SME
reklama

Prvý kontakt: Ľudový Citroen C4 Cactus má jazdiť aj za tri litre

Citroen skresal na novom aute hmotnosť, výrobné a prevádzkové náklady, ale nie fantáziu a farebnosť. Veľký priestor dostali displeje a tiež kufor.

V septembri si budeme môcť kúpiť cenovo aj dizajnovo príťažlivé auto. C4 Cactus je obrazom dnešných motoristov, ktorí potrebujú jednoduché auto zabalené do hračky.V septembri si budeme môcť kúpiť cenovo aj dizajnovo príťažlivé auto. C4 Cactus je obrazom dnešných motoristov, ktorí potrebujú jednoduché auto zabalené do hračky. (Zdroj: Citroen)

Novinka, ktorá je zameraná na zmýšľanie a vkus dnešných ľudí, príde na Slovensko na jeseň.

Pri pohľade na odvážny dizajn hotového modelu C4 Cactus málokomu napadne, že sériová výroba sa začína už o tri mesiace.

Citroen si pre svoj nový praktický automobil zvolil odvážny dizajn, ktorý v mnohom kopíruje koncept predstavený na jeseň vo Frankfurte.

Na dnešné pomery nezvyčajnú blízkosť konceptu a reálneho auta dokumentuje takmer nezmenený dizajn diskov kolies.

Jediným rozdielom sériových diskov oproti konceptu je prepojenie štyroch strojne opracovaných plôch výstupkov so stredom kolesa.

Čiernou farbou lakovanú časť odliatku takmer nevidieť, ale na rozdiel od konceptu tam musí byť z pevnostného hľadiska.

Vysvetlenie dáva história

Veľmi malá odchýlka dizajnu reálneho auta od konceptu je odvodená z histórie značky, ktorá bola jedným z hnacích motorov automobilového vývoja v dvadsiatom storočí.

Stačí navštíviť Citroen Conservatoire, kam sme sa vybrali hneď ráno po premiére modelu C4 Cactus. Medzi tristo vystavenými exponátmi nie je jediný, ktorý by nebol odvážnou kreáciou.

Najmä Citroen 2CV (kačica) v desiatkach podôb dokazuje zmysel značky pre spojenie technickej jednoduchosti až primitívnosti s nadčasový štýlom a dizajnom.

Cactus po vizuálnej stránke v ničom nenadväzuje na kačicu, hoci Citroen pred pár rokmi sľuboval možného nástupcu legendárneho modelu.

Jediným odkazom je práve spojenie jednoduchej techniky a netradičného poňatia auta.

Pri pohľade na Cactus totiž ani netušíte, že zadné dvere nemajú sťahovanie okien a auto má sotva tisíc kilogramov. Naoko vyzerá veľkolepo a robustne.

Cactus dáva obraz dnešného motoristu

Niekoľko hodín v blízkosti nového auta nám presne ukázalo zámer automobilky a tiež obraz dnešného motoristu.

Ten nevníma auto cez jazdné výkony alebo pocity z jazdy ale cez peňaženku a vonkajšie emócie. Citroen C4 Cactus prinesie automobilovému svetu nízke prevádzkové náklady, nekomplikovanú výrobu a dnes už známe technické prvky.

Preto je podvozková platforma použitá z overeného jednopriestorového modelu C3 Picasso, akurát s natiahnutým rázvorom na 2608 mm.

Hoci sa Cactus volá C4 Cactus, nejde o plnohodnotný kompakt ale auto priestorom a kufrom pomerne blízke nižšej strednej triede.

Kufor s vyššou nakladacou hranou má objem 385 litrov a ponúka dobre využiteľný tvar. Priestor medzi plató a strechou je pomerne malý.

Použitie dvoch displejov, vrátane hlavného sedempalcového, hrá na strunu dnešným užívateľom inteligentných telefónov.

Bočný profil auta a výrazné odlíšenie "vakov" vo dverách presne pripomína telefón alebo predmet dennej potreby.

Ľudia dnes túžia po hračkách s displejmi a nízkej cene. Citroen momentálne tvorí cenovú politiku modelu a chce, aby C4 Cactus podliezal aktuálny model C4 a patril medzi malé autá.

Vpredu gauč a vzadu vyklápacie okná

Po prvej osobnej skúsenosti s C4 Cactus chválime posed vodiča a veľmi príjemné nastupovanie. Dokonca ani displej na stredovej konzole nepôsobí rušivo.

Aby pripomínal smartfón, mal by ešte zrýchliť odozvu na dotyky. Ovládače automatickej prevodovky sú vyslovene tlačidlové, ako to svojho času urobil Fiat 500.

Priateľskú atmosféru a zblíženie posádky po starom štýle naznačuje predný gauč. Lakťová opierka má rovnaké čalúnenie ako sedadlá a môže byť zasunutá medzi sedadlami.

Vizuálne tak spája dve predné sedadlá do jedného gauča. Kým v lacných autách s orientáciou na cenu zvykne po pocitovej a vizuálnej stránke trpieť interiér, v C4 Cactus je veľkolepý.

Samozrejme až po Ženevskom autosalóne uvidíme interiér základnej výbavy, no vystavený a dobre vybavený C4 Cactus pôsobil zaujímavo.

Dvere budú mať zdnu ale aj zvonku ľahko udržiavateľný plast. Vzadu je napriek nízkej streche relatívne veľa miesta nad hlavou, avšak zatiaľ chýba delené zadné operadlo.

V lakťoch a ramenách nečakajte nižšiu strednú triedu ale v priestore na nohy áno.

Bude podstatne ľahší

Citroen v porovnaní s dnešným modelom C4 ušetril vyše 200 kilogramov pri porovnateľnej motorizácii. Prispeli k tomu zadné dvere bez sťahovania okien.

Tie možno vyklopiť a vetrať podtlakom ako bývalo obvyklé vzadu na autách kupé. Odstránené sťahovanie okien znamená okrem zníženia nákladov úsporu 11 kilogramov na jedny dvere.

Z praktického hľadiska nám pre jazdenie v meste medzi obrubníkmi príde vhodný vyšší podvozok ako pri Peugeote 2008, ale nepáči sa nám úzke zadné okno s minimálnym výhľadom dozadu.

S nízkou hmotnosťou úzko súvisí dobrá spotreba, výdrž pneumatík a tiež slabšie opotrebovanie brzdového obloženia. Úsporu hmotnosti priniesli aj boky dverí a nárazníky s technológiou Airbump.

Boky chráni plastovými vankúšmi

Pomerne jednoduchú a pre zníženie servisných nákladov významnú zložku tvoria plastové výplne dverí. Ak si v Paríži všimnete autá obité ako kanvičky, potom príde ako celkom logické dať na rizikové miesta lacný plast namiesto drahého lakovaného kovu.

Citroen ponúka prvky Airbump v štyroch farbách a tie kombinuje s desiatimi lakmi karosérie. V aute orientovanom na cenu sa považuje za pomerne inovátorské samočinné parkovanie a pripojenie na internet.

Citroen len využije technológie, ktoré má raz vyvinuté. Občas nadobúdame pocit, že dať do auta dotykový displej je jednoduchšie ako urobiť manuálne ovládanie kúrenia.

Klasické ovládače ventilácie v C4 Cactus nenájdete. Všetko sa ovláda cez displej. Zmysel dizajnérov pre jednoduchosť a veľký vizuálny efekt stelesňujú dvere s koženými madlami namiesto tých klasických.

Prevláda dôraz na trojvalce a spotrebu

Pri šetrení nákladov dostane C4 Cactus známe motory koncernu PSA nevynímajúc benzínové jednotky 1,4 VTi a 1,6 Vti.

Všetka pozornosť sa obracia na trojvalce 1,2 VTi s turbodúchadlom aj bez neho. Najúspornejšia naftová verzia s motorom BlueHDi by mala dosiahnuť spotrebu sotva prevyšujúcu tri litre na sto kilometrov.

Pre Citroen má byť C4 Cactus prelomový v starostlivosti o zákazníka a zjednodušení servisu.

Dokonca automobilka využije C4 Cactus na budovanie operatívneho využitia jedného auta viacerými užívateľmi, niečo na spôsob Car2go.

ico

Prvý dojem

K dizajnu si ešte len hľadám cestu, lebo sa mi nepáči predok. Auto ako celok mi príde až veľmi tvarovo pestré, je tam málo súvislej plochy.

Osobne mám radšej uhladenejší dizajn. Druhá vec je, že Cactus ostáva štýlovo čistý. Fandím jednoduchým autám, a preto by som oželel displej a komplikované strešné nosiče.

S priestorom a úžitkom je na tom Cactus fajn, interiér čiastočne presahuje malé auto a doťahuje sa na väčší kompakt.

Škoda, že predné sedadlá nie sú až taká jednoliata lavica ako sľuboval koncept. Verím, že ľahkosť konštrukcie sa neprejaví negatívne na jazdných vlastnostiach.

Nastupovanie, pozícia za volantom a batožinový priestor je taký, ako ľudia potrebujú.

Zdnu sa mi naozaj páči a čo je hlavné, automobilkám nedošla fantázia a opäť môžeme raz povedať, že autá nie sú na jedno kopyto.

Rasťo Chvála (Paríž)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu