SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Odborári v českej Škode Auto nechcú vyrábať lacné vozidlá

Praha 27.októbra (TASR) - Asi dve stovky odborárov v piatok demonštrovali pred sídlom vedenia českej automobilky Škoda Auto v meste Mladá Boleslav. ...

Praha 27.októbra (TASR) - Asi dve stovky odborárov v piatok demonštrovali pred sídlom vedenia českej automobilky Škoda Auto v meste Mladá Boleslav. "Dôvodom našej akcie je dlhodobá nejasnosť, ktorá sa dotýka perspektívy firmy Škoda," povedal hovorca odborárov Jaromír Cvrček.

Obavy odborárov o budúcnosť podniku súvisia so zmenami, ktoré v rámci novej stratégie chystá materský koncern Volkswagen (VW). "Až doteraz sme boli kŕmení informáciami, že v Škode Auto sa nebudú nikdy vyrábať lacné autá. V súčasnosti je ale situácia iná," uviedol J. Cvrček. Ohrozený je podľa odborárov napríklad model Superb, ktorého výroba sa naplno rozbehla v modernizovanom závode v Kvasinách iba tento rok.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pre sídlom firmy za piskotu, trúbenia a zvukov sirén nastúpili vedúci dielenských rád zo závodov v Mladej Boleslavi, Vrchlabí i Kvasinách. Rečníci kritizovali predovšetkým v stredu zverejnené vízie šéfov koncernu VW. Podľa nich koncern do budúcnosti neráta s perspektívou rozvíjania modelu veľkej limuzíny typu Superb v Škode. Naopak, česká automobilka by sa mala zrejme sústrediť na výrobu menších a horšie vybavených vozidiel. Zároveň by sa podľa tejto stratégie mala zamerať predovšetkým na stredoeurópske a východoeurópske trhy.

Šéf firmy Vratislav Kulhánek to odmieta. "Všetky tri modely, ktoré dnes firma vyrába, sa budú robiť naďalej a budú mať svojich nasledovníkov," povedal V. Kulhánek. Odmietol zároveň informácie o zmene stratégie automobilky. "Na plánoch firmy so súčasnými modelmi sa nič nemení. Octavia sa má vyrábať do roku 2004, keď ju nahradí nasledovník, ktorý je už dnes vyskúšaný," vyhlásil riaditeľ. Výroba fabie podľa neho skončí v roku 2006 a už dnes je tiež isté, že na jej miesto nastúpi nový model. O jeho podobe sa iba rokuje, ale rozhodne by nemalo ísť o žiadne malé a nekvalitné vozidlo. Superb sa podľa V. Kulhánka bude vyrábať do roku 2007 a aj v tejto triede bude mať nasledovníka.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborári sa napriek tomu obávajú radu zmien a ohrozenia celkovej perspektívy podniku. Ten doteraz predstavuje najväčšieho exportéra medzi českými firmami a zároveň pilier zamestnanosti nielen na Mladoboleslavsku.

"Sme dnes zatiaľ ešte lacní, ale nie sme hlúpi!" alebo "Nechceme vyrábať trabanty!" a ďalšie podobné heslá bolo počuť z úst odborárov pod oknami sídla firmy. Odborári tak usporiadali doteraz najhlasnejší prejav nesúhlasu v novodobých dejinách automobilky. "Nechceme, aby sa fabrika stala iba obslužnou firmou koncernu," povedal J. Cvrček.

Obavy odborárov potvrdzujú i presuny v posledných týždňoch a mesiacoch. Firma musela prepúšťať zahraničných robotníkov, pretože kvôli zníženému odbytu musela obmedziť výrobu fabie i superbu. Podľa J. Cvrčka je preto reálna obava, že čoskoro dôjde aj na kmeňových zamestnancov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako uviedol V. Kulhánek, prepúšťanie kmeňových zamestnancov nehrozí, kým sa bude trh vyvíjať prinajmenšom podobne ako tento rok. V roku 2002 firma predá zhruba 445 000 vozidiel, teda asi o 15 000 menej ako vlani. Spôsobili to podľa V. Kulhánka problémy s povodňami a silnou korunou i prepad na trhu. Informoval o tom český denník Právo.

* gl

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 672
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 062
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 879
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 244
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 943
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 795
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 132
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 595
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 504
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 354
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.
Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson