SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav
reklama

V strednom pruhu diaľnice D1 šli 100 km/h

Prečítajte si, aké výhovorky používajú vodiči na zdôvodnenie jazdenia v strednom jazdnom pruhu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

(Zdroj: Rudolf / youtube.com)

Rudolf: "Pred pár dňami sa u vás rozčuľovala čitateľka, že dostala pokutu za jazdu v strednom pruhu na D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Mne sa podarilo za jednu jazdu natočiť dvoch podobných. V strednom pruhu sa vliekli ledva 100 km/h."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Zákon o cestnej premávke jednoznačne prikazuje jazdiť mimo obce na cestách s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere v pravom pruhu.

Porušenie tohto pravidla môže policajt potrestať až 50-eurovou pokutou na mieste alebo 100 eurami na dopravnom inšpektoráte.

Je len niekoľko dôvodov, prečo smie vodič s vozidlom opustiť pravý jazdný pruh na diaľnici: ak predbieha iné vozidlo, obieha prekážku alebo odbočuje.

Vodiči nemajú dôvod jazdiť v strednom pruhu

Aj na videách vidno, že nie je dôvod, aby vodiči jazdili medzi Trnavou a Bratislavou na diaľnici D1 bez prerušenia v strednom pruhu, ak nikoho nepredbiehajú. Vozovka v pravom pruhu nemá žiadne vady (koľaje či diery), ktoré by mohli ohroziť vodiča.

Nafilmovaní vodiči v strednom pruhu síce smeli ísť rýchlosťou najmenej 80 km/h, no nie v strednom pruhu. Vytvorili tak prekážku cestnej premávky.

Jazda v strednom pruhu môže vyvolávať pocit bezpečia, lebo vodič v prípade rizika môže stočiť volant nielen vľavo, ale aj vpravo. To však nie je o nič bezpečnejšie, ako jazdiť v pravom pruhu a mať možnosť stočiť volant len vľavo.

Pri vysokých rýchlostiach je veľká pravdepodobnosť, že akékoľvek strhnutie volantu skončí haváriou vášho vozidla.

Jazda v strednom pruhu nie je bezpečnejšia

Niektorí vodiči, ktorí jazdia bezdôvodne v strednom pruhu, používajú argument, podľa ktorého je nebezpečné jazdiť v pravom pruhu, lebo tam chýba oplotenie. Plot sa na kraj diaľnice alebo rýchlostnej cesty dáva ako ochrana pred vbehnutím zvieraťa na vozovku.

Ak zviera vbehne na vozovku, je to nebezpečenstvo pre premávku vo všetkých jazdných pruhoch. Neochráni vás to, že jazdíte v strednom pruhu.

Pri rýchlostiach áut idúcich po diaľnici a vzdialenosti, ktorú prekoná utekajúce zviera, vodič nestihne na zviera zareagovať, nech by sa nachádzal v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. V takom prípade pomôže len šťastie.

Treba dodržiavať bezpečnú vzdialenosť

Ďalšia výhovorka, ktorú s obľubou vodiči používajú, je riziko zrážky s pokazeným autom na kraji diaľnice.

V prípade, že by vodiči dodržiavali bezpečnú vzdialenosť, ktorá je na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou značkami predpísaná na najmenej 70 metrov, mali by dosť času reagovať na akékoľvek stojace auto v pravom jazdnom pruhu.

Na všetkých diaľniciach a rýchlostných cestách zároveň platí, že vodiči by mali dodržiavať za iným vozidlom aspoň vzdialenosť, ktorú prejdú za dve sekundy. Pre nákladiaky platia tri sekundy.

Na záver ešte jeden postreh. Rudolf predbiehal autá v strednom jazdnom pruhu cez ľavý. Bezpečnejším manévrom je pokračovanie rovno v pravom jazdnom pruhu. Nie je to pritom predchádzanie sprava.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  2. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  3. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  4. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  5. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  6. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  7. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 562
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 090
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 936
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 016
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 702
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 052
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 088
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 627
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Pellegrini.

Tam, kde Ficovi stačí jedna veta, musí Pellegrini zložito vysvetľovať.


12 h
Ilustračné foto.

Spoločná výroba elektriny je riešením aj pre bytové domy.


7. mar
Medici pomáhajú ukrajinskému vojakovi zranenému v boji pri Bachmute.

Kyjev sa spolieha aj na výcvik na Západe.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prieskumy už ukazujú, čo sa týždne šepkalo.


a 2 ďalší 6 h
reklama

Blogy SME

  1. Tomáš Vodvářka: Postní doba jako příležitost
  2. Martin Krsak: Žiť treba v krajine, kde je všetko najdrahšie na svete
  3. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia
  4. Martin Šuraba: Symbol Radara
  5. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce
  6. Tomáš Mihalík: Halóó, je tu niekto? Či už je každý po smrti?
  7. Robert Štepaník: diel 85 - rubrika: moje najhranejšie (v januári a februári 2023)
  8. Radovan Čičvara: Kajať sa za katastrofu v Iraku? To choďte radšej do kostola.
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 904
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 085
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 661
  4. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 161
  5. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 2 928
  6. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 2 493
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 486
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 347
  1. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu