Po mnohých recenziách s pozitívnym hodnotením sme si sadli za volant naftovej Škody Octavia RS s nemalými očakávaniami.
Interiér, ktorý sme už poznali, bol na prvý pohľad ešte uhladenejší. Vzorované plasty, vzdialene pripomínajúce „karbón“, nepôsobia ako gýč. Trochu lesklých prvkov by sme však ubrali.
Celkový dojem z interiéru je veľmi príjemný a po prvých 100 km jazdy svoje slovo povedali aj sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Nie sú to klasické „škrupiny“, doprajú však dostatočnú oporu v rovnakom pomere s komfortom.
Chrbát nebolí ani na dlhších trasách. Bočné vedenie zasahuje mierne aj do oblasti ramien a širším postavám môže sedadlo, sklopené viac zvislo, tlačiť do ramien. Inak je pozícia za volantom veľmi príjemná a šofér si rýchlo a ľahko zvyká.
Motor je to najlepšie, čo koncern má
2.0 TDI 135 kW
Naftový motor 2.0 TDI, doteraz dodávaný len do športových derivátov vozidiel koncernu Volkswagen, bude dostupný aj v novej Octavii Scout.
Informoval o tom český portál iDnes s odvolaním sa na dva spoľahlivé zdroje.
Pod kapotou naftovej Octavie RS pracuje štvorvalcový naftový motor novej modulárnej generácie EA288. Jeho najvýkonnejší variant, použitý aj pod kapotou Volkswagenu Golf GTD, vyprodukuje výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 380 Nm.
Motor sa dostáva do otáčok veľmi ľahko, bez neadekvátneho záťahu po náraste tlaku v turbodúchadle. Ťahá plynule, až takmer po päťtisícovú hranicu.
Práve zvuk a nekultivovanosť, ktorú väčšinou pri naftových agregátoch koncernu VW kritizujeme, sú teraz silnou stránkou motora.
Aj vďaka vyvažovaciemu hriadeľu, integrovanému do bloku motora, je to jeden z najkultivovanejších a zvukovo najpríjemnejších naftových jednotiek VW Group.
V chladných dňoch sa pozitívne prejavuje integrované výfukové potrubie v hlave valcov a vlastný chladiaci okruh hlavy, ovládaný ventilmi. Motor sa zohrieva veľmi ochotne a ani studený agregát sa nechystá vyskočiť z auta.
Počas zimných dní poteší aj elektrický ohrev, ktorý zabezpečí rýchlejší nástup teplého vzduchu do kabíny vozidla.
Sedadlá sú dobrým kompromisom medzi športovými korýtkami a pohodlným sedením na dlhé trasy. |
Umelý zvuk si mohli odpustiť
Stredné otáčky sú najpríjemnejšie. Napriek „iba“ štyrom valcom, motor svojím charakterom pripomína dospelejšie šesťvalcové jednotky.
Jedinú výhradu máme k prítomnosti zvuku, ktorý generuje systém „Perfomance Sound Generator“. Ukrýva sa za systémom pre zmenu jazdných režimov „Performance Mode Selection“ (Normal, Eco, Sport a Individual) a v režime Sport (alebo samostatnom režime motora „sport“) generuje dodatočný zvuk.
Konštruktéri asi chceli doplniť športový prejav motora, no výsledný efekt je umelý a vo vyšších otáčkach rezonujú prvky interiéru.
Najviac nám vyhovoval režim „Individual“, kde sme motor nastavili do módu „normal“ (bez elektronického zvuku) a ostatné prvky (riadenie, podvozok, klimatizáciu) do režimu „sport“.
Časť zabezpečovacieho zariadenia v interiéri by mohla byť ukrytá aj vkusnejšie. |
Prevodovka má väčší potenciál
Testovaný automobil bol vybavený automatickou prevodovkou DSG, s dvoma spojkami a šiestimi prevodmi.
Daný typ prevodovky si plní svoju úlohu svedomite. Myslíme si však, že práve model RS by si zaslúžil precíznejšie nastavenie riadiacej elektroniky prevodovky.
V štandardnom režime „D“ máme výhradu k mdlému nástupu krútiaceho momentu na prvom prevodovom stupni.
V prípadoch, kedy potrebujete výraznejšiu akceleráciu z križovatky, motor síce nastúpi rýchlo do otáčok, no spojka prevodovky neprenesie všetko na kolesá. Následne zaradí druhý stupeň, ktorý udelí vozidlu prudšie zrýchlenie, čo vodič v danom momente nemusí očakávať.
Uvedený efekt nebadať v športovom režime prevodovky, ktorý má šofér k dispozícii kedykoľvek, posunutím voliča prevodovky smerom dozadu.
Športový režim prevodovky sme volili aj tesne pred predbiehaním. Nahradí podradenie pádlom pod volantom a sám zvolí vyšší prevodový stupeň. Režim „S“ drží motor vo vyšších otáčkach a na ďalší stupeň preraďuje podstatne neskôr ako v režime „D“.
Práve v športovom režime prevodovky sme očakávali väčšiu snahu prevodového ústrojenstva o podraďovanie počas brzdenia. Prevodový stupeň znižuje, no neskôr, ako by sme očakávali. A často až v zákrute, keď je to už technicky neskoro.
Interiér kombinuje príjemné mäkké materiály, kožené prvky a dnes "moderné" lesklé plasty. |
V ekonomickom móde elektronika zaváhala
Záver testu sme venovali úspornej jazde a vyskúšali aj ekonomický režim prevodovky. Práve v eco-režime prevodovka využíva aj mód plachtenia – vyradí prevodový stupeň, keď podľa polohy akcelerátora vyhodnotí, že vodič nevyžaduje zrýchlenie, ani spomalenie.
Po opätovnom stlačení plynu alebo brzdy, prevodovka zaradí príslušný prevodový stupeň. Aspoň by mala.
V rýchlostiach medzi 70 – 90 km/h sme sa viac krát dostali do situácie, kedy sa prevodovka dostala do neutrálu, no nebola schopná prevodový stupeň vrátiť. Zaradenie vykonala až na viacnásobné stlačenie plynu, alebo po prepnutí do režimu „S“.
Ostáva veriť sľubom, že takýmto nedostatkom trpia len prvé kusy.
Je to drobnosť, ale nepoteší. Krytky ostrekovačov nezapadli späť po tlakovom umytí predných reflektorov. |
Vďaka podvozku odpustíte iné nedokonalosti
Najrýchlejšia naftová Octavia dostala veľmi dobre naladený podvozok, ktorý je pre nás rovnako príjemným prekvapením ako motor.
Až modelu RS dopriala Škoda nastavenie podvozku, ktorý je hodný označenia stredná trieda. V Mladej Boleslavy našli kompromis medzi tuhším, povedzme športovým naladením a komfortom na dlhých cestách.
Automobil neodskakuje, a ani dlhšia časť vozidla za zadnou nápravou nepredstavuje pre podvozok väčšie problémy. Jamy a hrubé nerovnosti dajú o sebe vedieť, ale neprejavujú sa ostrým búchaním alebo ďalšími sprievodnými efektami.
Je nám ľúto, že sme sa počas testu nedostali na uzavretý okruh a nepoznáme teda limit podvozku. Rozdiel voči štandardnej Octavii (s viacprvkovým zavesením kolies vzadu) a Octaviou RS, je takmer v celej jednej triede.
Riadenie nesklame, ale ani neprekvapí
Škoda Octavia RS
2.0 TDI 135 kW
S.potreba v teste:
6,9 l/100km
Cena verzie od:
od 28.060 eur (liftback s DSG)
NÁŠ NÁZOR:
Škoda Octavia RS môže byť voľbou pre tých, ktorí preferujú rýchle dieselové auto a zároveň vyššiu úžitkovú hodnotu.
Rozhodne by sme si vybrali Octaviu RS s karosériou typu kombi. Cenový rozdiel 800 eur je podľa nás zanedbateľný.
Aj nastavením riadenia je Octavia RS dôkazom toho, že keď sa chce, tak sa dá, aj v prípade elektrického posilňovača.
Riadenie nie je ani v „eko“ móde príliš mäkké a napriek zvláštnej stredovej polohe „made in VW group“, je dostatočne strmé a tuhé.
Možno v ňom vodič necíti tak výrazne povrch, po ktorom auto jazdí, no vie sa oň oprieť, a ani silný bočný vietor s vozidlom nezamáva.
Detaily môžu rozhodnúť
Za volantom Škody Octavie RS sme strávili približne 14 hodín a sme ochotní odpustiť pár nedokonalostí inak výborného auta.
Náš názor nezmenili ani nezapadajúce krytky tlakových ostrekovačov svetlometov, ani trochu nevkusne namontovaný ultrazvukový alarm, ani chyba prevodovky v eko móde.
Nie je to „hot-hatch“, ale rýchly naftový sedan, ktorý vodiča po dlhej jazde neunaví fyzicky, ani psychicky.
V danej triede je problém vybrať naftového konkurenta za rovnaké peniaze s rovnakou úžitkovou hodnotou, výkonom motora a tak dobrým podvozkom.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Škoda Octavia |
Verzia | RS (liftback) |
Cena modelu od/verzia od (eur) | 24 960/28 060 |
Motor | 2.0 TDI |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 135 kW (184 k) 3500-4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 380/ 1750-3000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | DSG 6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 8,3/8,21 (normal) 8,12 (sport režim) |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 44,25 (veľmi mokro) |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 3,08 na 3.stupni, 4,33 na 4 stupni man. |
Stav tachometra (km) | 3855 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5/6,9 - celý test, 5,8 - bežná kombinovaná jazda |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 530 |
Typ a rozmer pneumatík | Bridgestone Blizzak 225/40 R18 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1490/542 |
Objem batožinového priestoru (l) | 590 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2676;4685;1814;1449 |
Motor (hodnotenie) | výborný |
Prevodovka | priemer |
Podvozok | výborný |
Interiér | na danú triedu dobre spracovaný |
Posed vodiča a výhľad | subjektívne nič neprekážalo |
Ovládanie palubného systému/navigácie | priemer (bez navigácie) |
Jazyk auta/navigácie | česky |
Grafika displejov a zobrazovanie | priemer |
Predné svetlá technika a účinok | bixenón s natáčaním do zákrut, zodpovedá technike, účinok neprekvapil |
Odomykanie/vstup do auta | diaľkové otváranie, štartovanie kľúčom |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | bez výhrad;veľký uhol otvorenia dverí |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | mechanické s výškovým nastavovaním a mech. bedr. opierkou/vzadu sa nenastavuje |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z interiéru aj z kufra (len operadlá) |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | priehradka, 6 kotviacich ôk, závesný dvojhák na nákup |
Rezervné koleso - prístup | dojazdová rezerva pod podlahou kufra |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | klasické veko tankovania, ostrekovač dobrý prístup |