Test: Vieme, ako jazdí najrýchlejšia naftová Škoda Octavia RS

Octavia RS je podľa nás najlepšou Škodou súčasnosti. Mala by však zlepšiť prevodovku a detaily.

(Zdroj: Martin Vosko)

Po mnohých recenziách s pozitívnym hodnotením sme si sadli za volant naftovej Škody Octavia RS s nemalými očakávaniami.

Interiér, ktorý sme už poznali, bol na prvý pohľad ešte uhladenejší. Vzorované plasty, vzdialene pripomínajúce „karbón“, nepôsobia ako gýč. Trochu lesklých prvkov by sme však ubrali.

Celkový dojem z interiéru je veľmi príjemný a po prvých 100 km jazdy svoje slovo povedali aj sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Nie sú to klasické „škrupiny“, doprajú však dostatočnú oporu v rovnakom pomere s komfortom.

Chrbát nebolí ani na dlhších trasách. Bočné vedenie zasahuje mierne aj do oblasti ramien a širším postavám môže sedadlo, sklopené viac zvislo, tlačiť do ramien. Inak je pozícia za volantom veľmi príjemná a šofér si rýchlo a ľahko zvyká.

Motor je to najlepšie, čo koncern má

2.0 TDI 135 kW

Naftový motor 2.0 TDI, doteraz dodávaný len do športových derivátov vozidiel koncernu Volkswagen, bude dostupný aj v novej Octavii Scout.

Informoval o tom český portál iDnes s odvolaním sa na dva spoľahlivé zdroje.

Pod kapotou naftovej Octavie RS pracuje štvorvalcový naftový motor novej modulárnej generácie EA288. Jeho najvýkonnejší variant, použitý aj pod kapotou Volkswagenu Golf GTD, vyprodukuje výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 380 Nm.

Motor sa dostáva do otáčok veľmi ľahko, bez neadekvátneho záťahu po náraste tlaku v turbodúchadle. Ťahá plynule, až takmer po päťtisícovú hranicu.

Práve zvuk a nekultivovanosť, ktorú väčšinou pri naftových agregátoch koncernu VW kritizujeme, sú teraz silnou stránkou motora.

Aj vďaka vyvažovaciemu hriadeľu, integrovanému do bloku motora, je to jeden z najkultivovanejších a zvukovo najpríjemnejších naftových jednotiek VW Group.

V chladných dňoch sa pozitívne prejavuje integrované výfukové potrubie v hlave valcov a vlastný chladiaci okruh hlavy, ovládaný ventilmi. Motor sa zohrieva veľmi ochotne a ani studený agregát sa nechystá vyskočiť z auta.

Počas zimných dní poteší aj elektrický ohrev, ktorý zabezpečí rýchlejší nástup teplého vzduchu do kabíny vozidla.

Sedadlá sú dobrým kompromisom medzi športovými korýtkami a pohodlným sedením na dlhé trasy.

Umelý zvuk si mohli odpustiť

Stredné otáčky sú najpríjemnejšie. Napriek „iba“ štyrom valcom, motor svojím charakterom pripomína dospelejšie šesťvalcové jednotky.

Jedinú výhradu máme k prítomnosti zvuku, ktorý generuje systém „Perfomance Sound Generator“. Ukrýva sa za systémom pre zmenu jazdných režimov „Performance Mode Selection“ (Normal, Eco, Sport a Individual) a v režime Sport (alebo samostatnom režime motora „sport“) generuje dodatočný zvuk.

Konštruktéri asi chceli doplniť športový prejav motora, no výsledný efekt je umelý a vo vyšších otáčkach rezonujú prvky interiéru.

Najviac nám vyhovoval režim „Individual“, kde sme motor nastavili do módu „normal“ (bez elektronického zvuku) a ostatné prvky (riadenie, podvozok, klimatizáciu) do režimu „sport“.

Časť zabezpečovacieho zariadenia v interiéri by mohla byť ukrytá aj vkusnejšie.

Prevodovka má väčší potenciál

Testovaný automobil bol vybavený automatickou prevodovkou DSG, s dvoma spojkami a šiestimi prevodmi.

Daný typ prevodovky si plní svoju úlohu svedomite. Myslíme si však, že práve model RS by si zaslúžil precíznejšie nastavenie riadiacej elektroniky prevodovky.

V štandardnom režime „D“ máme výhradu k mdlému nástupu krútiaceho momentu na prvom prevodovom stupni.

V prípadoch, kedy potrebujete výraznejšiu akceleráciu z križovatky, motor síce nastúpi rýchlo do otáčok, no spojka prevodovky neprenesie všetko na kolesá. Následne zaradí druhý stupeň, ktorý udelí vozidlu prudšie zrýchlenie, čo vodič v danom momente nemusí očakávať.

Uvedený efekt nebadať v športovom režime prevodovky, ktorý má šofér k dispozícii kedykoľvek, posunutím voliča prevodovky smerom dozadu.

Športový režim prevodovky sme volili aj tesne pred predbiehaním. Nahradí podradenie pádlom pod volantom a sám zvolí vyšší prevodový stupeň. Režim „S“ drží motor vo vyšších otáčkach a na ďalší stupeň preraďuje podstatne neskôr ako v režime „D“.

Práve v športovom režime prevodovky sme očakávali väčšiu snahu prevodového ústrojenstva o podraďovanie počas brzdenia. Prevodový stupeň znižuje, no neskôr, ako by sme očakávali. A často až v zákrute, keď je to už technicky neskoro.

Interiér kombinuje príjemné mäkké materiály, kožené prvky a dnes "moderné" lesklé plasty.
Mastným odtlačkom na nich sa ale nevyhnete.

V ekonomickom móde elektronika zaváhala

Záver testu sme venovali úspornej jazde a vyskúšali aj ekonomický režim prevodovky. Práve v eco-režime prevodovka využíva aj mód plachtenia – vyradí prevodový stupeň, keď podľa polohy akcelerátora vyhodnotí, že vodič nevyžaduje zrýchlenie, ani spomalenie.

Po opätovnom stlačení plynu alebo brzdy, prevodovka zaradí príslušný prevodový stupeň. Aspoň by mala.

V rýchlostiach medzi 70 – 90 km/h sme sa viac krát dostali do situácie, kedy sa prevodovka dostala do neutrálu, no nebola schopná prevodový stupeň vrátiť. Zaradenie vykonala až na viacnásobné stlačenie plynu, alebo po prepnutí do režimu „S“.

Ostáva veriť sľubom, že takýmto nedostatkom trpia len prvé kusy.

Je to drobnosť, ale nepoteší. Krytky ostrekovačov nezapadli späť po tlakovom umytí predných reflektorov.

Vďaka podvozku odpustíte iné nedokonalosti

Najrýchlejšia naftová Octavia dostala veľmi dobre naladený podvozok, ktorý je pre nás rovnako príjemným prekvapením ako motor.

Až modelu RS dopriala Škoda nastavenie podvozku, ktorý je hodný označenia stredná trieda. V Mladej Boleslavy našli kompromis medzi tuhším, povedzme športovým naladením a komfortom na dlhých cestách.

Automobil neodskakuje, a ani dlhšia časť vozidla za zadnou nápravou nepredstavuje pre podvozok väčšie problémy. Jamy a hrubé nerovnosti dajú o sebe vedieť, ale neprejavujú sa ostrým búchaním alebo ďalšími sprievodnými efektami.

Je nám ľúto, že sme sa počas testu nedostali na uzavretý okruh a nepoznáme teda limit podvozku. Rozdiel voči štandardnej Octavii (s viacprvkovým zavesením kolies vzadu) a Octaviou RS, je takmer v celej jednej triede.

Riadenie nesklame, ale ani neprekvapí

Škoda Octavia RS
2.0 TDI 135 kW

S.potreba v teste:
6,9 l/100km

Cena verzie od:
od 28.060 eur (liftback s DSG)

NÁŠ NÁZOR:
Škoda Octavia RS môže byť voľbou pre tých, ktorí preferujú rýchle dieselové auto a zároveň vyššiu úžitkovú hodnotu.
Rozhodne by sme si vybrali Octaviu RS s karosériou typu kombi. Cenový rozdiel 800 eur je podľa nás zanedbateľný.

Aj nastavením riadenia je Octavia RS dôkazom toho, že keď sa chce, tak sa dá, aj v prípade elektrického posilňovača.

Riadenie nie je ani v „eko“ móde príliš mäkké a napriek zvláštnej stredovej polohe „made in VW group“, je dostatočne strmé a tuhé.

Možno v ňom vodič necíti tak výrazne povrch, po ktorom auto jazdí, no vie sa oň oprieť, a ani silný bočný vietor s vozidlom nezamáva.

Detaily môžu rozhodnúť

Za volantom Škody Octavie RS sme strávili približne 14 hodín a sme ochotní odpustiť pár nedokonalostí inak výborného auta.

Náš názor nezmenili ani nezapadajúce krytky tlakových ostrekovačov svetlometov, ani trochu nevkusne namontovaný ultrazvukový alarm, ani chyba prevodovky v eko móde.

Nie je to „hot-hatch“, ale rýchly naftový sedan, ktorý vodiča po dlhej jazde neunaví fyzicky, ani psychicky.

V danej triede je problém vybrať naftového konkurenta za rovnaké peniaze s rovnakou úžitkovou hodnotou, výkonom motora a tak dobrým podvozkom.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Octavia

Verzia

RS (liftback)

Cena modelu od/verzia od (eur)

24 960/28 060

Motor

2.0 TDI

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135 kW (184 k) 3500-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

380/ 1750-3000

Typ prevodovky/počet stupňov

DSG 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,3/8,21 (normal) 8,12 (sport režim)

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

44,25 (veľmi mokro)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,08 na 3.stupni, 4,33 na 4 stupni man.

Stav tachometra (km)

3855

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5/6,9 - celý test, 5,8 - bežná kombinovaná jazda

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

530

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak 225/40 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1490/542

Objem batožinového priestoru (l)

590

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2676;4685;1814;1449

Motor (hodnotenie)

výborný

Prevodovka

priemer

Podvozok

výborný

Interiér

na danú triedu dobre spracovaný

Posed vodiča a výhľad

subjektívne nič neprekážalo

Ovládanie palubného systému/navigácie

priemer (bez navigácie)

Jazyk auta/navigácie

česky

Grafika displejov a zobrazovanie

priemer

Predné svetlá technika a účinok

bixenón s natáčaním do zákrut, zodpovedá technike, účinok neprekvapil

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové otváranie, štartovanie kľúčom

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

bez výhrad;veľký uhol otvorenia dverí

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanické s výškovým nastavovaním a mech. bedr. opierkou/vzadu sa nenastavuje

Sklápanie operadiel v druhom rade

z interiéru aj z kufra (len operadlá)

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

priehradka, 6 kotviacich ôk, závesný dvojhák na nákup

Rezervné koleso - prístup

dojazdová rezerva pod podlahou kufra

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

klasické veko tankovania, ostrekovač dobrý prístup

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 995
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 103
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 864
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 027
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 808
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 952
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 507
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 171
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 213

Téma: Skoda Octavia, Fabia, Rapid, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop