SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

V strednom pruhu diaľnice D1 šli 100 km/h

Prečítajte si, aké výhovorky používajú vodiči na zdôvodnenie jazdenia v strednom jazdnom pruhu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

(Zdroj: Rudolf / youtube.com)

Rudolf: "Pred pár dňami sa u vás rozčuľovala čitateľka, že dostala pokutu za jazdu v strednom pruhu na D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Mne sa podarilo za jednu jazdu natočiť dvoch podobných. V strednom pruhu sa vliekli ledva 100 km/h."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon o cestnej premávke jednoznačne prikazuje jazdiť mimo obce na cestách s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere v pravom pruhu.

Porušenie tohto pravidla môže policajt potrestať až 50-eurovou pokutou na mieste alebo 100 eurami na dopravnom inšpektoráte.

Je len niekoľko dôvodov, prečo smie vodič s vozidlom opustiť pravý jazdný pruh na diaľnici: ak predbieha iné vozidlo, obieha prekážku alebo odbočuje.

Vodiči nemajú dôvod jazdiť v strednom pruhu

Aj na videách vidno, že nie je dôvod, aby vodiči jazdili medzi Trnavou a Bratislavou na diaľnici D1 bez prerušenia v strednom pruhu, ak nikoho nepredbiehajú. Vozovka v pravom pruhu nemá žiadne vady (koľaje či diery), ktoré by mohli ohroziť vodiča.

Nafilmovaní vodiči v strednom pruhu síce smeli ísť rýchlosťou najmenej 80 km/h, no nie v strednom pruhu. Vytvorili tak prekážku cestnej premávky.

Jazda v strednom pruhu môže vyvolávať pocit bezpečia, lebo vodič v prípade rizika môže stočiť volant nielen vľavo, ale aj vpravo. To však nie je o nič bezpečnejšie, ako jazdiť v pravom pruhu a mať možnosť stočiť volant len vľavo.

Pri vysokých rýchlostiach je veľká pravdepodobnosť, že akékoľvek strhnutie volantu skončí haváriou vášho vozidla.

Jazda v strednom pruhu nie je bezpečnejšia

Niektorí vodiči, ktorí jazdia bezdôvodne v strednom pruhu, používajú argument, podľa ktorého je nebezpečné jazdiť v pravom pruhu, lebo tam chýba oplotenie. Plot sa na kraj diaľnice alebo rýchlostnej cesty dáva ako ochrana pred vbehnutím zvieraťa na vozovku.

Ak zviera vbehne na vozovku, je to nebezpečenstvo pre premávku vo všetkých jazdných pruhoch. Neochráni vás to, že jazdíte v strednom pruhu.

Pri rýchlostiach áut idúcich po diaľnici a vzdialenosti, ktorú prekoná utekajúce zviera, vodič nestihne na zviera zareagovať, nech by sa nachádzal v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. V takom prípade pomôže len šťastie.

Treba dodržiavať bezpečnú vzdialenosť

Ďalšia výhovorka, ktorú s obľubou vodiči používajú, je riziko zrážky s pokazeným autom na kraji diaľnice.

V prípade, že by vodiči dodržiavali bezpečnú vzdialenosť, ktorá je na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou značkami predpísaná na najmenej 70 metrov, mali by dosť času reagovať na akékoľvek stojace auto v pravom jazdnom pruhu.

Na všetkých diaľniciach a rýchlostných cestách zároveň platí, že vodiči by mali dodržiavať za iným vozidlom aspoň vzdialenosť, ktorú prejdú za dve sekundy. Pre nákladiaky platia tri sekundy.

Na záver ešte jeden postreh. Rudolf predbiehal autá v strednom jazdnom pruhu cez ľavý. Bezpečnejším manévrom je pokračovanie rovno v pravom jazdnom pruhu. Nie je to pritom predchádzanie sprava.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 499
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 398
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 970
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 353
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 859
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 770
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 276
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 274
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 999
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 774
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Božidara Turzonovová.
Monika Jankovská.
Veronika Machyniaková.
Stĺpček Osmelené

Prečo nechceme, aby muži nosili ženské róby

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.