Test: Toyote Rav4 benzín vôbec neprekáža, automatika svetiel áno

Kombinácia SUV, benzínového motora a automatickej prevodovky vyzerá na prvý pohľad desivo. Štvorvalec však jazdí úsporne.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Málokto na Slovensku uvažuje pri kúpe SUV nad benzínovým motorom. Automobilky ich do ponuky dávajú najmä pre atraktívnejšie ceny, ale motorista aj tak zväčša skončí pre nižšiu spotrebu pri naftovom motore.

Na Toyotu Rav4 so základným dvojlitrom sme pozerali trochu s dešpektom. Čakali sme, že auto tejto veľkosti, s benzínovým dvojlitrom, s pohonom všetkých kolies a navyše s prevodovkou CVT, ktorá nám nie je veľmi po chuti, bude z nádrže odpíjať svetelnou rýchlosťou.

Napokon to ani zďaleka nebolo také strašné.

Rastie každou generáciou

Toyotu Rav4 si možno pamätáte ako milé, malé a obratné SUV do mesta, aj na vidiek. Už pekných pár rokov je to len minulosť.

Každú ďalšiu generáciu Toyota predlžuje zhruba o 20 centimetrov. Dĺžka najnovšej generácie sa zastavila na hranici tesne pod 4,6 metra a o pár centimetrov tak prerástla autá ako sú Ford Kuga či Mazda CX-5.

Toyota tak celkom pochopiteľne ponúka v porovnaní s predchodcom oveľa viac miesta. Z nárastu dĺžky najviac prosperoval batožinový priestor, ktorý odvezie takmer o 140 litrov viac objemu. Pohodlnejšie sa sedí aj vzadu.

Interiér na jednej vlne s aktuálnym dizajnovým jazykom Toyoty pôsobí menej plastovo a luxusnejším dojmom. Niekedy však pôsobí materiálmi trochu prekombinovane.

Nárast hmotnosti zvláda

Nárast veľkosti sa prejavil aj na celkovej hmotnosti Rav4. Celkový nárast hmotnosti o 50 kilogramov je však vzhľadom k podstatne vyššiemu úžitku veľmi prijateľné pribratie.

Motor 2,0 Valvematic má naproti očakávaniam vo väčšom a ťažšom aute nižší výkon než predtým. Nie o veľa, no výsledných 151 koní a 195Nm, navyše všetko pri dosť vysokých otáčkach (výkon vrcholí pri 6200 a krútiaci moment pri 4000 otáčkach) nesľubuje pri hmotnosti 1,6 tony udivujúcu dynamiku, či pružnosť.

Našťastie, opäť zdanie klame a aj s touto kombináciou sa dá jazdiť celkom svižne. Predbiehanie či zaraďovanie sa do pruhov síce vyžaduje určitú dávku predvídania, no nie je zďaleka takou katastrofou akú sme čakali.

Prevodovke chýba jemnosť

Od prevodovky sme nečakali dynamiku, ale pohodlnú a plynulú jazdu. Bezstupňový automat počas bežnej jazdy funguje celkom dobre.

Problém nastáva pri jazde v meste, rozbiehaní a najmä pri parkovaní. Vtedy prevodovka autom, občas aj pri jemnom plyne, znenazdajky a nepredvídateľne šklbne. Najmä ak sa ponáhľate a rýchlo zmeníte režim z D do R alebo opačne.

Správanie typické pre dvojspojkové prevodovky tu je horšie. Riešenie sme objavili asi až v tretí deň testu.

Toyota Rav4 je asi prvým testovacím autom, s ktorým sme ochotne jazdili v režime ECO. Ten totiž dokázal všetky trhnutia odstrániť výrazným umŕtvením reakcií na plyn. Na spotrebu ale stlačenie tohto tlačidla veľký vplyv nemalo. Celý test sa držala na veľmi prijateľných 7,3 až 7,9 l/100km.

Základné údaje

Značka a model

Toyota Rav4

Verzia

2,0l Valvematic Multidrive S

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

25100/24000/34600

Motor

benzín; štvorvalec; objem 1987cm3; 16 ventilov, DOHC, Valvematic a Dual VVT-i

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

111(151)/6200

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

195/4000

Typ prevodovky/počet stupňov

Automatická CVT/bezstupňová

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,2/7,6

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1625-1640/2110

Objem batožinového priestoru (l)

547

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2660; 4570; 1845; 1660

Netreba všetky prvky výbavy

Rozhodne neodporúčame kúpu príplatkového balíka Safety, ktorý obsahuje systém na monitorovanie mŕtveho uhla, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá a systém upozornenia na dopravu za vozidlom.

Prvá menovaná funkcia fungovala asi najlepšie, no pri tak veľkých a prehľadných spätných zrkadlách nám prišla zbytočná.

Varovanie pred opustením pruhu je až príliš citlivé a pri akomkoľvek priblížení k čiaram na ceste sa zapípa. to začne byť po chvíli otravné.

Najhoršiu skúsenosť sme ale mali s automatickými diaľkovými svetlami, ktoré fungovali asi najhoršie zo všetkých podobných systémov, ktoré sme zatiaľ mali možnosť vyskúšať. Senzor zapínal diaľkové svetlá neskoro a protiidúce autá registroval, až keď sme ich už dávno oslepovali.

Interiér kombinuje všetko dobré, čo od Toyoty poznáme. Ubrali by sme ale trochu z rôznorodosti materiálov, ktoré sú síce hodnotné, no vnútri sa cítite ako vo vzorkovni.
Z nárastu dĺžky najviac profitoval kufor. Je väčší o takmer 140 litrov než predtým a pod podlahu dvojitého dna zmestíte aj tri potápačské fľaše.
Prevodovka CVT mala najmä pri parkovaní aj pri jemnom dávkovaní plynu dosť skokové správanie. Stlačenie tlačidla ECO tento problém úplne odstránilo.
Dvojlitrová atmosféra je výkonnostne najsilnejšia z ponuky motorov pre Rav4, disponuje ale najnižším krútiacim momentom a o dych ju oberá aj bezstupňový automat CVT.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 808
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 842
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 112
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 619
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 806
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 236
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 140
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 069
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 969

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

KOŠICE KORZÁR

Kalmus po odsúdení: Nič som neurobil

Samosudca vymeral košickému výtvarníkovi podmienečný štvormesačný trest.

Neprehliadnite tiež

Toto je 30 najpredávanejších áut v Európe za prvý polrok

Úspech zaznamenal Volkswagen Tiguan aj Citroen C3.

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.