SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián
reklama

Križovatke v Považskej Bystrici by pomohla zmena prednosti v jazde

Nie je tiež zrejmé, či cesta, ktorá sa ku križovatke pripája, je cestou. Môžu tam tak vznikať kolízne situácie.

(Zdroj: Google Streetview)

Peter: "Na začiatku Považskej Bystrice pred rokom postavili novú križovatku. Podľa mňa je zle značená. Odkedy ju postavili, vzniklo tam už niekoľko dopravných nehôd. Je to križovatka na konci ulice Sládkovičova smerom von z mesta, pri salaši.

Z mesta von je hlavná cesta značená ako hlavná, no šípka na odbočenie vpravo na križovatke nie je.

Ak sa tam autá stretnú oproti sebe z vedľajších ciest a chcú ísť na hlavnú križovatku a jeden má informáciu, že križovatka je T-čková, no šofér oproti má informáciu, že je štvorramenná, kto má prednosť?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Peter si sťažuje, že vodiči idúci v smere von z Považskej Bystrice nemajú na vozovke nakreslenú šípku v pravo. Takáto situácia ale nie je ničím výnimočná. Na Slovensku je množstvo hlavných ciest, z ktorých vodiči nesmú odbočiť na križovatke vpravo.

Vodiči nesmú na cestu odbočiť zo žiadneho smeru

Šípka na ceste prikazuje vodičom, ktorým smerom v danom jazdnom pruhu smú prejsť križovatkou. To, či je vodič na hlavnej alebo nie, nerozhoduje o tom, či by mal mať dovolené odbočiť v križovatke.

Na danú cestu nesmú odbočiť ani vozidlá prichádzajúce do križovatky z iných smerov.

Napriek tomu musíme dať Petrovi za pravdu, že dopravné značenie v križovatke nie je úplne v poriadku.

Vodiči idúci z Považskej smerom von z mesta vidia na dopravnom značení, že križovatka má tvar písmena X. Ostatní vodiči prechádzajú podľa dodatkových tabuliek križovatkou tvaru T.

Cesta zdá sa nie je cestou

Čiara na kraji cesty oddeľujúca krajnicu od vozovky naznačuje, že cesta pripájajúca sa (podľa fotky) sprava, nie je cestou. Podporuje to aj väčšina dodatkových tabuliek určujúcich tvar križovatky.

Preto, ak sa v križovatke stretnú len autá prichádzajúce z opačných smerov, ktoré nie sú na hlavnej, prednosť bude mať to vozidlo, ktoré prichádza zľava (podľa fotky).

Vozidlo z opačného smeru, ktoré vchádza do križovatky, prichádza zdá sa z miesta mimo cesty a preto musí dať v križovatke prednosť vždy všetkým.

Správca cesty by však podľa nás mal buď opraviť dopravné značenie a priznať cestu, ktorá momentálne podľa značenia cestou nie je, alebo by mal medzi cestu a križovatku umiestniť zábranu tak, aby nezneisťovala vodičov vchádzajúcich do križovatky.

Pomohla by zmena prednosti v jazde

Peter: Autá, ktoré na križovatke smerom z mesta odbočujú vľavo, musia dať prednosť autám, ktoré idú v odbočovacom pruhu z opačného smeru vpravo. Pre autá idúce z opačného smeru v odbočovacom pruhu vpravo tam bola na začiatku značka Daj prednosť v jazde, ale zmizla odtiaľ.

Často sa stalo, že nákladné auto idúce z mesta odbočovalo na križovatke vľavo, ale ostalo stáť, pretože podľa pravidla pravej ruky muselo dať prednosť autu idúcemu z opačného smeru v odbočovacom pruhu vpravo. Zastavením nákladiaky alebo kamióny blokujú cestu a autá idúce z opačného smeru rovno museli brzdiť. Už sa tam takto stala nehoda.

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Aj podľa nás by pre plynulosť cestnej premávky v križovatke bolo lepšie, ak by dopravná značka Daj prednosť v jazde z križovatky nezmizla. Nevznikali by tam problémy, o ktorých napísal Peter.

Pre úplnosť ale treba dodať, že dať prednosť znamená neprinútiť vozidlo, ktoré má prednosť náhle zmeniť rýchlosť alebo smer jazdy.

Kamión, ktorý dáva prednosť na ďalšej križovatke, no jeho náves stojí v predchádzajúcej, je viditeľný z dostatočnej vzdialenosti. Vodiči vozidiel na hlavnej tam musia ísť najviac 50 km/h a aj podľa fotky nie sú nútený náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy pre náves blokujúci križovatku.


Zväčšiť mapu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 334
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 4 666
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 311
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 183
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 909
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 813
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 689
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 558
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  2. Michaela Jónová: (v)žitie
  3. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  4. Štefan Vidlár: Manky doba
  5. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  6. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  8. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 995
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 666
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 158
  4. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 628
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 492
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 116
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 078
  8. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 2 444
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu