Opel Adam brázdi naše cesty už niečo vyše roka a ku klasickým motorom staršej konštrukcie dostane trojvalcovú alternatívu.
Výrobca áut s bleskom v znaku vie, že potrebuje modernizovať motory a po vlaňajšom prírastku v podobe preplňovaných motorov 1,6 CDTI a 1,6 ECOTEC DIT, prichádza s ďalším turbomotorom.
Ten sa ujde malému Adamovi. Má o valec menej a objem jeden liter.
Potiahne od nízkych otáčok
Nový trojvalec pochádza z dielne Opel a zatiaľ nepatrí medzi motory zdieľané viacerými automobilkami. Motor má pre dosiahnutie kompaktných rozmerov a nízkej hmotnosti len tri valce a celohliníkovú konštrukciu.
Aby mu na dosiahnutie výkonu typického pre väčšie motory stačil objem, dostal turbodúchadlo a priame vstrekovanie paliva.
Napokon o tom už hovorí samotné označenie 1,0 ECOTEC Direct Injection Turbo.
Pre Opel Adam sú pripravené dve verzie trojvalca s výkonom 66 kW alebo 85 kW, pričom obe majú rovnaký krútiaci moment 166 Nm už od 1800 otáčok.
Automobilka sľubuje neuveriteľnú kultúru chodu trojvalcového motora v mestskej premávke. Podľa údajov o výkone a najmä krútiacom momente môže motor potešiť okamžitým ťahom z nízkych otáčok.
Dostal ľahkú prevodovku so šestkou
K novej pohonnej jednotke prináleží šesťstupňová manuálna prevodovka a systém štart-stop. Samotná prevodovka s hmotnosťou 37 kilogramov je až o 30 percent ľahšia, ako obdobné prevodovky, ktoré nahradí.
V súvislosti s klientelou, ktorá si Opel Adam obyčajne kupuje, prichádzajú sľuby automobilky o ľahkom radení s malou ovládacou silou a presnými dráhami.
Trojvalec, ktorý zažije svetovú premiéru na autosalóne v Ženeve, by mal aspoň pomyselne nahradiť klasické atmosférické motory s objemom 1,6 litra.
Tým pádom bude trojvalec kráľovskou motorizáciou v modelovom rade Adam. Posilnenie motorovej palety príde vhod, najmä ak si značka zakladá na Adamovi s povesťou svižného malého auta.
Spotreba klesne pod päť litrov
Pri pohľade na hravý Opel Adam, jeho rozmery a výkon motora mnohým napadne, že toto auto bude zrejme dosť rýchle.
Ešte máme v živej pamäti napríklad Volkswagen Polo s naftovým motorom 1,9 TDI (66 kW). To doslova lietalo pod náporom výkonu pri nízkej hmotnosti.
Opel však do popredia tlačí spotrebu benzínu, ktorá by mala pri slabšej verzii motora 1,0 Ecotec DIT klesnúť na 4,3l /100km.
Opel cestou k nízkej spotrebe siahol aj po vypínateľnom vodnom, čerpadle, ktoré pracuje iba vtedy, keď je to nutné.
Synchronizáciou otáčok je vybavená aj spiatočka, ktorú bude zrejme možné zaradiť bez spočítania zubov aj pri minimalistickej rýchlosti, alebo kým úplne nepoklesnú otáčky motora.
zdroj: Opel