SME

AutoFAQ: Skúšame prvú deväťstupňovú prevodovku od Range Roveru

Range Rover Evoque má deväť stupňov pre nižšiu spotrebu. Jeho nový pohon všetkých kolies testujeme na zimnom štadióne.

(Zdroj: Martin Vosko)

Najmenší Range Rover prišiel v polčase prvej generácie s vôbec prvou automatickou deväťstupňovou prevodovkou v osobnom aute.

Prevodovka ZF má v prvom rade znížiť spotrebu a lepšie využívať charakter turbom prepĺňaných motorov Si4 a SD4.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spolu s benzínovou verziou Si4 debutuje v oživenom modelovom rade aj nový systém pohonu všetkých kolies Active Driveline.

Novinka pre úsporu paliva úplne rozpája pohon všetkých kolies v prípadoch, keď nie je jeho zásah potrebný. Active Driveline neskôr pribudne aj v silnej naftovej verzii SD4 s výkonom 140 kW (190k), ktorú sme testovali.

SkryťVypnúť reklamu

Skrotili nedotáčavé správanie

Nami skúšaný model Evoque SD4 vo farbe Zanzibar mal deväťstupňovú prevodovku a tiež nový systém Torque Vectoring na zadnej náprave.

Vďaka prepracovanému pohonu všetkých kolies a schopnosti smerovať viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso má Evoque podstatne lepšie správanie na klzkom povrchu.

Vo videu priloženom v článku možno vidieť obrovský rozdiel v správaní na ľade oproti doterajšiemu modelu, ktorý trpel nedotáčavosťou.

Prvá verzia Evoque v našich testoch vynikala trakciou v teréne a dobrým správaním v miernych zákrutách.

Pri skúškach na ľade sme však kritizovali neschopnosť auta prudko zatočiť. Zrejme o tom vedela aj automobilka a pomocou Torque Vectoring vylepšila všetky verzie Evoque.

Rozhoduje sa sto krát za sekundu

Elektronika monitoruje možné nedotáčavé správanie auta každú stotinu sekundy a v prípade potreby presunie na vonkajšie koleso viac krútiaceho momentu a vnútorné pribrzdí.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiel medzi starým a novým modelom pocíti najmä ten, kto si vie užiť jazdu na snehu alebo na blate.

Natočenie zadnej časti auta do zákruty je však tak citlivé, že netreba prehnane kontrovať volantom a hodiny takmer vôbec nehrozia.

Za istou hranicou "uletenia" zadku totiž zasiahne stabilizačný systém. Torque Vectoring, ktorý sme vo videu nie celkom správne označili za ActiveDrive, funguje znamenite a zaujal nás viac, než nová prevodovka.

Radí pre spotrebu

Nová prevodovka je najlepšia v dynamickom režime jazdy. V meste nečakajte veľkú spätnú väzbu a radšej jazdite v automatickom než manuálnom režime.

Nový automat dokáže spojiť výhody mestského posúvania sa pri dobrej spotrebe a nezaostáva ani pri rýchlejšej jazde cez zákruty.

SkryťVypnúť reklamu

Z činnosti automatu je zrejmá snaha tlačiť motor do čo najnižších otáčok a pohotovo, niekedy možno až príliš aktívne (ak ľahko pritlačíte na plyn) podradiť aj o dva stupne.

Vodičovi chvíľu potrvá, kým "vychová" prevodovku cielenou prácou s plynovým pedálom. Dá s avšak povedať, že je pomerne učenlivá.

Technické parametre

Značka

Range Rover

Model

SD4 4WD

Motor

2,2 DIESEL

Prevodovka/počet stupňov

automat ZF/9

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

2179

Výkon (kw(k))

140 (190)

Pri otáčkach (ot./min.)

3600

Krútiaci moment (Nm)

420

Pri otáčkach (ot./min)

1750

Emisie CO2 (g/km)

159

Objem palivovej nádrže (l)

60

Objem batož. priestoru (l)

575 (po strechu)

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

8,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

195

Spotreba výrobca (l/100 km)

6,0

Spotreba v teste (l/100km)

7,4

Cena modelu od (eur)

35.261*

Cena verzie od (eur)

48.683*

Cena testovaného vozidla (eur)

64.733*

*nesprávne ceny boli opravené 29.1.2014

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 677
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 499
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 153
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 463
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 322
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu