SME

Test: Vieme, ako jazdí najrýchlejšia naftová Škoda Octavia RS

Octavia RS je podľa nás najlepšou Škodou súčasnosti. Mala by však zlepšiť prevodovku a detaily.

(Zdroj: Martin Vosko)

Po mnohých recenziách s pozitívnym hodnotením sme si sadli za volant naftovej Škody Octavia RS s nemalými očakávaniami.

Interiér, ktorý sme už poznali, bol na prvý pohľad ešte uhladenejší. Vzorované plasty, vzdialene pripomínajúce „karbón“, nepôsobia ako gýč. Trochu lesklých prvkov by sme však ubrali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celkový dojem z interiéru je veľmi príjemný a po prvých 100 km jazdy svoje slovo povedali aj sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Nie sú to klasické „škrupiny“, doprajú však dostatočnú oporu v rovnakom pomere s komfortom.

SkryťVypnúť reklamu

Chrbát nebolí ani na dlhších trasách. Bočné vedenie zasahuje mierne aj do oblasti ramien a širším postavám môže sedadlo, sklopené viac zvislo, tlačiť do ramien. Inak je pozícia za volantom veľmi príjemná a šofér si rýchlo a ľahko zvyká.

Motor je to najlepšie, čo koncern má

2.0 TDI 135 kW

Naftový motor 2.0 TDI, doteraz dodávaný len do športových derivátov vozidiel koncernu Volkswagen, bude dostupný aj v novej Octavii Scout.

Informoval o tom český portál iDnes s odvolaním sa na dva spoľahlivé zdroje.

Pod kapotou naftovej Octavie RS pracuje štvorvalcový naftový motor novej modulárnej generácie EA288. Jeho najvýkonnejší variant, použitý aj pod kapotou Volkswagenu Golf GTD, vyprodukuje výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 380 Nm.

Motor sa dostáva do otáčok veľmi ľahko, bez neadekvátneho záťahu po náraste tlaku v turbodúchadle. Ťahá plynule, až takmer po päťtisícovú hranicu.

SkryťVypnúť reklamu

Práve zvuk a nekultivovanosť, ktorú väčšinou pri naftových agregátoch koncernu VW kritizujeme, sú teraz silnou stránkou motora.

Aj vďaka vyvažovaciemu hriadeľu, integrovanému do bloku motora, je to jeden z najkultivovanejších a zvukovo najpríjemnejších naftových jednotiek VW Group.

V chladných dňoch sa pozitívne prejavuje integrované výfukové potrubie v hlave valcov a vlastný chladiaci okruh hlavy, ovládaný ventilmi. Motor sa zohrieva veľmi ochotne a ani studený agregát sa nechystá vyskočiť z auta.

Počas zimných dní poteší aj elektrický ohrev, ktorý zabezpečí rýchlejší nástup teplého vzduchu do kabíny vozidla.

Sedadlá sú dobrým kompromisom medzi športovými korýtkami a pohodlným sedením na dlhé trasy.

Umelý zvuk si mohli odpustiť

Stredné otáčky sú najpríjemnejšie. Napriek „iba“ štyrom valcom, motor svojím charakterom pripomína dospelejšie šesťvalcové jednotky.

SkryťVypnúť reklamu

Jedinú výhradu máme k prítomnosti zvuku, ktorý generuje systém „Perfomance Sound Generator“. Ukrýva sa za systémom pre zmenu jazdných režimov „Performance Mode Selection“ (Normal, Eco, Sport a Individual) a v režime Sport (alebo samostatnom režime motora „sport“) generuje dodatočný zvuk.

Konštruktéri asi chceli doplniť športový prejav motora, no výsledný efekt je umelý a vo vyšších otáčkach rezonujú prvky interiéru.

Najviac nám vyhovoval režim „Individual“, kde sme motor nastavili do módu „normal“ (bez elektronického zvuku) a ostatné prvky (riadenie, podvozok, klimatizáciu) do režimu „sport“.

Časť zabezpečovacieho zariadenia v interiéri by mohla byť ukrytá aj vkusnejšie.

Prevodovka má väčší potenciál

Testovaný automobil bol vybavený automatickou prevodovkou DSG, s dvoma spojkami a šiestimi prevodmi.

Daný typ prevodovky si plní svoju úlohu svedomite. Myslíme si však, že práve model RS by si zaslúžil precíznejšie nastavenie riadiacej elektroniky prevodovky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V štandardnom režime „D“ máme výhradu k mdlému nástupu krútiaceho momentu na prvom prevodovom stupni.

V prípadoch, kedy potrebujete výraznejšiu akceleráciu z križovatky, motor síce nastúpi rýchlo do otáčok, no spojka prevodovky neprenesie všetko na kolesá. Následne zaradí druhý stupeň, ktorý udelí vozidlu prudšie zrýchlenie, čo vodič v danom momente nemusí očakávať.

Uvedený efekt nebadať v športovom režime prevodovky, ktorý má šofér k dispozícii kedykoľvek, posunutím voliča prevodovky smerom dozadu.

Športový režim prevodovky sme volili aj tesne pred predbiehaním. Nahradí podradenie pádlom pod volantom a sám zvolí vyšší prevodový stupeň. Režim „S“ drží motor vo vyšších otáčkach a na ďalší stupeň preraďuje podstatne neskôr ako v režime „D“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Práve v športovom režime prevodovky sme očakávali väčšiu snahu prevodového ústrojenstva o podraďovanie počas brzdenia. Prevodový stupeň znižuje, no neskôr, ako by sme očakávali. A často až v zákrute, keď je to už technicky neskoro.

Interiér kombinuje príjemné mäkké materiály, kožené prvky a dnes "moderné" lesklé plasty.
Mastným odtlačkom na nich sa ale nevyhnete.

V ekonomickom móde elektronika zaváhala

Záver testu sme venovali úspornej jazde a vyskúšali aj ekonomický režim prevodovky. Práve v eco-režime prevodovka využíva aj mód plachtenia – vyradí prevodový stupeň, keď podľa polohy akcelerátora vyhodnotí, že vodič nevyžaduje zrýchlenie, ani spomalenie.

Po opätovnom stlačení plynu alebo brzdy, prevodovka zaradí príslušný prevodový stupeň. Aspoň by mala.

V rýchlostiach medzi 70 – 90 km/h sme sa viac krát dostali do situácie, kedy sa prevodovka dostala do neutrálu, no nebola schopná prevodový stupeň vrátiť. Zaradenie vykonala až na viacnásobné stlačenie plynu, alebo po prepnutí do režimu „S“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ostáva veriť sľubom, že takýmto nedostatkom trpia len prvé kusy.

Je to drobnosť, ale nepoteší. Krytky ostrekovačov nezapadli späť po tlakovom umytí predných reflektorov.

Vďaka podvozku odpustíte iné nedokonalosti

Najrýchlejšia naftová Octavia dostala veľmi dobre naladený podvozok, ktorý je pre nás rovnako príjemným prekvapením ako motor.

Až modelu RS dopriala Škoda nastavenie podvozku, ktorý je hodný označenia stredná trieda. V Mladej Boleslavy našli kompromis medzi tuhším, povedzme športovým naladením a komfortom na dlhých cestách.

Automobil neodskakuje, a ani dlhšia časť vozidla za zadnou nápravou nepredstavuje pre podvozok väčšie problémy. Jamy a hrubé nerovnosti dajú o sebe vedieť, ale neprejavujú sa ostrým búchaním alebo ďalšími sprievodnými efektami.

Je nám ľúto, že sme sa počas testu nedostali na uzavretý okruh a nepoznáme teda limit podvozku. Rozdiel voči štandardnej Octavii (s viacprvkovým zavesením kolies vzadu) a Octaviou RS, je takmer v celej jednej triede.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Riadenie nesklame, ale ani neprekvapí

Škoda Octavia RS

2.0 TDI 135 kW

S.potreba v teste:
6,9 l/100km

Cena verzie od:
od 28.060 eur (liftback s DSG)

NÁŠ NÁZOR:
Škoda Octavia RS môže byť voľbou pre tých, ktorí preferujú rýchle dieselové auto a zároveň vyššiu úžitkovú hodnotu.

Rozhodne by sme si vybrali Octaviu RS s karosériou typu kombi. Cenový rozdiel 800 eur je podľa nás zanedbateľný.

Aj nastavením riadenia je Octavia RS dôkazom toho, že keď sa chce, tak sa dá, aj v prípade elektrického posilňovača.

Riadenie nie je ani v „eko“ móde príliš mäkké a napriek zvláštnej stredovej polohe „made in VW group“, je dostatočne strmé a tuhé.

Možno v ňom vodič necíti tak výrazne povrch, po ktorom auto jazdí, no vie sa oň oprieť, a ani silný bočný vietor s vozidlom nezamáva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Detaily môžu rozhodnúť

Za volantom Škody Octavie RS sme strávili približne 14 hodín a sme ochotní odpustiť pár nedokonalostí inak výborného auta.

Náš názor nezmenili ani nezapadajúce krytky tlakových ostrekovačov svetlometov, ani trochu nevkusne namontovaný ultrazvukový alarm, ani chyba prevodovky v eko móde.

Nie je to „hot-hatch“, ale rýchly naftový sedan, ktorý vodiča po dlhej jazde neunaví fyzicky, ani psychicky.

V danej triede je problém vybrať naftového konkurenta za rovnaké peniaze s rovnakou úžitkovou hodnotou, výkonom motora a tak dobrým podvozkom.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Octavia

Verzia

RS (liftback)

Cena modelu od/verzia od (eur)

24 960/28 060

Motor

2.0 TDI

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135 kW (184 k) 3500-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

380/ 1750-3000

Typ prevodovky/počet stupňov

DSG 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,3/8,21 (normal) 8,12 (sport režim)

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

44,25 (veľmi mokro)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,08 na 3.stupni, 4,33 na 4 stupni man.

Stav tachometra (km)

3855

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5/6,9 - celý test, 5,8 - bežná kombinovaná jazda

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

530

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak 225/40 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1490/542

Objem batožinového priestoru (l)

590

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2676;4685;1814;1449

Motor (hodnotenie)

výborný

Prevodovka

priemer

Podvozok

výborný

Interiér

na danú triedu dobre spracovaný

Posed vodiča a výhľad

subjektívne nič neprekážalo

Ovládanie palubného systému/navigácie

priemer (bez navigácie)

Jazyk auta/navigácie

česky

Grafika displejov a zobrazovanie

priemer

Predné svetlá technika a účinok

bixenón s natáčaním do zákrut, zodpovedá technike, účinok neprekvapil

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové otváranie, štartovanie kľúčom

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

bez výhrad;veľký uhol otvorenia dverí

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanické s výškovým nastavovaním a mech. bedr. opierkou/vzadu sa nenastavuje

Sklápanie operadiel v druhom rade

z interiéru aj z kufra (len operadlá)

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

priehradka, 6 kotviacich ôk, závesný dvojhák na nákup

Rezervné koleso - prístup

dojazdová rezerva pod podlahou kufra

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

klasické veko tankovania, ostrekovač dobrý prístup

Škoda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 105
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 292
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 327
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 047
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 687
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 235
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 172
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  2. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  3. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  4. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  5. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  6. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  7. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  8. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 40 011
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 21 528
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 640
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 474
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 563
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 254
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 783
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 734
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu