populárne Mitsubishi ASX, ktoré navonok pôsobí skromnejšie až neohrabane a pod kapotou mu pracuje modernejší a tichší diesel 1,8 DI-D.

Opel ustúpil kufru

Mitsubishi ASX je navonok nižšie a nie je také masívne. Oproti Mokke má dlhší batožinový priestor s väčším objemom a širším nakladacím otvorom.

V pohodlí sedenia si nemajú obe autá čo vyčítať a to isté platí o nastupovaní. Mokke chýbajú pri celkom kvalitne spracovanom interiéri lepšie odkladacie priestory vhodné pre bežné používanie.

Batožinový priestor Opla patrí medzi skromnejšie ponuky v triede. Výrobca nechal verzii 4x4 automatickú reguláciu pohonu všetkých kolies bez prepínača režimov.

Predok smeruje k zemi

S týmto autom a nízkym spojlerom nebude nikoho lákať prekonávať väčšie terény. Z tohto ohľadu jeho pohon 4x4 plne vyhovuje.

Medzinápravová spojka reagovala na rozblatenej lúke rýchlo a v strmom výjazde ku garáži viac netreba.

Osvieženie by prospelo kokpitu vodiča, pretože rýchlomeru aj otáčkomeru chýba prehľadnosť a na stredovej konzole je tlačidiel viac než dosť.

Uznávame, že ovládanie palubného systému má svoju logiku a červený displej môže motoristom stačiť.

Niektorí konkurenti sú ďalej, ale Mitsubishi je v tomto ohľade slabý súper, lebo jeho displej autorádia je ešte z automobilového praveku.

Prevodovka nahrádza kone

Test naftovej verzie Mokka 1,7 CDTI opäť raz ukázal nutnosť merať vozidlá presným zariadením, prizvať si konkurenta a porovnať dojmy s číslami.

Bez nášho systému meraní by sme Mokku s hlučným dieselom kritizovali a považovali za výrazne pomalšie auto ako o 20 koní silnejšie Mitsubishi s tichučkým dieselom.

Mokka s dobrou prevodovkou však v šprinte z 0 na 100 km/h nechala ASX ďaleko vzadu. Aj v pružnosti na trojke dosiahla stovku zo sedemdesiatky rýchlejšie.

Mitsubishi sa vyznamenalo lepším zrýchlením len na štvrtom stupni. Opel navrhol prevody tak umne, že Mokka nezaostáva v dynamike a hravo jazdí pod päť litrov.

Pri našom dynamickom jazdení bola spotreba na konci 900 kilometrového testu 5,9 l/100km.

Nižší predný spojler a celkovo tvar masky na Mokke výrazne ovplyvnila vydarená aerodynamika.
Kokpit oceníte časom, v podstate mu nič nechýba a volant patrí v tejto triede medzi lepšie.
Navonok mohutnejšia Mokka má menší a citeľne horšie využiteľný kufor ako Mitsubishi ASX.
Boxy vo dverách poslúžia len na malé veci, lebo nie sú dobre tvarované.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Opel Mokka

Verzia

1,7 CDTI 4x4 Start&Stop

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

14.890/21.490/22.690

Motor

štvorvalec diesel; 1686 (cm3);ozubený rozvodový remeň; jedno turbodúchadlo s variabilnou geometriou

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

96(130)/4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

300/2000-2500

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna šesťstupňová

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

10,9 / 9,9 (ASX - 10,62)

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

42,29 (ASX - 41,01)

Pružnosť na trojke 70 – 100 km/h (s)

4,16 (ASX- 4,33)

Pružnosť na štvorke 70 – 100 km/h (s)

5,3 (ASX - 4,72)

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

na šestke 1450 otáčok (ASX -1800)

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

na šestke 2150 otáčok (ASX - 2600)

Stav tachometra (km)

23448 (ASX - 19 000)

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,9/5,9 (6,5 max. - 4,1 min.)

Objem palivovej nádrže (l)

53

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

749

Typ a rozmer pneumatík

Pirelli Sottozero 215/55 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1620/395

Objem batožinového priestoru (l)

356-1370

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2555;4280;1775;1655

Motor

pomerne hlučný; pod 2000 otáčkami nepoužiteľný; veľmi úsporný

Prevodovka

výborne navrhnuté prevody pre spotrebu aj dynamiku; príjemná obsluha

Podvozok

v rozbitej Bratislave slabší komfort na 18 palcových kolesách; slušné utlmenie kmitov karosérie pri dynamickej jazde na nerovnej ceste; vlny zvláda dobre, jamy horšie

Interiér

potrebuje viac a efektívnejších odkladacích priestorov

Posed vodiča a výhľad

výhľad priemerný a posed pomerne univerzálny, prístrojová doska aj boky dverí pomerne vysoko oproti vodičovi, nižšie postavy sa môžu cítiť utopené

Ovládanie palubného systému/navigácie

navigácia vo výbave nebola, palubný počítač má svoju logiku ovládania a palubný systém tiež

Jazyk auta/navigácie

slovenský a český v tejto verzii počítača chýba

Grafika displejov a zobrazovanie

displeje sú jednoduché a jednofarebné červené

Predné svetlá technika a účinok

priemerný účinok halogénových svetiel

Odomykanie/vstup do auta

klasický výklopný kľúč s diaľkovým ovládaním

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

príjemné, dobré aj do mesta

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

manuálne, málo priestoru na ruku, pri častom striedaní vodičov otravné

Sklápanie operadiel v druhom rade

nemá odistenie operadla z kufra, po vyklopení sedacej časti je operadlo v jednej rovine s dnom kufra

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

štyri kovové oká na sieť, štyri háčiky na "igelitku"; pravidelný tvar bez výstupkov, trochu úzky; dvojité dno

Rezervné koleso - prístup

prístup ťažší, dojazdové koleso, pekne a prakticky uložené náradie

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

pri zatváraní piatych dverí v daždi na vás stečie pozbieraná voda z celej plochy v jednom prúde; klasický uzáver nádrže, dvierka odisťuje centrálne zamykanie

Vnútorné rozmery batožinového priestoru v porovnaní s konkurentom

vozidlo

Opel Mokka

Mitsubishi ASX

nakladacia hrana von (mm)

680

785

nakladacia hrana dnu (mm)

0

65

šírka kufra min./maximálna (mm)

1005

1015/1360

výška kufra po roletu (mm)

455

460

nakladací otvor výška/šírka(mm)

835/920

760/1080

dĺžka kufra min./max (mm)

700/1450

815/1610

Rozmery priestoru na sedenie

šírka v ramenách vpredu (mm)

1385

1305

šírka lakte vpredu (mm)

1435

1460

výška na hlavu šofér max. (mm)

1050

1005

dĺžka sedáku šofér (mm)

480

505

šírka v ramenách vzadu (mm)

1280

1320

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1395

1440

výška krajné sedadlá (mm)

955

960

výška stredné sedadlo (mm)

925

940

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

450/410

475/450


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 146
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 6 635
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 149
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 934
  5. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 714
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 438
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 413
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 754
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
  3. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
  4. Ľubomír Maretta: Melódia
  5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
  6. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
  7. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  8. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 244 581
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 9 033
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 874
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 428
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 278
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 622
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 288
  8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 228
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu