Inštruktori autoškôl chcú prísnejšie tresty pre mladých za volantom

Začínajúci vodiči jazdia nebezpečnejšie ako kedysi, myslia si inštruktori autoškôl v Európe.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

Viacerí európski inštruktori autoškôl sú presvedčení, že mladí vodiči riskujú viac ako predchádzajúca generácia. Zhodujú sa, že mladíci pristihnutí pri rýchlej jazde by mali byť tvrdšie postihnutí.

51 % inštruktorov si myslí, že dnešní mladí vodiči (do 25 rokov) potrebujú viac výcviku ako predchádzajúca generácia.

Vyplýva to z prieskumu výrobcu pneumatík Goodyear EMEA a Európskej asociácie autoškôl (EFA) medzi 2 334 inštruktormi autoškôl z 12 európskych krajín.

Neuvedomujú si nebezpečenstvo rýchlej jazdy

Začínajúci vodiči si neuvedomujú svoje sklony k riskantnej jazde. Výskum medzi nimi odhalil, že dve tretiny porušujú rýchlostné limity a takmer dve pätiny (39 %) porušujú dopravné značenie alebo signalizáciu.

Hlavnými príčinami nebezpečnej jazdy mladých Európanov je podľa 65 % inštruktorov autoškôl nedostatok povedomia o možných následkoch nehôd.

Domnievajú sa, že vodiči vo veku 17 až 25 rokov potrebujú viac výcviku zameraného na bezpečné riadenie vozidla, pretože existuje veľa podnetov, ktoré odvádzajú ich pozornosť.

Podobný počet inštruktorov (63 %) hovorí, že súčasná generácia začínajúcich vodičov vyrástla v hektickej a netrpezlivej spoločnosti. To spôsobilo, že jazdia nebezpečnejšie ako predchádzajúce generácie.

Obávajú sa, že sa začínajúci vodiči nebudú riadiť radami

Časť európskych inštruktorov autoškôl (29 %) si myslí, že v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami sa začínajúci vodiči nebudú riadiť radami, ktoré získali počas výcviku.

Podľa nich mladí vodiči nevidia v lekciách autoškoly vôbec žiadny význam.

"Táto štúdia odhaľuje, ako je pre inštruktorov dôležité vyučovať viac ako len jazdné zručnosti. Vynikajúci inštruktor sa vyznačuje neustálym záujmom o rozvoj bezpečného správania sa za volantom," uviedol John Lepine, prezident Európskej asociácie autoškôl

Hlavné príčiny nebezpečnej jazdy

V Európe je dvakrát pravdepodobnejšie, že mladí vodiči budú účastníkmi nehody, ako vodiči inej vekovej skupiny.

Podľa inštruktorov autoškôl sú hlavnými príčinami nebezpečného riadenia vozidla medzi mladými Európanmi:

  • nedostatok povedomia nováčikov o možných následkoch nehôd (65 %),
  • nedostatok skúseností (62 %),
  • odvádzanie pozornosti mobilnými telefónmi (50 %),
  • užívanie drog a alkoholu (49 %),
  • klam nesmrteľnosti (51 %),
  • rozptyľovanie hlasitou hudbou (21 %),
  • popkultúrna glorifikácia nebezpečnej jazdy (33 %).

Chýba osveta proti prekračovaniu povolených rýchlostí

Dôvodom vysokej nehodovosti a bezohľadnosti za volantom u mladých mužov je podľa inštruktorov v juhoeurópskych krajinách (v Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku) je súčasná "macho" kultúru. Mladí muži viac riskujú a jazdia rýchlejšie, ako ženy v ich veku.

Takmer dve pätiny (39 %) inštruktorov je presvedčených, že v médiách chýba dostatočná osveta zameraná na problém prekračovania rýchlosti u mladých mužov.

Na nedostatok mediálnych kampaní, ktoré by sa venovali mladým mužom za volantom, najčastejšie poukazovali inštruktori v Poľsku (52 %) a v Holandsku (50 %), naopak najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú respondenti v Českej republike (23 %) a v Nemecku (22 %).

Európski inštruktori si sklony mladých mužov k rýchlej jazde uvedomujú:

  • 41 % z nich uvádza, že svojim mladým žiakom venujú viac pozornosti a starostlivosti, aby ich upozornili na nebezpečenstvo neprimeranej rýchlosti,
  • 54 % z nich sa domnieva, že začínajúci vodiči by mali mať vyššie pokuty a tvrdšie postihy za nedodržiavanie povolenej rýchlosti.

"Mladí muži už od nepamäti nebezpečne riskujú, aby sa ukázali. Tento problém existoval ešte pred vynálezom automobilu a nevyrieši ho jednorazová iniciatíva. Úrady v celej Európe by spravili dobre, keby rady inštruktorov vzali vážne a zakročili proti mladým vodičom pristihnutým pri prekročení povolenej rýchlosti sprísnením pokút a ďalej investovali do osvetových kampaní proti spájaniu mužnosti s rýchlosťou," myslí si John Lepine.

O metodike prieskumu

Prieskum realizovala spoločnosť ReputationInc pre spoločnosť Goodyear EMEA, aby lepšie pochopila postoj inštruktorov autoškôl k povedomiu o bezpečnosti cestnej premávky a poznala názory mladých vodičov.

Prieskum zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách. V každej krajine sa zistil celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka z každej krajiny vyplnila dotazník.

Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EU ako celku.

V analýze EU boli zahrnuté krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia (n = 2 334).

Práca v teréne prebiehala od augusta do septembra roku 2013. Rozhovory prebiehali na internete, v miestnom jazyku danej krajiny.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 009
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 002
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 179
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 770
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 362
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 150
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 926
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 951
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 746
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 751

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.