SME
Piatok, 31. marec, 2023 | Meniny má Benjamín
reklama

Renault sa inšpiroval v F1, má úsporný menší diesel s výkonom dvojlitra

Dve turbodúchadlá pomohli novému dieselu dosiahnuť výkon na úrovni tradičných dvojlitrov, ale so spotrebou nižšou o štvrtinu.

(Zdroj: Renault)

V máji uplynú tri roky od našej prvej jazdy s naftovým štvorvalcom 1,6 dCi, ktorý v mnohých modeloch postupne vystriedal starší agregát 1,5 dCi.

Renault teraz prichádza s ďalšou verziou a modernizáciou, ktorá dáva motoru 1,6 dCi Twin Turbo za úlohu zastúpiť väčšie dvojlitrové diesele výkonom a krútiacim momentom.

V spotrebe má byť menší a rovnako výkonný diesel o štvrtinu úspornejší.

Dve turbá rozširujú záber motora

Za nárastom výkonu na 118 kW (160k) a krútiaceho momentu na 380 Nm stoja najmä dve turbodúchadlá a systém sekvenčného preplňovania.

Prvé turbodúchadlo reaguje veľmi rýchlo na stlačenie plynového pedálu, zmenšuje oneskorenie reakcie motora a "potiahne" už od 1500 otáčok.

Keď už nestačí plniť motor pretlakom vzduchu vo vyšších otáčkach, dostáva sa k slovu druhé turbodúchadlo.

To má výrazný podiel na tom, že motor 1,6 dCi Twin turbo dosahuje litrový výkon až 100 konských síl. Vzhľadom na nízky objem motora je impozantný skôr krútiaci moment 380 Nm.

Inšpirácie pochádzajú z F1

Renault už pri konštrukcii základnej verzie motor a 1,6 dCi využil niektoré skúsenosti zo stavby agregátov pre Formulu 1 a robí tak aj teraz.

Naftové motory nepoháňajú monoposty F1, inšpirácia prišla skôr v oblasti odľahčenia, znižovania trenia a najmä v chladení.

Technici venovali zvláštnu pozornosť prúdeniu chladiacej kvapaliny v oblasti spaľovacej komory, kde vzniká najväčšie teplo.

Takto možno motor rýchlo ohriať v zime a dobre chladiť v lete.

Piesty nového motora s dvomi turbami sa dokážu prispôsobovať stenám valcov a dosahovať dobrý pomer medzi nízkym trením a účinnosťou motora.

Súčasný motor 1,6 dCi s výkonom 96 kW (130k) patrí medzi najlepšie agregáty svojho druhu a konkurenciu poráža najmä v dynamike.

Kým v našich predstavách by mohol nový motor 1,6 dCi Twin Turbo poháňať Mégane, Renault si novinku chystá do pripravovaných modelov strednej a vyššej strednej triedy.

Krivka krútiaceho momentu kulminuje vo veľmi úzkom spektre otáčok, ale ešte pri 3000 otáčkach za minútu je krútiaci moment vyše 320 Nm. Výkon má razantný nástup nad 2000 otáčkami a strmo stúpa až po 4000 otáčok za minútu.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  2. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  5. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu aj mužom. Dokážu zlepšiť erekciu
  6. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  7. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  8. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  1. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  2. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  4. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  5. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  6. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  7. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  8. Životné poistenie v čase inflácie. Aká je jeho ideálna výška?
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 23 742
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 008
  3. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 10 258
  4. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 7 878
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 704
  6. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 5 420
  7. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 3 624
  8. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov 2 656
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Miroslav Lukáč: Dežo uvádza, že každý má svoju bandu. I poslanci.
  2. František Ptáček: Mier poslanca Fica – ako prasa učí holubicu lietať
  3. Alexander Hričko: Na Slovensku sa vytratil zdravý gazdovský rozum
  4. Marián Kozák: Plavecké olympiády v Detskom klube v rokoch 1997 - 1999
  5. Helena Smihulova Laucikova: Predjarie pod Barancom
  6. Ján Valchár: O rozkazoch sa nediskutuje, rozkazy sa plnia! (tri mesiace, ani o sekundu viac!)
  7. Anna Miľanová: Som za odluku cirkví od štátu!
  8. Ján Škerko: My sme Ukrajinu už porazili. A teraz nám ju predajte. Double bind
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 26 665
  2. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 25 731
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 918
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 8 009
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 028
  6. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 735
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 3 919
  8. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 3 910
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťZatvoriť reklamu