Pripájací pruh v strede cesty si nevšimne len nepozorný vodič na hlavnej

Zvyšuje plynulosť cestnej premávky a umožňuje vozidlám odbočujúcim vľavo z vedľajšej cesty rýchlejšie a bezpečnejšie sa zaradiť na hlavnú.

Križovatka vo Vrútkach pod cintorínom partizánov.(Zdroj: Google Streetview)

Kamil: "Mám otázku na "stredové pripájacie pruhy". Sú zriadené v miestach, kde je pre hustú premávku problém odbočiť z vedľajšej cesty vľavo na hlavnú.

Príklad takého riešenia je na výjazde z hlinikárne v Žiari nad Hronom alebo vo Vrútkach pod partizánskym cintorínom.

Pred týmito úsekmi nie je žiadne zvislé značenie, ktoré by vodičov na hlavnej ceste o takomto stredovom pruhu informovalo.

V prípade, že vodič idúci po hlavnej ceste spozoruje v krátkej vzdialenosti pred sebou iné vozidlo rozbiehajúce sa z ľavej strany z vedľajšej cesty a nemá informáciu o tom, že je tam zriadený takýto "stredový pripájací pruh", v obave z kolízie prudšie zabrzdi s úmyslom umožniť vozidlu vychádzajúcemu z vedľajšej cesty zaradenie do svojho pruhu.

Riziková situácia sa vtedy náhlym brzdením prenesie na ďalšie vozidlá idúce po hlavnej ceste, kde hrozí až reťazová zrážka."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Takých križovatiek, na aké upozornil Kamil, je na Slovensku veľa. Zvyšujú plynulosť cestnej premávky a umožňujú vozidlám odbočujúcim vľavo rýchlejšie a bezpečnejšie sa zaradiť na hlavnú.

Vznikajú najmä na frekventovaných miestach, kde by sa vodiči z vedľajšej cesty na hlavnú len tak skoro nedostali.

Auto vychádzajúce z vedľajšej cesty vľavo by sa malo zaradiť najskôr do pripájacieho pruhu a z neho potom za križovatkou do priebežného.

Jeho vodič má uľahčenú situáciu v tom, že pri vchádzaní do križovatky nemusí dávať prednosť neodbočujúcim vozidám prichádzajúcim sprava. Tým dá prednosť až po prejdení križovatky pri zaraďovaní sa do priebežného pruhu.


Zväčšiť mapu

Vodič na hlavnej nemá dôvod na paniku

Pre vodičov na hlavnej by pripájací jazdný pruh v strede nemal znamenať ani ohrozenie a ani prekážku. Či by tam bola zvislá značka upozorňujúca na pripájací pruh, alebo nebola.

Vodič idúci na hlavnej nemá dôvod na paniku a prudké brzdenie, ak vodič z vedľajšej neporuší dopravné pravidlá.

Za takýchto okolností nemôže dôjsť ku skríženiu dráh vozidiel. Vozidlá by totiž mali byť v iných jazdných pruhoch.

Ak by ale vodič z vedľajšej cesty ignoroval svoje povinnosti, potom by nepomohla ani dopravná značka a ani znalosť situácie na križovatke.

Križovatka môže spôsobovať problém nepozorným vodičom

Vodič na hlavnej môže zbadať auto z vedľajšej na poslednú chvíľu napríklad vtedy, ak mu výhľad vľavo blokuje odbočujúci kamión. Ani vtedy by však pozornému vodičovi nemalo ujsť, že za križovatkou je pripájací pruh zriadený pre vozidlá z vedľajšej.

Na oboch spomínaných križovatkách je pripájací jazdný pruh jasne vyznačený a je možné ho včas správne identifikovať.

Vodič na hlavnej by musel byť veľmi nepozorný alebo nepoznať dopravné pravidlá, aby nesprávne vyhodnotil situáciu.

Nepozorným vodičom na hlavnej by mohlo pomôcť napríklad zvislé dopravné značenie umiestnené hneď za križovatkou s informáciou o znížení počtu jazdných pruhov (značka č. C 22b).

Za prípadnú kolíziu by bol zodpovedný vodič na hlavnej

Ak vodič z vedľajšej cesty neporuší pravidlá a vozidlo na hlavnej prudko zabrzdí, nesúvisí to s bezpečnosťou cestnej premávky. Vodič z hlavnej zbytočne spanikáril a bol by preto vinný za prípadnú kolíziu s ďalšími vozidlami v kolóne na hlavnej.

"Vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Križovatka bez značiek upravujúcich prednosť

Mimochodom, križovatka pri hlinikárni pri Žiari nad Hronom nie je označená dopravným značením upravujúcim prednosť v jazde.

Preto tam prednosti vyplývajú zo všeobecného pravidla, podľa ktorého má prednosť vozidlo prichádzajúce sprava.

Vodiči vychádzajúci z hlinikárne tam preto majú prednosť v jazde pred vodičmi prichádzajúcimi od Žiaru nad Hronom. To je jediná odlišnosť v prednostiach v porovnaní so spomínanou križovatkou vo Vrútkach.

ga01.jpg


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 015
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 249
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 993
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 435
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 162
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 928
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 179
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 987
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 040

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

KOMENTÁRE

Príbeh popáleného rómskeho dievčatka ožíva. My sme Natálka

Na prahu pôstu nám pripomína posolstvo Ježišovho príbehu.

Neprehliadnite tiež

Nová aplikácia vám ukáže, koľko času ušetríte, keď sa ponáhľate

Prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti ušetrí len pár sekúnd.

Takata sa priznala, jej airbagy sú spájané so 16 úmrtiami

Airbagy firmy Takata sú spájané približne so 16 úmrtiami a zhruba 180 zraneniami po celom svete.

Mitsubishi odhalilo SUV Eclipse Cross

Týždeň pred svetovou premiérou ukázali Japonci svoju novinku na fotografiách.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop