SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik
reklama

Éra čiernych diaľkových taxíkov sa končí

Cesty na letiská i za prácou do zahraničia môžu zdražieť, dopravcovia budú platiť dane ako bežné taxi.

Dopravca, ktorý vozí ľudí na letisko, si musí vybrať – buď si vybaví koncesiu na taxislužbu, alebo sa stane autobusovým dopravcom.Dopravca, ktorý vozí ľudí na letisko, si musí vybrať – buď si vybaví koncesiu na taxislužbu, alebo sa stane autobusovým dopravcom. (Zdroj: Ilustračné SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Hlboká noc na čerpacej stanici na okraji Bratislavy. Počas polhodiny na nej zastavujú osobné autá a mikrobusy so značkami z celého Slovenska.

Vystupujú z nich mladšie i staršie ženy. Presadnú do iných vozidiel, ktoré smerujú do tej lokality za hranicami Slovenska, kde pracujú. Autá majú za predným sklom označenie Linz, Klagenfurt, Salzburg, Mníchov či Luxemburg.

Ženy, ktoré sa prihlásili na odvoz cez internet či telefonickú linku, platia v hotovosti. Máloktorá vie, že ich dopravca môže voziť načierno.

Nerobí tak podľa novely cestného zákona len vtedy, ak si aj na nepravidelnú osobnú dopravu zabezpečil taxikársku koncesiu. Do minulého roka mu stačilo len auto, živnosť a vodičský preukaz.

„Prepravu osôb vozidlom s najviac deviatimi sedadlami vrátane vodiča možno robiť len ako taxislužbu,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

„Ak ide o prepravu osôb vozidlami s obsaditeľnosťou nad deväť osôb, ide o autobusovú dopravu.“

Potrebujú veľa potvrdení

Do vybavovania taxikárskej koncesie sa pustil aj dopravca z Nitry, ktorý nechcel byť menovaný.

„Ako živnostník som vozil najmä na letiská cestujúcich či manažérov firiem. No musel som si vybaviť povolenie pre taxislužbu,“ vraví. Dodal, že mnohí dopravcovia o tejto zmene ani nevedia.

Tvrdí, že na úradoch potreboval asi tridsať potvrdení vrátane súhlasu mesta, že môže využívať jeho stanovištia pre taxikárov.

„Darmo som im vysvetľoval, že taxislužbu robiť nejdem. Úradník mi len ukázal zoznam papierov, ktoré musím k žiadosti doložiť,“ ťažká si dopravca.

Nezmyselná je podľa neho požiadavka zákona, aby vodič bol zamestnancom dopravcu.

V prípade nepravidelnej dopravy ho potrebuje desať dní do mesiaca, zvyšné by ho platil zadarmo. Vodičov kamiónov pritom nič neobmedzuje, asi tretina z nich sú živnostníci.

Štát stráca milióny eur

Mnohí dopravcovia, ktorí nepravidelnú dopravu robia, o povinnosti zabezpečiť si koncesiu na taxislužbu či autobusovú dopravu nevedia.

Nezdaňujú príjmy, neplatia daň z pridanej hodnoty, nie sú poistení. Vodičov vyplácajú na ruku.

Nejde pritom o malé čísla. V Rakúsku, Nemecku, Taliansku či v krajinách Beneluxu pracuje niekoľko desiatok tisíc našich opatrovateliek.

Zvyčajne sa striedajú každý týždeň a do spomínaných krajín pravidelne smerujú tisícky áut. Štátny rozpočet tak ročne prichádza o príjmy na daniach v odhadovanej výške päť až desať miliónov eur.

„Približne tretina z nich už prešla na taxikársku licenciu, ďalšia tretina si to vybavuje. Zvyšok jazdí načierno,“ odhaduje Rastislav Čurma z občianskeho združenia Taxi EU.

