SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Chcel si vynútiť prednosť pri odbočení na pumpu, no ani v križovatke by ju nemal

Za križovatkou, kde sa spájajú cesty tak, že každá z nich prinesie spojenej ceste svoj jazdný pruh, neriaďte sa značkami upravujúcimi prednosť v jazde.

(Zdroj: Anton / maps.google.com)

Anton: "Môj zážitok sa odohral na križovatke ciest I/64 a I/50 v Novákoch v smere na Prievidzu. Stretávajú sa tam dva rovnocenné jazdné pruhy.

Ja (fialové auto) som išiel po ceste I/64 v priebežnom pruhu. Červené auto išlo po ceste I/50 takisto v priebežnom pruhu a malo v úmysle odbočiť vpravo na čerpaciu stanicu.

Keďže som mu nedal prednosť, vodič začal hystericky trúbiť a blikať.

Kto mal prednosť? Podľa môjho názoru jednoznačne ja, keďže pri prechádzaní do iného jazdného pruhu musí dať vodič prednosť autám, ktoré sú v pruhu, do ktorého sa chce dostať. Vodičov však môže mýliť, že pred spojením jazdných pruhov je na ceste I/64 umiestnená značka "Daj prednosť v jazde".

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Prednosť mal Anton. Vodič, ktorý chcel odbočiť na čerpaciu stanicu, sa mal riadiť pravidlami prednosti pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého.

V križovatke mali dať prednosť obaja

Križovatka, na ktorú upozornil Anton, je spájaním dvoch ciest. Anton pred sebou videl značku Daj prednosť v jazde. Na druhej ceste pred križovatkou však značka Hlavná cesta podľa Google streetview umiestnená nie je.

Kým Anton mal dať prednosť podľa značky, vodič idúci na čerpaciu stanicu mal dať prednosť podľa pravidla prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Tieto prednosti ale platia len v križovatke a prakticky nemali mať vplyv na správanie sa vodičov v mieste, kde chcel jeden z nich prejsť na čerpaciu stanicu. Situáciu by nezmenila ani prítomnosť značky hlavná cesta.

Za križovatkou sú už len jazdné pruhy

Značky upravujúce prednosť v jazde platia len v najbližšej križovatke. Za ňou značky Daj prednosť v jazde či Hlavná cesta nemajú na premávku žiadny vplyv.

Hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky. Pre konkrétnu križovatku v Novákoch je to krátko pred vjazdom na čerpaciu stanicu. Je to v mieste, kde každá zo spájajúcich sa ciest prispieva ceste za križovatkou jedným jazdným pruhom.

Cesta za križovatkou má v smere, kadiaľ šli vodiči, dva jazdné pruhy. Ešte aj za križovatkou sú pruhy oddelené neprerušovanou čiarou. Pre vodičov to znamená, že v križovatke nesmú prechádzať z jedného jazdného pruhu do druhého. To môžu spraviť až za križovatkou.

Za križovatkou, kde už neplatia prednosti v jazde pre križovatku, sa na viacpruhovej ceste v jednom smere treba riadiť pravidlami prednosti pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého.

Riskoval pokutu a zákaz šoférovania

Vodič, ktorí odbočoval na čerpaciu stanicu z ľavého jazdného pruhu, mal dať Antonovi prednosť. Prechádzal z ľavého pruhu do pravého a vtedy musí dať prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého prechádza.

Ak by prednosť nedal, riskoval by až 300-eurovú pokutu a zákaz šoférovania až na dva roky.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 493
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 747
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 470
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 398
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 129
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 431
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 459
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 332
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 241
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 997
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric