Polícia v Európe údajne pracuje na univerzálnom diaľkovom systéme schopnom zastaviť unikajúce vozidlo. Časť zariadenia by malo byť súčasťou nových generácií automobilov.
Projekt je jednou z kľúčových priorít, na ktorých pracuje Európska sieť technologických služieb presadzovania práva (ENLETS). Cieľom je znížiť ohrozenie verejnosti počas prenasledovania vozidla políciou.
ENLETS nie je aktivitou Únie, ale siete európskych krajín
Vyplýva to z dokumentu označeného hlavičkou Európskej komisie, ktorý sa koncom januára objavil na verejnosti.
Andrej Králik zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku však upozornil, že ENLETS nemá s Úniou nič spoločné.
"ENLETS nie je inštitúciou EÚ, ani EÚ nijakým spôsobom nezastupuje. Je to medzivládna sieť európskych krajín, ktorá slúži na výmenu informácií o policajnej spolupráci, colníctve, ochrane hraníc, migrácii a ďalších oblastí, ktoré sa týkajú orgánov presadzovania práva," uviedol.
Technológia by mala byť funkčná okolo roku 2020
Nová technológia by okolo roku 2020 mala umožniť zastavenie vozidla s kriminálnikmi jednoduchým stlačením tlačidla.
Výsledné technologické riešenie by malo byť štandardnou výbavou všetkých vozidiel v Európe. Vzhľadom k pokroku elektronických technológií v moderných automobiloch je integrácia diaľkového ovládania vozidla len formalitou.
Šesťročný program ENLETS sa zaoberá napríklad aj automatickým rozpoznávaním evidenčných čísiel vozidiel.
Cieľom Európskej siete technologických služieb presadzovania práva (Enlets) je okrem iného umožniť policajným orgánom členských štátov neformálnym spôsobom diskutovať a zdieľať informácie o skúsenostiach a potrebách v súvislosti s využívaním nových technológií orgánmi presadzovania práva. Sieť Enlets by mala ďalej posilniť operačnú policajnú spoluprácu prostredníctvom lepšieho využitia technológií a inovácií. Sieť Enlets bola vytvorená v roku 2008 počas francúzskeho predsedníctva pod dohľadom pracovnej skupiny pre presadzovanie práva (pôvodne pracovná skupina pre policajnú spoluprácu). Komisia uznáva, že sieť Enlets je dôležité fórum s ohľadom na výskum a vývoj v súvislosti s bezpečnosťou a jej zástupcovia sa na stretnutiach siete zúčastňujú vždy, keď sú pozvaní. Komisia tiež začala diskusie o možnom financovaní činnosti siete Enlets prostredníctvom jedného z dostupných finančných programov. Keďže je však sieť Enlets iniciatívou členského štátu, ktorá bola predložená členským štátom, ktorý predsedá Rade, je rozhodnutie o účasti na tejto sieti v pôsobnosti členských štátov. Komisia preto v súčasnosti nemá v úmysle priamo osloviť členské štáty, ktoré sa nezúčastňujú na sieti Enlets. europarl.europa.eu |
EÚ nemá nič spoločné s ENLETS
Hneď na úvod je potrebné prízvukovať, že ENLETS nie je inštitúciou EÚ, ani EÚ nijakým spôsobom nezastupuje.
Je to medzivládna sieť európskych krajín, ktorá slúži na výmenu informácií o policajnej spolupráci, colníctve, ochrane hraníc, migrácii a ďalších oblastí, ktoré sa týkajú orgánov presadzovania práva.
Experti v rámci tejto skupiny hľadajú riešenia aktuálnych problémov a snažia sa pritom uplatňovať najnovšie technologické a vedecké poznatky.
Vzhľadom na to, že nejde o iniciatívu EÚ, bližšími informáciami o tomto projekte nedisponujeme. Diskusie, názory a závery siete ENLETS nezodpovedajú názorom EÚ a ani s ňou nijakým spôsobom nesúvisia.
Čiže, ak niekto píše v podobnom duchu ako Telegraph, že "EÚ má tajný plán na diaľkové zastavovanie áut", alebo že "EÚ vyvíja tajný plán pre spôsobilosť polície zastavovať autá na diaľku", ide o nepravdivé a zavádzajúce informácie.
Andrej Králik, Zastúpenie EK na Slovensku