SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Odborári v českej Škode Auto nechcú vyrábať lacné vozidlá

Praha 27.októbra (TASR) - Asi dve stovky odborárov v piatok demonštrovali pred sídlom vedenia českej automobilky Škoda Auto v meste Mladá Boleslav. ...

Praha 27.októbra (TASR) - Asi dve stovky odborárov v piatok demonštrovali pred sídlom vedenia českej automobilky Škoda Auto v meste Mladá Boleslav. "Dôvodom našej akcie je dlhodobá nejasnosť, ktorá sa dotýka perspektívy firmy Škoda," povedal hovorca odborárov Jaromír Cvrček.

Obavy odborárov o budúcnosť podniku súvisia so zmenami, ktoré v rámci novej stratégie chystá materský koncern Volkswagen (VW). "Až doteraz sme boli kŕmení informáciami, že v Škode Auto sa nebudú nikdy vyrábať lacné autá. V súčasnosti je ale situácia iná," uviedol J. Cvrček. Ohrozený je podľa odborárov napríklad model Superb, ktorého výroba sa naplno rozbehla v modernizovanom závode v Kvasinách iba tento rok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pre sídlom firmy za piskotu, trúbenia a zvukov sirén nastúpili vedúci dielenských rád zo závodov v Mladej Boleslavi, Vrchlabí i Kvasinách. Rečníci kritizovali predovšetkým v stredu zverejnené vízie šéfov koncernu VW. Podľa nich koncern do budúcnosti neráta s perspektívou rozvíjania modelu veľkej limuzíny typu Superb v Škode. Naopak, česká automobilka by sa mala zrejme sústrediť na výrobu menších a horšie vybavených vozidiel. Zároveň by sa podľa tejto stratégie mala zamerať predovšetkým na stredoeurópske a východoeurópske trhy.

Šéf firmy Vratislav Kulhánek to odmieta. "Všetky tri modely, ktoré dnes firma vyrába, sa budú robiť naďalej a budú mať svojich nasledovníkov," povedal V. Kulhánek. Odmietol zároveň informácie o zmene stratégie automobilky. "Na plánoch firmy so súčasnými modelmi sa nič nemení. Octavia sa má vyrábať do roku 2004, keď ju nahradí nasledovník, ktorý je už dnes vyskúšaný," vyhlásil riaditeľ. Výroba fabie podľa neho skončí v roku 2006 a už dnes je tiež isté, že na jej miesto nastúpi nový model. O jeho podobe sa iba rokuje, ale rozhodne by nemalo ísť o žiadne malé a nekvalitné vozidlo. Superb sa podľa V. Kulhánka bude vyrábať do roku 2007 a aj v tejto triede bude mať nasledovníka.

SkryťVypnúť reklamu

Odborári sa napriek tomu obávajú radu zmien a ohrozenia celkovej perspektívy podniku. Ten doteraz predstavuje najväčšieho exportéra medzi českými firmami a zároveň pilier zamestnanosti nielen na Mladoboleslavsku.

"Sme dnes zatiaľ ešte lacní, ale nie sme hlúpi!" alebo "Nechceme vyrábať trabanty!" a ďalšie podobné heslá bolo počuť z úst odborárov pod oknami sídla firmy. Odborári tak usporiadali doteraz najhlasnejší prejav nesúhlasu v novodobých dejinách automobilky. "Nechceme, aby sa fabrika stala iba obslužnou firmou koncernu," povedal J. Cvrček.

Obavy odborárov potvrdzujú i presuny v posledných týždňoch a mesiacoch. Firma musela prepúšťať zahraničných robotníkov, pretože kvôli zníženému odbytu musela obmedziť výrobu fabie i superbu. Podľa J. Cvrčka je preto reálna obava, že čoskoro dôjde aj na kmeňových zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uviedol V. Kulhánek, prepúšťanie kmeňových zamestnancov nehrozí, kým sa bude trh vyvíjať prinajmenšom podobne ako tento rok. V roku 2002 firma predá zhruba 445 000 vozidiel, teda asi o 15 000 menej ako vlani. Spôsobili to podľa V. Kulhánka problémy s povodňami a silnou korunou i prepad na trhu. Informoval o tom český denník Právo.

* gl

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 973
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 17 611
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 317
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 956
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 857
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 226
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 235
  8. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 2 954
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Je suis fan
  2. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  3. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  4. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  5. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  6. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  8. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 192
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 516
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 952
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 428
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 182
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 977
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 954
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 232
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu