Väčšina tragických nehôd s chodcami sa stane za zníženej viditeľnosti

Pripomeňte si, aké povinnosti máte ako chodec a ako vodič. Aby ste sa mohli lepšie vyhnúť tragédii.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - KR PZ v Žiline)

Takmer tretinu z usmrtených osôb pri dopravných nehodách v Prešovskom kraji v minulom roku tvorili chodci (37 usmrtených z toho 13 chodcov).

Piatou najčastejšou príčinou dopravných nehôd bolo porušenie osobitných ustanovení o chodcoch.

"Za prvý mesiac v novom roku zahynuli pri dopravných nehodách na cestách Prešovského kraja štyria ľudia, pričom traja z nich boli chodci," upozornil Daniel Džobanik, hovorca prešovskej krajskej polície.

Pri dvoch tragických nehodách z troch nemali reflexné prvky

Prvá nehoda sa stala v Starej Ľubovni, kde chodca prechádzajúceho po priechode pre chodcov zachytilo auto a ten na následky zranení podľahol.

Na ceste medzi obcami Holčíkovce a Malá Domaša vo vranovskom okrese auto zrazilo a usmrtilo chodca idúceho po strede vozovky.

Tretí chodec zahynul na ceste medzi Humenným a obcou Brestov.

"Dve nehody sa stali v čase zníženej viditeľnosti, pričom chodci na sebe nemali reflexné prvky a v jednom prípade bol u nebohého chodca zistený alkohol," doplnil Džobanik.

Takmer každý piaty chodec ako vinník je opitý

Chodci patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Zvlášť to platí v čase zníženej viditeľnosti, keď nemajú na sebe žiadne reflexné prvky. O to viac, ak je chodec pod vplyvom alkoholu.

Z policajných štatistík vyplýva, že približne v 72% prípadov dochádza k usmrteniu chodcov za zníženej viditeľnosti. Podľa Džobanika je takmer každý piaty chodec (vinník dopravnej nehody) pod vplyvom alkoholu.

"Mnohým nehodám sa dalo respektíve dá predísť jednoducho. Stačí len dodržiavať známe pravidlá cestnej premávky, a to tak zo strany vodičov áut ako aj zo strany chodcov. Nezabúdať na to, že v cestnej premávke máme okrem svojich práv predovšetkým povinnosti," zdôraznil policajný hovorca.

Vodič je povinný:

  • venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke,
  • prispôsobiť rýchlosť jazdy najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať,
  • dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu a starým osobám,
  • dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť.

Vodič zároveň nesmie ohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo cúvaní.

Chodec je povinný:

  • používať predovšetkým chodník; tam kde nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici a kde nie je alebo je neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky,
  • mať za zníženej viditeľnosti ak ide po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev,
  • pred vstupom na vozovku presvedčiť sa, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať,
  • pri prechádzaní cez cestu použiť prednostne priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod, mimo priechodu pre chodcov sa smie cez vozovku prechádzať len kolmo na jej os.

Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

Ak prichádza vozidlo s právom prednostnej jazdy, chodec nesmie vstupovať na vozovku.

Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 440
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 229
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 326
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 822
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 798
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 577
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 631
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 553
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 333
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 139

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop