Test: Mazda 3 predvádza lahodnú jazdu

Kompaktná Mazda robí väčšiu radosť šoférovi ako spolujazdcom. Kvalita materiálov a spracovanie detailov dosahuje najvyššiu úroveň.

Mazdu 3 si na ceste nepomýlite s iným autom pre jej svojský dizajn. Aerodynamika ovplyvnila tvar nízkej strechy vzadu.(Zdroj: autor)
Mazda 3
2,0 Revolution Top

Spotreba v teste:
7,8 l/100 km

Cena verzie od:
od 20.590 eur

NÁŠ NÁZOR:
Ak dám priestor rozumu, nájdem na Mazde 3 mnoho drobností, ktoré prekážajú. Byť však v pozícii človeka, ktorý si vyberá kompaktné auto na dochádzanie do práce a občasné jazdy vo dvojici, určite by som dal medzi kandidátov Mazdu3. Nie je ušitá pre rodiny s deťmi, ale ten pocit za volantom to vyváži. Určite jej patrí moje vnútorné kupujem, lebo je to láska na prvé otočenie volantom. (Rasťo Chvála)

Mazdu 3 sme pri jej premiére zvolili za hviezdu autosalónu a rovnako emotívne boli aj prvé chvíle bezprostredne po usadnutí za volant.

Interiér najvyššej výbavy Revolution Top patrí kvalitou spracovania a materiálmi na vrchol triedy.

Mazda takmer dosahuje úroveň Audi A3, ktoré je podľa nás momentálnym lídrom svojej kategórie vo vyhotovení kabíny.

Kvalita radenia, tichý benzínový motor, príjemný volant a dobrý posed si na pár metroch získajú asi každý typ šoféra.

Po prvých kilometroch v meste dokáže japonské auto vojsť šoférovi pod kožu.

Lahodný pocit z jazdy pokračuje v zákrutách aj na cestách prvej triedy. Uznanie patrí asistenčným systémom a ich dobrému naladeniu.

Páčil sa nám zásah predkolízneho systému pri mestskej rýchlosti.

Prekáža sklíčko nad prístrojmi

V pekne navrhnutom kokpite ruší iba head-up displej v podobe výsuvného sklíčka na vrchu prístrojového panelu.

Idea zobrazovania údajov v zornom poli je síce dobrá, ale vyhotovenie oproti zvyšku auta nevhodné.

Head-up displej v tejto podobe nie je to, prečo by ste mali siahnuť po výbavách Revolution a Revolution Top. Zato navigáciu nemáte bez príplatku 500 eur ani v najvyššej výbave.

S bezpečnostnou výbavou však Mazda nešetrila a v aute je už automatické prepínanie diaľkových svetiel, prevencia čelného nárazu v mestskej premávke, systém stráženia mŕtveho uhla alebo neželaného opustenia jazdného pruhu.

Aj s príplatkom za klimatizáciu je výbava Revolution Top dobre nastavená oproti konkurencii a motorista dostane prepychovo vybavené auto s výkonom 165 koní do 24.000 eur.

Klasický motor nestarne

Štvorvalec série SkyActiv s označením G165 nemá turbodúchadlo a ponecháva si ešte pred rokmi veľmi často používaný objem v nižšej strednej triede.

Dvojliter bez turbodúchadla má slušný krútiaci moment 215 Nm ale až pri 4000 otáčkach. Ak motor stúpne do otáčok, spojenie krútiaceho momentu a výkonu dokáže urobiť radosť z jazdy.

Pochopiteľne v nižších otáčkach nastavených na spotrebu a posúvanie v meste nevyráža vpred tak ako turbom prepĺňané motory. Napriek tomu je to neskutočne lahodný spoločník na cesty a do mesta.

Mechanické zladenie všetkých častí od podvozka, cez riadenie, prevodovku až po motor si zaslúži veľké uznanie.

Vie jazdiť aj za málo

Auto sme preberali so šestnástimi najazdenými kilometrami a pomaly zabehávali. Po prvých 500 kilometroch dokázala Mazda 3 jazdiť na okresných cestách pri spotrebe 5,2 litra a v meste bez akéhokoľvek problému do 6,6 litra na 100 kilometrov.

Po diaľničnom presune na stredné Slovensko však spotreba stúpla na 8,5 l/100 km. Do veľkej miery môžu za to otáčky, pretože na šiestom stupni pri 130 km/h má motor 3300 otáčok.

Odľahčenie prospieva

S veľkým motorom a v plnej výbave ostáva Mazda ľahká, lebo so šoférom neprekračuje 1300 kilogramov. To uľahčuje rozbiehanie v meste a pomáha udržať spotrebu hlboko pod sedem litrov.

Na krátkych trasách a v meste dvojlitrový benzín v úplnej pohode vyobšíva akýkoľvek diesel podobného výkonu. Výrazný rozdiel nastane pri ponáhľaní a na diaľnici.

