SME

Renault sa inšpiroval v F1, má úsporný menší diesel s výkonom dvojlitra

Dve turbodúchadlá pomohli novému dieselu dosiahnuť výkon na úrovni tradičných dvojlitrov, ale so spotrebou nižšou o štvrtinu.

(Zdroj: Renault)

V máji uplynú tri roky od našej prvej jazdy s naftovým štvorvalcom 1,6 dCi, ktorý v mnohých modeloch postupne vystriedal starší agregát 1,5 dCi.Porovnávali sme malé diesle v kompaktných autách

Renault teraz prichádza s ďalšou verziou a modernizáciou, ktorá dáva motoru 1,6 dCi Twin Turbo za úlohu zastúpiť väčšie dvojlitrové diesele výkonom a krútiacim momentom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V spotrebe má byť menší a rovnako výkonný diesel o štvrtinu úspornejší.

Dve turbá rozširujú záber motora

Za nárastom výkonu na 118 kW (160k) a krútiaceho momentu na 380 Nm stoja najmä dve turbodúchadlá a systém sekvenčného preplňovania.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé turbodúchadlo reaguje veľmi rýchlo na stlačenie plynového pedálu, zmenšuje oneskorenie reakcie motora a "potiahne" už od 1500 otáčok.

Keď už nestačí plniť motor pretlakom vzduchu vo vyšších otáčkach, dostáva sa k slovu druhé turbodúchadlo.

To má výrazný podiel na tom, že motor 1,6 dCi Twin turbo dosahuje litrový výkon až 100 konských síl. Vzhľadom na nízky objem motora je impozantný skôr krútiaci moment 380 Nm.

Inšpirácie pochádzajú z F1

Renault už pri konštrukcii základnej verzie motor a 1,6 dCi využil niektoré skúsenosti zo stavby agregátov pre Formulu 1 a robí tak aj teraz.

Naftové motory nepoháňajú monoposty F1, inšpirácia prišla skôr v oblasti odľahčenia, znižovania trenia a najmä v chladení.

Technici venovali zvláštnu pozornosť prúdeniu chladiacej kvapaliny v oblasti spaľovacej komory, kde vzniká najväčšie teplo.

SkryťVypnúť reklamu

Takto možno motor rýchlo ohriať v zime a dobre chladiť v lete.

Piesty nového motora s dvomi turbami sa dokážu prispôsobovať stenám valcov a dosahovať dobrý pomer medzi nízkym trením a účinnosťou motora.

Súčasný motor 1,6 dCi s výkonom 96 kW (130k) patrí medzi najlepšie agregáty svojho druhu a konkurenciu poráža najmä v dynamike.

Kým v našich predstavách by mohol nový motor 1,6 dCi Twin Turbo poháňať Mégane, Renault si novinku chystá do pripravovaných modelov strednej a vyššej strednej triedy.

Krivka krútiaceho momentu kulminuje vo veľmi úzkom spektre otáčok, ale ešte pri 3000 otáčkach za minútu je krútiaci moment vyše 320 Nm. Výkon má razantný nástup nad 2000 otáčkami a strmo stúpa až po 4000 otáčok za minútu.

Renault

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 823
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 254
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 680
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 308
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 070
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 797
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 734
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 254
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. František Kukura: Deus omnipotens est. Slovenská politika to dávno presiahla.
  2. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  3. Otilia Horrocks: Keď sa spomienky rozsvietia v novinových titulkoch
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.7.1925)
  5. Tomáš Hrubý: Saturn je bližšie, než sa zdá
  6. František Kukura: Politické metafory národa: 1989 – 2025
  7. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  8. Milan Removčík: Poludnica
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 546
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 463
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 631
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 8 931
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 243
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 6 118
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 843
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 361
  1. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  2. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  3. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  4. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  5. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  7. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
SkryťZatvoriť reklamu