SME

Takmer šestinu nákladov na firemné vozidlo spôsobí škodovosť vodičov

Najčastejším typom škody sú poškodenia vozidla pri parkovaní. Tvoria viac ako polovicu vzniknutých škôd.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takmer šestinu celkových nákladov na vozidlo minú firmy na Slovensku na výdavky súvisiace so škodovosťou svojich vodičov.

Škodovosť je pomer poistného plnenia a platenia poistného. Môže zaň nedbanlivá jazda a nízka sústredenosť vodičov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najviac škôd vzniká pri parkovaní vozidiel a cúvaní. Najväčšie škody má zas na svedomí slabá snaha firiem vybaviť autá prvkami bezpečnosti na ochranu vodičov a školiť ich.

V zahraničí sa už firmy starajú

"Firmy v Európe si už uvedomujú, že ich zamestnanci sú pre ne nenahraditeľné aktívum," hovorí Lucia Urbanová z leasingovej spoločnosti Business Lease Slovakia s tým, že trend podľa nej už vidieť aj u nás.

SkryťVypnúť reklamu

Firmy začínajú pravidelne analyzovať štatistiky nehodovosti.

V zahraničí majú autá zamestnancov už bežne prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Napríklad protiblokovací systém bŕzd ABS, posilňovač riadenia, hands-free zariadenia, parkovací asistent a podobne. "Znižovanie rizík im prináša úspory," tvrdí Urbanová.

Škody vznikajú najčastejšie pri parkovaní

Najčastejším typom škody sú poškodenia vozidla pri parkovaní. "Tvoria viac ako polovicu vzniknutých škôd. Najväčšie škody vznikajú pri kolíziách s iným vozidlom vo väčšej rýchlosti," spresňuje Urbanová.

Dnes dosahuje priemerná výška škodovosti na celom trhu necelých 70 percent. Ak presiahne túto hranicu, prípadne sa niektoré z nehôd pravidelne opakujú, je podľa Urbanovej dôvod prijať opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad, vybaviť auto bezpečnostnými prvkami, školiť vodičov na defenzívnejšiu a bezpečnejšiu jazdu. Účinný je aj praktický tréning bezpečnej a palivovo šetrnej jazdy, ktorý je už v Európe pre vodičov firemných áut povinný.

Nepozorní aj agresívni vodiči znamenajú pre firmy dodatočné náklady

S vysokou škodovosťou sú spojené viaceré riziká:

  • ohrozenie bezpečnosti vodičov,

  • zvýšenie poistných sadzieb,

  • náklady spojené so spoluúčasťou,

  • náklady na náhradné vozidlá,

  • časové prestoje vodičov,

  • imidž spoločnosti.

Nepozorní vodiči obvykle generujú aj dodatočné náklady spojené s pneumatikami, ich servisom a údržbou.

Pri agresívnej jazde sa zas vodič podpisuje pod vyššiu spotrebu pohonných hmôt. Podiel vodiča na spotrebe pohonných hmôt je pritom päť až desať percent.

SkryťVypnúť reklamu

"Už dnes máme na Slovensku firmy, ktoré tento problém vyriešili zmenou v interných smerniciach, kde náklady spojené s takýmito zavinenými poškodeniami vozidiel zosobňujú vodičom a sťahujú tieto náklady z ich miezd. Toto riešenie nemusí byť vždy vo firme populárne, každopádne je najúčinnejším liekom na zvýšenú škodovosť. Podobne sa osvedčilo riešenie vybaviť vozidlá parkovacím asistentom, či senzormi alebo kamerou," hovorí Urbanová.

Najkradnutejšia je dlhodobo Škoda Octavia

Z dostupných údajov pre celý trh je zrejmé, že najčastejšie škody sa stávajú mladým a neskúseným vodičom, ktorí sú držiteľmi vodičského oprávnenia menej ako 5 rokov a najviac škôd vzniká vo väčších mestách, čo však vyplýva z hustoty premávky.

Najkradnutejším modelom na Slovensku je dlhodobo Škoda Octavia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Toto „prvenstvo“ ale vyplýva z rozšírenosti tohto modelu a následne z ľahkej použiteľnosti pre páchateľa. Teda jednoduchšieho predaja modelu resp. náhradných dielov. Z luxusných vozidiel figurujú v popredí SUV modely od BMW (hlavne X5) a limuzíny od AUDI (hlavne A6)," dodala Urbanová.

Čím viac firma investuje do zabezpečenia vozidla, tým viac sa znižuje pravdepodobnosť krádeže. Štandardnými spôsobmi zabezpečenia sú mechanické zabezpečenie alebo alarm.

"Tajný vypínač nie je poisťovňami akceptovaný ako spôsob zabezpečenia, no pri pokuse o krádež určite pomôže ako ochrana. Najúčinnejší, no aj finančne najnáročnejší sa javí monitorovací resp. vyhľadávací systém na báze GPS, GSM a Rádiolokácie," upozornila Urbanová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

10 tipov pre bezpečnú jazdu

  1. Vždy používajte bezpečnostný pás a ubezpečte sa, že pás použijú aj všetci spolucestujúci.

  2. Chráňte si vašu hlavu a krk správnym nastavením sedadla a opierky.

  3. Dodržujte bezpečnú vzdialenosť.

  4. Spomaľte. Dodržujte povolenú rýchlosť a zvýšte opatrnosť v blízkosti škôl a v sychravom počasí.

  5. Koncentrujte sa. Moment nepozornosti vás môže stáť život.

  6. Robte si prestávky. V prípade pocitov únavy zastavte. Na dlhých cestách zastavte každé dve hodiny aspoň na 15 minútovú prestávku.

  7. Neposielajte sms a netelefonujte, pokiaľ je telefonovanie nevyhnutné využite hands-free zariadenie.

  8. Nepite alkoholické nápoje pred a ani počas jazdy.

  9. Predvídajte a pozorujte.

  10. Robte pravidelnú kontrolu Vášho vozidla – olej, voda, pneumatiky a svetlá. V sychravom počasí dbajte na dostatočné osvetlenie vášho vozidla. Buďte na ceste viditeľní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdroj: TS Business Lease Slovakia

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 534
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 208
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 908
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 952
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 857
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 809
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 467
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  2. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  3. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  4. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  5. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  6. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  7. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  8. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 430
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 684
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 694
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 884
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 562
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 396
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 5 190
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu