Na autosalóne v Detroite predstavil Michelin pneumatiku Premier A/S s technológiou EverGrip.
S najazdenými kilometrami nestráca na priľnavosti. Pri brzdení na mokrom povrchu konkuruje aj ako ojazdená špičkovým gumám.
Všetko má samozrejme svoje medze a ani nová pneumatika od Michelinu nevydrží večne.
Pri vývoji nového plášťa s technológiou EverGrip sa Michelin nesústredil na jej výkon na suchu, ktorý je pravdepodobne „iba“ dostatočný.
Firma sa zamerala na vlastnosti za dažďa a mokra, pretože podľa amerických štatistík je pravdepodobnosť nehody na mokrej vozovke viac ako dvojnásobná a práve opotrebenie pneumatík je častou príčinou havárií.
V pneumatike sú skryté ďalšie drážky
K zlepšeniu priľnavosti opotrebenej pneumatiky napomáhajú špeciálne drážky na odvod vody, ktoré sa do hĺbky rozširujú. Tým dokážu stále odvádzať dostatok vody aj napriek nižšiemu dezénu.
Okrem toho sú pod povrchom schované ďalšie drážky, ktoré sa postupne opotrebovaním pneumatiky objavujú.
K zlepšeným vlastnostiam prispieva aj nové zloženie zmesi, v ktorej Michelin zvýšil podiel siliky a slnečnicového oleja.
Silika dodáva pneumatike pevnosť a tým schopnosť dezénu držať tvar, zatiaľ čo slnečnicový olej vylepšuje priľnavosť na mokrej vozovke pri nižších teplotách.
Výrobca poskytne záruku
Výsledkom novej konštrukcie je zlepšenie trakcie a lepší výkon pri brzdení na mokrom podklade, a to aj v prípade opotrebovanej pneumatiky.
S rastúcim opotrebením pneumatík s technológiou EverGrip sa nezvyšuje riziko akvaplaningu.
O vplyve konštrukcie na priľnavosť za sucha výrobca nehovorí, ale predpokladáme, že vzhľadom k znižujúcemu sa podielu gumy, ktorá má kontakt s vozovkou, sa trakcia na suchu mierne zhorší.
Michelin zatiaľ neoznámil svoje plány na rozšírenie inovácie EverGrip. V USA Michelin svojej pneumatike verí a zákazníkom poskytuje záruku na 96 tisíc kilometrov.
V USA sa pneumatika Premier A/S dostane do predaja na jar. V Európe si na pneumatiku s podobnými vlastnosťami ešte nejaký čas počkáme. Je to totiž celoročná pneumatika, ktorá sa v Európe neteší veľkej obľube.
V Spojených štátoch sa celoročné pneumatiky využívajú vo väčšej miere, keďže sa tam na mnohých miestach so snehom nestretnete.
Vzhľadom na pokojnejší jazdný štýl na amerických cestách neprekáža ani horšia adhézia oproti klasickým letným plášťom.
Pokiaľ v USA využijete služby požičovne áut, tak je veľmi pravdepodobné, že dostanete auto na celoročných pneumatikách.
zdroj: idnes.cz