SME

Inštruktori autoškôl chcú prísnejšie tresty pre mladých za volantom

Začínajúci vodiči jazdia nebezpečnejšie ako kedysi, myslia si inštruktori autoškôl v Európe.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

Viacerí európski inštruktori autoškôl sú presvedčení, že mladí vodiči riskujú viac ako predchádzajúca generácia. Zhodujú sa, že mladíci pristihnutí pri rýchlej jazde by mali byť tvrdšie postihnutí.

51 % inštruktorov si myslí, že dnešní mladí vodiči (do 25 rokov) potrebujú viac výcviku ako predchádzajúca generácia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplýva to z prieskumu výrobcu pneumatík Goodyear EMEA a Európskej asociácie autoškôl (EFA) medzi 2 334 inštruktormi autoškôl z 12 európskych krajín.

Neuvedomujú si nebezpečenstvo rýchlej jazdy

Začínajúci vodiči si neuvedomujú svoje sklony k riskantnej jazde. Výskum medzi nimi odhalil, že dve tretiny porušujú rýchlostné limity a takmer dve pätiny (39 %) porušujú dopravné značenie alebo signalizáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavnými príčinami nebezpečnej jazdy mladých Európanov je podľa 65 % inštruktorov autoškôl nedostatok povedomia o možných následkoch nehôd.

Domnievajú sa, že vodiči vo veku 17 až 25 rokov potrebujú viac výcviku zameraného na bezpečné riadenie vozidla, pretože existuje veľa podnetov, ktoré odvádzajú ich pozornosť.

Podobný počet inštruktorov (63 %) hovorí, že súčasná generácia začínajúcich vodičov vyrástla v hektickej a netrpezlivej spoločnosti. To spôsobilo, že jazdia nebezpečnejšie ako predchádzajúce generácie.

Obávajú sa, že sa začínajúci vodiči nebudú riadiť radami

Časť európskych inštruktorov autoškôl (29 %) si myslí, že v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami sa začínajúci vodiči nebudú riadiť radami, ktoré získali počas výcviku.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nich mladí vodiči nevidia v lekciách autoškoly vôbec žiadny význam.

"Táto štúdia odhaľuje, ako je pre inštruktorov dôležité vyučovať viac ako len jazdné zručnosti. Vynikajúci inštruktor sa vyznačuje neustálym záujmom o rozvoj bezpečného správania sa za volantom," uviedol John Lepine, prezident Európskej asociácie autoškôl

Hlavné príčiny nebezpečnej jazdy

V Európe je dvakrát pravdepodobnejšie, že mladí vodiči budú účastníkmi nehody, ako vodiči inej vekovej skupiny.

Podľa inštruktorov autoškôl sú hlavnými príčinami nebezpečného riadenia vozidla medzi mladými Európanmi:

  • nedostatok povedomia nováčikov o možných následkoch nehôd (65 %),
  • nedostatok skúseností (62 %),
  • odvádzanie pozornosti mobilnými telefónmi (50 %),
  • užívanie drog a alkoholu (49 %),
  • klam nesmrteľnosti (51 %),
  • rozptyľovanie hlasitou hudbou (21 %),
  • popkultúrna glorifikácia nebezpečnej jazdy (33 %).

Chýba osveta proti prekračovaniu povolených rýchlostí

Dôvodom vysokej nehodovosti a bezohľadnosti za volantom u mladých mužov je podľa inštruktorov v juhoeurópskych krajinách (v Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku) je súčasná "macho" kultúru. Mladí muži viac riskujú a jazdia rýchlejšie, ako ženy v ich veku.

SkryťVypnúť reklamu

Takmer dve pätiny (39 %) inštruktorov je presvedčených, že v médiách chýba dostatočná osveta zameraná na problém prekračovania rýchlosti u mladých mužov.

Na nedostatok mediálnych kampaní, ktoré by sa venovali mladým mužom za volantom, najčastejšie poukazovali inštruktori v Poľsku (52 %) a v Holandsku (50 %), naopak najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú respondenti v Českej republike (23 %) a v Nemecku (22 %).

Európski inštruktori si sklony mladých mužov k rýchlej jazde uvedomujú:

  • 41 % z nich uvádza, že svojim mladým žiakom venujú viac pozornosti a starostlivosti, aby ich upozornili na nebezpečenstvo neprimeranej rýchlosti,
  • 54 % z nich sa domnieva, že začínajúci vodiči by mali mať vyššie pokuty a tvrdšie postihy za nedodržiavanie povolenej rýchlosti.

"Mladí muži už od nepamäti nebezpečne riskujú, aby sa ukázali. Tento problém existoval ešte pred vynálezom automobilu a nevyrieši ho jednorazová iniciatíva. Úrady v celej Európe by spravili dobre, keby rady inštruktorov vzali vážne a zakročili proti mladým vodičom pristihnutým pri prekročení povolenej rýchlosti sprísnením pokút a ďalej investovali do osvetových kampaní proti spájaniu mužnosti s rýchlosťou," myslí si John Lepine.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O metodike prieskumu

Prieskum realizovala spoločnosť ReputationInc pre spoločnosť Goodyear EMEA, aby lepšie pochopila postoj inštruktorov autoškôl k povedomiu o bezpečnosti cestnej premávky a poznala názory mladých vodičov.

Prieskum zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách. V každej krajine sa zistil celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka z každej krajiny vyplnila dotazník.

Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EU ako celku.

V analýze EU boli zahrnuté krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia (n = 2 334).

Práca v teréne prebiehala od augusta do septembra roku 2013. Rozhovory prebiehali na internete, v miestnom jazyku danej krajiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 34
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


20
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
reklama
SkryťZatvoriť reklamu