SME
Sobota, 19. október, 2019 | Meniny má Kristián

AutoFAQ: Skúšame prvú deväťstupňovú prevodovku od Range Roveru

Range Rover Evoque má deväť stupňov pre nižšiu spotrebu. Jeho nový pohon všetkých kolies testujeme na zimnom štadióne.

(Zdroj: Martin Vosko)

Najmenší Range Rover prišiel v polčase prvej generácie s vôbec prvou automatickou deväťstupňovou prevodovkou v osobnom aute.

Prevodovka ZF má v prvom rade znížiť spotrebu a lepšie využívať charakter turbom prepĺňaných motorov Si4 a SD4.

Spolu s benzínovou verziou Si4 debutuje v oživenom modelovom rade aj nový systém pohonu všetkých kolies Active Driveline.

Novinka pre úsporu paliva úplne rozpája pohon všetkých kolies v prípadoch, keď nie je jeho zásah potrebný. Active Driveline neskôr pribudne aj v silnej naftovej verzii SD4 s výkonom 140 kW (190k), ktorú sme testovali.

Skrotili nedotáčavé správanie

Nami skúšaný model Evoque SD4 vo farbe Zanzibar mal deväťstupňovú prevodovku a tiež nový systém Torque Vectoring na zadnej náprave.

Vďaka prepracovanému pohonu všetkých kolies a schopnosti smerovať viac krútiaceho momentu na vonkajšie koleso má Evoque podstatne lepšie správanie na klzkom povrchu.

Vo videu priloženom v článku možno vidieť obrovský rozdiel v správaní na ľade oproti doterajšiemu modelu, ktorý trpel nedotáčavosťou.

Prvá verzia Evoque v našich testoch vynikala trakciou v teréne a dobrým správaním v miernych zákrutách.

Pri skúškach na ľade sme však kritizovali neschopnosť auta prudko zatočiť. Zrejme o tom vedela aj automobilka a pomocou Torque Vectoring vylepšila všetky verzie Evoque.

Rozhoduje sa sto krát za sekundu

Elektronika monitoruje možné nedotáčavé správanie auta každú stotinu sekundy a v prípade potreby presunie na vonkajšie koleso viac krútiaceho momentu a vnútorné pribrzdí.

Rozdiel medzi starým a novým modelom pocíti najmä ten, kto si vie užiť jazdu na snehu alebo na blate.

Natočenie zadnej časti auta do zákruty je však tak citlivé, že netreba prehnane kontrovať volantom a hodiny takmer vôbec nehrozia.

Za istou hranicou "uletenia" zadku totiž zasiahne stabilizačný systém. Torque Vectoring, ktorý sme vo videu nie celkom správne označili za ActiveDrive, funguje znamenite a zaujal nás viac, než nová prevodovka.

Radí pre spotrebu

Nová prevodovka je najlepšia v dynamickom režime jazdy. V meste nečakajte veľkú spätnú väzbu a radšej jazdite v automatickom než manuálnom režime.

Nový automat dokáže spojiť výhody mestského posúvania sa pri dobrej spotrebe a nezaostáva ani pri rýchlejšej jazde cez zákruty.

Z činnosti automatu je zrejmá snaha tlačiť motor do čo najnižších otáčok a pohotovo, niekedy možno až príliš aktívne (ak ľahko pritlačíte na plyn) podradiť aj o dva stupne.

Vodičovi chvíľu potrvá, kým "vychová" prevodovku cielenou prácou s plynovým pedálom. Dá s avšak povedať, že je pomerne učenlivá.

Technické parametre

Značka

Range Rover

Model

SD4 4WD

Motor

2,2 DIESEL

Prevodovka/počet stupňov

automat ZF/9

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

2179

Výkon (kw(k))

140 (190)

Pri otáčkach (ot./min.)

3600

Krútiaci moment (Nm)

420

Pri otáčkach (ot./min)

1750

Emisie CO2 (g/km)

159

Objem palivovej nádrže (l)

60

Objem batož. priestoru (l)

575 (po strechu)

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

8,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

195

Spotreba výrobca (l/100 km)

6,0

Spotreba v teste (l/100km)

7,4

Cena modelu od (eur)

35.261*

Cena verzie od (eur)

48.683*

Cena testovaného vozidla (eur)

64.733*

*nesprávne ceny boli opravené 29.1.2014

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 13 813
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 139
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 823
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 759
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 316
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 7 910
  7. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 895
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 200
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 840
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 688

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako o Gorile klamala Anna Bubeníková

Nominantka SDKÚ pôsobila vo Fonde národného majetku devätnásť rokov.

Anna Bubeníková.
Komentár Petra Schutza

Prezidentka je optimistkou bez dôvodu

Niežeby sa dôvera ku krokom polície i prokuratúry dala rovno vylúčiť.

Peter Schutz

Gorila vyhnala do ulíc zástupy ľudí, pochodovali Za spravodlivé Slovensko

Organizátori vyzvali na odchod Trnku, Jankovskú, Fica aj Kováčika.

Pochod iniciatívy Za slušné Slovensko podporili tisíce ľudí
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Asi najsmutnejšie je mlčanie Ivana Mikloša

Kolopič sa neprizná, ani keby ho lámali na kolese.

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš.

Neprehliadnite tiež

Šoféri v Bratislave musia počas nedele rátať s obmedzeniami

Obmedzenia sa budú týkať zjazdovej vetvy z diaľnice D1 v smere od Petržalky na Bajkalskú ulicu.

Ilustračné foto.

Renault varoval pred slabšímu výsledkami, jeho akcie prudko klesli

V piatok sa jeho akcie prepadli o pätnásť percent.

Dočasná generálna riaditeľka Renaultu Clotilde Delbosová.
Škoda Octavia
Honda HR-V a Toyota C-HR