SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Križovatke v Považskej Bystrici by pomohla zmena prednosti v jazde

Nie je tiež zrejmé, či cesta, ktorá sa ku križovatke pripája, je cestou. Môžu tam tak vznikať kolízne situácie.

(Zdroj: Google Streetview)

Peter: "Na začiatku Považskej Bystrice pred rokom postavili novú križovatku. Podľa mňa je zle značená. Odkedy ju postavili, vzniklo tam už niekoľko dopravných nehôd. Je to križovatka na konci ulice Sládkovičova smerom von z mesta, pri salaši.

Z mesta von je hlavná cesta značená ako hlavná, no šípka na odbočenie vpravo na križovatke nie je.

Ak sa tam autá stretnú oproti sebe z vedľajších ciest a chcú ísť na hlavnú križovatku a jeden má informáciu, že križovatka je T-čková, no šofér oproti má informáciu, že je štvorramenná, kto má prednosť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Peter si sťažuje, že vodiči idúci v smere von z Považskej Bystrice nemajú na vozovke nakreslenú šípku v pravo. Takáto situácia ale nie je ničím výnimočná. Na Slovensku je množstvo hlavných ciest, z ktorých vodiči nesmú odbočiť na križovatke vpravo.

Vodiči nesmú na cestu odbočiť zo žiadneho smeru

Šípka na ceste prikazuje vodičom, ktorým smerom v danom jazdnom pruhu smú prejsť križovatkou. To, či je vodič na hlavnej alebo nie, nerozhoduje o tom, či by mal mať dovolené odbočiť v križovatke.

Na danú cestu nesmú odbočiť ani vozidlá prichádzajúce do križovatky z iných smerov.

Napriek tomu musíme dať Petrovi za pravdu, že dopravné značenie v križovatke nie je úplne v poriadku.

Vodiči idúci z Považskej smerom von z mesta vidia na dopravnom značení, že križovatka má tvar písmena X. Ostatní vodiči prechádzajú podľa dodatkových tabuliek križovatkou tvaru T.

Cesta zdá sa nie je cestou

Čiara na kraji cesty oddeľujúca krajnicu od vozovky naznačuje, že cesta pripájajúca sa (podľa fotky) sprava, nie je cestou. Podporuje to aj väčšina dodatkových tabuliek určujúcich tvar križovatky.

Preto, ak sa v križovatke stretnú len autá prichádzajúce z opačných smerov, ktoré nie sú na hlavnej, prednosť bude mať to vozidlo, ktoré prichádza zľava (podľa fotky).

Vozidlo z opačného smeru, ktoré vchádza do križovatky, prichádza zdá sa z miesta mimo cesty a preto musí dať v križovatke prednosť vždy všetkým.

Správca cesty by však podľa nás mal buď opraviť dopravné značenie a priznať cestu, ktorá momentálne podľa značenia cestou nie je, alebo by mal medzi cestu a križovatku umiestniť zábranu tak, aby nezneisťovala vodičov vchádzajúcich do križovatky.

Pomohla by zmena prednosti v jazde

Peter: Autá, ktoré na križovatke smerom z mesta odbočujú vľavo, musia dať prednosť autám, ktoré idú v odbočovacom pruhu z opačného smeru vpravo. Pre autá idúce z opačného smeru v odbočovacom pruhu vpravo tam bola na začiatku značka Daj prednosť v jazde, ale zmizla odtiaľ.

Často sa stalo, že nákladné auto idúce z mesta odbočovalo na križovatke vľavo, ale ostalo stáť, pretože podľa pravidla pravej ruky muselo dať prednosť autu idúcemu z opačného smeru v odbočovacom pruhu vpravo. Zastavením nákladiaky alebo kamióny blokujú cestu a autá idúce z opačného smeru rovno museli brzdiť. Už sa tam takto stala nehoda.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aj podľa nás by pre plynulosť cestnej premávky v križovatke bolo lepšie, ak by dopravná značka Daj prednosť v jazde z križovatky nezmizla. Nevznikali by tam problémy, o ktorých napísal Peter.

Pre úplnosť ale treba dodať, že dať prednosť znamená neprinútiť vozidlo, ktoré má prednosť náhle zmeniť rýchlosť alebo smer jazdy.

Kamión, ktorý dáva prednosť na ďalšej križovatke, no jeho náves stojí v predchádzajúcej, je viditeľný z dostatočnej vzdialenosti. Vodiči vozidiel na hlavnej tam musia ísť najviac 50 km/h a aj podľa fotky nie sú nútený náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy pre náves blokujúci križovatku.


Zväčšiť mapu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 440
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 645
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 739
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 304
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 026
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 15 519
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 412
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 231
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 238
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová na stretnutí s náčelníkom generálneho štábu Danielom Zmekom a veliteľom operácie Spoločná zodpovednosť Ivanom Pachom.
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Prezidentka Zuzana Čaputová.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N