Vnútorné rozmery a konkurenti

Vozidlo

Mazda 3

Peugeot 308

VW Golf

nakladacia hrana von (mm)

710

690

680

nakladacia hrana dnu (mm)

160

170

50-150

šírka kufra min./maximálna (mm)

1025/1260

1085/1190

1030/1275

výška kufra po roletu (mm)

490

540

430

nakladací otvor výška/šírka(mm)

995/795

705/970

720/1000

dĺžka kufra min./max (mm)

885/1640

805/1520

740/1500

šírka v ramenách vpredu (mm)

1460

1400

1430

šírka lakte vpredu (mm)

1500

1470

1500

výška na hlavu šofér max. (mm)

1000

1015

960

dĺžka sedáku šofér (mm)

490

485

515

šírka v ramenách vzadu (mm)

1370

1360

1355

šírka v lakťoch vzadu(mm)

1470

1435

1460

výška krajné sedadlá (mm)

910

945

950

výška stredné sedadlo (mm)

880

930

940

dĺžka sedáku kraj/stred (mm)

430/420

465/435

460/450

Tam 2,0 G165 svoj pôvod nezaprie a ostáva benzínom, ktorý potrebuje k otáčkam aj palivo. Kto však miluje benzínové motory, tomu aj vyššia spotreba pri rýchlej jazde za ten pocit stojí.

Mazda3 so zatiaľ najsilnejším motorom poteší ľudí, ktorí čakajú od auta viac než bezduché presúvanie sa. Ostatní môžu siahnuť po naftovom alebo malom benzínovom motore.

Naopak pocity z jazdy a interiér určite neodradia tých, čo v aute veľa pôžitku nehľadajú.

Vzadu len pre dvoch

Veľkosťou interiéru je Mazda orientovaná na posádku vpredu.

Nádherne vyhotovené a tvarované sedadlá vzadu ponúknu len miesto pre dvoch a pri nízkej streche a nízkej hornej hrane zadných dverí nevidíme Mazdu3 ako ideálne auto pre rodinu s dvomi deťmi.

Ani slušnému základnému kufru nepomôžete, ak vyberiete plató, pretože nad ním už niet veľa miesta.

Automobilka v novej generácii ešte zvýraznila už beztak vysokú úroveň kvality jazdy a pridala materiálovo a tvarovo hodnotnejší interiér.

Japonská klasika dostala veľmi pôsobivú podobu s modernými technickými prvkami. Ponuka odkladacích priestorov patrí medzi skromnejšie v triede.

Prístrojový panel naznačuje, že motor miluje otáčky. Kontrolný panel urobila Mazda netradične a pekne.
Radosť sedieť za dobre urobeným volantom. Multifunkčné ovládanie môže slúžiť ako príklad prehľadnosti.
Takýto strašný head-up displej si mohol výrobca odpustiť. Zobrazuje síce rýchlosť a výstup aktívneho tempomatu, ale sklenená tablička viac prekáža ako pomáha.
Nový komunikačný systém v Mazde má veľký a prehľadný displej s centrálnym ovládačom vedľa ručnej brzdy. Verzii s najvyššou výbavou chýbala navigácia, preto bol displej trochu zbytočný.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Mazda 3

Verzia

2,0 G165 Revolution Top

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

13.990/20.590/23290

Motor

benzín; štvorvalec; 1998 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

121(165)/6000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

210/4000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna/6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

8,2/9,66 (vlhko)

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

41,11 (vlhko)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

4,25 na 3. stupni 5,83 na 4. stupni

Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.)

6/2250

Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.)

6/3300

Presnosť tachometra pri 90/100/130 (km/h)

88/98/127

Stav tachometra (km)

14 – 870

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,8/7,8

Objem palivovej nádrže (l)

51

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

504

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak 215/45 R18

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1295 (s vodičom 75 kg)/520

Objem batožinového priestoru (l)

364

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2700;4460;1795;1465

Motor

výborný do mesta a na cesty prvej triedy, okamžitá reakcia na plynový pedál, vo svojej triede veľmi slušný

Prevodovka

presné radenie, odstupňovanie, najmä stály prevod nevyhovuje diaľnici

Podvozok

excelentný a komfortný, poteší asi každého vodiča

Interiér

kvalitné spracovanie, slušný výber materiálov, takmer na úrovni súčasného Audi A3

Posed vodiča a výhľad

výborný posed vodiča, vysokému sa môže zdať nižšia strecha, hrubší predný stĺpik, za volantom si nájde miesto vyznávač športovej jazdy a aj ten, kto potrebuje sedieť vyššie

Ovládanie palubného systému/navigácie

pomerne logické ovládanie bez väčších výhrad, navigácia v maximálnej výbave chýbala

Jazyk auta/navigácie

slovenský

Grafika displejov a zobrazovanie

príjemné na oči a prehľadné

Predné svetlá technika a účinok

bi-xenon, priemerne dobrý na túto triedu ale nič výnimočné

Odomykanie/vstup do auta

bezkľúčový vstup, štartovanie tlačidlom, nutnosť použiť gumové tlačidlo na kľučke

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vzadu pri nastupovaní prekáža nízka strecha, môže byť obmedzujúce najmä pre starších alebo pri vkladaní detí do autosedačky; dozadu vmestíte maximálne dve detské autosedačky, stredné miesto takmer nepoužiteľné

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

vpredu elektrické šoférove, spolujazdcove manuálne s pákovým ovládaním sklonu operadla

Sklápanie operadiel v druhom rade

ťažšie ovládateľný mechanizmus odistenia operadiel, takmer v jednej rovine s dnom kufra

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

vyššia nakladacia hrana, hlboký a plytký kufor, priestor nad plató v podstate nevyužiteľný pre nízku strechu

Rezervné koleso - prístup

lepiaca súprava, priestor na dojazdové koleso

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

miesto so spínačom otvárania piatych dverí sa rýchlo špiní, tankovanie má klasické veko nádrže a dvierka treba otvoriť od vodiča; pri dolievaní do ostrekovača sa nezašpiníte

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 226
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 569
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 902
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 066
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 782
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 876
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 410
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 931
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 447
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 300

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.