SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

AutoFAQ: Skúšame prvú deväťstupňovú prevodovku od Range Roveru

Range Rover Evoque má deväť stupňov pre nižšiu spotrebu. Jeho nový pohon všetkých kolies testujeme na zimnom štadióne.

(Zdroj: Martin Vosko)

Najmenší Range Rover prišiel v polčase prvej generácie s vôbec prvou automatickou deväťstupňovou prevodovkou v osobnom aute.

Prevodovka ZF má v prvom rade znížiť spotrebu a lepšie využívať charakter turbom prepĺňaných motorov Si4 a SD4.

Spolu s benzínovou verziou Si4 debutuje v oživenom modelovom rade aj nový systém pohonu všetkých kolies Active Driveline.

Novinka pre úsporu paliva úplne rozpája pohon všetkých kolies v prípadoch, keď nie je jeho zásah potrebný. Active Driveline neskôr pribudne aj v silnej naftovej verzii SD4 s výkonom 140 kW (190k), ktorú sme testovali.

Skrotili nedotáčavé správanie

Nami skúšaný model Evoque SD4 vo farbe Zanzibar mal deväťstupňovú prevodovku a tiež nový systém Torque Vectoring na zadnej náprave.

Vďaka prepracovanému pohonu všetkých kolies a schopnosti smerovať viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso má Evoque podstatne lepšie správanie na klzkom povrchu.

Vo videu priloženom v článku možno vidieť obrovský rozdiel v správaní na ľade oproti doterajšiemu modelu, ktorý trpel nedotáčavosťou.

Prvá verzia Evoque v našich testoch vynikala trakciou v teréne a dobrým správaním v miernych zákrutách.

Pri skúškach na ľade sme však kritizovali neschopnosť auta prudko zatočiť. Zrejme o tom vedela aj automobilka a pomocou Torque Vectoring vylepšila všetky verzie Evoque.

Rozhoduje sa sto krát za sekundu

Elektronika monitoruje možné nedotáčavé správanie auta každú stotinu sekundy a v prípade potreby presunie na vonkajšie koleso viac krútiaceho momentu a vnútorné pribrzdí.

Rozdiel medzi starým a novým modelom pocíti najmä ten, kto si vie užiť jazdu na snehu alebo na blate.

Natočenie zadnej časti auta do zákruty je však tak citlivé, že netreba prehnane kontrovať volantom a hodiny takmer vôbec nehrozia.

Za istou hranicou "uletenia" zadku totiž zasiahne stabilizačný systém. Torque Vectoring, ktorý sme vo videu nie celkom správne označili za ActiveDrive, funguje znamenite a zaujal nás viac, než nová prevodovka.

Radí pre spotrebu

Nová prevodovka je najlepšia v dynamickom režime jazdy. V meste nečakajte veľkú spätnú väzbu a radšej jazdite v automatickom než manuálnom režime.

Nový automat dokáže spojiť výhody mestského posúvania sa pri dobrej spotrebe a nezaostáva ani pri rýchlejšej jazde cez zákruty.

Z činnosti automatu je zrejmá snaha tlačiť motor do čo najnižších otáčok a pohotovo, niekedy možno až príliš aktívne (ak ľahko pritlačíte na plyn) podradiť aj o dva stupne.

Vodičovi chvíľu potrvá, kým "vychová" prevodovku cielenou prácou s plynovým pedálom. Dá s avšak povedať, že je pomerne učenlivá.

Technické parametre

Značka

Range Rover

Model

SD4 4WD

Motor

2,2 DIESEL

Prevodovka/počet stupňov

automat ZF/9

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

2179

Výkon (kw(k))

140 (190)

Pri otáčkach (ot./min.)

3600

Krútiaci moment (Nm)

420

Pri otáčkach (ot./min)

1750

Emisie CO2 (g/km)

159

Objem palivovej nádrže (l)

60

Objem batož. priestoru (l)

575 (po strechu)

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

8,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

195

Spotreba výrobca (l/100 km)

6,0

Spotreba v teste (l/100km)

7,4

Cena modelu od (eur)

35.261*

Cena verzie od (eur)

48.683*

Cena testovaného vozidla (eur)

64.733*

*nesprávne ceny boli opravené 29.1.2014

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 21 226
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 200
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 002
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 665
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 860
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 916
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 510
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 292
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 282
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Beata Javorcik
Marco Pantani (vpravo) ako líder pretekov na Giro d´ Italia 1999.
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson