SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Na autosalóne v Ženeve vystavia autá z Le Mans od histórie po súčasnosť

Autosalón v Ženeve ukáže okrem šesťdesiatky „zelených“ modelov aj pretekárske autá z populárnych pretekov 24 hodín Le Mans.

(Zdroj: LE MANS)

Až 700 000 návštevníkov si začiatkom marca v Ženeve môže okrem iného pozrieť aj pretekárske špeciály, ktoré sa zúčastnili 24 hodín Le Mans.

Presne 20 vystavených áut mapuje históriu slávnych pretekov od ich začiatku až po súčasnosť.

Le Mans patrí medzi elitu

Náročných vytrvalostných pretekov sa tento rok zúčastní aj Porsche, ktoré sa s novým hybridným modelom prípoji k tradičným značkám Audi a Toyota a zvedie s nimi súboj na 13,6 km dlhom okruhu.

Preteky v Le Mans sa svojou popularitou radia medzi najznámejšie motoršportové udalosti roka, ako Veľká cena Monaka, rely Monte Carlo a 500 míľ Indianapolis.

Na výstavnej ploche 1800 metrov štvorcových si návštevníci autosalónu môžu pozrieť a pripomenúť vozidlá, ktoré písali históriu legendárnych pretekov.

Od Chenard & Walcker, ktoré vyhralo prvé preteky v roku 1923 až po minuloročného víťaza Audi R18 E-Tron Quattro Hybrid.

Medzi ďalšie skvosty patria Bentley Speed Six, Ferrari 166MM, Jaguar (D-type a XJR9), Ford GT40, Matra 670, Porsche (917, 956 a GT1) a Peugeot (905 a 908). Zoznam všetkých vystavených áut nájdete v tabuľke pod článkom.

Na eko autá nezabudli

Každoročná švajčiarska výstava automobilov bola prvým medzinárodným autosalónom, ktorý špeciálne venoval časť výstavných priestorov pre autá s alternatívnym pohonom.

Priestory pomenoval Zelený Pavilón a prvý krát si ich mohli návštevníci prezrieť v roku 2009. Dnes už prakticky každá veľká automobilka má vo svojich radoch model, ktorý ma nízku priamu produkciu emisii.

Výsledkom je, že už v minulom roku sa mnohé eko modely presunuli zo Zeleného Pavilónu do domovského stánku vystavovateľov, keďže sú už bežnou súčasťou ponuky a nie sú výnimočné.

Očakávanou odpoveďou na vzrastajúce nariadenia a požiadavky na nízke emisie vozidiel by mali byť preteky vo vývoji alternatívnych energetických technológii, ktorých cieľom je ekonomika, ale aj ekológia prevádzky vozidla.

Z pohľadu dnešných motoristov však Európske nariadenia mnohokrát deformujú trh. Zameriavajú sa viac na ekológiu prevádzky a pozerajú sa iba na priame emisie.

V každom prípade do brožúry vytvorenej zástupcami autosalónu a energetickými úradmi švajčiarskej vlády sa dostali všetky „zelené“ automobily, ktoré vyprodukujú menej ako 95 gramov CO2 na kilometer.

Tento rok môžeme v brožúre nájsť 65 modelov, čo je 7,2 percenta z celkového počtu vystavených modelov.

20 vystavených špeciálov z Le Mans:

rok účasti a názov modelu

posádka a umiestnenie

1923: Chenard & Walcker Sport

Lagache-Léonard, 1. miesto

1929: Bentley Speed Six

Barnato-Birkin, 1. miesto

1933: Alfa Romeo 8C 2300

Nuvolari-Sommer, 1. miesto

1937: Bugatti Typ 57

Wimille-Benoist, 1. miesto

1949: Ferrari 166 MM

Chinetti-Mitchell Thompson, 1. miesto

1954: Jaguar Type D

Hamilton-Rolt, 2. miesto

1958: Ferrari Testa Rossa

Gendebien-Hill, 1. miesto

1966: Ford GT40 MkII

Amon-McLaren, 1. miesto

1970: Porsche 917K

Attwood-Herrmann, 1. miesto

1974: Matra 670B

Larrousse-Pescarolo, 1. miesto

1978: Alpine Renault A442B Turbo

Jaussaud-Pironi, 1. miesto

1980: Rondeau M379B Ford

Jaussaud-Rondeau, 1. miesto

1989: Sauber Mercedes C9

Dickens-Mass-Reuter, 1. miesto

1991: Mazda 787B

Gachot-Herbert-Weidler, 1. miesto

1991: Jaguar XJR9

Boesel-Ferté-Jones, 2. miesto

1992: Peugeot 905

Blundell-Dalmas-Warwick, 1. miesto

1998: Porsche GT1

Aïello-McNish-Ortelli, 1. miesto

2000: Audi R8

Biella-Kristensen-Pirro, 1. miesto

2009: Peugeot 908

Brabham-Gené-Wurz, 1. miesto

2012 a 2013: Audi R18 E-Tron Quattro

Faessler-Lotterer-Tréluyer, 1. miesto

(Duval-Kristensen-McNish, 1. miesto

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 337
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 245
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 991
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 872
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 622
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


10 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  5. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 172
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 853
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 081
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 998
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 760
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 738
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 347
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 092
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu