Až 700 000 návštevníkov si začiatkom marca v Ženeve môže okrem iného pozrieť aj pretekárske špeciály, ktoré sa zúčastnili 24 hodín Le Mans.
Presne 20 vystavených áut mapuje históriu slávnych pretekov od ich začiatku až po súčasnosť.
Le Mans patrí medzi elitu
Náročných vytrvalostných pretekov sa tento rok zúčastní aj Porsche, ktoré sa s novým hybridným modelom prípoji k tradičným značkám Audi a Toyota a zvedie s nimi súboj na 13,6 km dlhom okruhu.
Preteky v Le Mans sa svojou popularitou radia medzi najznámejšie motoršportové udalosti roka, ako Veľká cena Monaka, rely Monte Carlo a 500 míľ Indianapolis.
Na výstavnej ploche 1800 metrov štvorcových si návštevníci autosalónu môžu pozrieť a pripomenúť vozidlá, ktoré písali históriu legendárnych pretekov.
Od Chenard & Walcker, ktoré vyhralo prvé preteky v roku 1923 až po minuloročného víťaza Audi R18 E-Tron Quattro Hybrid.
Medzi ďalšie skvosty patria Bentley Speed Six, Ferrari 166MM, Jaguar (D-type a XJR9), Ford GT40, Matra 670, Porsche (917, 956 a GT1) a Peugeot (905 a 908). Zoznam všetkých vystavených áut nájdete v tabuľke pod článkom.
Na eko autá nezabudli
Každoročná švajčiarska výstava automobilov bola prvým medzinárodným autosalónom, ktorý špeciálne venoval časť výstavných priestorov pre autá s alternatívnym pohonom.
Priestory pomenoval Zelený Pavilón a prvý krát si ich mohli návštevníci prezrieť v roku 2009. Dnes už prakticky každá veľká automobilka má vo svojich radoch model, ktorý ma nízku priamu produkciu emisii.
Výsledkom je, že už v minulom roku sa mnohé eko modely presunuli zo Zeleného Pavilónu do domovského stánku vystavovateľov, keďže sú už bežnou súčasťou ponuky a nie sú výnimočné.
Očakávanou odpoveďou na vzrastajúce nariadenia a požiadavky na nízke emisie vozidiel by mali byť preteky vo vývoji alternatívnych energetických technológii, ktorých cieľom je ekonomika, ale aj ekológia prevádzky vozidla.
Z pohľadu dnešných motoristov však Európske nariadenia mnohokrát deformujú trh. Zameriavajú sa viac na ekológiu prevádzky a pozerajú sa iba na priame emisie.
V každom prípade do brožúry vytvorenej zástupcami autosalónu a energetickými úradmi švajčiarskej vlády sa dostali všetky „zelené“ automobily, ktoré vyprodukujú menej ako 95 gramov CO2 na kilometer.
Tento rok môžeme v brožúre nájsť 65 modelov, čo je 7,2 percenta z celkového počtu vystavených modelov.
20 vystavených špeciálov z Le Mans: | |
rok účasti a názov modelu | posádka a umiestnenie |
1923: Chenard & Walcker Sport | Lagache-Léonard, 1. miesto |
1929: Bentley Speed Six | Barnato-Birkin, 1. miesto |
1933: Alfa Romeo 8C 2300 | Nuvolari-Sommer, 1. miesto |
1937: Bugatti Typ 57 | Wimille-Benoist, 1. miesto |
1949: Ferrari 166 MM | Chinetti-Mitchell Thompson, 1. miesto |
1954: Jaguar Type D | Hamilton-Rolt, 2. miesto |
1958: Ferrari Testa Rossa | Gendebien-Hill, 1. miesto |
1966: Ford GT40 MkII | Amon-McLaren, 1. miesto |
1970: Porsche 917K | Attwood-Herrmann, 1. miesto |
1974: Matra 670B | Larrousse-Pescarolo, 1. miesto |
1978: Alpine Renault A442B Turbo | Jaussaud-Pironi, 1. miesto |
1980: Rondeau M379B Ford | Jaussaud-Rondeau, 1. miesto |
1989: Sauber Mercedes C9 | Dickens-Mass-Reuter, 1. miesto |
1991: Mazda 787B | Gachot-Herbert-Weidler, 1. miesto |
1991: Jaguar XJR9 | Boesel-Ferté-Jones, 2. miesto |
1992: Peugeot 905 | Blundell-Dalmas-Warwick, 1. miesto |
1998: Porsche GT1 | Aïello-McNish-Ortelli, 1. miesto |
2000: Audi R8 | Biella-Kristensen-Pirro, 1. miesto |
2009: Peugeot 908 | Brabham-Gené-Wurz, 1. miesto |
2012 a 2013: Audi R18 E-Tron Quattro | Faessler-Lotterer-Tréluyer, 1. miesto |
(Duval-Kristensen-McNish, 1. miesto |