SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Väčšina tragických nehôd s chodcami sa stane za zníženej viditeľnosti

Pripomeňte si, aké povinnosti máte ako chodec a ako vodič. Aby ste sa mohli lepšie vyhnúť tragédii.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - KR PZ v Žiline)

Takmer tretinu z usmrtených osôb pri dopravných nehodách v Prešovskom kraji v minulom roku tvorili chodci (37 usmrtených z toho 13 chodcov).

Piatou najčastejšou príčinou dopravných nehôd bolo porušenie osobitných ustanovení o chodcoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Za prvý mesiac v novom roku zahynuli pri dopravných nehodách na cestách Prešovského kraja štyria ľudia, pričom traja z nich boli chodci," upozornil Daniel Džobanik, hovorca prešovskej krajskej polície.

Pri dvoch tragických nehodách z troch nemali reflexné prvky

Prvá nehoda sa stala v Starej Ľubovni, kde chodca prechádzajúceho po priechode pre chodcov zachytilo auto a ten na následky zranení podľahol.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na ceste medzi obcami Holčíkovce a Malá Domaša vo vranovskom okrese auto zrazilo a usmrtilo chodca idúceho po strede vozovky.

Tretí chodec zahynul na ceste medzi Humenným a obcou Brestov.

"Dve nehody sa stali v čase zníženej viditeľnosti, pričom chodci na sebe nemali reflexné prvky a v jednom prípade bol u nebohého chodca zistený alkohol," doplnil Džobanik.

Takmer každý piaty chodec ako vinník je opitý

Chodci patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Zvlášť to platí v čase zníženej viditeľnosti, keď nemajú na sebe žiadne reflexné prvky. O to viac, ak je chodec pod vplyvom alkoholu.

Z policajných štatistík vyplýva, že približne v 72% prípadov dochádza k usmrteniu chodcov za zníženej viditeľnosti. Podľa Džobanika je takmer každý piaty chodec (vinník dopravnej nehody) pod vplyvom alkoholu.

SkryťVypnúť reklamu

"Mnohým nehodám sa dalo respektíve dá predísť jednoducho. Stačí len dodržiavať známe pravidlá cestnej premávky, a to tak zo strany vodičov áut ako aj zo strany chodcov. Nezabúdať na to, že v cestnej premávke máme okrem svojich práv predovšetkým povinnosti," zdôraznil policajný hovorca.

Vodič je povinný:

  • venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke,
  • prispôsobiť rýchlosť jazdy najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať,
  • dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu a starým osobám,
  • dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť.

Vodič zároveň nesmie ohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo cúvaní.

SkryťVypnúť reklamu

Chodec je povinný:

  • používať predovšetkým chodník; tam kde nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici a kde nie je alebo je neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky,
  • mať za zníženej viditeľnosti ak ide po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev,
  • pred vstupom na vozovku presvedčiť sa, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať,
  • pri prechádzaní cez cestu použiť prednostne priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod, mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

SkryťVypnúť reklamu

Ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy, chodec nesmie vstupovať na vozovku.

Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  2. Know-how študenta: Zažiť, získať prax a spoznať svet.
  3. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  5. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  6. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  2. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  3. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  4. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  5. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  6. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  7. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  8. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 26 050
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 7 453
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 820
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 561
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 678
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 030
  7. Jediná slovenská univerzita s akreditáciou AACSB 1 781
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 669
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Trochu humoru, potrebujeme, dobre?
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu.
  3. Blanka Ulaherová: Byť mačkou v Istanbule
  4. Ján Škerko: Terorista Putin, kúrenie v krbe, výdavky na vojnu a ...
  5. Helena Michlíková: On to nevie ?
  6. Robert Štepaník: diel 78 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 1
  7. Julius Kravjar: Akademické podvody netreba podceňovať
  8. Štefan Vidlár: Aj my
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 855
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 552
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 049
  4. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 486
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 856
  6. Jana Melišová: V závoji hmly 3 746
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 679
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 530
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu