SME
Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky
TEST MÔJHO AUTA

Kúpil si Chevrolet, ktorý prevážal pilotov na leteckej základni v USA

Vozidlo prežilo nielen továreň, kde ho vyrobili, ale aj vojnu, v ktorej slúžilo.

(Zdroj: Peter Krško)
Napíšte nám
o vašom vozidle

Predstavte ho čitateľom AUTOsme.sk.

Čo o svojom aute napísať?



Informácie o aute alebo motorke spolu s fotkami pošlite na e-mailovú adresu

Moje auto vyrobili v roku 1988 v továrni spoločnosti General Motors Corporation (GM) v mestečku Janesville v južnej časti štátu Wisconsin v USA pod značkou Chevrolet.

Túto fabriku založili v roku 1919 a zatvorili v 2008.

Auto bolo určené pre letectvo Spojených štátov a slúžilo na leteckej základni McGuire na východnom pobreží v New Jersey počas studenej vojny.

V 80. rokoch dodávala automobilka GM podobné pickupy pre vojsko ako súčasť programu Commercial Utility Cargo Vehicle.

Moje vozidlo sa nezúčastnilo žiadnych bojov, bolo iba na základni a slúžilo na podporu operácií a na prepravu posádok z kasární do lietadiel. Bolo asi jedno z posledných pred tým, ako sa začali dodávať nové vojenské vozidlá Humvee.

Humvee prebral motor z týchto Chevroletov.

Keď som sa náhodou dostal k tomuto vozidlu, netušil som, akú vášeň vo mne prebudí. Osemdesiate roky majú svoj vlastný štýl a je to posledná dekáda, kedy autá boli ešte jednoduché, spoľahlivé a najmä boli súčasťou amerického sna.

Potom sa fabriky presťahovali do Mexika a mnohé rodiny a mestá, ako Detroit, sa z toho sna zobudili.

Auto som získal, keď malo najazdených iba 75 000 míľ (113 000 km). Skoro ako nové. Som veľmi spokojný, v akom stave je. Žiadna hrdza, pod kapotou je všetko nanovo vymaľované a čisté.

Nesnažím sa udržiavať môjho veterána v originálnom stave, okrem farby. United States Air Force farba sa volá Strata Blue a je to špecifický odtieň modrej.

Zrkadlá, kolesá a nárazníky majú byť biele, nápisy na dverách žlté.

Nápisy chýbajú, lebo ich zoškriabali. Ale z blízka sa dajú prečítať: "US AIR FORCE - sériové číslo - FOR OFFICIAL USE ONLY".

Má skromný, 6,2-litrový naftový motor

Veľkosťou sa tento pickup radí do strednej až veľkej kategórie, pritom je ale poháňaný celkom skromným naftovým motorom.

Výrobca udáva, že tento 6,2 litrový motor vyvinie výkon 155 koní (116 kW) a krútiaci moment 325 Nm.

Na začiatku 80. rokov vyvinula automobilka GM alternatívu k veľkým benzínovým motorom pre ropné embargo. Naftový motor začala montovať do všetkých pickupov určených pre vojakov.

Vojenská verzia je najjednoduchšia, bez akýchkoľvek doplnkových technológií.

Na rozdiel od ostatných motorov sa pri mojom motore udáva objem v litroch a nie kubických palcoch, ako zvyčajne.

Dve batérie a dve nádrže na 150 litrov nafty

Všetky komponenty motora sú mechanické, či palivová pumpa alebo vstrekovacia pumpa. Žiadne elektrické súčiastky okrem štartéra a žhavičov. A nechýba samozrejme zástrčka, ktorá napája ohrievač olejovej vane do zimy.

Elektrický systém je vyriešený duálne. Pod kapotou je to 24-voltový systém napájaný z dvoch batérii, ale v kabíne je všetko ostatne 12-voltové.

Motor je poháňaný naftou z dvoch nádrží, ktoré sa pohodlne dajú tlačidlom prepínať. Do nádrží sa zmestí približne 150 litrov nafty.

Spotrebu má vynikajúcu. Ako nákladiak

Jednoduchosť motora umožňuje jeho poháňanie i olejom, bionaftou alebo recyklovaným olejom, v ktorom boli vyprážané hranolky.

Spotreba je vynikajúca. Moja ťažká verzia pre šiestich pasažierov žerie približne 21 litrov na 100km v meste a asi 11 litrov na 100 km na diaľnici. Nie je pritom dôležité, či je auto prázdne alebo plne naložené.

