SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Vodič z vedľajšej nedal prednosť, križovatka je ale neprehľadná z hlavnej

Na neprehľadnej križovatke v Bratislave sa zrazili autá. Nie pre neprehľadnosť križovatky, ale pre ignorovanie jasného pokynu dať prednosť v jazde.

(Zdroj: Google Streetview)

Michal: "Chcel by som upozorniť na neprehľadné dopravné značenie na križovatke ulíc Osadná a Tehelná v Bratislave.

Z Tehelnej je povinnosť dať prednosť v jazde. Jazdievam tadiaľ pomerne často, ale aj keď mám prednosť, radšej si pribrzdím, pretože značenie v smere z Tehelnej ulice o povinnosti dať prednosť v jazde je umiestnená na takom mieste, že nie každý si ju môže všimnúť.

Nedávno som tam mal podvečer kolíziu, kedy som nedostal prednosť. Aj napriek tomu, že som išiel pomaly, rýchlosťou medzi 30-35 km/h, nedokázal som kolízii zabrániť. Našťastie sa nikomu nič nestalo.

V tejto križovatke je pomerne neprehľadná situácia a spomaľovače sú často umiestnené na prehľadnejších miestach.

Nakoniec to dopadlo spravodlivo. Na mojom vozidle si to odniesla len ŠPZ-ka a predný nárazník je mierne poškriabaný. Keby som šiel napríklad 50 km/h, čo som pokojne mohol, už by som bol v križovatke ja a ten pán by si to našil presne do mňa."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Značka
Hlavná cesta (č. P 8)
... upozorňuje najmä v obci na križovatku s vedľajšou cestou a označuje hlavnú cestu. Používa sa v kombinácii najmä s príslušnou dodatkovou tabuľkou s tvarom križovatky Tvar križovatky.

Značka č. P 8 sa používa na úpravu prednosti v jazde najmä v obci a nemožno ju použiť ako značku predbežnú. Umiestňuje sa pred hranicou križovatky, ale môže sa použiť na úpravu prednosti v jazde aj vo vnútri väčšej alebo zložitejšej križovatky alebo v prípadoch, kedy je potrebné priebeh hlavnej cesty zopakovať alebo zdôrazniť (najmä pokiaľ mení smer).

V križovatke nie je v niektorých situáciách úplne zrejmé, kto má prednosť a kto ju má dávať.

Vodiči z Osadnej so značkou Hlavná cesta

Vodiči prichádzajúci po Osadnej, ktorý majú pred sebou dopravnú značku Hlavná cesta, smú ísť rovno, vľavo i vpravo. Podľa značenia majú prednosť. A to aj v prípade, že by chceli odbočiť vľavo.

Všeobecné pravidlá vyžadujú od vodičov pri odbočovaní vľavo dať prednosť vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru jazdy. Dopravná značka je ale podľa zákona nadradená všeobecným pravidlám v prípade rozporu.

Význam značky Hlavná cesta nijako nenaznačuje, že bez dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky pokračuje hlavná rovno.

Vodič prichádzajúci po hlavnej môže len dúfať, že hlavná nepokračuje vľavo alebo vpravo. Pokojne si môže myslieť, že dodatkovú tabuľku s tvarom križovatky niekto ukradol. O to viac, ak sa značka Hlavná cesta má používať najmä s dodatkovou tabuľkou s tvarom križovatky.

Vodiči z Osadnej z opačnej strany

Vozidlá z opačného smeru jazdy sú takisto na Osadnej a smú odbočiť len vľavo. Tí pred sebou nemajú žiadnu značku upravujúcu prednosť v jazde.

Vidia len odzadu značku Hlavná cesta na druhej strane križovatky. Preto si môžu len domyslieť, že tí z druhej strany majú prednosť.

Kým sa ale nedostanú na hranicu križovatky, nemôžu vidieť a ani vedieť, podľa akej značky sa riadia vodiči prichádzajúci z ich pohľadu zľava. Dať im teda prednosť alebo nedať?

Ak by tam nebola žiadna značka alebo značka Daj prednosť v jazde (č. P 1), vodiči z Osadnej bez značky by mali prednosť. Lebo prichádzajú sprava.

krizovatka_02.jpg

Opatrní vodiči, ktorí pred križovatkou zastavia a dobre sa popozerajú okolo seba, nakoniec zistia, že majú prednosť pred tými zľava a musia dať prednosť vozidlám z opačného smeru.

Predpisy v tejto súvislosti uvádzajú: "Ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka č. P 1 musí byť na hlavnej ceste v obci umiestnená značka č. P 8".

Vodiči na Tehelnej

Jediní, ktorí tam nemôžu mať žiadny problém s určením prednosti v jazde, sú vodiči idúci po Tehelnej. Je to jednosmerka aj pred a aj za križovatkou.

Vodiči tam pred križovatkou jasne vidia dopravnú značku Daj prednosť v jazde. Spomaliť ich tam dokonca núti spomaľovací pruh na vozovke pred priechodom pre chodcov.

Havária s Michalom tam preto nevznikla pre neprehľadnosť križovatky. Buď pre nepozornosť vodiča na vedľajšej ceste alebo ignorovanie alebo podcenenie významu povinnosti dať prednosť v jazde.

krizovatka.jpg


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 579
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 354
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 162
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 876
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 606
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 381
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 792
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 143
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.