BRATISLAVA. Niektoré regionálne cesty II. a III. triedy, ktoré dnes spadajú pod samosprávne kraje, sa možno vrátia do rúk štátu.
Ministerstvo dopravy zvažuje takéto opatrenie v prípade ciest, ktoré sú neúmerne zaťažované tranzitnou nákladnou dopravou. Štát chce zistiť, ktoré to sú, preto aj spustil v januári monitoring ciest.
"Pokiaľ sa ukáže, že niektoré cesty sú extrémne zaťažované tranzitnou dopravou, lebo to nahrádza nedostatočnú infraštruktúru, tak si radšej budeme tieto cesty preberať a budeme sa o ne starať sami," vyhlásil štátny tajomník rezortu dopravy Viktor Stromček.
Predseda košického VUC súhlasí s ministerstvom
S návrhom, aby si štát vzal na seba niektoré nosné cesty v krajoch, ako cesty I. triedy a následne ich spravoval, súhlasí aj predseda Košického samosprávneho kraja Zdenko Trebuľa.
Uviedol príklad z vlastného kraja, ktorý má 1955 kilometrov (km) ciest II. a III. triedy a len 314 km ciest I. triedy a 14 km rýchlostnej cesty R4, ktorá vedie z Košíc po hranicu s Maďarskom.
"To znamená, že celý systém prepravy sa u nás deje po ´dvojkách a trojkách´," opísal Trebuľa. Tie však podľa jeho slov nie sú na takúto záťaž konštruované. Preto má do budúcnosti obavy z financovania opráv a údržby týchto ciest.
Monitoring pre spoplatnenie
Monitoring na krajské cesty zavádzal rezort dopravy od januára tohto roku, aby sledoval intenzity nákladných áut na týchto cestách. V budúcnosti by na základe výsledkov monitoringu mohol spoplatniť najvyťaženejšie úseky mýtom.
Kraje chcú ale cesty monitorovať minimálne pol roka a až potom prehodnotia možné opatrenia. O prípadnom spoplatnení niektorých úsekov podľa Stromčeka žiaden kraj zatiaľ neuvažuje.