SME
Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky

Križovatke v Považskej Bystrici by pomohla zmena prednosti v jazde

Nie je tiež zrejmé, či cesta, ktorá sa ku križovatke pripája, je cestou. Môžu tam tak vznikať kolízne situácie.

(Zdroj: Google Streetview)

Peter: "Na začiatku Považskej Bystrice pred rokom postavili novú križovatku. Podľa mňa je zle značená. Odkedy ju postavili, vzniklo tam už niekoľko dopravných nehôd. Je to križovatka na konci ulice Sládkovičova smerom von z mesta, pri salaši.

Z mesta von je hlavná cesta značená ako hlavná, no šípka na odbočenie vpravo na križovatke nie je.

Ak sa tam autá stretnú oproti sebe z vedľajších ciest a chcú ísť na hlavnú križovatku a jeden má informáciu, že križovatka je T-čková, no šofér oproti má informáciu, že je štvorramenná, kto má prednosť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Peter si sťažuje, že vodiči idúci v smere von z Považskej Bystrice nemajú na vozovke nakreslenú šípku v pravo. Takáto situácia ale nie je ničím výnimočná. Na Slovensku je množstvo hlavných ciest, z ktorých vodiči nesmú odbočiť na križovatke vpravo.

Vodiči nesmú na cestu odbočiť zo žiadneho smeru

Šípka na ceste prikazuje vodičom, ktorým smerom v danom jazdnom pruhu smú prejsť križovatkou. To, či je vodič na hlavnej alebo nie, nerozhoduje o tom, či by mal mať dovolené odbočiť v križovatke.

Na danú cestu nesmú odbočiť ani vozidlá prichádzajúce do križovatky z iných smerov.

Napriek tomu musíme dať Petrovi za pravdu, že dopravné značenie v križovatke nie je úplne v poriadku.

Vodiči idúci z Považskej smerom von z mesta vidia na dopravnom značení, že križovatka má tvar písmena X. Ostatní vodiči prechádzajú podľa dodatkových tabuliek križovatkou tvaru T.

Cesta zdá sa nie je cestou

Čiara na kraji cesty oddeľujúca krajnicu od vozovky naznačuje, že cesta pripájajúca sa (podľa fotky) sprava, nie je cestou. Podporuje to aj väčšina dodatkových tabuliek určujúcich tvar križovatky.

Preto, ak sa v križovatke stretnú len autá prichádzajúce z opačných smerov, ktoré nie sú na hlavnej, prednosť bude mať to vozidlo, ktoré prichádza zľava (podľa fotky).

Vozidlo z opačného smeru, ktoré vchádza do križovatky, prichádza zdá sa z miesta mimo cesty a preto musí dať v križovatke prednosť vždy všetkým.

Správca cesty by však podľa nás mal buď opraviť dopravné značenie a priznať cestu, ktorá momentálne podľa značenia cestou nie je, alebo by mal medzi cestu a križovatku umiestniť zábranu tak, aby nezneisťovala vodičov vchádzajúcich do križovatky.

Pomohla by zmena prednosti v jazde

Peter: Autá, ktoré na križovatke smerom z mesta odbočujú vľavo, musia dať prednosť autám, ktoré idú v odbočovacom pruhu z opačného smeru vpravo. Pre autá idúce z opačného smeru v odbočovacom pruhu vpravo tam bola na začiatku značka Daj prednosť v jazde, ale zmizla odtiaľ.

Často sa stalo, že nákladné auto idúce z mesta odbočovalo na križovatke vľavo, ale ostalo stáť, pretože podľa pravidla pravej ruky muselo dať prednosť autu idúcemu z opačného smeru v odbočovacom pruhu vpravo. Zastavením nákladiaky alebo kamióny blokujú cestu a autá idúce z opačného smeru rovno museli brzdiť. Už sa tam takto stala nehoda.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aj podľa nás by pre plynulosť cestnej premávky v križovatke bolo lepšie, ak by dopravná značka Daj prednosť v jazde z križovatky nezmizla. Nevznikali by tam problémy, o ktorých napísal Peter.

Pre úplnosť ale treba dodať, že dať prednosť znamená neprinútiť vozidlo, ktoré má prednosť náhle zmeniť rýchlosť alebo smer jazdy.

Kamión, ktorý dáva prednosť na ďalšej križovatke, no jeho náves stojí v predchádzajúcej, je viditeľný z dostatočnej vzdialenosti. Vodiči vozidiel na hlavnej tam musia ísť najviac 50 km/h a aj podľa fotky nie sú nútený náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy pre náves blokujúci križovatku.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  2. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  3. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  4. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  5. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  6. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  7. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  2. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  3. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  4. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  5. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  6. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  7. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  8. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 25 787
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 22 321
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 179
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 622
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 373
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 014
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 855
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 853
  9. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 7 753
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 701
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovensko sa zrejme nevyhne vyhosteniu ruských diplomatov.

9 h

Čo sa udialo v českých Vrběticích.

4 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Spring Electric

Pri mestskom jazdení sľubuje dojazd 305 kilometrov.

12 h
Kia Stonic a Kia Rio

Najväčší rozdiel je vo vnímanej hodnote auta.

21 h
Upravený Defender, ktorý v sobotu povezie truhlu princa Philipa.

Auto si princ vybral už v roku 2003.

16. apr
Mercedes-Benz EQS

Dojazd sľubuje až 770 kilometrov na jedno nabitie.

16. apr