Test: Mini Paceman JCW je sebavedomé auto, ale nie pretekár

Mini Paceman je atraktívne auto s nemalými ambíciami aj pre veľkých chlapov.

(Zdroj: Martin Vosko)

Niektoré autá majú vďaka svojmu dizajnu takpovediac sebavedomia viac, iné menej. Mini Paceman John Cooper Works (JCW) má sebavedomia na rozdávanie.

Kde sa objaví, tam ohúri bez ohľadu na vek publika, či jeho pohlavie. Väčšinou v pozitívnom zmysle.

Pohľadom na cenovku testovaného vozidla sme si položili otázku, pre koho je určené. Pár dní trvalo, kým sme pre Mini Paceman JCW našli miesto.

JCW ako prémiový tuning

Britskú spoločnosť John Cooper Works založil v roku 2000 Michael Cooper, syn Johna Coopera – výrobcu pôvodných športových vozidiel Mini Cooper. Spoločnosť JCW dnes produkuje a ladí doplnky pre nové Mini, ako ich poznáme dnes.

Očakávali sme, že syn bude kráčať v otcových šľapajách. Komerčná sféra však urobila svoje a titul JCW neznamená automaticky, že ste do rúk dostali športové náradie. Za originálny tunnig sa však hanbiť nemusíte.

Výraznejšie tvarovaná predná maska, nižšie položené prahy s vetracími otvormi a dve masívne koncovky výfuku. Takto si v spoločnosti John Cooper Works predstavujú fabrický tunning.

Mini aj pre veľkých chlapov

Mini Paceman je v porovnaní so svojim štandardným súrodencom o niečo väčší. Na prvý pohľad sme si mysleli, že len o niečo vyše 3 cm do dĺžky (4 124 mm vs. 3821 mm). Výrobca ale nepatrne natiahol aj rázvor zo štandardných 2 495 mm na 2 596 mm.

Napriek malým rozmerom sme ako spolujazdca pohodlne usadili aj nadpriemerného Európana. Ani pri výške vyše 190 cm a úctyhodnej váhe nemal najmenší problém s priestorom. Horšie by to už bolo v druhom rade.

Mini Paceman je automobil maximálne pre štyroch cestujúcich s podmienkou, že ich výška neprekračuje priemer. Namiesto zadnej lavice použil výrobca dve samostatné sedadlá, medzi ktorými si svoje miesto našla koľajnica pre uchytenie doplnkov.

K sedeniu nemáme jedinú výhradu. Pracovné miesto sme si našli rýchlo.

Sklamalo nás posúvanie predného sedadla počas nastupovania do druhého radu. Ani po niekoľkých dňoch sme nenašli spôsob, akým by sme sedadlo sklopili bez toho, aby sa zmenila jeho vzdialenosť voči volantu.

Interiér využíva miestami tvrdšie materiály, no ich kvalita je nadpriemerná. Páčkové prepínače sú ozdobou kokpitu.

Hrá sa na tvrdého

Napriek tomu, že Mini Paceman JCW nie je rodený pretekár, jeho podvozok je tvrdý. Dobre pracuje na hladkej vozovke, čo je ale v našich končinách skôr ojedinelý jav.

Po prejazde priečnych nerovností v zákrutách ukáže skryté nedokonalosti, ako je napríklad zbytočné odskakovanie zadnej časti auta.

Umelo pritvrdený podvozok nepodporia ani 17-palcové pneumatiky s možnosťou núdzového dojazdu typu „runflat“, ktoré sú tvrdšie ako bežné plášte.

Na mieste stredného sedadla je "koľajnica" na prichytenie doplnkov. Okrem pohárov ponúka Mini aj držiak na mobilné zariadenia alebo púzdro na okuliare. Po koľajniciach sa dajú posúvať podľa potreby.

Benzín vie míňať aj zbytočne

Overená štvorvalcová pohonná jednotka so zdvihovým objemom 1,6-litra vďaka prepĺňaniu turbom typu Twin Scroll vyprodukuje výkon 160 kW (218 k). Maximálny krútiaci moment 300 Nm je dostupný od 2 100 otáčok za minútu, no v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou je ťažké ho využívať.

Práve prevodovka zbytočne kazí potenciál inak veľmi podareného motora. K nie príliš veľkej ochote radenia sa pridá zbytočné preraďovanie bez možnosti spoľahnúť sa na krútiaci moment, hlavne pri snahe o úspornú jazdu.

Veľký rýchlomer ostal na svojom mieste. V jeho strede je displej palubného systému vrátane navigácie. Na ovládanie slúži páčkový volič a tlačidlá na stredovom tuneli.

Výrobca udáva priemernú spotrebu benzínu 8 litrov na 100 km jazdy. Naše jazdenie vyšlo na 10,5 litra. V snahe o ekonomickú prevádzku sme boli nútení použiť manuálne radenie prevodových stupňov pádlami pod volantom.

S trochou sebazaprenia sme sa v meste dostali na priemernú spotrebu 9,7 litra na 100 km, čím sme podliezli údaj výrobcu o 0,9 litra benzínu na 100 km.

Mini Paceman JCW

Spotreba v teste:
9,7 - 10,5 l/100km

Cena verzie od:
od 36.800 eur

Cena testovacieho modelu:
od 47.117 eur

Náš názor

Mini Paceman John Cooper Works má jasné poslanie. Osloviť mladšiu ambicióznu generáciu, ktorá sa ešte nezaoberá rodinnými problémami, alebo figurovať ako druhé auto solventnej rodiny.

Označenie JCW nehrá v tomto prípade rolu okruhového špecialistu, ale zaisťuje potrebnú exkluzivitu a trochu prvoplánový efekt.

Ak by ste ale boli vyznávači „športového efektu“, použili by ste režim Sport. Ten, okrem držania motora vo vyšších otáčkach po pustení plynu, dopraje dávku benzínu aj výfuku.

Nespálený benzín odmení vás i okolie dodatočný „brblaním“. Na peknú spotrebu a skutočný účel však zabudnite.

V prípade núdze batožinu neodmietne

Prvé otvorenie kufra bolo trochu sklamaním. Svoju reputáciu si Mini Paceman napravil pohľadom pod prvé dno batožinové priestoru.

Vďaka absencii rezervného kolesa alebo sady na opravu defektu je objem kufra 330 litrov dobre využiteľný.

Praktickým prvkom je sklápanie operadiel dvoch zadných sedadiel z kufra jednoduchým plátenným uchom. V prípade Mini Paceman JCW môžeme odpustiť aj fakt, že sklopením nevznikne rovná podlaha.

Výrobca udáva maximálny využiteľný objem 1 080 litrov. V praxi ho majiteľ Pacemana zrejme nikdy nevyužije.

Aj na snehu so štýlom

Mini Paceman JCW svojho majiteľa nenechá v núdzi ani pri snežení. Vďaka medzinápravovej spojke pri zníženej adhézii pomáhajú pri rozbehu aj kolesá zadnej nápravy.

V čase testu zima štedrá na sneh nebola a pohon 4x4 sme vnímali len vďaka nápisu ALL4 na bokoch karosérie.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Mini

Verzia

Paceman JCW

Motor

benzínový, prepĺňaný turbom typu twin-scroll

Ventily/valce: 4/4

Objem: 1 598 cm3

Výkon

160 kW (218 k) / 6 000 ot./min.

Krútiaci moment

300 Nm /2 100 ot./min.

Typ prevodovky

automatická so šiestimi stupňami

Zrýchlenie z 0-100 km/h

6,9 s

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

8 / 9,7 – 10,5

Objem palivovej nádrže (l)

47

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

380

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak LM-25 I, 205/55 R17 RunFlat

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1 475 / 1 890

Objem batožinového priestoru (l)

330 – 1 080

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2 596; 4 124 x 1 786 x 1 527

Podvozok

sériovo montovaný športový podvozok

Interiér

koža

Posed vodiča a výhľad

prekvapivo dobrý, menší problém s odhadom dĺžky predného previsu

Ovládanie palubného systému/navigácie

priemer/po navyknutí dobrý štandard

Jazyk auta/navigácie

anglicky

Grafika displejov a zobrazovanie

lepší priemer

Predné svetlá technika

bi-xenon + adaptívne prisvetlenie zákrut

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové ovládanie, štartovanie tlačidlom

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

Nastupovanie dopredu je vďaka veľkým dverám výborné. Nastupovanie dozadu vyžaduje akceptovať karosériu typu kupé.

Sklápanie operadiel v druhom rade

z kufra

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

V danej veľkosti priemer. Veľké „druhé dno“. Uchytenie drobných vecí gumovými pásmi.

Rezervné koleso - prístup

Využíva pneumatiky s núdzovým dojazdom (RunFlat)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 328
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 300
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 729
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 7 759
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 027
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 380
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 312
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 228
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 152
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 334

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.