BRATISLAVA. Na Riazanskej ulici v Bratislave sa na chodníku objavili značky, ktoré vyznačujú vzdialenosť 1,5 metra od jeho okraja.
Naznačujú, pokiaľ ešte smie auto parkovať, aby nechal chodcom dostatočnú šírku chodníka a vodič neriskoval pokutu.
Značky ale nie sú oficiálne a nie sú dopravným značením.
Chcel pomôcť vodičom aj chodcom
"Išlo o to, že na Riazanskej bývam už 2,5 roka a celkom slušne ma začalo vytáčať, že tu veľa vodičov nerešpektuje 1,5 metra pre chodcov na chodníkoch. Zároveň sú takí čo nechajú aj viac ako 1,5 metra," vysvetlil Matúš Čupka, ktorý je autorom značiek.
Vychádzal z predpokladu, že vodiči nevedia odhadnúť vzdialenosť 1,5 metra. Preto sa rozhodol, že im vzdialenosť vyznačí. Už sa nechcel spoliehať na mestskú políciu, ktorá podľa neho nepomáha.
"Viacerí máme skúsenosť, že ak voláme mestských policajtov na zle parkujúce vozidlá, tak nás presviedčajú, že veď autá musia niekde parkovať," vysvetlil Čupka.
Vodiči zaparkovali podľa značiek
Autora značiek reakcia vodičov prekvapila. "Výsledok bol úžasný, lebo zrazu všetci stoja na značkách. Neprekáža to premávke a zrazu prejdu dvaja ľudia vedľa seba."
Matúš Čupka nám tiež napísal, že by chcel značky postupne umiestniť aj na ďalšie úseky ulice.
"Ak by sa to osvedčilo, tak by som túto aktivitu zaradil medzi akcie Zelenej hliadky a značkovali by sme ďalšie kritické ulice."
Zelená hliadka je podľa ich profilu na Facebooku združením občanov, ktorí sa už nedokážu prizerať nahromadeným odpadkom a mestu plného reklamy.
Polícia: To, čo je upravené zákonom, sa spravidla duplicitne nevyznačuje
((anketa))
Oslovili sme aj mestskú políciu, magistrát hlavného mesta, mestskú časť Nové mesto, ministerstvo vnútra a štátnu políciu.
Len štátna polícia zareagovala na otázky o značkách, ktoré ukazujú, ako ďaleko smú vodiči parkovať na chodníku.
"Dopravné značenie je možné použiť len v súlade so zákonom, po určení príslušným cestným správnym orgánom alebo obcou, po súhlase príslušného dopravného inšpektorátu," upozornil Michal Szeiff, hovorca bratislavskej krajskej polície s tým, že symboly na chodníku nie sú dopravnými značkami.
Podľa Szeiffa sa spravidla to, čo je upravené zákonom, duplicitne nevyznačuje. Reagoval tak na otázku, či by odfotené značky pomohli, aby vodiči rešpektovali minimálnu predpísanú šírku chodníka určenú výlučne chodcom.
Na nejednom mieste sa ale nachádzajú dopravné značky zakazujúce parkovanie napriek tomu, že aj bez nich by tam vodiči nesmeli parkovať na základe všeobecných dopravných pravidiel.