SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

AutoFAQ: Skúšame prvú deväťstupňovú prevodovku od Range Roveru

Range Rover Evoque má deväť stupňov pre nižšiu spotrebu. Jeho nový pohon všetkých kolies testujeme na zimnom štadióne.

(Zdroj: Martin Vosko)

Najmenší Range Rover prišiel v polčase prvej generácie s vôbec prvou automatickou deväťstupňovou prevodovkou v osobnom aute.

Prevodovka ZF má v prvom rade znížiť spotrebu a lepšie využívať charakter turbom prepĺňaných motorov Si4 a SD4.

Spolu s benzínovou verziou Si4 debutuje v oživenom modelovom rade aj nový systém pohonu všetkých kolies Active Driveline.

Novinka pre úsporu paliva úplne rozpája pohon všetkých kolies v prípadoch, keď nie je jeho zásah potrebný. Active Driveline neskôr pribudne aj v silnej naftovej verzii SD4 s výkonom 140 kW (190k), ktorú sme testovali.

Skrotili nedotáčavé správanie

Nami skúšaný model Evoque SD4 vo farbe Zanzibar mal deväťstupňovú prevodovku a tiež nový systém Torque Vectoring na zadnej náprave.

Vďaka prepracovanému pohonu všetkých kolies a schopnosti smerovať viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso má Evoque podstatne lepšie správanie na klzkom povrchu.

Vo videu priloženom v článku možno vidieť obrovský rozdiel v správaní na ľade oproti doterajšiemu modelu, ktorý trpel nedotáčavosťou.

Prvá verzia Evoque v našich testoch vynikala trakciou v teréne a dobrým správaním v miernych zákrutách.

Pri skúškach na ľade sme však kritizovali neschopnosť auta prudko zatočiť. Zrejme o tom vedela aj automobilka a pomocou Torque Vectoring vylepšila všetky verzie Evoque.

Rozhoduje sa sto krát za sekundu

Elektronika monitoruje možné nedotáčavé správanie auta každú stotinu sekundy a v prípade potreby presunie na vonkajšie koleso viac krútiaceho momentu a vnútorné pribrzdí.

Rozdiel medzi starým a novým modelom pocíti najmä ten, kto si vie užiť jazdu na snehu alebo na blate.

Natočenie zadnej časti auta do zákruty je však tak citlivé, že netreba prehnane kontrovať volantom a hodiny takmer vôbec nehrozia.

Za istou hranicou "uletenia" zadku totiž zasiahne stabilizačný systém. Torque Vectoring, ktorý sme vo videu nie celkom správne označili za ActiveDrive, funguje znamenite a zaujal nás viac, než nová prevodovka.

Radí pre spotrebu

Nová prevodovka je najlepšia v dynamickom režime jazdy. V meste nečakajte veľkú spätnú väzbu a radšej jazdite v automatickom než manuálnom režime.

Nový automat dokáže spojiť výhody mestského posúvania sa pri dobrej spotrebe a nezaostáva ani pri rýchlejšej jazde cez zákruty.

Z činnosti automatu je zrejmá snaha tlačiť motor do čo najnižších otáčok a pohotovo, niekedy možno až príliš aktívne (ak ľahko pritlačíte na plyn) podradiť aj o dva stupne.

Vodičovi chvíľu potrvá, kým "vychová" prevodovku cielenou prácou s plynovým pedálom. Dá s avšak povedať, že je pomerne učenlivá.

Technické parametre

Značka

Range Rover

Model

SD4 4WD

Motor

2,2 DIESEL

Prevodovka/počet stupňov

automat ZF/9

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

2179

Výkon (kw(k))

140 (190)

Pri otáčkach (ot./min.)

3600

Krútiaci moment (Nm)

420

Pri otáčkach (ot./min)

1750

Emisie CO2 (g/km)

159

Objem palivovej nádrže (l)

60

Objem batož. priestoru (l)

575 (po strechu)

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

8,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

195

Spotreba výrobca (l/100 km)

6,0

Spotreba v teste (l/100km)

7,4

Cena modelu od (eur)

35.261*

Cena verzie od (eur)

48.683*

Cena testovaného vozidla (eur)

64.733*

*nesprávne ceny boli opravené 29.1.2014

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 729
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 064
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 720
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 832
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 178
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 846
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 481
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 358
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 298
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 145
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Britský variant už u nás zrejme dominuje. Nemusí to byť nevyhnutne zlá správa

Britskú mutáciu odhalili vo väčšine vzoriek Trenčanov z decembra.

Ilustračné foto
Očkovanie v UNLP.
Minister obrany SR Jaroslav Naď (OĽaNO).
Komentár Petra Schutza

Na vaše prianie, madam

Opäť sa bude aj Kremeľ otriasať. Nie obavami, ale rehotom Putina.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon