Chcel si vynútiť prednosť pri odbočení na pumpu, no ani v križovatke by ju nemal

Za križovatkou, kde sa spájajú cesty tak, že každá z nich prinesie spojenej ceste svoj jazdný pruh, neriaďte sa značkami upravujúcimi prednosť v jazde.

(Zdroj: Anton / maps.google.com)

Anton: "Môj zážitok sa odohral na križovatke ciest I/64 a I/50 v Novákoch v smere na Prievidzu. Stretávajú sa tam dva rovnocenné jazdné pruhy.

Ja (fialové auto) som išiel po ceste I/64 v priebežnom pruhu. Červené auto išlo po ceste I/50 takisto v priebežnom pruhu a malo v úmysle odbočiť vpravo na čerpaciu stanicu.

Keďže som mu nedal prednosť, vodič začal hystericky trúbiť a blikať.

Kto mal prednosť? Podľa môjho názoru jednoznačne ja, keďže pri prechádzaní do iného jazdného pruhu musí dať vodič prednosť autám, ktoré sú v pruhu, do ktorého sa chce dostať. Vodičov však môže mýliť, že pred spojením jazdných pruhov je na ceste I/64 umiestnená značka "Daj prednosť v jazde".

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Prednosť mal Anton. Vodič, ktorý chcel odbočiť na čerpaciu stanicu, sa mal riadiť pravidlami prednosti pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého.

V križovatke mali dať prednosť obaja

Križovatka, na ktorú upozornil Anton, je spájaním dvoch ciest. Anton pred sebou videl značku Daj prednosť v jazde. Na druhej ceste pred križovatkou však značka Hlavná cesta podľa Google streetview umiestnená nie je.

Kým Anton mal dať prednosť podľa značky, vodič idúci na čerpaciu stanicu mal dať prednosť podľa pravidla prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Tieto prednosti ale platia len v križovatke a prakticky nemali mať vplyv na správanie sa vodičov v mieste, kde chcel jeden z nich prejsť na čerpaciu stanicu. Situáciu by nezmenila ani prítomnosť značky hlavná cesta.

Za križovatkou sú už len jazdné pruhy

Značky upravujúce prednosť v jazde platia len v najbližšej križovatke. Za ňou značky Daj prednosť v jazde či Hlavná cesta nemajú na premávku žiadny vplyv.

Hranicou križovatky je kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky. Pre konkrétnu križovatku v Novákoch je to krátko pred vjazdom na čerpaciu stanicu. Je to v mieste, kde každá zo spájajúcich sa ciest prispieva ceste za križovatkou jedným jazdným pruhom.

Cesta za križovatkou má v smere, kadiaľ šli vodiči, dva jazdné pruhy. Ešte aj za križovatkou sú pruhy oddelené neprerušovanou čiarou. Pre vodičov to znamená, že v križovatke nesmú prechádzať z jedného jazdného pruhu do druhého. To môžu spraviť až za križovatkou.

Za križovatkou, kde už neplatia prednosti v jazde pre križovatku, sa na viacpruhovej ceste v jednom smere treba riadiť pravidlami prednosti pri prechádzaní z jedného pruhu do druhého.

Riskoval pokutu a zákaz šoférovania

Vodič, ktorí odbočoval na čerpaciu stanicu z ľavého jazdného pruhu, mal dať Antonovi prednosť. Prechádzal z ľavého pruhu do pravého a vtedy musí dať prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého prechádza.

Ak by prednosť nedal, riskoval by až 300-eurovú pokutu a zákaz šoférovania až na dva roky.

Dať prednosť znamená neprinútiť toho, kto má prednosť náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.


Zväčšiť mapu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 108
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 062
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 049
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 480
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 947
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 833
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 795
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 690
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 642
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 304

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

KOMENTÁRE

Chvála hromadnej dopravy

Tie rozhovory, ktoré nevymyslíš a situácie, ktoré ťa zaskočia.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.