SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Spôsobil haváriu a žiadal od poškodeného náhradu škody

Vodič odbočoval vľavo, keď ho už predbiehalo iné vozidlo. Zrazili sa. Dohodli sa, že si každý zaplatí svoju škodu. Odbočujúci ale chcel na druhý deň preplatiť náhradu škody.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tibor Somogyi)

mapa.jpgMichal: "Stala sa mi dopravná nehoda. Na obrázku som ja ako čierna šípka a červená šípka je "spolunehodovník".

Ja som šiel po hlavnej ceste, keď mi z vedľajšej cesty vybehlo auto (obmedzilo ma). Pribrzdil som, vyhodil smerovku a začal ho predbiehať.

Keď som bol už v protismernom pruhu, zrazu vyhodil smerovku doľava. Myslel som si, že ma vidí, že počká, keďže som ho už začal predbiehať. Ale on to do mňa stočil a narazil mi do pravých predných dverí.

Myslím si, že je to jasný dôkaz toho, že ja som už bol na jeho úrovni a on až vtedy začal odbočovať doľava a teda nekontroloval svoje spätné zrkadlá.

Pri nehode neboli žiadni svedkovia. Dohodli sme sa slovne, že si to každý opraví sám, pretože to neboli až také veľké škody. Obaja sme súhlasili, ale na druhý deň mi volal, že by to chcel zaplatiť z mojej zákonnej poistky.

Ja sa mu ale nemám prečo priznávať, že som nehodu zapríčinil a tak isto sa neprizná ani on mne. Povedal som mu, že nech to nechá tak, ale on sa mi začal vyhrážať políciou a tak neviem, čo teraz."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vodič, ktorý odbočoval vľavo, vychádzal podľa Michala z vedľajšej cesty. Mal dať prednosť vozidlám na hlavnej.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Michal mal prednosť, ale musel pribrzdiť.

Predpisy nezakazovali v danom momente Michalovi predbiehať. Nedá sa mu vytýkať ani predbiehanie v križovatke. Na obrázku z maps.google.com vidno len jednu križovatku, práve tú, z ktorej vyšiel odbočujúci.

Podľa mapy sa nezrazili v križovatke

Miesto, kde sa odbočujúci chystal odbočiť z hlavnej cesty sa podľa obrázka nejaví ako ďalšia križovatka.

"Vodič nesmie predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky," píše sa v zákone.

Vodič, ktorí odbočoval, druhýkrát porušil predpisy. Začal odbočovať, až keď ho už predchádzalo iné vozidlo. Nedbal na zvýšenú opatrnosť, aj keď to predpisy pri odbočovaní vyžadujú. Prakticky bránil inému v predbiehaní.

Ak by sa udalosť stala v križovatke, s veľkou pravdepodobnosťou by za zrážku áut mohol aj Michal. Mimo križovatky však haváriu spôsobil odbočujúci vodič.

Na džentlmenskú dohodu sa nemôžete vždy spoľahnúť

Vodiči sa na mieste dohodli, že vinníka hľadať nebudú a každý si opraví svoju škodu na vlastné náklady. Mohli tým ale porušiť predpisy a za to obom hrozia prísne sankcie.

Nikomu by drobná havária dvoch áut nevadila a ani jej nenahlásenie polícii, ak by sa jeden z nich nerozhodol políciu kontaktovať. Množstvo havárií sa skončí džentlmenskou dohodou. Nie každý je ale ochotný ju dodržať, ako to vidno na Michalovom prípade.

Pokuta až 1300 eur a zákaz šoférovania až 5 rokov pre oboch

Po zrážke áut vznikla, zdá sa, škodová udalosť. Ak ale vodiči nevyplnili a nepodpísali správu o nehode, škodová udalosť sa automaticky zmenila na dopravnú nehodu. Jej účastníci boli povinní zavolať k nej políciu.

Tým, že nezavolali políciu a odišli, spáchali ďalší priestupok - útek z miesta nehody. Je za to pokuta od 300 do 1300 eur a zákaz šoférovania na jeden až päť rokov.

Myslíme si ale, že trest by bol mimoriadne nespravodlivý pre Michala. Napriek svojej nevine sa rozhodol ukončiť spor a nežiadať náhradu škody od vinníka, aj keď mal na ňu podľa nás nárok.

Tiež si myslíme, že poisťovňa nebude ochotná vyplatiť náhradu škody za udalosť, ktorá nebola nahlásená tak, ako to vyžaduje zákon. Najmä, ak je takmer isté, že haváriu spôsobil ten, kto žiada náhradu škody.

Vždy vyplňte správu o nehode alebo zavolajte políciu

Ak už niekedy havarujete, nikdy neodchádzajte z miesta nehody bez vyplnenej a podpísanej správy o nehode.

A ak sa nedokážete s druhým účastníkom havárie dohodnúť na vine, zo škodovej udalosti sa automaticky stáva dopravná nehoda. Nedajte na žiadne naliehania a radšej zavolajte políciu. Predídete tým prípadným budúcim problémom.

Predpisy o nehodách

zákon č. 8/2009 Z.z.:

§ 64
Dopravná nehoda

(1) Dopravná nehoda je udalosť v cestnej premávke, ktorá sa stane v priamej súvislosti s premávkou vozidla a pri ktorej

a) sa usmrtí alebo zraní osoba,
b) sa poškodí cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie,
c) uniknú nebezpečné veci alebo
d) na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne hmotná škoda zrejme prevyšujúca jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona.

(2) Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť podľa odseku 3, ak

a) nie je splnená niektorá z povinností podľa § 66 ods. 6,
b) je vodič zúčastneného vozidla pod vplyvom alkoholu alebo inej návykovej látky alebo sa odmietol podrobiť vyšetreniu na zistenie ich požitia alebo
c) sa účastníci škodovej udalosti nedohodli na jej zavinení.

(3) Ostatné udalosti v cestnej premávke, pri ktorých vznikla škoda v priamej súvislosti s premávkou vozidla, sa na účely tohto zákona nepovažujú za dopravnú nehodu. Takéto udalosti sú škodovou udalosťou.

§ 65
Povinnosti vodiča pri dopravnej nehode

Vodič, ktorý sa zúčastnil na dopravnej nehode, je povinný

a) bezodkladne zastaviť vozidlo,
b) zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky po nehode v čase, keď by to bolo na ujmu zistenia, či pred jazdou alebo počas jazdy požil alkohol alebo inú návykovú látku.

§ 66
Povinnosti účastníka dopravnej nehody a škodovej udalosti

(1) Účastník dopravnej nehody je osoba, ktorá sa priamo aktívne alebo pasívne zúčastnila na dopravnej nehode.

(2) Účastník dopravnej nehody je povinný

a) ohlásiť dopravnú nehodu policajtovi,
b) poskytnúť podľa svojich schopností a možností zranenej osobe prvú pomoc a bezodkladne privolať záchrannú zdravotnú službu,
c) urobiť potrebné opatrenia na záchranu osoby alebo majetku ohrozeného dopravnou nehodou,
d) zotrvať na mieste dopravnej nehody až do príchodu policajta alebo sa na toto miesto bezodkladne vrátiť po poskytnutí alebo privolaní pomoci, alebo po ohlásení dopravnej nehody,
e) zdržať sa konania, ktoré by bolo na ujmu vyšetrenia dopravnej nehody, najmä premiestnenia vozidiel,
f) urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky na mieste dopravnej nehody,
g) umožniť obnovenie cestnej premávky, najmä premávky vozidiel pravidelnej verejnej dopravy osôb,
h) preukázať svoju totožnosť na požiadanie iného účastníka dopravnej nehody,
i) bezodkladne upovedomiť osobu, ktorá nie je účastníkom dopravnej nehody, o hmotnej škode, ktorá jej bola spôsobená dopravnou nehodou, a oznámiť jej svoje osobné údaje; ak to nie je možné, upovedomenie a oznámenie zabezpečí prostredníctvom Policajného zboru.

(3) Ak je to nevyhnutné na uvoľnenie alebo na ošetrenie zranenej osoby alebo na obnovenie cestnej premávky, účastník dopravnej nehody môže premiestniť vozidlá, pritom je však povinný vyznačiť postavenie vozidiel po dopravnej nehode, situáciu a stopy.

(4) Účastník dopravnej nehody je povinný poskytnúť orgánu Policajného zboru potrebnú súčinnosť pri objasňovaní dopravnej nehody vrátane predloženia dokladov, ktoré s tým súvisia.

(5) Účastník škodovej udalosti je osoba, ktorá sa priamo aktívne alebo pasívne zúčastnila na škodovej udalosti.

(6) Účastník škodovej udalosti je povinný bezodkladne zastaviť vozidlo, preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti, poskytnúť údaje o poistení vozidla vyplniť a podpísať tlačivo zavedené na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody podľa osobitného predpisu, zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky a urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Ak účastník škodovej udalosti spôsobil hmotnú škodu osobe, ktorá nie je účastníkom škodovej udalosti, je povinný o tom túto osobu bezodkladne upovedomiť a vyplniť s ňou a podpísať tlačivo zavedené na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody podľa osobitného predpisu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 579
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 522
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 4 832
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 4 068
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 853
  6. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 773
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 559
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 020
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Spoluzakladateľka spoločnosti DNA ERA Michaela Šišková.

Surové dáta získate z laboratória, našou silnou stránkou je ich interpretácia, tvrdí Michaela Šišková.


16. nov

Obrovský slalom v Killingtone vyhrala Gutová-Behramiová.


Sportnet a 1 ďalší 13m
Ilustračná fotografia

Počet hráčov videohier v Európe rastie.


25. nov
Vojna na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 20 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  2. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  3. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  4. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  5. Irena Šimuneková: Vrchhora a Michalov vrch
  6. Kristína Jakubičková: Ako sa žije "rozmaznávanej" žene
  7. Roman Daniel Baranek: Oprášené predstavenie Rigoletto v SND, alebo príjemné prekvapenie na piatočný večer.
  8. Peter Maroncik: Už sa zase liahnu, komančovia
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 11 890
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 463
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 355
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 808
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 247
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 192
  7. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 076
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 064
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu