SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Európske polície chcú od roku 2020 zastavovať vozidlá na diaľku

Podľa dokumentu s hlavičkou Rady Európskej únie pracujú polície na zariadení, ktoré bude schopné zastaviť unikajúce vozidlo na diaľku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Polícia v Európe údajne pracuje na univerzálnom diaľkovom systéme schopnom zastaviť unikajúce vozidlo. Časť zariadenia by malo byť súčasťou nových generácií automobilov.

Projekt je jednou z kľúčových priorít, na ktorých pracuje Európska sieť technologických služieb presadzovania práva (ENLETS). Cieľom je znížiť ohrozenie verejnosti počas prenasledovania vozidla políciou.

ENLETS nie je aktivitou Únie, ale siete európskych krajín

Vyplýva to z dokumentu označeného hlavičkou Európskej komisie, ktorý sa koncom januára objavil na verejnosti.

Andrej Králik zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku však upozornil, že ENLETS nemá s Úniou nič spoločné.

"ENLETS nie je inštitúciou EÚ, ani EÚ nijakým spôsobom nezastupuje. Je to medzivládna sieť európskych krajín, ktorá slúži na výmenu informácií o policajnej spolupráci, colníctve, ochrane hraníc, migrácii a ďalších oblastí, ktoré sa týkajú orgánov presadzovania práva," uviedol.

Technológia by mala byť funkčná okolo roku 2020

Nová technológia by okolo roku 2020 mala umožniť zastavenie vozidla s kriminálnikmi jednoduchým stlačením tlačidla.

Výsledné technologické riešenie by malo byť štandardnou výbavou všetkých vozidiel v Európe. Vzhľadom k pokroku elektronických technológií v moderných automobiloch je integrácia diaľkového ovládania vozidla len formalitou.

Šesťročný program ENLETS sa zaoberá napríklad aj automatickým rozpoznávaním evidenčných čísiel vozidiel.

Cieľom Európskej siete technologických služieb presadzovania práva (Enlets) je okrem iného umožniť policajným orgánom členských štátov neformálnym spôsobom diskutovať a zdieľať informácie o skúsenostiach a potrebách v súvislosti s využívaním nových technológií orgánmi presadzovania práva. Sieť Enlets by mala ďalej posilniť operačnú policajnú spoluprácu prostredníctvom lepšieho využitia technológií a inovácií.


Sieť Enlets bola vytvorená v roku 2008 počas francúzskeho predsedníctva pod dohľadom pracovnej skupiny pre presadzovanie práva (pôvodne pracovná skupina pre policajnú spoluprácu).


Komisia uznáva, že sieť Enlets je dôležité fórum s ohľadom na výskum a vývoj v súvislosti s bezpečnosťou a jej zástupcovia sa na stretnutiach siete zúčastňujú vždy, keď sú pozvaní. Komisia tiež začala diskusie o možnom financovaní činnosti siete Enlets prostredníctvom jedného z dostupných finančných programov.


Keďže je však sieť Enlets iniciatívou členského štátu, ktorá bola predložená členským štátom, ktorý predsedá Rade, je rozhodnutie o účasti na tejto sieti v pôsobnosti členských štátov. Komisia preto v súčasnosti nemá v úmysle priamo osloviť členské štáty, ktoré sa nezúčastňujú na sieti Enlets.

europarl.europa.eu

EÚ nemá nič spoločné s ENLETS

Hneď na úvod je potrebné prízvukovať, že ENLETS nie je inštitúciou EÚ, ani EÚ nijakým spôsobom nezastupuje.

Je to medzivládna sieť európskych krajín, ktorá slúži na výmenu informácií o policajnej spolupráci, colníctve, ochrane hraníc, migrácii a ďalších oblastí, ktoré sa týkajú orgánov presadzovania práva.

Experti v rámci tejto skupiny hľadajú riešenia aktuálnych problémov a snažia sa pritom uplatňovať najnovšie technologické a vedecké poznatky.

Vzhľadom na to, že nejde o iniciatívu EÚ, bližšími informáciami o tomto projekte nedisponujeme. Diskusie, názory a závery siete ENLETS nezodpovedajú názorom EÚ a ani s ňou nijakým spôsobom nesúvisia.

Čiže, ak niekto píše v podobnom duchu ako Telegraph, že "EÚ má tajný plán na diaľkové zastavovanie áut", alebo že "EÚ vyvíja tajný plán pre spôsobilosť polície zastavovať autá na diaľku", ide o nepravdivé a zavádzajúce informácie.

Andrej Králik, Zastúpenie EK na Slovensku

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 603
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 918
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 703
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 171
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 614
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 552
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 240
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 026
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby Bratislava, 8. - 17. november 2022
  2. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame
  3. Ladislav Kucharik: Nepál 5 Chitwan a odlet
  4. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  5. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  6. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  7. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  8. Irena Šimuneková: Bralce
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 268
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 506
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 419
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 834
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 387
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 440
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 359
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 089
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu