Európske polície chcú od roku 2020 zastavovať vozidlá na diaľku

Podľa dokumentu s hlavičkou Rady Európskej únie pracujú polície na zariadení, ktoré bude schopné zastaviť unikajúce vozidlo na diaľku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Polícia v Európe údajne pracuje na univerzálnom diaľkovom systéme schopnom zastaviť unikajúce vozidlo. Časť zariadenia by malo byť súčasťou nových generácií automobilov.

Projekt je jednou z kľúčových priorít, na ktorých pracuje Európska sieť technologických služieb presadzovania práva (ENLETS). Cieľom je znížiť ohrozenie verejnosti počas prenasledovania vozidla políciou.

ENLETS nie je aktivitou Únie, ale siete európskych krajín

Vyplýva to z dokumentu označeného hlavičkou Európskej komisie, ktorý sa koncom januára objavil na verejnosti.

Andrej Králik zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku však upozornil, že ENLETS nemá s Úniou nič spoločné.

"ENLETS nie je inštitúciou EÚ, ani EÚ nijakým spôsobom nezastupuje. Je to medzivládna sieť európskych krajín, ktorá slúži na výmenu informácií o policajnej spolupráci, colníctve, ochrane hraníc, migrácii a ďalších oblastí, ktoré sa týkajú orgánov presadzovania práva," uviedol.

Technológia by mala byť funkčná okolo roku 2020

Nová technológia by okolo roku 2020 mala umožniť zastavenie vozidla s kriminálnikmi jednoduchým stlačením tlačidla.

Výsledné technologické riešenie by malo byť štandardnou výbavou všetkých vozidiel v Európe. Vzhľadom k pokroku elektronických technológií v moderných automobiloch je integrácia diaľkového ovládania vozidla len formalitou.

Šesťročný program ENLETS sa zaoberá napríklad aj automatickým rozpoznávaním evidenčných čísiel vozidiel.

Cieľom Európskej siete technologických služieb presadzovania práva (Enlets) je okrem iného umožniť policajným orgánom členských štátov neformálnym spôsobom diskutovať a zdieľať informácie o skúsenostiach a potrebách v súvislosti s využívaním nových technológií orgánmi presadzovania práva. Sieť Enlets by mala ďalej posilniť operačnú policajnú spoluprácu prostredníctvom lepšieho využitia technológií a inovácií.


Sieť Enlets bola vytvorená v roku 2008 počas francúzskeho predsedníctva pod dohľadom pracovnej skupiny pre presadzovanie práva (pôvodne pracovná skupina pre policajnú spoluprácu).


Komisia uznáva, že sieť Enlets je dôležité fórum s ohľadom na výskum a vývoj v súvislosti s bezpečnosťou a jej zástupcovia sa na stretnutiach siete zúčastňujú vždy, keď sú pozvaní. Komisia tiež začala diskusie o možnom financovaní činnosti siete Enlets prostredníctvom jedného z dostupných finančných programov.


Keďže je však sieť Enlets iniciatívou členského štátu, ktorá bola predložená členským štátom, ktorý predsedá Rade, je rozhodnutie o účasti na tejto sieti v pôsobnosti členských štátov. Komisia preto v súčasnosti nemá v úmysle priamo osloviť členské štáty, ktoré sa nezúčastňujú na sieti Enlets.

europarl.europa.eu

EÚ nemá nič spoločné s ENLETS

Hneď na úvod je potrebné prízvukovať, že ENLETS nie je inštitúciou EÚ, ani EÚ nijakým spôsobom nezastupuje.

Je to medzivládna sieť európskych krajín, ktorá slúži na výmenu informácií o policajnej spolupráci, colníctve, ochrane hraníc, migrácii a ďalších oblastí, ktoré sa týkajú orgánov presadzovania práva.

Experti v rámci tejto skupiny hľadajú riešenia aktuálnych problémov a snažia sa pritom uplatňovať najnovšie technologické a vedecké poznatky.

Vzhľadom na to, že nejde o iniciatívu EÚ, bližšími informáciami o tomto projekte nedisponujeme. Diskusie, názory a závery siete ENLETS nezodpovedajú názorom EÚ a ani s ňou nijakým spôsobom nesúvisia.

Čiže, ak niekto píše v podobnom duchu ako Telegraph, že "EÚ má tajný plán na diaľkové zastavovanie áut", alebo že "EÚ vyvíja tajný plán pre spôsobilosť polície zastavovať autá na diaľku", ide o nepravdivé a zavádzajúce informácie.

Andrej Králik, Zastúpenie EK na Slovensku

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 68 085
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 725
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 266
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 250
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 799
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 817
  7. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 4 293
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 976
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 918
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 555

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Agent 007 sa celé roky predstavoval zle. Jeho pravé meno je iné

V archívoch objavili skutočného Jamesa Bonda.

KOŠICE KORZÁR

Zamestnanci rozkrádali U. S. Steel, súd ich musel oslobodiť

Zlodejov nasnímala kamera, no nebola inštalovaná v súlade so zákonom.

Podcast Dejiny

Historici ho označujú za najväčšieho vojvodcu a stratéga staroveku

Alexander Veľký stále fascinuje.

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq nespraví hanbu ani v nižšej výbave so slabším motorom (test)

Slabší motor vynahradí nízka spotreba i komfortná jazda.

Motor pre Aston Martin Valkyrie zvládne 1000 koní aj bez turba

Výkonný dvanásťvalec s objemom 6,5 litra váži iba 204 kilogramov.