Len máloktorá automobilka využije druhú šancu na obnovenie a zatraktívnenie dizajnu svojich vozidiel tak, ako sa to podarilo španielskemu Seatu so súčasným modelom Leon.
Seat použil všetky prostriedky, aké mu koncern Volkswagen ponúkal, a pripravil dizajnovo i technicky atraktívne vozidlo.
Automobilka sa chopila príležitosti a model Leon pripravuje ako štandardný hatchback, kratšie a športovejšie kupé SC i praktickú verziu kombi označenú písmenami ST.
Španieli oživili nielen dizajn svojho hlavného modelu, ale znovu oprášili aj hrdý titul Cupra (Cup Racing), ktorý po prvý raz zdobil Ibizu v roku 1996.
Koncernová technika a skúsenosti dali dobrý základ, čo však úspech ešte zďaleka nezaručuje, ale Seat zdvihol hodenú rukavicu.
Na okruhu Parcmotor Castelloli v blízkosti sídla automobilky v Martorelli nám predviedli výsledok svojej práce.
Po rozsiahlych testovaniach aj na severnej slučke legendárneho nemeckého okruhu Nürburgring sme mali veľké očakávania.
foto Seat
Patrí medzi najlepších
Na vyskúšanie zatiaľ najostrejšieho Leonu vo verzii Cupra sme mali k dispozícii štyri vozidlá, štyri kolá, každé s dĺžkou približne štyri kilometre.
Škoda, že na okruhu jazdili všetky vozidlá naraz a vždy len za hlavným vedúcim vozidlom (chápte ako Safety Car).
Tri vozidlá boli označené číslom 280, čo značí výkonnejší variant motora v našom prípade spriahnutý s automatickou prevodovkou DSG.
Len jeden Seat zo štvorice toto označenie nemal, ponúkal „iba“ 265 koní, no klasickú manuálnu prevodovku so šiestimi stupňami.
Dve spojky v hlavnej úlohe
Stabilizačný program vypnutý, režim podvozka, prevodovky a motora v najostrejšom športovom režime Cupra. Môžeme vyraziť.
Prvé zo štyroch kôl slúžilo na základné zoznámenie sa s okruhom, ktorý sme predtým videli len na mape.
Po prechode cieľovou rovinkou prišlo na rad pridanie plynu na podlahu a v druhom kole sme Leonu nič nedarovali.
Na naše prekvapenie otáčky s chuťou prekračovali šesťtisícovú hranicu a s nádherným zvukovým sprievodom prevodovka radila ďalší stupeň.
Brzdy už dýchali z posledného
Prvé brzdenie ukázalo silu a odhodlanie brzdovej sústavy spomaliť vozidlo. Sklamanie však prišlo relatívne rýchlo, keď sa pedál prepadával nižšie, ako sme čakali.
Ospravedlnenie sme akceptovali len po tom, čo kolegovia na okruhu vyskúšali aj novinármi neopotrebované auto.
Krútiaci moment pomáhal rastúcemu výkonu tlačiť auto dopredu od veľmi nízkych otáčok a hladko sa spájal s vrcholom výkonu motora.
Až tak hladko, že k dokonalému zážitku chýbalo už len posledné vzopretie motora pred maximálnymi otáčkami.
Kontrolu nad diferenciálom preberá elektronika
V ostrých zákrutách, keď kolesá iných automobilov plačú pod návalom výkonu, Seat využíva výhodu diferenciálu VAQ s obmedzenou svornosťou.
VAQ distribuuje krútiaci moment medzi kolesá takmer dokonale.
Až neskôr sme si uvedomili, že ani v najprudších zákrutách nám výkon netrhal volant z rúk.
Za všetkým je riešenie, podobné tomu, aké našla firma Haldex pre Saab, keď v osemdesiatych rokoch pripravovali auto na rely.
Napriek klasickej koncepcii automobilu s motorom uloženým vpredu a pohonom prednej nápravy nie je vozidlo agresívne nedotáčavé.
Keď sme Leonu dali pred zákrutou čas a správne zvolili uhol nájazdu, nedotáčavosť bolo možné veľmi presne predvídať a korigovať.
Náš zážitok kazila len skutočnosť, že tesne pred nami boli ďalšie vozidlá a zákaz predbiehania.
Slabší a predsa stíha
Po štvrtom chladiacom kole sme vystúpili z auta nadšení a sklamaní zároveň. Nadšení z auta a sklamaní z rýchlo ukončeného zážitku. Na naše potešenie nám usporiadatelia dopriali možnosť ešte jedného ostrého kola.
S trochou nevôle sme si sadli za volant slabšej verzie s manuálnou prevodovkou.
Chyba, chyba. To, čo sme nedostali v silnejšej verzii s prevodovkou DSG, nám Seat naservíroval s manuálnou skriňou na plnom tanieri.
Autu absolútne nechýbal výkon a stratu s prehľadom dobiehal agresívnejší rast otáčok a presné radenie. Náš úsmev sa naťahoval priamo úmerne s neschopnosťou „silnejších DSG Leonov“ ujsť najslabšiemu a poslednému v rade.
Posledné kolo na okruhu Parcmotor Castelloli môžeme pokojne označiť ako absolútnu „hot-hatch“ satisfakciu.
Španieli si dali záležať
Pre kompletnosť by sme mali uviesť, že na pohon skutočne horúcej novinky zo Španielska slúži agregát 2.0 TSI.
Prepĺňanie turbodúchadlom zabezpečuje výkon 195 kW (265 k) alebo 206 kW (280 k). Krútiaci moment je v oboch prípadoch rovnaký – 350 Nm, dostupný od 1 750 do 5 300 ot./min.
Rozdiel v zrýchlení z pokoja na rýchlosť 100 km/h je v rámci verzií motora minimálny – 5,8 sekundy vs. 6,2 sekundy v neprospech slabšieho agregátu.
Motor využíva priame i nepriame vstrekovanie paliva. Zberné výfukové potrubie integrované priamo do hlavy valcov tvorí súčasť systému inteligentného tepelného manažmentu.
Adaptívny podvozok je súčasťou sériovej výbavy
K dravosti prispieva diferenciál s obmedzenou svornosťou VAQ. Nefunguje len na čisto mechanickom alebo hydraulickom princípe, je ovládaný elektronicky.
Maximálna zamykacia sila lamiel je 1 600 Nm, v extrémnom prípade môže byť celý krútiaci moment motora prenesený na jedno koleso.
Diferenciál kooperuje so systémom EDS (priame riadenie diferenciálu) a stabilizačným programom ESC vypínateľným v dvoch stupňoch.
Prvý stupeň deaktivuje trakčnú kontrolu a prepína ESC do športového režimu s neskorším zásahom systému. Druhý stupeň úplne deaktivuje systém ESC.
Prevodovka riadenia má progresívny prevodový pomer, vytvorený variabilným ozubením hrebeňa.
Nová generácia systému dynamickej regulácie charakteristiky tlmičov pruženia DCC prispôsobuje charakteristiku podvozka aktuálnym podmienkam. Je súčasťou štandardnej výbavy verzie Cupra.
Automobilka pripravila dve karosárske verzie. Klasický päťdverový hatchback doplnila kratším a vzhľadovo športovejším kupé SC.
Výborne nastavená cena
Atraktivitu športovej verzie Cupra podčiarkuje aj cena základnej verzie s výkonom 265 konských síl - od 24 890 eur.
Silnejšia Cupra s číslom 280 a automatickou prevodovkou DSG bude označená cenovkou 28 660 eur.
Rozdielov medzi verziou 265 a silnejšou 280 je niekoľko.
Cupra 280 - 19-palcové disky kolies - červené brzdové strmene s označením Cupra - Cupra logo s označením výkonu (280) - čierne vonkajšie spätné zrkadlá - zadný spojler - čierne lišty | Cupra 265 - 18-palcové disky kolies - červené brzdové strmene bez označenia - Cupra logo bez označenia výkonu - spätné zrkadlá vo farbe karosérie - bez zadného spojleru - chrómové lišty |
Na slovenský trh dorazia obe verzie v júni tohoto roka.
Náš názor
Sme nadšení, že Seat pripravil Cupru ako vydarený kompromis medzi športovým náradím a vozidlom na všedný deň. Cestou mestom z vás nevytrasie dušu a neobťažuje vás zbytočným hučaním alebo plieskaním do výfuku.
Seat Leon Cupra nie je tvrdý pretekár ako Renault Mégane RS, ale prípadné stratené desatinky na okruhu doženie počas bežného používania.
V najostrejšom režime a na okruhu s ním budú spokojní aj tí najnáročnejší. V budúcnosti doplní ponuku brzdovej sústavy aj verzia známej spoločnosti Bremo, čím sa z Cupry stane univerzálny pretekár.
Azda jedinou výhradou je veľmi slabo odlíšený interiér, ktorý okrem športových sedadiel nepridáva takmer nič navyše.
Myslíme si, že pohonná jednotka má ešte stále výkonové rezervy. Ostáva veriť, že to vie aj Seat a časom sa dočkáme aj nekompromisnej okruhovej verzie Cupra R s ešte vyšším výkonom a pohonom oboch náprav.