Tradičná japonská automobilka už dávno vyšla z hraníc čisto športového a drsného vozidla.
Subaru potrebovalo na presadenie sa v Európe diesel, viac hračiek v kokpite a, samozrejme, modernejší dizajn.
Ten automobilka nedávnou modernizáciou modelu Legacy ešte zjemnila. V kokpite sme našli inak tvarovaný trojramenný volant a o niečo lepšie farebne zladené plochy.
Ovládač elektronickej ručnej brzdy, ktorý pracuje logickejšie, presunuli od dverí na stred vedľa radiacej páky.
Napriek výraznému prispôsobeniu Subaru Legacy európskej chuti, stále stretnete ľudí, ktorým sa auto páči, ale nevedia ho zaradiť a považujú ho za niečo výstredné.
Tvar kufra povýšili nad litre
Pre lepšiu ilustráciu a priblíženie japonského auta našincovi sme si na test zobrali aj Škodu Superb Combi s dvojlitrovým naftovým motorom a pohonom všetkých kolies.
Najväčšia škodovka je vonkajšími rozmermi iba o trošku dlhšia a v jednej z verzií stojí rovnaké peniaze ako Subaru.
Subaru
LEGACY 2,0 D SPORT
Spotreba v teste:
6,4 l/100 km
Cena verzie od:
od 34.590 eur
NÁŠ NÁZOR:
Subaru Legacy neohuruje zbytočnosťami ani farbami. Na pohľad trochu nenápadné kombi vyniká úžitkom a pôžitkom z jazdy. Je to cestovateľský typ auta, ktorý sa cíti dobre mimo mesta. Verzia Sport nevytrasie a za dobré peniaze ponúka slušnú výbavu. Počítajte s doplatkom za navigáciu alebo ju riešte po svojom. Výhoda pohonu všetkých kolies robí z kombi všestranné auto. Chcel by som ho v garáži. (Rasťo Chvála)
Pri porovnateľnej výbave má však navyše automatickú prevodovku. Škoda má na litre väčší kufor lenže v praxi je batožinový priestor Subaru podstatne lepšie využiteľný, širší a so širším nakladacím otvorom.
Subaru má na zadných sedadlách viac miesta a najmä strechu podstatne vyššie ako Škoda.
Subaru má oproti verzii Superbu 2,0 TDI (170k) o 20 koní menej ale približne rovnaké dynamické parametre v našich meraniach.
Sotva zabehnuté Subaru spotrebou dokonca predstihlo Škodu o 0,5 litra na sto kilometrov.
Japonci sú striedmejší v ponuke možností vybavenia, kým Superb Combi existuje v desiatkach verzií.
Výbavu Subaru zrejme zostavili podľa najžiadanejších prvkov a chýba naozaj len navigácia v sérii.
Jazda rozhoduje
Pri ostatnom teste verzie Legacy 2,0 D pred modernizáciou sme kritizovali tvrdší chod páky radenia, na ktorom konštruktéri popracovali a radenie je teraz podstatne jemnejšie.
Podstatný je excelentný posed za volantom a lahodný pocit z riadenia. Ak sa bude palubný systém spravovať jediným centrálnym ovládačom a nie na viacerých miestach, bude to plus.
Teraz potrebuje nulovanie spotreby, denných kilometrov alebo prepínanie zobrazení cvik. Ovládanie tempomatu a rádia na volante môžeme dať ostatným za vzor.
V strednej triede je málo kombi s pohonom všetkých kolies, ktoré neuberú dobrým pocitom za volantom a pritom sú súčasne nákladným rodinným autom.
Subaru pod tlakom komercie a prispôsobovaním sa trhu nestratilo vlastnú tvár, ktorú spoznáte po prvých metroch jazdy.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Subaru Legacy | Škoda Superb Combi |
Verzia | 2.0D sport | 2.0TDI DSG 4x4elegance |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 34 590/36 990/37 350 | 23 487/33 587/45 645 |
Motor | nafta; 4 valce; 1998(cm3);boxer common rail | nafta; 4 valce; 1968 (cm3). common rail |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 110(150)/3600 | 125(170)/4200 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 350/1800-2400 | 350/1750-2500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna, 6 | automatická DSG, 6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 9,6/9,35 | 8,8/9,25 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 44,48* | 43,43* |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,56 - na treťom stupni | 4,12 - na treťom stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1550 na 6. stupni | 1650 na 6. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 2250 na 6. stupni | 2500 na 6. stupni |
Stav tachometra (km) | 1732 | 18910 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,7/6,4 | 5,7/6,8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 65 | 60 |
Typ a rozmer pneumatík | Blizzak Bridgestone 225/45 R18 | Continental ContiWinterContact 205/50 R17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1583/427 | 1581/638 |
Objem batožinového priestoru (l) | 525/1725 | 633/1865 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2750/4775/1780/1535 | 2761/4833/1817/1511 |
Motor | tichý, úsporný | pomerne tichý a úsporný, lepší na diaľnici ako v meste |
Prevodovka | radenie presné a príjemné; odstupňovaná na dlhšie trasy | odstupňovanie výborné; rýchlo radí, niekedy zbytočne podraďuje |
Podvozok | tvrdší so športovými tlmičmi; excelentný v zákrutách; bez negatívneho dopadu na komfort | dobre filtruje nerovnosti; neutrálne naladenie; málo strmý prevod riadenia |
Interiér | kvalitne spracovaný a v tradičnom štýle značky; | climatronic a vyhrievané sedadla aj vzadu, dostatok odkladacích priestorov |
Posed vodiča a výhľad | excelentný posed za volantom a výborný výhľad na cestu aj v mestskej premávke | slušný a bez výhrad |
Ovládanie palubného systému/navigácie | ovládacie prvky nie sú sústredené do jednej zóny; | z volantu; navigácia má dotykový displej |
Jazyk auta/navigácie | slovenský/navigáciu vozidlo nemalo | čeština/čeština |
Grafika displejov a zobrazovanie | centrálny panel pred vodičom výborne spracovaný a pomerne prehľadný, displej autorádia na dnešné pomery s jednoduchou avšak čitateľnou grafikou | štandard značky Škoda, prehľadný panel bez originálneho nápadu; celkom prehľadné avšak na úrovni Octavie |
Predné svetlá technika a účinok | stretávacie xenóny a diaľkové halogénové so slušným účinkom; hlavne xenón nemá ostrú hranu medzi osvetlenou a tmavou časťou cesty | bixenónové svetlá s funkciou natáčania, priemerný výkon |
Odomykanie/vstup do auta | klasický výklopný kľúč s diaľkovým ovládaním | vyklápací klasický kľúč, štartovanie tlačidlom, kombinácia key less a klasiky, čakáme na originálny a nový bezkľúčový vstup |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | pohodlné nastupovanie dopredu aj do zadnej časti auta; vhodné aj pre vysoké postavy | výborné; veľa miesta v oblasti nôh; pri panoramatickej streche chýba vzadu miesto na hlavu; veľmi nízka strecha a úzky interiér |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vpredu elektrické ovládanie nastavenia sedadla vodiča aj s elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou | elektrické, jazdec aj spolujazdec; |
Sklápanie operadiel v druhom rade | asymetricky delené zadné sedadlá; mechanizmus sklápania sedadiel aj v batožinovom priestore | zvnútra auta, praktické v detailoch |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | excelentný a najmä široký kufor; háčiky na tašky aj oká na uchytenie batožiny, čiastočne dvojité dno | dobré príplatkové drobnosti, šikovný organizér; sieťky, háčiky; dvojité dno; akurát chýba šírka kufra |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca súprava na opravu defektu | dojazdové rezervné koleso |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | prahy chráni pred špinou dvojité tesnenie, otváranie dvierok nádrže od vodiča; klasický uzáver nádrže; relatívne čisté ruky pri otváraní kufra | klasické veko nádrže; ostrekovač aj otváranie kapoty dobre prístupné; v luxusnej výbave elektrické piate dvere |
*nekvalitný asfalt
Vnútorné rozmery batožinového priestoru
nakladacia hrana von (mm) | 600 | 530 |
nakladacia hrana dnu (mm) | ||
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1090/1400 | 1010/1080 |
výška kufra po roletu (mm) | 410 | 480 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 910/1140 | 960/1050 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 1150/2050 | 1200/2000 |
Rozmery priestoru na sedenie
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1430 | 1430 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1330 | 1350 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1020 | 975 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 480 | 505 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1430 | 1380 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1320 | 1290 |
výška krajné sedadlá (mm) | 1020 | 940 |
výška stredné sedadlo (mm) | 990 | 890 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 540/510 | 530/465 |