SME

Európske polície chcú od roku 2020 zastavovať vozidlá na diaľku

Podľa dokumentu s hlavičkou Rady Európskej únie pracujú polície na zariadení, ktoré bude schopné zastaviť unikajúce vozidlo na diaľku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Polícia v Európe údajne pracuje na univerzálnom diaľkovom systéme schopnom zastaviť unikajúce vozidlo. Časť zariadenia by malo byť súčasťou nových generácií automobilov.

Projekt je jednou z kľúčových priorít, na ktorých pracuje Európska sieť technologických služieb presadzovania práva (ENLETS). Cieľom je znížiť ohrozenie verejnosti počas prenasledovania vozidla políciou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

ENLETS nie je aktivitou Únie, ale siete európskych krajín

Vyplýva to z dokumentu označeného hlavičkou Európskej komisie, ktorý sa koncom januára objavil na verejnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Andrej Králik zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku však upozornil, že ENLETS nemá s Úniou nič spoločné.

"ENLETS nie je inštitúciou EÚ, ani EÚ nijakým spôsobom nezastupuje. Je to medzivládna sieť európskych krajín, ktorá slúži na výmenu informácií o policajnej spolupráci, colníctve, ochrane hraníc, migrácii a ďalších oblastí, ktoré sa týkajú orgánov presadzovania práva," uviedol.

Technológia by mala byť funkčná okolo roku 2020

Nová technológia by okolo roku 2020 mala umožniť zastavenie vozidla s kriminálnikmi jednoduchým stlačením tlačidla.

Výsledné technologické riešenie by malo byť štandardnou výbavou všetkých vozidiel v Európe. Vzhľadom k pokroku elektronických technológií v moderných automobiloch je integrácia diaľkového ovládania vozidla len formalitou.

SkryťVypnúť reklamu

Šesťročný program ENLETS sa zaoberá napríklad aj automatickým rozpoznávaním evidenčných čísiel vozidiel.

Cieľom Európskej siete technologických služieb presadzovania práva (Enlets) je okrem iného umožniť policajným orgánom členských štátov neformálnym spôsobom diskutovať a zdieľať informácie o skúsenostiach a potrebách v súvislosti s využívaním nových technológií orgánmi presadzovania práva. Sieť Enlets by mala ďalej posilniť operačnú policajnú spoluprácu prostredníctvom lepšieho využitia technológií a inovácií.

Sieť Enlets bola vytvorená v roku 2008 počas francúzskeho predsedníctva pod dohľadom pracovnej skupiny pre presadzovanie práva (pôvodne pracovná skupina pre policajnú spoluprácu).

Komisia uznáva, že sieť Enlets je dôležité fórum s ohľadom na výskum a vývoj v súvislosti s bezpečnosťou a jej zástupcovia sa na stretnutiach siete zúčastňujú vždy, keď sú pozvaní. Komisia tiež začala diskusie o možnom financovaní činnosti siete Enlets prostredníctvom jedného z dostupných finančných programov.

Keďže je však sieť Enlets iniciatívou členského štátu, ktorá bola predložená členským štátom, ktorý predsedá Rade, je rozhodnutie o účasti na tejto sieti v pôsobnosti členských štátov. Komisia preto v súčasnosti nemá v úmysle priamo osloviť členské štáty, ktoré sa nezúčastňujú na sieti Enlets.

europarl.europa.eu

EÚ nemá nič spoločné s ENLETS

Hneď na úvod je potrebné prízvukovať, že ENLETS nie je inštitúciou EÚ, ani EÚ nijakým spôsobom nezastupuje.

Je to medzivládna sieť európskych krajín, ktorá slúži na výmenu informácií o policajnej spolupráci, colníctve, ochrane hraníc, migrácii a ďalších oblastí, ktoré sa týkajú orgánov presadzovania práva.

Experti v rámci tejto skupiny hľadajú riešenia aktuálnych problémov a snažia sa pritom uplatňovať najnovšie technologické a vedecké poznatky.

Vzhľadom na to, že nejde o iniciatívu EÚ, bližšími informáciami o tomto projekte nedisponujeme. Diskusie, názory a závery siete ENLETS nezodpovedajú názorom EÚ a ani s ňou nijakým spôsobom nesúvisia.

SkryťVypnúť reklamu

Čiže, ak niekto píše v podobnom duchu ako Telegraph, že "EÚ má tajný plán na diaľkové zastavovanie áut", alebo že "EÚ vyvíja tajný plán pre spôsobilosť polície zastavovať autá na diaľku", ide o nepravdivé a zavádzajúce informácie.

Andrej Králik, Zastúpenie EK na Slovensku

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 383
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 800
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 209
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 987
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 940
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 034
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu