Najviac kamiónov chodí po užších cestách pre Kiu pri Žiline

Veľa nákladiakov na cestách druhej triedy môže signalizovať zásobovanie priemyslu aj obchádzku mýta.

Kamióny potrebujú diaľničnú sieť, často sa jej však vyhýbajú.(Zdroj: SME - ARCHÍV)

Štát zisťuje, kde je veľa kamiónov na cestách, kde nemajú čo robiť.

BRATISLAVA. Na ktorých cestách druhej a tretej triedy môžete vidieť najviac kamiónov? Jazdia tam právom alebo sa len snažia vyhnúť cestám, ktoré sú spoplatnené mýtom?

Tieto otázky by mal štátu zodpovedať prevádzkovateľ elektronického mýta, firma SkyToll.

Zaznamenávala počet kamiónov, ktoré prešli celý spomínaný úsek a hodnotila každý jazdný pruh zvlášť.

Štát od SkyTollu dostal zatiaľ informácie o tom, kadiaľ jazdili kamióny najviac počas prvých dvoch týždňov roka.

Údaje, ku ktorým sa SME dostalo neoficiálne, ukázali, že rekordérom medzi cestami druhej triedy je úsek medzi Varínom a Žilinou.

Kliknutím mapu zväčšíte

Cestu vyťažuje hlavne Kia

Touto cestou v Žilinskom kraji v jednom pruhu prešlo za dva týždne vyše 12-­tisíc áut s hmotnosťou nad 3,5 tony.

„Mimo nákladných vozidiel, ktoré zabezpečujú dopravnú obsluhu závodov Kia a Mobis, týmto úsekom prechádzajú aj nákladné vozidlá smerujúce do závodu Dolvap Varín a ďalších výrobných prevádzok umiestnených okolo cesty II/583 až po obec Terchová,“ povedala hovorkyňa žilinskej samosprávy Hana Danová.

Ďalej od Varína na ceste od Terchovej po Párnicu je pohyb veľkých áut obmedzený len pre autá do 7,5 tony.

Zákaz vraj nákladné vozidlá nerešpektujú vtedy, keď je napríklad pre nehodu obmedzená doprava medzi Vrútkami a Žilinou, dodala Danová.

V Košickom kraji zaregistrovali druhý najvyšší počet kamiónov na úseku medzi Spišskými Vlachmi a Spišským Štvrtkom. Cesta sa tu prelína do prešovskej župy.

Tam je súbežná cesta prvej triedy, no za jej používanie by museli kamionisti platiť mýto. Hovorkyňa košickej župy Zuzana Bobriková si myslí, že ju zámerne obchádzajú.

Situáciu podľa nej pomôže vyriešiť dostavba blízkeho rozostavaného úseku diaľnice D1 medzi Jánovcami a Jablonovom.

Kým bude diaľnica

Práve s výstavbou tohto úseku spája Vladimír Sopúch z Únie autodopravcov Slovenska 1512 kamiónov, ktoré za dva týždne namerali v jednom jazdnom pruhu medzi Gemerskou Polomou a Levočou.

Predpokladá, že nákladné autá vozia na túto stavbu štrk, a preto je podľa čísiel najvyťaženejšia v Košickom kraji.

Sopúch tvrdí, že za väčšinu rekordérov v jednotlivých krajoch podľa údajov SkyTollu môže to, že je v blízkosti významný priemysel alebo ide o hlavné cestné ťahy. Napríklad Haniska sa v zozname objavila preto, že je tam prekladisko, vysvetľuje Sopúch.

Podobne môže byť odôvodnený zvýšený pohyb kamiónov na ceste medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom. V rámci Nitrianskeho kraja je druhou najvyťaženejšou cestou druhej triedy.

„Je to ovplyvnené závodom Duslo Šaľa. Kamióny chodia hlavne tam a nie je tam paralelná cesta,“ vraví starosta Trnovca nad Váhom Ján Hrabovský.

Nitrianska župa aj tak navrhla osadiť na ceste zákazové značky, ktoré by mali zabrániť vjazdu kamiónov, čo tadiaľ len prechádzajú bez nakládky či vykládky.

Idú do logistických centier

Vyšší výskyt kamiónov medzi Galantou a Sereďou či Sencom a Pezinkom môže mať viac príčin.

Podľa Pavla Kajánka z Výskumného ústavu dopravného v Žiline sú to jednak prirodzené skratky medzi spoplatnenými cestami a na tomto území sa tiež nachádzajú veľké logistické centrá.

Mestu Šaľa, ktoré leží blízko Galanty a Serede, patrí podľa údajov z monitorovania SkyTollu celoslovenské druhé miesto v počte prejazdov po ceste tretej triedy cez mesto či obec.

Obyvatelia mesta dávnejšie proti kamiónom protestovali a tvrdili, že sa dopravcovia cezeň vyhýbajú spoplatnenej rýchlostnej ceste z Nitry do Banskej Bystrice.

Štát pridal niekoľko spoplatnených kilometrov, no Andrej Csillag, jeden z organizátorov protestu tvrdí, že to nepomohlo.

Najviac cítia podľa údajov SkyTollu kamióny v Prešove, monitoring tu zaregistroval 6973 prejazdov v jednom pruhu na Ľubotice.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček to považuje za neklamný znak toho, že mesto potrebuje obchvat.

Čo ďalej s kamiónmi na cestách druhej a tretej triedy, bude jasné až potom, keď budú známe detailnejšie údaje o pohybe kamiónov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  4. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  5. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  6. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  10. Zažite elektromobilitu na vlastnej koži v up! city
  1. Do we have "Sagans" in language education?
  2. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  3. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  6. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  7. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Realitná činnosť ako podnikanie
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 22 488
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 204
  3. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 12 230
  4. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 10 990
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 809
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 776
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 255
  8. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 599
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 586
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 723

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Hrádza proti extrémizmu sa rozpadla (píše Michal Havran)

Fašisti na nič iné nečakali

EKONOMIKA

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami.

ŠPORT

Mali by Slováci hrať v Košiciach alebo v Bratislave? (anketa)

Konečné rozhodnutie oznámia v utorok.

Neprehliadnite tiež

Renault zverejnil ceny športových noviniek. Koľko stojí Mégane R.S. a Twingo GT?

Cenovo sa tretia generácia rýchleho Méganu môže porovnať s Hyundaiom i30 N.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť. Štát tiež zníži pokuty a umožní rozšíriť počet staníc.

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.