SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Na autosalóne v Ženeve vystavia autá z Le Mans od histórie po súčasnosť

Autosalón v Ženeve ukáže okrem šesťdesiatky „zelených“ modelov aj pretekárske autá z populárnych pretekov 24 hodín Le Mans.

(Zdroj: LE MANS)

Až 700 000 návštevníkov si začiatkom marca v Ženeve môže okrem iného pozrieť aj pretekárske špeciály, ktoré sa zúčastnili 24 hodín Le Mans.

Presne 20 vystavených áut mapuje históriu slávnych pretekov od ich začiatku až po súčasnosť.

Le Mans patrí medzi elitu

Náročných vytrvalostných pretekov sa tento rok zúčastní aj Porsche, ktoré sa s novým hybridným modelom prípoji k tradičným značkám Audi a Toyota a zvedie s nimi súboj na 13,6 km dlhom okruhu.

Preteky v Le Mans sa svojou popularitou radia medzi najznámejšie motoršportové udalosti roka, ako Veľká cena Monaka, rely Monte Carlo a 500 míľ Indianapolis.

Na výstavnej ploche 1800 metrov štvorcových si návštevníci autosalónu môžu pozrieť a pripomenúť vozidlá, ktoré písali históriu legendárnych pretekov.

Od Chenard & Walcker, ktoré vyhralo prvé preteky v roku 1923 až po minuloročného víťaza Audi R18 E-Tron Quattro Hybrid.

Medzi ďalšie skvosty patria Bentley Speed Six, Ferrari 166MM, Jaguar (D-type a XJR9), Ford GT40, Matra 670, Porsche (917, 956 a GT1) a Peugeot (905 a 908). Zoznam všetkých vystavených áut nájdete v tabuľke pod článkom.

Na eko autá nezabudli

Každoročná švajčiarska výstava automobilov bola prvým medzinárodným autosalónom, ktorý špeciálne venoval časť výstavných priestorov pre autá s alternatívnym pohonom.

Priestory pomenoval Zelený Pavilón a prvý krát si ich mohli návštevníci prezrieť v roku 2009. Dnes už prakticky každá veľká automobilka má vo svojich radoch model, ktorý ma nízku priamu produkciu emisii.

Výsledkom je, že už v minulom roku sa mnohé eko modely presunuli zo Zeleného Pavilónu do domovského stánku vystavovateľov, keďže sú už bežnou súčasťou ponuky a nie sú výnimočné.

Očakávanou odpoveďou na vzrastajúce nariadenia a požiadavky na nízke emisie vozidiel by mali byť preteky vo vývoji alternatívnych energetických technológii, ktorých cieľom je ekonomika, ale aj ekológia prevádzky vozidla.

Z pohľadu dnešných motoristov však Európske nariadenia mnohokrát deformujú trh. Zameriavajú sa viac na ekológiu prevádzky a pozerajú sa iba na priame emisie.

V každom prípade do brožúry vytvorenej zástupcami autosalónu a energetickými úradmi švajčiarskej vlády sa dostali všetky „zelené“ automobily, ktoré vyprodukujú menej ako 95 gramov CO2 na kilometer.

Tento rok môžeme v brožúre nájsť 65 modelov, čo je 7,2 percenta z celkového počtu vystavených modelov.

20 vystavených špeciálov z Le Mans:

rok účasti a názov modelu

posádka a umiestnenie

1923: Chenard & Walcker Sport

Lagache-Léonard, 1. miesto

1929: Bentley Speed Six

Barnato-Birkin, 1. miesto

1933: Alfa Romeo 8C 2300

Nuvolari-Sommer, 1. miesto

1937: Bugatti Typ 57

Wimille-Benoist, 1. miesto

1949: Ferrari 166 MM

Chinetti-Mitchell Thompson, 1. miesto

1954: Jaguar Type D

Hamilton-Rolt, 2. miesto

1958: Ferrari Testa Rossa

Gendebien-Hill, 1. miesto

1966: Ford GT40 MkII

Amon-McLaren, 1. miesto

1970: Porsche 917K

Attwood-Herrmann, 1. miesto

1974: Matra 670B

Larrousse-Pescarolo, 1. miesto

1978: Alpine Renault A442B Turbo

Jaussaud-Pironi, 1. miesto

1980: Rondeau M379B Ford

Jaussaud-Rondeau, 1. miesto

1989: Sauber Mercedes C9

Dickens-Mass-Reuter, 1. miesto

1991: Mazda 787B

Gachot-Herbert-Weidler, 1. miesto

1991: Jaguar XJR9

Boesel-Ferté-Jones, 2. miesto

1992: Peugeot 905

Blundell-Dalmas-Warwick, 1. miesto

1998: Porsche GT1

Aïello-McNish-Ortelli, 1. miesto

2000: Audi R8

Biella-Kristensen-Pirro, 1. miesto

2009: Peugeot 908

Brabham-Gené-Wurz, 1. miesto

2012 a 2013: Audi R18 E-Tron Quattro

Faessler-Lotterer-Tréluyer, 1. miesto

(Duval-Kristensen-McNish, 1. miesto

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 010
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 254
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 409
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 682
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 696
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 891
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 793
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 657
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 988
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.