Aj keď sa v porovnaní s osobnými autami zdá, že spotreba je veľmi vysoká, v porovnaní s podobnými pickupmi, ktoré odvezú rovnaký náklad, je oveľa nižšia. A tiež si myslím, že je enviromentálne prijateľnejšie, ako nové hybridy alebo elektromobily, ak beriem do úvahy výrobu batérii.

Môj plne recyklovaný veterán je jednoducho zelený (aj keď je modrý) a podľa všetkého máme ešte rezervu približne 300 000 míľ, ktoré by sme mali najazdiť s týmto motorom bez veľkých komplikácií.

Naftové motory sa tolerujú, aj keď kvapká olej. Ale tento vôbec neprepúšťa.

Osobný rýchlostný rekord: 125 km/h

Nevýhodou je trojstupňová automatická prevodovka Turbo-Hydramatic 400, ktorá je veľmi silná. Motor by bežal ľahšie pri vyšších rýchlostiach, keby mala ešte jeden stupeň.

Poháňaná je iba zadná náprava cez obrovský diferenciál. Je to jednoduchá náprava s dvomi kolesami. Ale ešte som nebol v situácii, že by neodviezla to, čo som potreboval.

Nejazdím rýchlejšie ako 55 míľ za hodinu (90 km/h), čo je aj vojenský rýchlostný limit. No vysoký krútiaci moment mi dáva veľkú kontrolu nad riadením. V akejkoľvek rýchlosti toto auto veľmi ľahko akceleruje.

Osobný rýchlostný rekord s týmto autom mám okolo 80 mph (125 km/h).

K emisiám veľa povedať neviem, pretože vo Washingtone DC nemusím s týmto autom na technickú kontrolu. Na Slovensku by ale podľa mňa kontrolou neprešlo.

Ľahkosť a jednoduchosť ovládania sa dá porovnať len s veľkými luxusnými sedanmi. Volant sa dá točiť jedným prstom, plynový pedál je veľmi citlivý.

Brzdový pedál je trochu tvrdší. Pedále radšej ovládam oboma nohami. Ľavá je na brzde, pravá na plyne.

Potrebuje veľa kvapalín: vedro oleja a 15 litrov chladiacej zmesi.

Celé auto je veľmi nenáročné na údržbu a jeho veľkosť umožňuje veľmi jednoduchý prístup ku ktorejkoľvek časti.

Nainštaloval som nový veľkokapacitný naftový filter, vyhodil hadicu na nasávanie vzduchu a úplne otvoril vzduchový filter.

Predné tlmiče sú takisto nové. Ich výmena trvala asi 20 minút.

obr.jpg

Pre mesiacom mi praskol chladič.

Výhodou vozidiel GM je, že veľa častí sa používa na autách rôznych značiek a veľa z nich jazdí veľmi dlho. Aj trh s náhradnými dielmi je vynikajúco zásobený.

Nový chladič mi prišiel za dva dni a vymenil som ho za dve hodiny. No musel som do neho naliať asi 15 litrov chladiacej kvapaliny.

Veľkosť je nevýhodou aj pri výmene oleja. Tento motor vyžaduje vedro oleja.

Vnútro je z dreva

Zadný nárazník je vojenský, z hrubej ocele. Auto má aj prívesný mechanizmus na rozličné typy prívesov.

Interiér je nanovo zrekonštruovaný s malými zmenami.

Vpredu a vzadu boli dve veľké pohodlné lavice. Predošlý majiteľ prednú lavicu vyhodil a nainštaloval jednotlivé sedadlá. Sú síce tiež pohodlné, ale ťažko sa do nich vstupuje pre výšku auta.

Umelý kryt palubnej dosky som vyhodil a teraz sú všetky kryty palubnej dosky, dvier a aj stredná konzola s rádiom vyrobené z dreva. Strop je takisto pokrytý drevom.

Jeden z hlavných doplnkov, ktoré sa som si sám nainštaloval, je klietka na rebríky z môjho predošlého auta a nová predná mriežka.

Originálna mriežka bola umelá. Pozváral som si ale oceľovú mriežku, aby mi chránila aj svetla. Chráni vynikajúco pred kríkmi, alebo keď sa kde tu niečo potlačí.

Teraz pracujem na veľmi vzácnom malom pickupe GMC Caballero. Keď bude tento rok spojazdnený, aj o ňom vám napíšem.

chev.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  2. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  2. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  5. Aj panelák môže byť Smart
  6. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  7. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  8. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 438
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 983
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 300
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 589
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 555
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 133
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 046
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 690
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 868
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 801
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik v sprievode príslušníkov Zväzu väzenskej a justičnej stráže.

Súd vymeral Kováčikovi aj trest prepadnutia majetku.


4 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


12 h
Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Patria k najlepším modelom Škody.


19. sep
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Skryť Zatvoriť reklamu