Lexus ostáva naďalej verný filozofii hybridného pohonu, ktorý roky vyvíja a presadzuje materská Toyota.
Navyše automobilka ponúka hybrid ako alternatívu úspornej jazdy k nemeckým konkurentom a ich základným štvorvalcovým dieselom.
Veľký benzínový motor alebo poriadny naftový šesťvalec už dávno nie sú dominantou vyššej strednej triedy. Výrobcovia luxusných áut chcú znižovať priemerné emisie a medzi reprezentatívnymi sedanmi ponúkajú extra úsporné naftové verzie.
Lexus nasadil do bitky základných verzií a úsporných naftových motorov hybridnú techniku.
V zavádzaní hybridu do praxe zašiel až tak ďaleko, že jeho menší hybrid 300h sa stal základnou a najlacnejšou verziou modelového radu GS.
Malý hybrid nestojí veľa
Japonci nasadili proti nemeckým štvorvalcom s objemom dva litre väčší benzínový štvorvalec s objemom 2,5 litra. Aby im benzínový motor konkuroval spotrebou, dostal na pomoc elektromotor, batérie a hybridnú prevodovku.
Cena hybridu triafa len o trochu vyššie, kde začína nemecká konkurencia s približne rovnako výkonným dieselovým motorom.
Na papieri vyzerajú byť sily v spotrebe a výkone veľmi vyrovnané a ostáva zistiť, aká bude realita. Uvedenie Lexusu GS 300h totiž rozdúchalo medzi motoristami diskusie o reálnej dynamike a spotrebe.
Ceny začínajú na takmer rovnakej úrovni a vec výbavy, či zľavy je vo vyššej strednej triede vyslovene individuálna záležitosť. Preto sme sa zamerali na porovnanie kvality jazdy, spotreby a dynamiky.
K Lexusu GS 300h sme postavili BMW 520d s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
Priznávame, že za cenu GS 300h si môže priaznivec BMW dovoliť výkonnejšie 525d, lenže Lexus vyvažuje rozdiel v cene výbavou základného modelu. Navyše, auto sme vyberali v domnení, že dynamikou bude na papierovo vyšší výkon hybridu stačiť 520d.
Testované autá mali približne rovnaký počet najazdených kilometrov a rovnaký typ zimných pneumatík Bridgestone Blizzak. Len plášte Lexusu mali o palec väčší vnútorný priemer a širší dezén.
Diesel klame ťahom, hybrid je rýchlejší
Naftový motor BMW v spojení s osemstupňovou prevodovkou dáva lepšiu pocitovú spätnú väzbu v odozve na plynový pedál. Vodič má pocit, že BMW je jednoznačne dynamickejším autom.
Merania dynamických parametrov s plynom na podlahe však ukázali, že rýchlejším autom je hybridný Lexus GS 300h.
Prevodovka E-CVT navodzuje dojem, že auto slabo zrýchľuje, no opak je pravdou. V šprinte z miesta dokáže hybrid potiahnuť veľmi kontinuálne a dobre zvláda aj samotný štart z miesta.
Ak potrebujete predbiehať a jednoducho zošliapnuť plyn na podlahu, viac dynamiky a rýchlejšiu reakciu prevodového systému dostanete od hybridu. Osemstupňový automat BMW sa musí chvíľu spamätávať a napríklad 8. stupeň vymeniť za tretí.
Diesel má výhodu príjemnejšej a pohotovejšej reakcie v polovičnom zrýchlení. Vtedy využije krútiaci moment naftového motora.
Dynamika hybridného Lexusu pri jazde brzda - plyn víťazí nad dieselom, ale v spotrebe je to úplne naopak. Vyžmýkaný hybrid potrebuje 10 litrov na sto kilometrov, diesel o dva litre menej.
Hybridu patrí mesto
BMW využíva na plachtenie krajinou voľnobežný režim prevodovky v ECO režime. Lexus dokonca vypína 2,5 litrový štvorvalec a pri popchnutí vpred využíva elektromotor.
Famóznu spotrebu BMW (4,6 litra na 100 km) dokáže Lexus na cestách prvej triedy ešte podliezť na 4,2 l/100 km.
Málokto v uponáhľanom svete jazdí so sedanmi vyššej strednej triedy úsporne, ale obe autá dokážu zvládať cesty prvej triedy aj pod päť litrov.
V mestskom teste úspornosti dosiahlo BMW 5,8 až 6,2 l/100 km a hybrid ukázal výhodu pri spotrebe len 5,2 l/100 km.
Akonáhle sme ležérne jazdenie v meste vymenili za 200 kilometrov diaľnice, karta sa výrazne obrátila. Lexus 300h potreboval o 1,7 l/100 km viac než BMW.
Zle nastavený pedál znechutí
Problémom Lexusu na diaľnici je charakteristika plynového pedálu. V jednej polohe držíte 130 km/h a keď začne stúpať diaľnica, ani neviete, ako klesne rýchlosť pod stovku.
Ak chcete udržať tempo v miernom stúpaní, treba čoraz viac až neprirodzene tlačiť pedál k podlahe.
Za vrcholom stúpania ho aj začnete povoľovať, len znenazdania máte tempo 150 km/h. Riešením je tempomat, ten však kazí spotrebu.
Každému podľa chuti
S obomi autami sme najazdili takmer tisíc kilometrov v rôznych podmienkach. Základnou cenou, dynamikou a komfortom sú si podobné.
V úspornej jazde dokážu stiahnuť spotrebu až na neuveriteľné hodnoty malého auta. Slabou stránkou hybridu je diaľnica v kopcovitom teréne. Lexus je ale v meste lahôdka oproti rachotiacemu dieselu BMW.
Napriek podobnostiam ostáva priepastný rozdiel vo filozofii a prístupe.
Na hybrid musí byť pripravená nátura šoféra, až vtedy dostáva jazda v Lexuse ten pravý rozmer. Priaznivec klasiky a pilotného kokpitu BMW však nikdy neuverí, že hybridný benzín v Lexuse je rovnako výkonný a rýchly.
Pravdou je, že baterky v kufri nedokážu prekonať klasický diesel na diaľnici. V ostatných prípadoch je radosť tankovať benzín do príjemného hybridu.
Neuveriteľne málo benzínu potrebuje veľký štvorvalec, ak mu v meste pomáha elektromotor.
Stále platí, že diesel svoje vypije pri studenom štarte v meste. V spotrebe s plynom na podlahe ho však nič neporazí.
Lexus GS už dávno nie je autom pre plešatých starých pánov. Jeho prednosťou je ticho a dokonalý audiosystém.
BMW vyznáva vlastné tradície a dáva šoférovi prežiť cestu aj s rachotom diesela. Zvuk audia je oproti Lexusu len nižšia trieda.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model
Lexus GS
BMW
Verzia
300h
520d
Cena motorizácie od (eur)
48.200
43.000
Motor
(benzín/elektromotor; hybridná sústava/štvorvalec; objem 2494 (cm3);synchrónny elektromotor
naftový štvorvalec; TwinPowerTurbo; 1.995 (cm3); common rail
Výkon spaľovacieho motora kW(k) / pri otáčkach (ot./min)
133(181)/6000
135 (184) / 4000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)
221/4200 - 5400
380/1.750
Celkový výkon systému kW (k)
164 (223)
135 (184)
Typ prevodovky/počet stupňov
automatická/E-CVT
automatická/8
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)
9,2 / 8,34
8,1 / 9,22
Maximálna rýchlosť (km/h)
190
234
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)
44,14 (vlhký asfalt)
43,17 (vlhký asfalt)
Pružnosť 70 – 100 km/h (s)
3,55
3,76
Presnosť tachometra 100 km/h
94
97
Presnosť tachometra pri 130 km/h
124
127
Stav tachometra (km)
7197
8903
Spotreba - výrobca/test celkom (l/100km)
4,7 / 6,7
4,5 - 4,9 / 6,3
Objem palivovej nádrže (l)
66
70
Typ a rozmer pneumatík
Bridgestone Blizzak /235/45 R18
Bridgestone Blizzak /225/55 R17
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)
1810/455
1705/535
Objem batožinového priestoru (l)
451
520
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)
2850;4850;1840;1455
2968;4907;1860;1462