Vysvetľuje, že veľa dopravcov novelu nebralo vážne, hoci ju schválili už v roku 2012. Nemohli uveriť, že by štát do trhu tak tvrdo zasiahol, stále čakali na odloženie účinnosti nového znenia.

Autá si musia označiť

Ministerstvo dopravy tvrdí, že voľnú živnosť na osobnú dopravu zneužívali taxikári, aby jazdili bez taxametra a označenia. Preto ju novela cestného zákona zrušila.

Stanovila všetkým dopravcom, aby fungovali ako taxislužba. Musia si označiť vozidlá a spĺňať ďalšie požiadavky. Osobnú dopravu to predražuje a komplikuje, mnohí preto radšej riskujú jazdou načierno.

Ďalším dôvodom v pozadí vraj bolo, že dopravcovia s väčšími minibusmi sa pokúšali konkurovať v mestskej a prímestskej doprave pološtátnym firmám - čiastočne sprivatizovaným SAD.

Tie si vylobovali novelu, ktorá aj menším dopravcom prikázala splniť požiadavky ako pri veľkých autobusových spoločnostiach. Tým im väčšinou takéto podnikanie znechutila a vytlačila ich z trhu.

Novela zákona nie je podľa Čurmu zlá, zavádza poriadok. Stanovuje dopravcom, aby si vypracovali štatút, núti overovať odbornú spôsobilosť.

Osobnú dopravu tak podľa neho nemôže robiť hocikto, kto má vodičský preukaz.

Zaváži vek, nie kilometre

Ďalším problémom je preťažovanie vozidiel či chýbajúce komerčné poistenie, výrazne drahšie ako bežné poistenie zodpovednosti majiteľa motorového vozidla.

Čaká sa na prvý prípad, keď slovenská poisťovňa odmietne hradiť náklady na liečenie posádky vozidla, keďže šlo o nepovolenú komerčnú činnosť.

Riziko zvyšuje, že sa na osobnú dopravu môžu používať najviac osemročné autá, ale bez obmedzenia najazdených kilometrov.

Sedemročné auto však môže mať aj viac ako milión najazdených kilometrov.

Nájdu sa na Facebooku alebo on­line burzách

Firmy ponúkajú osobnú dopravu do zahraničia najmä cez weby a sociálne siete. Často ide o drobných živnostníkov alebo neexistujúce firmy.

BRATISLAVA. Na Facebooku majú opatrovateľky skupiny s tisíckami členov. Odporúčajú si na nich dopravné firmy či pracovné agentúry.

Facebook využívajú na svoju propagáciu aj dopravcovia. Ďalší získavajú klientov cez online burzy dopravy.

Iní majú klientelu istú aj bez internetu – často je totiž manželka majiteľkou opatrovateľskej agentúry a manžel zabezpečuje dopravu.

Voľné miesta aktualizujú

Rozsah služieb dopravcov možno zmapovať cez internetové stránky. Niektorí na nich ponúkajú online aktualizáciu obsadenosti vozidiel.

Z nej vidno, že jazdia napríklad denne do Holandska či viackrát týždenne do dvadsiatky miest v Rakúsku. Názvy ich firiem však v obchodnom registri neexistujú.

Portál Sanakol napríklad uvádza ako svoj kontakt PVCAR Slovakia z Prešova. Tá v predmete podnikania dopravu nemá, iba diagnostiku a opravy motorových vozidiel.

Firma patrí dvom Prešovčanom, názov Sanakol však používa niekto celkom iný - živnostník Jaroslav Novotný z Ražnian pri Sabinove.

Na infolinke Sanakolu potvrdzujú, že dopravu mikrobusmi už prevádzkujú niekoľko rokov.

Sídlia aj v cudzine

Portál osobnadoprava.eu sa na Facebooku chváli pravidelnou osobnou dopravou do Holandska, Belgicka, Nemecka, Rakúska a Veľkej Británie.

Do Beneluxu jazdí trikrát do týždňa, do Anglicka dvakrát. Prevádzkovateľ SAR Development SK má materskú firmu s rovnakým menom na Seychelách.

Firma Fabuton nemá na portáli uvedenú ani adresu, no tvári sa ako slovenská. Ide však o českú firmu, ktorá u nás nemá sídlo ani registrovanú pobočku.

Neplatí na Slovensku zrejme ani cestnú daň, ak používa vozidlá s registráciou v Česku. Žiadna zo spomínaných firiem nie je ani v registri dopravcov na ministerstve dopravy.

Kontrola je u nás slabá

Polícia nemá nástroje na to, aby dokázala, že vodič nevezie kamarátky na výlet.

BRATISLAVA. Kto skontroluje, či dopravcovia, ktorí vezú ľudí, majú taxikársku licenciu?

Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu to má robiť obec. Pri porušení povinností môže dať pokutu sto až 1500 eur.

Mestá a obce však tvrdia, že nemajú nástroje a kapacitu na kontrolu podnikania dopravcov, často o nich ani nevedia. Štartujú zvyčajne v noci, autá často nie sú nijako označené.

Preveria len spôsobilosť

Hovorkyňu primátora Prešova Veroniku Kmetóny Gazdovú prekvapilo, že by činnosť osobných dopravcov mali kontrolovať.

Podľa nej kontroly taxikárov aj minibusov robili mestskí policajti a mesto s tým ráta aj do budúcnosti. Správne konania potom rieši priamo mestský úrad.

Polícia má na starosti len kontrolu bežnej spôsobilosti vozidla na jazdu a vodiča na jeho vedenie, kontroluje aj označenie auta.

Nemá nástroje na to, aby dokázala, že vodič nevezie kamarátky na výlet, ale opatrovateľky za zárobkom. Vodičom nepreukáže, že jazdia za peniaze, nie pre zábavu.

V Rakúsku dali pokuty

Podnikateľov v doprave k legalizácii tlačí najmä rakúska polícia. Neberie vážne ich výhovorky a vie si ich preveriť cez internet. Ak vidí v aute ľudí s rakúskou či slovenskou živnosťou, považuje ich prepravu za komerčnú činnosť.

Tá si vyžaduje povolenie, stojí takmer 150 eur na pol roka.

V Rakúsku ho vydajú len tomu, kto sa preukáže slovenským potvrdením o koncesii na osobnú dopravu, prípadne podľa Rakúskej hospodárskej komory žiadajú koncesiu platnú pre celú Európsku úniu.

V Rakúsku už podľa Čurmu viacerí naši dopravcovia zaplatili pokutu 1450 eur za jazdu bez povolenia. Postih sa pri ďalšom prichytení zvyšuje, po treťom vrcholí zákazom vjazdu do Rakúska.

Peter Kremský

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  4. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne verejné hlasovanie
  5. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozhodne aj verejnosť
  6. Západniari hlasujú o svojej najkrajšej pamiatke
  7. Verejné hlasovanie rozhodne o najkrajšej obnovenej pamiatke
  8. Súboj o najkrajšiu pamiatku rozlúskne verejné hlasovanie
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 683
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 081
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 951
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 165
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 578
  6. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 6 458
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 329
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 3 126
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Krušetnica
  2. Pavel Kalis: Ako žiť s infláciou
  3. Linda Rampašeková: Je lepšia hra ako film?
  4. Unicef Slovensko: Voda nie je samozrejmosť
  5. Ivan Mlynár: Posolstvo Štefana Hamrana - sú len dva dni v roku, kedy nemôžeme brániť právny štát – včera a zajtra
  6. Rastislav Puchala: Maďari za Dunai
  7. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov
  8. Soňa Kallová: Mierotvorci Slovania alebo tradícia Svätoplukových prútov stále živá
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 170
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 5 645
  3. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 365
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 4 199
  5. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 3 465
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 011
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 507
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 355
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu