SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Test: Toyote Rav4 benzín vôbec neprekáža, automatika svetiel áno

Kombinácia SUV, benzínového motora a automatickej prevodovky vyzerá na prvý pohľad desivo. Štvorvalec však jazdí úsporne.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Málokto na Slovensku uvažuje pri kúpe SUV nad benzínovým motorom. Automobilky ich do ponuky dávajú najmä pre atraktívnejšie ceny, ale motorista aj tak zväčša skončí pre nižšiu spotrebu pri naftovom motore.

Na Toyotu Rav4 so základným dvojlitrom sme pozerali trochu s dešpektom. Čakali sme, že auto tejto veľkosti, s benzínovým dvojlitrom, s pohonom všetkých kolies a navyše s prevodovkou CVT, ktorá nám nie je veľmi po chuti, bude z nádrže odpíjať svetelnou rýchlosťou.

Napokon to ani zďaleka nebolo také strašné.

Rastie každou generáciou

Toyotu Rav4 si možno pamätáte ako milé, malé a obratné SUV do mesta, aj na vidiek. Už pekných pár rokov je to len minulosť.

Každú ďalšiu generáciu Toyota predlžuje zhruba o 20 centimetrov. Dĺžka najnovšej generácie sa zastavila na hranici tesne pod 4,6 metra a o pár centimetrov tak prerástla autá ako sú Ford Kuga či Mazda CX-5.

Toyota tak celkom pochopiteľne ponúka v porovnaní s predchodcom oveľa viac miesta. Z nárastu dĺžky najviac prosperoval batožinový priestor, ktorý odvezie takmer o 140 litrov viac objemu. Pohodlnejšie sa sedí aj vzadu.

Interiér na jednej vlne s aktuálnym dizajnovým jazykom Toyoty pôsobí menej plastovo a luxusnejším dojmom. Niekedy však pôsobí materiálmi trochu prekombinovane.

Nárast hmotnosti zvláda

Nárast veľkosti sa prejavil aj na celkovej hmotnosti Rav4. Celkový nárast hmotnosti o 50 kilogramov je však vzhľadom k podstatne vyššiemu úžitku veľmi prijateľné pribratie.

Motor 2,0 Valvematic má naproti očakávaniam vo väčšom a ťažšom aute nižší výkon než predtým. Nie o veľa, no výsledných 151 koní a 195Nm, navyše všetko pri dosť vysokých otáčkach (výkon vrcholí pri 6200 a krútiaci moment pri 4000 otáčkach) nesľubuje pri hmotnosti 1,6 tony udivujúcu dynamiku, či pružnosť.

Našťastie, opäť zdanie klame a aj s touto kombináciou sa dá jazdiť celkom svižne. Predbiehanie či zaraďovanie sa do pruhov síce vyžaduje určitú dávku predvídania, no nie je zďaleka takou katastrofou akú sme čakali.

Prevodovke chýba jemnosť

Od prevodovky sme nečakali dynamiku, ale pohodlnú a plynulú jazdu. Bezstupňový automat počas bežnej jazdy funguje celkom dobre.

Problém nastáva pri jazde v meste, rozbiehaní a najmä pri parkovaní. Vtedy prevodovka autom, občas aj pri jemnom plyne, znenazdajky a nepredvídateľne šklbne. Najmä ak sa ponáhľate a rýchlo zmeníte režim z D do R alebo opačne.

Správanie typické pre dvojspojkové prevodovky tu je horšie. Riešenie sme objavili asi až v tretí deň testu.

Toyota Rav4 je asi prvým testovacím autom, s ktorým sme ochotne jazdili v režime ECO. Ten totiž dokázal všetky trhnutia odstrániť výrazným umŕtvením reakcií na plyn. Na spotrebu ale stlačenie tohto tlačidla veľký vplyv nemalo. Celý test sa držala na veľmi prijateľných 7,3 až 7,9 l/100km.

Základné údaje

Značka a model

Toyota Rav4

Verzia

2,0l Valvematic Multidrive S

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

25100/24000/34600

Motor

benzín; štvorvalec; objem 1987cm3; 16 ventilov, DOHC, Valvematic a Dual VVT-i

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

111(151)/6200

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

195/4000

Typ prevodovky/počet stupňov

Automatická CVT/bezstupňová

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,2/7,6

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1625-1640/2110

Objem batožinového priestoru (l)

547

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2660; 4570; 1845; 1660

Netreba všetky prvky výbavy

Rozhodne neodporúčame kúpu príplatkového balíka Safety, ktorý obsahuje systém na monitorovanie mŕtveho uhla, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá a systém upozornenia na dopravu za vozidlom.

Prvá menovaná funkcia fungovala asi najlepšie, no pri tak veľkých a prehľadných spätných zrkadlách nám prišla zbytočná.

Varovanie pred opustením pruhu je až príliš citlivé a pri akomkoľvek priblížení k čiaram na ceste sa zapípa. to začne byť po chvíli otravné.

Najhoršiu skúsenosť sme ale mali s automatickými diaľkovými svetlami, ktoré fungovali asi najhoršie zo všetkých podobných systémov, ktoré sme zatiaľ mali možnosť vyskúšať. Senzor zapínal diaľkové svetlá neskoro a protiidúce autá registroval, až keď sme ich už dávno oslepovali.

Interiér kombinuje všetko dobré, čo od Toyoty poznáme. Ubrali by sme ale trochu z rôznorodosti materiálov, ktoré sú síce hodnotné, no vnútri sa cítite ako vo vzorkovni.
Z nárastu dĺžky najviac profitoval kufor. Je väčší o takmer 140 litrov než predtým a pod podlahu dvojitého dna zmestíte aj tri potápačské fľaše.
Prevodovka CVT mala najmä pri parkovaní aj pri jemnom dávkovaní plynu dosť skokové správanie. Stlačenie tlačidla ECO tento problém úplne odstránilo.
Dvojlitrová atmosféra je výkonnostne najsilnejšia z ponuky motorov pre Rav4, disponuje ale najnižším krútiacim momentom a o dych ju oberá aj bezstupňový automat CVT.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 934
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 840
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 8 977
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 541
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 5 544
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 129
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 664
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  2. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  4. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  5. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  7. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  8. Irena Šimuneková: Voda
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 373
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 500
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 10 724
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 250
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 684
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 085
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 443
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 357
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu