SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Pripájací pruh v strede cesty si nevšimne len nepozorný vodič na hlavnej

Zvyšuje plynulosť cestnej premávky a umožňuje vozidlám odbočujúcim vľavo z vedľajšej cesty rýchlejšie a bezpečnejšie sa zaradiť na hlavnú.

Križovatka vo Vrútkach pod cintorínom partizánov.Križovatka vo Vrútkach pod cintorínom partizánov. (Zdroj: Google Streetview)

Kamil: "Mám otázku na "stredové pripájacie pruhy". Sú zriadené v miestach, kde je pre hustú premávku problém odbočiť z vedľajšej cesty vľavo na hlavnú.

Príklad takého riešenia je na výjazde z hlinikárne v Žiari nad Hronom alebo vo Vrútkach pod partizánskym cintorínom.

Pred týmito úsekmi nie je žiadne zvislé značenie, ktoré by vodičov na hlavnej ceste o takomto stredovom pruhu informovalo.

V prípade, že vodič idúci po hlavnej ceste spozoruje v krátkej vzdialenosti pred sebou iné vozidlo rozbiehajúce sa z ľavej strany z vedľajšej cesty a nemá informáciu o tom, že je tam zriadený takýto "stredový pripájací pruh", v obave z kolízie prudšie zabrzdi s úmyslom umožniť vozidlu vychádzajúcemu z vedľajšej cesty zaradenie do svojho pruhu.

Riziková situácia sa vtedy náhlym brzdením prenesie na ďalšie vozidlá idúce po hlavnej ceste, kde hrozí až reťazová zrážka."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Takých križovatiek, na aké upozornil Kamil, je na Slovensku veľa. Zvyšujú plynulosť cestnej premávky a umožňujú vozidlám odbočujúcim vľavo rýchlejšie a bezpečnejšie sa zaradiť na hlavnú.

Vznikajú najmä na frekventovaných miestach, kde by sa vodiči z vedľajšej cesty na hlavnú len tak skoro nedostali.

Auto vychádzajúce z vedľajšej cesty vľavo by sa malo zaradiť najskôr do pripájacieho pruhu a z neho potom za križovatkou do priebežného.

Jeho vodič má uľahčenú situáciu v tom, že pri vchádzaní do križovatky nemusí dávať prednosť neodbočujúcim vozidám prichádzajúcim sprava. Tým dá prednosť až po prejdení križovatky pri zaraďovaní sa do priebežného pruhu.


Zväčšiť mapu

Vodič na hlavnej nemá dôvod na paniku

Pre vodičov na hlavnej by pripájací jazdný pruh v strede nemal znamenať ani ohrozenie a ani prekážku. Či by tam bola zvislá značka upozorňujúca na pripájací pruh, alebo nebola.

Vodič idúci na hlavnej nemá dôvod na paniku a prudké brzdenie, ak vodič z vedľajšej neporuší dopravné pravidlá.

Za takýchto okolností nemôže dôjsť ku skríženiu dráh vozidiel. Vozidlá by totiž mali byť v iných jazdných pruhoch.

Ak by ale vodič z vedľajšej cesty ignoroval svoje povinnosti, potom by nepomohla ani dopravná značka a ani znalosť situácie na križovatke.

Križovatka môže spôsobovať problém nepozorným vodičom

Vodič na hlavnej môže zbadať auto z vedľajšej na poslednú chvíľu napríklad vtedy, ak mu výhľad vľavo blokuje odbočujúci kamión. Ani vtedy by však pozornému vodičovi nemalo ujsť, že za križovatkou je pripájací pruh zriadený pre vozidlá z vedľajšej.

Na oboch spomínaných križovatkách je pripájací jazdný pruh jasne vyznačený a je možné ho včas správne identifikovať.

Vodič na hlavnej by musel byť veľmi nepozorný alebo nepoznať dopravné pravidlá, aby nesprávne vyhodnotil situáciu.

Nepozorným vodičom na hlavnej by mohlo pomôcť napríklad zvislé dopravné značenie umiestnené hneď za križovatkou s informáciou o znížení počtu jazdných pruhov (značka č. C 22b).

Za prípadnú kolíziu by bol zodpovedný vodič na hlavnej

Ak vodič z vedľajšej cesty neporuší pravidlá a vozidlo na hlavnej prudko zabrzdí, nesúvisí to s bezpečnosťou cestnej premávky. Vodič z hlavnej zbytočne spanikáril a bol by preto vinný za prípadnú kolíziu s ďalšími vozidlami v kolóne na hlavnej.

"Vodič nesmie znížiť náhle rýchlosť jazdy alebo náhle zastaviť, ak to nevyžaduje bezpečnosť cestnej premávky," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Križovatka bez značiek upravujúcich prednosť

Mimochodom, križovatka pri hlinikárni pri Žiari nad Hronom nie je označená dopravným značením upravujúcim prednosť v jazde.

Preto tam prednosti vyplývajú zo všeobecného pravidla, podľa ktorého má prednosť vozidlo prichádzajúce sprava.

Vodiči vychádzajúci z hlinikárne tam preto majú prednosť v jazde pred vodičmi prichádzajúcimi od Žiaru nad Hronom. To je jediná odlišnosť v prednostiach v porovnaní so spomínanou križovatkou vo Vrútkach.

ga01.jpg


Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 408
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 879
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 10 652
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 616
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 6 471
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 765
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 372
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 934
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  2. Maťo Chudík: Nedopovedané príbehy
  3. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov?
  4. Ján Škerko: Sulík alebo Matovič? Kto to myslí so Slovenskom dobre a kto nie
  5. Tupou Ceruzou: Igor, poď už dole!
  6. Marian Nanias: Jadrová energia – Olivia Newton-John - úžasná umelkyňa – úžasná rodina.
  7. Júlia Piraňa Mikolášiková: Herečka Karin Haydu nespáchala poisťovací podvod. Prokurátorka rozhodla po viac ako deviatich rokov
  8. Ján Šeďo: Okrem vlády nás dobehla aj iná pohroma - Covid a nepára sa s nami.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 583
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 090
  3. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 514
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 882
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 799
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 7 965
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 648
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 364
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu