SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Inštruktori autoškôl chcú prísnejšie tresty pre mladých za volantom

Začínajúci vodiči jazdia nebezpečnejšie ako kedysi, myslia si inštruktori autoškôl v Európe.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

Viacerí európski inštruktori autoškôl sú presvedčení, že mladí vodiči riskujú viac ako predchádzajúca generácia. Zhodujú sa, že mladíci pristihnutí pri rýchlej jazde by mali byť tvrdšie postihnutí.

51 % inštruktorov si myslí, že dnešní mladí vodiči (do 25 rokov) potrebujú viac výcviku ako predchádzajúca generácia.

Vyplýva to z prieskumu výrobcu pneumatík Goodyear EMEA a Európskej asociácie autoškôl (EFA) medzi 2 334 inštruktormi autoškôl z 12 európskych krajín.

Neuvedomujú si nebezpečenstvo rýchlej jazdy

Začínajúci vodiči si neuvedomujú svoje sklony k riskantnej jazde. Výskum medzi nimi odhalil, že dve tretiny porušujú rýchlostné limity a takmer dve pätiny (39 %) porušujú dopravné značenie alebo signalizáciu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavnými príčinami nebezpečnej jazdy mladých Európanov je podľa 65 % inštruktorov autoškôl nedostatok povedomia o možných následkoch nehôd.

Domnievajú sa, že vodiči vo veku 17 až 25 rokov potrebujú viac výcviku zameraného na bezpečné riadenie vozidla, pretože existuje veľa podnetov, ktoré odvádzajú ich pozornosť.

Podobný počet inštruktorov (63 %) hovorí, že súčasná generácia začínajúcich vodičov vyrástla v hektickej a netrpezlivej spoločnosti. To spôsobilo, že jazdia nebezpečnejšie ako predchádzajúce generácie.

Obávajú sa, že sa začínajúci vodiči nebudú riadiť radami

Časť európskych inštruktorov autoškôl (29 %) si myslí, že v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami sa začínajúci vodiči nebudú riadiť radami, ktoré získali počas výcviku.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nich mladí vodiči nevidia v lekciách autoškoly vôbec žiadny význam.

"Táto štúdia odhaľuje, ako je pre inštruktorov dôležité vyučovať viac ako len jazdné zručnosti. Vynikajúci inštruktor sa vyznačuje neustálym záujmom o rozvoj bezpečného správania sa za volantom," uviedol John Lepine, prezident Európskej asociácie autoškôl

Hlavné príčiny nebezpečnej jazdy

V Európe je dvakrát pravdepodobnejšie, že mladí vodiči budú účastníkmi nehody, ako vodiči inej vekovej skupiny.

Podľa inštruktorov autoškôl sú hlavnými príčinami nebezpečného riadenia vozidla medzi mladými Európanmi:

  • nedostatok povedomia nováčikov o možných následkoch nehôd (65 %),
  • nedostatok skúseností (62 %),
  • odvádzanie pozornosti mobilnými telefónmi (50 %),
  • užívanie drog a alkoholu (49 %),
  • klam nesmrteľnosti (51 %),
  • rozptyľovanie hlasitou hudbou (21 %),
  • popkultúrna glorifikácia nebezpečnej jazdy (33 %).

Chýba osveta proti prekračovaniu povolených rýchlostí

Dôvodom vysokej nehodovosti a bezohľadnosti za volantom u mladých mužov je podľa inštruktorov v juhoeurópskych krajinách (v Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku) je súčasná "macho" kultúru. Mladí muži viac riskujú a jazdia rýchlejšie, ako ženy v ich veku.

Skryť Vypnúť reklamu

Takmer dve pätiny (39 %) inštruktorov je presvedčených, že v médiách chýba dostatočná osveta zameraná na problém prekračovania rýchlosti u mladých mužov.

Na nedostatok mediálnych kampaní, ktoré by sa venovali mladým mužom za volantom, najčastejšie poukazovali inštruktori v Poľsku (52 %) a v Holandsku (50 %), naopak najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú respondenti v Českej republike (23 %) a v Nemecku (22 %).

Európski inštruktori si sklony mladých mužov k rýchlej jazde uvedomujú:

  • 41 % z nich uvádza, že svojim mladým žiakom venujú viac pozornosti a starostlivosti, aby ich upozornili na nebezpečenstvo neprimeranej rýchlosti,
  • 54 % z nich sa domnieva, že začínajúci vodiči by mali mať vyššie pokuty a tvrdšie postihy za nedodržiavanie povolenej rýchlosti.

"Mladí muži už od nepamäti nebezpečne riskujú, aby sa ukázali. Tento problém existoval ešte pred vynálezom automobilu a nevyrieši ho jednorazová iniciatíva. Úrady v celej Európe by spravili dobre, keby rady inštruktorov vzali vážne a zakročili proti mladým vodičom pristihnutým pri prekročení povolenej rýchlosti sprísnením pokút a ďalej investovali do osvetových kampaní proti spájaniu mužnosti s rýchlosťou," myslí si John Lepine.

Skryť Vypnúť reklamu

O metodike prieskumu

Prieskum realizovala spoločnosť ReputationInc pre spoločnosť Goodyear EMEA, aby lepšie pochopila postoj inštruktorov autoškôl k povedomiu o bezpečnosti cestnej premávky a poznala názory mladých vodičov.

Prieskum zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách. V každej krajine sa zistil celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka z každej krajiny vyplnila dotazník.

Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EU ako celku.

V analýze EU boli zahrnuté krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia (n = 2 334).

Práca v teréne prebiehala od augusta do septembra roku 2013. Rozhovory prebiehali na internete, v miestnom jazyku danej krajiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 251
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 848
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 036
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 022
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 883
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 023
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 445
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 701
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 602
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 570
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.