SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Test: Vieme, ako jazdí najrýchlejšia naftová Škoda Octavia RS

Octavia RS je podľa nás najlepšou Škodou súčasnosti. Mala by však zlepšiť prevodovku a detaily.

(Zdroj: Martin Vosko)

Po mnohých recenziách s pozitívnym hodnotením sme si sadli za volant naftovej Škody Octavia RS s nemalými očakávaniami.

Interiér, ktorý sme už poznali, bol na prvý pohľad ešte uhladenejší. Vzorované plasty, vzdialene pripomínajúce „karbón“, nepôsobia ako gýč. Trochu lesklých prvkov by sme však ubrali.

Celkový dojem z interiéru je veľmi príjemný a po prvých 100 km jazdy svoje slovo povedali aj sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Nie sú to klasické „škrupiny“, doprajú však dostatočnú oporu v rovnakom pomere s komfortom.

Chrbát nebolí ani na dlhších trasách. Bočné vedenie zasahuje mierne aj do oblasti ramien a širším postavám môže sedadlo, sklopené viac zvislo, tlačiť do ramien. Inak je pozícia za volantom veľmi príjemná a šofér si rýchlo a ľahko zvyká.

Motor je to najlepšie, čo koncern má

2.0 TDI 135 kW

Naftový motor 2.0 TDI, doteraz dodávaný len do športových derivátov vozidiel koncernu Volkswagen, bude dostupný aj v novej Octavii Scout.

Informoval o tom český portál iDnes s odvolaním sa na dva spoľahlivé zdroje.

Pod kapotou naftovej Octavie RS pracuje štvorvalcový naftový motor novej modulárnej generácie EA288. Jeho najvýkonnejší variant, použitý aj pod kapotou Volkswagenu Golf GTD, vyprodukuje výkon 135 kW (184 k) a krútiaci moment 380 Nm.

Motor sa dostáva do otáčok veľmi ľahko, bez neadekvátneho záťahu po náraste tlaku v turbodúchadle. Ťahá plynule, až takmer po päťtisícovú hranicu.

Práve zvuk a nekultivovanosť, ktorú väčšinou pri naftových agregátoch koncernu VW kritizujeme, sú teraz silnou stránkou motora.

Aj vďaka vyvažovaciemu hriadeľu, integrovanému do bloku motora, je to jeden z najkultivovanejších a zvukovo najpríjemnejších naftových jednotiek VW Group.

V chladných dňoch sa pozitívne prejavuje integrované výfukové potrubie v hlave valcov a vlastný chladiaci okruh hlavy, ovládaný ventilmi. Motor sa zohrieva veľmi ochotne a ani studený agregát sa nechystá vyskočiť z auta.

Počas zimných dní poteší aj elektrický ohrev, ktorý zabezpečí rýchlejší nástup teplého vzduchu do kabíny vozidla.

Sedadlá sú dobrým kompromisom medzi športovými korýtkami a pohodlným sedením na dlhé trasy.

Umelý zvuk si mohli odpustiť

Stredné otáčky sú najpríjemnejšie. Napriek „iba“ štyrom valcom, motor svojím charakterom pripomína dospelejšie šesťvalcové jednotky.

Jedinú výhradu máme k prítomnosti zvuku, ktorý generuje systém „Perfomance Sound Generator“. Ukrýva sa za systémom pre zmenu jazdných režimov „Performance Mode Selection“ (Normal, Eco, Sport a Individual) a v režime Sport (alebo samostatnom režime motora „sport“) generuje dodatočný zvuk.

Konštruktéri asi chceli doplniť športový prejav motora, no výsledný efekt je umelý a vo vyšších otáčkach rezonujú prvky interiéru.

Najviac nám vyhovoval režim „Individual“, kde sme motor nastavili do módu „normal“ (bez elektronického zvuku) a ostatné prvky (riadenie, podvozok, klimatizáciu) do režimu „sport“.

Časť zabezpečovacieho zariadenia v interiéri by mohla byť ukrytá aj vkusnejšie.

Prevodovka má väčší potenciál

Testovaný automobil bol vybavený automatickou prevodovkou DSG, s dvoma spojkami a šiestimi prevodmi.

Daný typ prevodovky si plní svoju úlohu svedomite. Myslíme si však, že práve model RS by si zaslúžil precíznejšie nastavenie riadiacej elektroniky prevodovky.

V štandardnom režime „D“ máme výhradu k mdlému nástupu krútiaceho momentu na prvom prevodovom stupni.

V prípadoch, kedy potrebujete výraznejšiu akceleráciu z križovatky, motor síce nastúpi rýchlo do otáčok, no spojka prevodovky neprenesie všetko na kolesá. Následne zaradí druhý stupeň, ktorý udelí vozidlu prudšie zrýchlenie, čo vodič v danom momente nemusí očakávať.

Uvedený efekt nebadať v športovom režime prevodovky, ktorý má šofér k dispozícii kedykoľvek, posunutím voliča prevodovky smerom dozadu.

Športový režim prevodovky sme volili aj tesne pred predbiehaním. Nahradí podradenie pádlom pod volantom a sám zvolí vyšší prevodový stupeň. Režim „S“ drží motor vo vyšších otáčkach a na ďalší stupeň preraďuje podstatne neskôr ako v režime „D“.

Práve v športovom režime prevodovky sme očakávali väčšiu snahu prevodového ústrojenstva o podraďovanie počas brzdenia. Prevodový stupeň znižuje, no neskôr, ako by sme očakávali. A často až v zákrute, keď je to už technicky neskoro.

Interiér kombinuje príjemné mäkké materiály, kožené prvky a dnes "moderné" lesklé plasty.
Mastným odtlačkom na nich sa ale nevyhnete.

V ekonomickom móde elektronika zaváhala

Záver testu sme venovali úspornej jazde a vyskúšali aj ekonomický režim prevodovky. Práve v eco-režime prevodovka využíva aj mód plachtenia – vyradí prevodový stupeň, keď podľa polohy akcelerátora vyhodnotí, že vodič nevyžaduje zrýchlenie, ani spomalenie.

Po opätovnom stlačení plynu alebo brzdy, prevodovka zaradí príslušný prevodový stupeň. Aspoň by mala.

V rýchlostiach medzi 70 – 90 km/h sme sa viac krát dostali do situácie, kedy sa prevodovka dostala do neutrálu, no nebola schopná prevodový stupeň vrátiť. Zaradenie vykonala až na viacnásobné stlačenie plynu, alebo po prepnutí do režimu „S“.

Ostáva veriť sľubom, že takýmto nedostatkom trpia len prvé kusy.

Je to drobnosť, ale nepoteší. Krytky ostrekovačov nezapadli späť po tlakovom umytí predných reflektorov.

Vďaka podvozku odpustíte iné nedokonalosti

Najrýchlejšia naftová Octavia dostala veľmi dobre naladený podvozok, ktorý je pre nás rovnako príjemným prekvapením ako motor.

Až modelu RS dopriala Škoda nastavenie podvozku, ktorý je hodný označenia stredná trieda. V Mladej Boleslavy našli kompromis medzi tuhším, povedzme športovým naladením a komfortom na dlhých cestách.

Automobil neodskakuje, a ani dlhšia časť vozidla za zadnou nápravou nepredstavuje pre podvozok väčšie problémy. Jamy a hrubé nerovnosti dajú o sebe vedieť, ale neprejavujú sa ostrým búchaním alebo ďalšími sprievodnými efektami.

Je nám ľúto, že sme sa počas testu nedostali na uzavretý okruh a nepoznáme teda limit podvozku. Rozdiel voči štandardnej Octavii (s viacprvkovým zavesením kolies vzadu) a Octaviou RS, je takmer v celej jednej triede.

Riadenie nesklame, ale ani neprekvapí

Škoda Octavia RS
2.0 TDI 135 kW

S.potreba v teste:
6,9 l/100km

Cena verzie od:
od 28.060 eur (liftback s DSG)

NÁŠ NÁZOR:
Škoda Octavia RS môže byť voľbou pre tých, ktorí preferujú rýchle dieselové auto a zároveň vyššiu úžitkovú hodnotu.
Rozhodne by sme si vybrali Octaviu RS s karosériou typu kombi. Cenový rozdiel 800 eur je podľa nás zanedbateľný.

Aj nastavením riadenia je Octavia RS dôkazom toho, že keď sa chce, tak sa dá, aj v prípade elektrického posilňovača.

Riadenie nie je ani v „eko“ móde príliš mäkké a napriek zvláštnej stredovej polohe „made in VW group“, je dostatočne strmé a tuhé.

Možno v ňom vodič necíti tak výrazne povrch, po ktorom auto jazdí, no vie sa oň oprieť, a ani silný bočný vietor s vozidlom nezamáva.

Detaily môžu rozhodnúť

Za volantom Škody Octavie RS sme strávili približne 14 hodín a sme ochotní odpustiť pár nedokonalostí inak výborného auta.

Náš názor nezmenili ani nezapadajúce krytky tlakových ostrekovačov svetlometov, ani trochu nevkusne namontovaný ultrazvukový alarm, ani chyba prevodovky v eko móde.

Nie je to „hot-hatch“, ale rýchly naftový sedan, ktorý vodiča po dlhej jazde neunaví fyzicky, ani psychicky.

V danej triede je problém vybrať naftového konkurenta za rovnaké peniaze s rovnakou úžitkovou hodnotou, výkonom motora a tak dobrým podvozkom.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Škoda Octavia

Verzia

RS (liftback)

Cena modelu od/verzia od (eur)

24 960/28 060

Motor

2.0 TDI

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

135 kW (184 k) 3500-4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

380/ 1750-3000

Typ prevodovky/počet stupňov

DSG 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,3/8,21 (normal) 8,12 (sport režim)

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

44,25 (veľmi mokro)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,08 na 3.stupni, 4,33 na 4 stupni man.

Stav tachometra (km)

3855

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5/6,9 - celý test, 5,8 - bežná kombinovaná jazda

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

530

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak 225/40 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1490/542

Objem batožinového priestoru (l)

590

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2676;4685;1814;1449

Motor (hodnotenie)

výborný

Prevodovka

priemer

Podvozok

výborný

Interiér

na danú triedu dobre spracovaný

Posed vodiča a výhľad

subjektívne nič neprekážalo

Ovládanie palubného systému/navigácie

priemer (bez navigácie)

Jazyk auta/navigácie

česky

Grafika displejov a zobrazovanie

priemer

Predné svetlá technika a účinok

bixenón s natáčaním do zákrut, zodpovedá technike, účinok neprekvapil

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové otváranie, štartovanie kľúčom

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

bez výhrad;veľký uhol otvorenia dverí

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanické s výškovým nastavovaním a mech. bedr. opierkou/vzadu sa nenastavuje

Sklápanie operadiel v druhom rade

z interiéru aj z kufra (len operadlá)

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

priehradka, 6 kotviacich ôk, závesný dvojhák na nákup

Rezervné koleso - prístup

dojazdová rezerva pod podlahou kufra

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

klasické veko tankovania, ostrekovač dobrý prístup

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Na Špitálskej ulici v Bratislave pribudnú nové byty
  2. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  3. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  4. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  5. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  6. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  7. Trenčín potrebuje nový impulz!
  8. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 21 389
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 291
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 15 142
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 825
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 310
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 2 663
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 306
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 1 724
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.


5 h
Fínska radosť a slovenský smútok na MS U20 2022.

Prečítajte si príklep Ondreja Rusnáka.


Ondrej Rusnák 5 h

Deväť rád, ako spraviť Slovensko lepšou krajinou.


11. aug
Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 15 h

Blogy SME

  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Neutrónmi do handry z kozmickej lode.
  2. Peter Biščo: Akú odmenu dostal Sulík od Fica za ...
  3. Věra Tepličková: V Škótsku dnes porazili menštruačnú chudobu
  4. Pavol Kadlec: Rozmeňme si Matoviča na drobné.
  5. Imunoblog: Nástup do kolektívu
  6. Unicef Slovensko: Afganistan - rok po...
  7. Martin Pekár: O novom cestovnom poriadku (grafikone)
  8. Soňa Bulbeck: Perličky z Anglicka...
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 176
  2. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 14 000
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 148
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 883
  5. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 5 862
  6. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 4 665
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 173
  8. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 3 913
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu