Pripájací pruh v strede cesty si nevšimne len nepozorný vodič na hlavnej

Zvyšuje plynulosť cestnej premávky a umožňuje vozidlám odbočujúcim vľavo z vedľajšej cesty rýchlejšie a bezpečnejšie sa zaradiť na hlavnú.

Križovatka vo Vrútkach pod cintorínom partizánov.(Zdroj: Google Streetview)

Kamil: "Mám otázku na "stredové pripájacie pruhy". Sú zriadené v miestach, kde je pre hustú premávku problém odbočiť z vedľajšej cesty vľavo na hlavnú.

Príklad takého riešenia je na výjazde z hlinikárne v Žiari nad Hronom alebo vo Vrútkach pod partizánskym cintorínom.

Pred týmito úsekmi nie je žiadne zvislé značenie, ktoré by vodičov na hlavnej ceste o takomto stredovom pruhu informovalo.

V prípade, že vodič idúci po hlavnej ceste spozoruje v krátkej vzdialenosti pred sebou iné vozidlo rozbiehajúce sa z ľavej strany z vedľajšej cesty a nemá informáciu o tom, že je tam zriadený takýto "stredový pripájací pruh", v obave z kolízie prudšie zabrzdi s úmyslom umožniť vozidlu vychádzajúcemu z vedľajšej cesty zaradenie do svojho pruhu.

Riziková situácia sa vtedy náhlym brzdením prenesie na ďalšie vozidlá idúce po hlavnej ceste, kde hrozí až reťazová zrážka."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Takých križovatiek, na aké upozornil Kamil, je na Slovensku veľa. Zvyšujú plynulosť cestnej premávky a umožňujú vozidlám odbočujúcim vľavo rýchlejšie a bezpečnejšie sa zaradiť na hlavnú.

Vznikajú najmä na frekventovaných miestach, kde by sa vodiči z vedľajšej cesty na hlavnú len tak skoro nedostali.

Auto vychádzajúce z vedľajšej cesty vľavo by sa malo zaradiť najskôr do pripájacieho pruhu a z neho potom za križovatkou do priebežného.

Jeho vodič má uľahčenú situáciu v tom, že pri vchádzaní do križovatky nemusí dávať prednosť neodbočujúcim vozidám prichádzajúcim sprava. Tým dá prednosť až po prejdení križovatky pri zaraďovaní sa do priebežného pruhu.


Zväčšiť mapu

Vodič na hlavnej nemá dôvod na paniku

Pre vodičov na hlavnej by pripájací jazdný pruh v strede nemal znamenať ani ohrozenie a ani prekážku. Či by tam bola zvislá značka upozorňujúca na pripájací pruh, alebo nebola.

Vodič idúci na hlavnej nemá dôvod na paniku a prudké brzdenie, ak vodič z vedľajšej neporuší dopravné pravidlá.

Za takýchto okolností nemôže dôjsť ku skríženiu dráh vozidiel. Vozidlá by totiž mali byť v iných jazdných pruhoch.

Ak by ale vodič z vedľajšej cesty ignoroval svoje povinnosti, potom by nepomohla ani dopravná značka a ani znalosť situácie na križovatke.

Križovatka môže spôsobovať problém nepozorným vodičom

Vodič na hlavnej môže zbadať auto z vedľajšej na poslednú chvíľu napríklad vtedy, ak mu výhľad vľavo blokuje odbočujúci kamión. Ani vtedy by však pozornému vodičovi nemalo ujsť, že za križovatkou je pripájací pruh zriadený pre vozidlá z vedľajšej.

Na oboch spomínaných križovatkách je pripájací jazdný pruh jasne vyznačený a je možné ho včas správne identifikovať.

Vodič na hlavnej by musel byť veľmi nepozorný alebo nepoznať dopravné pravidlá, aby nesprávne vyhodnotil situáciu.

Nepozorným vodičom na hlavnej by mohlo pomôcť napríklad zvislé dopravné značenie umiestnené hneď za križovatkou s informáciou o znížení počtu jazdných pruhov (značka č. C 22b).

Za prípadnú kolíziu by bol zodpovedný vodič na hlavnej

Ak vodič z vedľajšej cesty neporuší pravidlá a vozidlo na hlavnej prudko zabrzdí, nesúvisí to s bezpečnosťou cestnej premávky. Vodič z hlavnej zbytočne spanikáril a bol by preto vinný za prípadnú kolíziu s ďalšími vozidlami v kolóne na hlavnej.

"Vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Križovatka bez značiek upravujúcich prednosť

Mimochodom, križovatka pri hlinikárni pri Žiari nad Hronom nie je označená dopravným značením upravujúcim prednosť v jazde.

Preto tam prednosti vyplývajú zo všeobecného pravidla, podľa ktorého má prednosť vozidlo prichádzajúce sprava.

Vodiči vychádzajúci z hlinikárne tam preto majú prednosť v jazde pred vodičmi prichádzajúcimi od Žiaru nad Hronom. To je jediná odlišnosť v prednostiach v porovnaní so spomínanou križovatkou vo Vrútkach.

ga01.jpg


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 214
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 325
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 863
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 785
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 461
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 356
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 266
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 847

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.