SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Test: Toyote Rav4 benzín vôbec neprekáža, automatika svetiel áno

Kombinácia SUV, benzínového motora a automatickej prevodovky vyzerá na prvý pohľad desivo. Štvorvalec však jazdí úsporne.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Málokto na Slovensku uvažuje pri kúpe SUV nad benzínovým motorom. Automobilky ich do ponuky dávajú najmä pre atraktívnejšie ceny, ale motorista aj tak zväčša skončí pre nižšiu spotrebu pri naftovom motore.

Na Toyotu Rav4 so základným dvojlitrom sme pozerali trochu s dešpektom. Čakali sme, že auto tejto veľkosti, s benzínovým dvojlitrom, s pohonom všetkých kolies a navyše s prevodovkou CVT, ktorá nám nie je veľmi po chuti, bude z nádrže odpíjať svetelnou rýchlosťou.

Napokon to ani zďaleka nebolo také strašné.

Rastie každou generáciou

Toyotu Rav4 si možno pamätáte ako milé, malé a obratné SUV do mesta, aj na vidiek. Už pekných pár rokov je to len minulosť.

Každú ďalšiu generáciu Toyota predlžuje zhruba o 20 centimetrov. Dĺžka najnovšej generácie sa zastavila na hranici tesne pod 4,6 metra a o pár centimetrov tak prerástla autá ako sú Ford Kuga či Mazda CX-5.

Toyota tak celkom pochopiteľne ponúka v porovnaní s predchodcom oveľa viac miesta. Z nárastu dĺžky najviac prosperoval batožinový priestor, ktorý odvezie takmer o 140 litrov viac objemu. Pohodlnejšie sa sedí aj vzadu.

Interiér na jednej vlne s aktuálnym dizajnovým jazykom Toyoty pôsobí menej plastovo a luxusnejším dojmom. Niekedy však pôsobí materiálmi trochu prekombinovane.

Nárast hmotnosti zvláda

Nárast veľkosti sa prejavil aj na celkovej hmotnosti Rav4. Celkový nárast hmotnosti o 50 kilogramov je však vzhľadom k podstatne vyššiemu úžitku veľmi prijateľné pribratie.

Motor 2,0 Valvematic má naproti očakávaniam vo väčšom a ťažšom aute nižší výkon než predtým. Nie o veľa, no výsledných 151 koní a 195Nm, navyše všetko pri dosť vysokých otáčkach (výkon vrcholí pri 6200 a krútiaci moment pri 4000 otáčkach) nesľubuje pri hmotnosti 1,6 tony udivujúcu dynamiku, či pružnosť.

Našťastie, opäť zdanie klame a aj s touto kombináciou sa dá jazdiť celkom svižne. Predbiehanie či zaraďovanie sa do pruhov síce vyžaduje určitú dávku predvídania, no nie je zďaleka takou katastrofou akú sme čakali.

Prevodovke chýba jemnosť

Od prevodovky sme nečakali dynamiku, ale pohodlnú a plynulú jazdu. Bezstupňový automat počas bežnej jazdy funguje celkom dobre.

Problém nastáva pri jazde v meste, rozbiehaní a najmä pri parkovaní. Vtedy prevodovka autom, občas aj pri jemnom plyne, znenazdajky a nepredvídateľne šklbne. Najmä ak sa ponáhľate a rýchlo zmeníte režim z D do R alebo opačne.

Správanie typické pre dvojspojkové prevodovky tu je horšie. Riešenie sme objavili asi až v tretí deň testu.

Toyota Rav4 je asi prvým testovacím autom, s ktorým sme ochotne jazdili v režime ECO. Ten totiž dokázal všetky trhnutia odstrániť výrazným umŕtvením reakcií na plyn. Na spotrebu ale stlačenie tohto tlačidla veľký vplyv nemalo. Celý test sa držala na veľmi prijateľných 7,3 až 7,9 l/100km.

Základné údaje

Značka a model

Toyota Rav4

Verzia

2,0l Valvematic Multidrive S

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

25100/24000/34600

Motor

benzín; štvorvalec; objem 1987cm3; 16 ventilov, DOHC, Valvematic a Dual VVT-i

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

111(151)/6200

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

195/4000

Typ prevodovky/počet stupňov

Automatická CVT/bezstupňová

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

10,7

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

7,2/7,6

Objem palivovej nádrže (l)

60

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1625-1640/2110

Objem batožinového priestoru (l)

547

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2660; 4570; 1845; 1660

Netreba všetky prvky výbavy

Rozhodne neodporúčame kúpu príplatkového balíka Safety, ktorý obsahuje systém na monitorovanie mŕtveho uhla, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, automatické diaľkové svetlá a systém upozornenia na dopravu za vozidlom.

Prvá menovaná funkcia fungovala asi najlepšie, no pri tak veľkých a prehľadných spätných zrkadlách nám prišla zbytočná.

Varovanie pred opustením pruhu je až príliš citlivé a pri akomkoľvek priblížení k čiaram na ceste sa zapípa. to začne byť po chvíli otravné.

Najhoršiu skúsenosť sme ale mali s automatickými diaľkovými svetlami, ktoré fungovali asi najhoršie zo všetkých podobných systémov, ktoré sme zatiaľ mali možnosť vyskúšať. Senzor zapínal diaľkové svetlá neskoro a protiidúce autá registroval, až keď sme ich už dávno oslepovali.

Interiér kombinuje všetko dobré, čo od Toyoty poznáme. Ubrali by sme ale trochu z rôznorodosti materiálov, ktoré sú síce hodnotné, no vnútri sa cítite ako vo vzorkovni.
Z nárastu dĺžky najviac profitoval kufor. Je väčší o takmer 140 litrov než predtým a pod podlahu dvojitého dna zmestíte aj tri potápačské fľaše.
Prevodovka CVT mala najmä pri parkovaní aj pri jemnom dávkovaní plynu dosť skokové správanie. Stlačenie tlačidla ECO tento problém úplne odstránilo.
Dvojlitrová atmosféra je výkonnostne najsilnejšia z ponuky motorov pre Rav4, disponuje ale najnižším krútiacim momentom a o dych ju oberá aj bezstupňový automat CVT.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 743
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 524
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 364
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 391
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 249
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 743
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 856
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 771
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 670
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 967
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Toyota Yaris, RAV4, Auris, Corolla, ... na Auto.sme.sk

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Z paralelnej reality, v ktorej premiér uviazol, sa nemá šancu vymotať (týždeň podľa Schutza)

Minulosť už dobieha aj veľké ryby.

Ilustračná fotografia.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora. Pozrite si jej program na víkend.

Neprehliadnite tiež

Kia do roku 2027 uvedie sedem elektromobilov

Prvým bude elektrický crossover CV.

Prvá Kia z rodiny novej generácie elektromobilov nadviaže na koncept Imagine.
Dacia Bigster Concept
Ilustračné foto.
Renault 5 Concept