SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Inštruktori autoškôl chcú prísnejšie tresty pre mladých za volantom

Začínajúci vodiči jazdia nebezpečnejšie ako kedysi, myslia si inštruktori autoškôl v Európe.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Oliver Filan)

Viacerí európski inštruktori autoškôl sú presvedčení, že mladí vodiči riskujú viac ako predchádzajúca generácia. Zhodujú sa, že mladíci pristihnutí pri rýchlej jazde by mali byť tvrdšie postihnutí.

51 % inštruktorov si myslí, že dnešní mladí vodiči (do 25 rokov) potrebujú viac výcviku ako predchádzajúca generácia.

Vyplýva to z prieskumu výrobcu pneumatík Goodyear EMEA a Európskej asociácie autoškôl (EFA) medzi 2 334 inštruktormi autoškôl z 12 európskych krajín.

Neuvedomujú si nebezpečenstvo rýchlej jazdy

Začínajúci vodiči si neuvedomujú svoje sklony k riskantnej jazde. Výskum medzi nimi odhalil, že dve tretiny porušujú rýchlostné limity a takmer dve pätiny (39 %) porušujú dopravné značenie alebo signalizáciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavnými príčinami nebezpečnej jazdy mladých Európanov je podľa 65 % inštruktorov autoškôl nedostatok povedomia o možných následkoch nehôd.

Domnievajú sa, že vodiči vo veku 17 až 25 rokov potrebujú viac výcviku zameraného na bezpečné riadenie vozidla, pretože existuje veľa podnetov, ktoré odvádzajú ich pozornosť.

Podobný počet inštruktorov (63 %) hovorí, že súčasná generácia začínajúcich vodičov vyrástla v hektickej a netrpezlivej spoločnosti. To spôsobilo, že jazdia nebezpečnejšie ako predchádzajúce generácie.

Obávajú sa, že sa začínajúci vodiči nebudú riadiť radami

Časť európskych inštruktorov autoškôl (29 %) si myslí, že v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami sa začínajúci vodiči nebudú riadiť radami, ktoré získali počas výcviku.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nich mladí vodiči nevidia v lekciách autoškoly vôbec žiadny význam.

"Táto štúdia odhaľuje, ako je pre inštruktorov dôležité vyučovať viac ako len jazdné zručnosti. Vynikajúci inštruktor sa vyznačuje neustálym záujmom o rozvoj bezpečného správania sa za volantom," uviedol John Lepine, prezident Európskej asociácie autoškôl

Hlavné príčiny nebezpečnej jazdy

V Európe je dvakrát pravdepodobnejšie, že mladí vodiči budú účastníkmi nehody, ako vodiči inej vekovej skupiny.

Podľa inštruktorov autoškôl sú hlavnými príčinami nebezpečného riadenia vozidla medzi mladými Európanmi:

  • nedostatok povedomia nováčikov o možných následkoch nehôd (65 %),
  • nedostatok skúseností (62 %),
  • odvádzanie pozornosti mobilnými telefónmi (50 %),
  • užívanie drog a alkoholu (49 %),
  • klam nesmrteľnosti (51 %),
  • rozptyľovanie hlasitou hudbou (21 %),
  • popkultúrna glorifikácia nebezpečnej jazdy (33 %).

Chýba osveta proti prekračovaniu povolených rýchlostí

Dôvodom vysokej nehodovosti a bezohľadnosti za volantom u mladých mužov je podľa inštruktorov v juhoeurópskych krajinách (v Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku) je súčasná "macho" kultúru. Mladí muži viac riskujú a jazdia rýchlejšie, ako ženy v ich veku.

SkryťVypnúť reklamu

Takmer dve pätiny (39 %) inštruktorov je presvedčených, že v médiách chýba dostatočná osveta zameraná na problém prekračovania rýchlosti u mladých mužov.

Na nedostatok mediálnych kampaní, ktoré by sa venovali mladým mužom za volantom, najčastejšie poukazovali inštruktori v Poľsku (52 %) a v Holandsku (50 %), naopak najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú respondenti v Českej republike (23 %) a v Nemecku (22 %).

Európski inštruktori si sklony mladých mužov k rýchlej jazde uvedomujú:

  • 41 % z nich uvádza, že svojim mladým žiakom venujú viac pozornosti a starostlivosti, aby ich upozornili na nebezpečenstvo neprimeranej rýchlosti,
  • 54 % z nich sa domnieva, že začínajúci vodiči by mali mať vyššie pokuty a tvrdšie postihy za nedodržiavanie povolenej rýchlosti.

"Mladí muži už od nepamäti nebezpečne riskujú, aby sa ukázali. Tento problém existoval ešte pred vynálezom automobilu a nevyrieši ho jednorazová iniciatíva. Úrady v celej Európe by spravili dobre, keby rady inštruktorov vzali vážne a zakročili proti mladým vodičom pristihnutým pri prekročení povolenej rýchlosti sprísnením pokút a ďalej investovali do osvetových kampaní proti spájaniu mužnosti s rýchlosťou," myslí si John Lepine.

SkryťVypnúť reklamu

O metodike prieskumu

Prieskum realizovala spoločnosť ReputationInc pre spoločnosť Goodyear EMEA, aby lepšie pochopila postoj inštruktorov autoškôl k povedomiu o bezpečnosti cestnej premávky a poznala názory mladých vodičov.

Prieskum zahŕňal 37 otázok a oslovil inštruktorov autoškôl v pätnástich krajinách. V každej krajine sa zistil celkový počet inštruktorov a zodpovedajúca vzorka z každej krajiny vyplnila dotazník.

Odpovede na otázky z dotazníkov sa porovnali a posúdili na úrovni jednotlivých krajín, ale i v EU ako celku.

V analýze EU boli zahrnuté krajiny: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Švajčiarsko, Španielsko, Veľká Británia (n = 2 334).

Práca v teréne prebiehala od augusta do septembra roku 2013. Rozhovory prebiehali na internete, v miestnom jazyku danej krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 686
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 338
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 9 221
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 521
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 5 913
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 791
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 698
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 2 863
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


2 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


23 h
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: VOLVO do Košíc !
  2. Eva Fedurcová: Zmeníme systém, alebo systém zmení nás.
  3. Jozo Peric: Pokles cien ropy sa blíži
  4. Štefan Vidlár: Hybrid Volvo
  5. Peter Svoreň: Ako sa darí farmaceutickým spoločnostiam, po tom ako sa Covid upokojil
  6. Vladimír Krátky: RTVS je podivuhodná, periférna, rurálno, mysticko, roduverná, akože verejnoprávna inštitúcia .
  7. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 325
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 351
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 6 476
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 5 980
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 165
  6. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 3 833
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 798
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 149
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu