Citroen C4
Picasso Exclusive 1,6 HDi
Spotreba v teste:
4,1-6,3 l/100km
Cena verzie od:
od 19.790 eur
NÁŠ NÁZOR:
Citreon C4 Picasso v päťmiestnej verzii a výbave Exclusive je pri rozhodovaní o rodinnom aute výbornou alternatívou ku klasickým kompaktným kombi. Kto potrebuje priestor, využiteľnosť a hlavne voziť viac členov rodiny, získa v kompaktnom vane viac. Napriek neodškriepiteľnej dynamike robotizovanej prevodovky odporúčame manuálnu prevodovku a pred objednávkou si vyskúšajte pozíciu za volantom, či vyhovuje pocit v presklenej kabíne.
Pri prvom teste nového Citroenu C4 Picasso v letných mesiacoch sme nadávali na robotizovanú prevodovku, ktorá nám nesadla štýlom radenia prevodových stupňov a najmä reakciami v spojení so systémom štart-stop.
V lete sme chválili nadpriemerne dobrý brzdný účinok a polemizovali nad rozdvojeným predným stĺpikom.
V tohtoročnej nadpriemerne teplej zime sme vyskúšali rovnako vybavenú verziu s identickým motorom aj výkonom, ale na zimných pneumatikách a hlavne s manuálnou prevodovkou.
Pri druhom teste dostal zvláštnu pozornosť výhľad z auta.
Šofér uvidí chodca aj na bokuPocit za volantom s množstvom tlačidiel je iný než v bežných autách tejto triedy.
Kým Renault Scenic vyznáva klasickú koncepciu predných stĺpikov, Citroen sa vydal cestou dvoch. Ak sa k tomu pridá natiahnuté čelné sklo Zenith, pocity v Citroene sú úplne iné ako u konkurentov.
S kolegami sme sa zhodli, že obrovské presklenie auta preťaté dvomi stĺpikmi vytvára efekt okuliarov na tvári.
Teda časom si asi zvyknete, ale najmä na začiatku vnímate rám. Čiže pocitovo je to zvláštne, ale na druhej strane po našich testoch v mestskej premávke sa ukázalo, že zatienené miesta pri výhľade šikmo dopredu sú naozaj minimálne.
Šofér má výborný prehľad o chodcoch na prechode aj vtedy, ak odbočuje doľava smerom k prechodu. Čiže nové riešenie je po praktickej stránke prijateľné a po pocitovej záleží na šoférovi.
Tiež potrebuje dobré obutieZimné pneumatiky Falken aj v sedemnásťpalcovej verzii ešte umocnili pocit, že Citroen urobil nejaké práce na podvozku a zlepšil komfort na nerovných cestách.
Vyslovene sme si podvozok užívali, kým neprišli zákruty a brzdenie. Jasne bolo cítiť, kde je kvalitatívne auto a kde pneumatiky.
Rovnaké auto sme testovali v lete a brzdné dráhy na pneumatikách Michelin boli excelentné. Nevieme, aké sú plášte Falken na snehu, ale na asfalte sú hrozné.
Nedržia stopu a extrémne predlžujú brzdnú dráhu. Auto sme merali na rovnakom asfalte ako v lete a za sucha, ale pneumatiky mali minimálnu priľnavosť.
Rozdiel oproti letu bol takmer jedenásť metrov. Podvozok po stránke komfortu absorbuje aj 17-palcové obutie, ale musí byť kvalitné. Ak potrebujete ušetriť peniaze, vyberte si radšej verziu so 16-palcovými kolesami, ale kvalitnejšími plášťami.
Prevodovka je lepšia iba pocitovoNázory na robotizovanú prevodovku BMP6 sa rôznia a nám sa nepáči najmä v kombinácii so štart-stop systémom.
Vypínanie a štartovanie motora má koncern PSA najrýchlejšie medzi súčasnými autami, avšak pri robotizovanej prevodovke trvá pohnutie dlho.
Keď sme usadli v zime do verzie s manuálnou prevodovkou, ovládol nás pocit, akoby to bolo iné auto. Jednoducho po šoférskej stránke je toto auto s manuálnou prevodovkou o triedu iné a lepšie.
Akurát nie rýchlejšie. Nad meraniami zrýchlenia a pružnosti sme neveriacky krútili hlavou. C4 Picasso je s rovnakým motorom, veľkosťou kolies aj výbavou, ale s manuálnou prevodovkou trochu pomalšie ako s robotizovanou.
Pravda je, že pri robotizovanej držíte pri zrýchlení plyn na podlahe a hoci vás pri preradení pohojdá, automat preradí rýchlejšie než zmeníte polohu páky a opätovne pridáte plyn.
Naftový štvorvalec má totiž trochu ospalý nábeh ťahu a tam stráca čas. Napriek tomu stojím za manuálom.
Ovládaniu navigácie aj palubného systému prospieva multifunkčné ovládacie tlačidlo na volante s rolovacím voličom
Dizajn zadnej časti a najmä svetiel vyšiel autorom na jednotku. Karoséria neobmedzuje výhľad dozadu.
Zadné samostatne posuvné a veľkosťou rovnaké sedadlá sú hlavnou výsadou auta. Akurát sedák by mohol byť vyššie nad podlahou.
Rozdvojený stĺpik môže niekomu pocitovo prekážať ako rám okuliarov, ale reálne nespôsobuje zlý výhľad šikmo dopredu.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Citroen C4 Picasso
Verzia
Exclusive 1,6 e-HDi
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)
16990/19790/25890
Motor
(diesel; štvorvalec - common rail 3; 1560(cm3);dvojventilová technika
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
85(115)/3600
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
270-285/1750-2500
Typ prevodovky/počet stupňov
manuálna šesť stupňová
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
11,8 (12,7) - BMP6* (12,64)
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
45,2 (na letných plášťoch Michelin 34,68)
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
5,95 (na 3. stupni) - BMP6* 5,39
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)
1550 (na 6. stupni)
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)
2100 (na 6. stupni)
Stav tachometra (km)
16608
Spotreba - výrobca/test (l/100km)
4,0 (4,1-6,3)
Objem palivovej nádrže (l)
55
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)
872
Typ a rozmer pneumatík
Falken HS449 EuroWinter 205/55 R17
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1555/385
Objem batožinového priestoru (l)
537-630-1709
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2785;4428;1826;1610
Motor
konštrukčne starší štvorvalec je tichý; kultivovaný; s neskoršou odozvou ale dobrým ťahom
Prevodovka
dobre navrhnuté prevody do mesta, najmä na udržanie 50 km/h
Podvozok
komfortnejší a lepšie odfiltrovaný od nerovností než sme v predchádzajúcej generácií
Interiér
kvalita materiálov a spracovania na vysokej úrovni; príjemné čalúnenie; pohodlné sedenie
Posed vodiča a výhľad
vyšší posed dobrý výhľad do strán, dvojitý stĺpik môže periférne niekomu prekážať
Ovládanie palubného systému/navigácie
verzia Exclusive ponúka vysoký štandard pokiaľ ide o funkcie a prispôsobovanie vozidla užívateľovi; veľmi dobré zjednodušené funkcie; navigácii by prospela väčšia klávesnica pri zadávaní adries
Jazyk auta/navigácie
anglický
Grafika displejov a zobrazovanie
zobrazenie ako také výborné, odozva displejov na dotyk pomalá; miestami by padla vhod jednoduchšia grafika
Predné svetlá technika a účinok
len priemerný; H7; na dlhé a časté cesty odporúčame bi-xenóny
Odomykanie/vstup do auta
bezkľúčový; inteligentný ale treba pri zamykaní dotyk kľučky; nestačí vzdialenie od auta
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu
nízka hrana strechy pri nastupovaní dopredu treba dať pozor na hlavu; veľmi dobrý priestor na nohy pri nastupovaní aj pre starších ľudí
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu
vzadu samostatne posúvateľné aj nastaviteľné; sedák trochu nízko nad podlahou;
Sklápanie operadiel v druhom rade
veľmi prakticky vyriešené v sklopenej polohe; žiaľ na sklápanie treba ťahať za dobre zamaskovanú šnúrku; poteší, že sedadlo v sklopenej polohe možno pozdĺžne posúvať
Využiteľnosť kufra a praktické detaily
na vysokej úrovni; dobrá alternatíva auta k Octavii alebo veľkým hatchbackom akurát neporovnateľne lepšie využitie po strechu a to aj oproti kompaktným kombi; nechýbajú úchyty na tašky a lampáš v kufri; po stránke kufra a nakladania bremena praktické auto
Rezervné koleso - prístup
lepiaca súprava pod dnom kufra; dobrý prístup
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)
* pri teste rovnako vybaveného auta ale s robotizovanou prevodovkou BMP6