Kamil: "Mám otázku na "stredové pripájacie pruhy". Sú zriadené v miestach, kde je pre hustú premávku problém odbočiť z vedľajšej cesty vľavo na hlavnú.
Príklad takého riešenia je na výjazde z hlinikárne v Žiari nad Hronom alebo vo Vrútkach pod partizánskym cintorínom.
Pred týmito úsekmi nie je žiadne zvislé značenie, ktoré by vodičov na hlavnej ceste o takomto stredovom pruhu informovalo.
V prípade, že vodič idúci po hlavnej ceste spozoruje v krátkej vzdialenosti pred sebou iné vozidlo rozbiehajúce sa z ľavej strany z vedľajšej cesty a nemá informáciu o tom, že je tam zriadený takýto "stredový pripájací pruh", v obave z kolízie prudšie zabrzdi s úmyslom umožniť vozidlu vychádzajúcemu z vedľajšej cesty zaradenie do svojho pruhu.
Riziková situácia sa vtedy náhlym brzdením prenesie na ďalšie vozidlá idúce po hlavnej ceste, kde hrozí až reťazová zrážka."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Takých križovatiek, na aké upozornil Kamil, je na Slovensku veľa. Zvyšujú plynulosť cestnej premávky a umožňujú vozidlám odbočujúcim vľavo rýchlejšie a bezpečnejšie sa zaradiť na hlavnú.
Vznikajú najmä na frekventovaných miestach, kde by sa vodiči z vedľajšej cesty na hlavnú len tak skoro nedostali.
Auto vychádzajúce z vedľajšej cesty vľavo by sa malo zaradiť najskôr do pripájacieho pruhu a z neho potom za križovatkou do priebežného.
Jeho vodič má uľahčenú situáciu v tom, že pri vchádzaní do križovatky nemusí dávať prednosť neodbočujúcim vozidám prichádzajúcim sprava. Tým dá prednosť až po prejdení križovatky pri zaraďovaní sa do priebežného pruhu.
Zväčšiť mapu
Vodič na hlavnej nemá dôvod na paniku Pre vodičov na hlavnej by pripájací jazdný pruh v strede nemal znamenať ani ohrozenie a ani prekážku. Či by tam bola zvislá značka upozorňujúca na pripájací pruh, alebo nebola.
Vodič idúci na hlavnej nemá dôvod na paniku a prudké brzdenie, ak vodič z vedľajšej neporuší dopravné pravidlá.
Za takýchto okolností nemôže dôjsť ku skríženiu dráh vozidiel. Vozidlá by totiž mali byť v iných jazdných pruhoch.
Ak by ale vodič z vedľajšej cesty ignoroval svoje povinnosti, potom by nepomohla ani dopravná značka a ani znalosť situácie na križovatke.
Križovatka môže spôsobovať problém nepozorným vodičom Vodič na hlavnej môže zbadať auto z vedľajšej na poslednú chvíľu napríklad vtedy, ak mu výhľad vľavo blokuje odbočujúci kamión. Ani vtedy by však pozornému vodičovi nemalo ujsť, že za križovatkou je pripájací pruh zriadený pre vozidlá z vedľajšej.
Na oboch spomínaných križovatkách je pripájací jazdný pruh jasne vyznačený a je možné ho včas správne identifikovať.
Vodič na hlavnej by musel byť veľmi nepozorný alebo nepoznať dopravné pravidlá, aby nesprávne vyhodnotil situáciu.
Nepozorným vodičom na hlavnej by mohlo pomôcť napríklad zvislé dopravné značenie umiestnené hneď za križovatkou s informáciou o znížení počtu jazdných pruhov (značka č. C 22b).
Za prípadnú kolíziu by bol zodpovedný vodič na hlavnej Ak vodič z vedľajšej cesty neporuší pravidlá a vozidlo na hlavnej prudko zabrzdí, nesúvisí to s bezpečnosťou cestnej premávky. Vodič z hlavnej zbytočne spanikáril a bol by preto vinný za prípadnú kolíziu s ďalšími vozidlami v kolóne na hlavnej.
"Vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Križovatka bez značiek upravujúcich prednosť Mimochodom, križovatka pri hlinikárni pri Žiari nad Hronom nie je označená dopravným značením upravujúcim prednosť v jazde.
Preto tam prednosti vyplývajú zo všeobecného pravidla, podľa ktorého má prednosť vozidlo prichádzajúce sprava.
Vodiči vychádzajúci z hlinikárne tam preto majú prednosť v jazde pred vodičmi prichádzajúcimi od Žiaru nad Hronom. To je jediná odlišnosť v prednostiach v porovnaní so spomínanou križovatkou vo Vrútkach.
Zväčšiť mapu