Rudolf: "Pred pár dňami sa u vás rozčuľovala čitateľka, že dostala pokutu za jazdu v strednom pruhu na D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Mne sa podarilo za jednu jazdu natočiť dvoch podobných. V strednom pruhu sa vliekli ledva 100 km/h."
Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zákon o cestnej premávke jednoznačne prikazuje jazdiť mimo obce na cestách s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere v pravom pruhu.
Porušenie tohto pravidla môže policajt potrestať až 50-eurovou pokutou na mieste alebo 100 eurami na dopravnom inšpektoráte.
Je len niekoľko dôvodov, prečo smie vodič s vozidlom opustiť pravý jazdný pruh na diaľnici: ak predbieha iné vozidlo, obieha prekážku alebo odbočuje.

Vodiči nemajú dôvod jazdiť v strednom pruhu
Aj na videách vidno, že nie je dôvod, aby vodiči jazdili medzi Trnavou a Bratislavou na diaľnici D1 bez prerušenia v strednom pruhu, ak nikoho nepredbiehajú. Vozovka v pravom pruhu nemá žiadne vady (koľaje či diery), ktoré by mohli ohroziť vodiča.
Nafilmovaní vodiči v strednom pruhu síce smeli ísť rýchlosťou najmenej 80 km/h, no nie v strednom pruhu. Vytvorili tak prekážku cestnej premávky.
Jazda v strednom pruhu môže vyvolávať pocit bezpečia, lebo vodič v prípade rizika môže stočiť volant nielen vľavo, ale aj vpravo. To však nie je o nič bezpečnejšie, ako jazdiť v pravom pruhu a mať možnosť stočiť volant len vľavo.
Pri vysokých rýchlostiach je veľká pravdepodobnosť, že akékoľvek strhnutie volantu skončí haváriou vášho vozidla.
Jazda v strednom pruhu nie je bezpečnejšia
Niektorí vodiči, ktorí jazdia bezdôvodne v strednom pruhu, používajú argument, podľa ktorého je nebezpečné jazdiť v pravom pruhu, lebo tam chýba oplotenie. Plot sa na kraj diaľnice alebo rýchlostnej cesty dáva ako ochrana pred vbehnutím zvieraťa na vozovku.
Ak zviera vbehne na vozovku, je to nebezpečenstvo pre premávku vo všetkých jazdných pruhoch. Neochráni vás to, že jazdíte v strednom pruhu.
Pri rýchlostiach áut idúcich po diaľnici a vzdialenosti, ktorú prekoná utekajúce zviera, vodič nestihne na zviera zareagovať, nech by sa nachádzal v ktoromkoľvek jazdnom pruhu. V takom prípade pomôže len šťastie.
Treba dodržiavať bezpečnú vzdialenosť
Ďalšia výhovorka, ktorú s obľubou vodiči používajú, je riziko zrážky s pokazeným autom na kraji diaľnice.
V prípade, že by vodiči dodržiavali bezpečnú vzdialenosť, ktorá je na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou značkami predpísaná na najmenej 70 metrov, mali by dosť času reagovať na akékoľvek stojace auto v pravom jazdnom pruhu.
Na všetkých diaľniciach a rýchlostných cestách zároveň platí, že vodiči by mali dodržiavať za iným vozidlom aspoň vzdialenosť, ktorú prejdú za dve sekundy. Pre nákladiaky platia tri sekundy.
Na záver ešte jeden postreh. Rudolf predbiehal autá v strednom jazdnom pruhu cez ľavý. Bezpečnejším manévrom je pokračovanie rovno v pravom jazdnom pruhu. Nie je to pritom predchádzanie sprava.
