Test: Je v luxusnom sedane lepší diesel alebo hybrid? Zistíte to až na diaľnici

Elektromotor dokáže pri benzínovom motore nahradiť výbušný krútiaci moment diesla, ale spotrebu na diaľnici nižšie nestiahne.

V predbiehaní s plynom na podlahe dokáže hybrid v Lexuse predbehnúť tradičný diesel od BMW.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Lexus ostáva naďalej verný filozofii hybridného pohonu, ktorý roky vyvíja a presadzuje materská Toyota.

Navyše automobilka ponúka hybrid ako alternatívu úspornej jazdy k nemeckým konkurentom a ich základným štvorvalcovým dieselom.

Veľký benzínový motor alebo poriadny naftový šesťvalec už dávno nie sú dominantou vyššej strednej triedy. Výrobcovia luxusných áut chcú znižovať priemerné emisie a medzi reprezentatívnymi sedanmi ponúkajú extra úsporné naftové verzie.

Lexus nasadil do bitky základných verzií a úsporných naftových motorov hybridnú techniku.

V zavádzaní hybridu do praxe zašiel až tak ďaleko, že jeho menší hybrid 300h sa stal základnou a najlacnejšou verziou modelového radu GS.

Malý hybrid nestojí veľa

Japonci nasadili proti nemeckým štvorvalcom s objemom dva litre väčší benzínový štvorvalec s objemom 2,5 litra. Aby im benzínový motor konkuroval spotrebou, dostal na pomoc elektromotor, batérie a hybridnú prevodovku.

Cena hybridu triafa len o trochu vyššie, kde začína nemecká konkurencia s približne rovnako výkonným dieselovým motorom.

Na papieri vyzerajú byť sily v spotrebe a výkone veľmi vyrovnané a ostáva zistiť, aká bude realita. Uvedenie Lexusu GS 300h totiž rozdúchalo medzi motoristami diskusie o reálnej dynamike a spotrebe.

Ceny začínajú na takmer rovnakej úrovni a vec výbavy, či zľavy je vo vyššej strednej triede vyslovene individuálna záležitosť. Preto sme sa zamerali na porovnanie kvality jazdy, spotreby a dynamiky.

K Lexusu GS 300h sme postavili BMW 520d s osemstupňovou automatickou prevodovkou.

Priznávame, že za cenu GS 300h si môže priaznivec BMW dovoliť výkonnejšie 525d, lenže Lexus vyvažuje rozdiel v cene výbavou základného modelu. Navyše, auto sme vyberali v domnení, že dynamikou bude na papierovo vyšší výkon hybridu stačiť 520d.

Testované autá mali približne rovnaký počet najazdených kilometrov a rovnaký typ zimných pneumatík Bridgestone Blizzak. Len plášte Lexusu mali o palec väčší vnútorný priemer a širší dezén.

Diesel klame ťahom, hybrid je rýchlejší

Naftový motor BMW v spojení s osemstupňovou prevodovkou dáva lepšiu pocitovú spätnú väzbu v odozve na plynový pedál. Vodič má pocit, že BMW je jednoznačne dynamickejším autom.

Merania dynamických parametrov s plynom na podlahe však ukázali, že rýchlejším autom je hybridný Lexus GS 300h.

Prevodovka E-CVT navodzuje dojem, že auto slabo zrýchľuje, no opak je pravdou. V šprinte z miesta dokáže hybrid potiahnuť veľmi kontinuálne a dobre zvláda aj samotný štart z miesta.

Ak potrebujete predbiehať a jednoducho zošliapnuť plyn na podlahu, viac dynamiky a rýchlejšiu reakciu prevodového systému dostanete od hybridu. Osemstupňový automat BMW sa musí chvíľu spamätávať a napríklad 8. stupeň vymeniť za tretí.

Diesel má výhodu príjemnejšej a pohotovejšej reakcie v polovičnom zrýchlení. Vtedy využije krútiaci moment naftového motora.

Dynamika hybridného Lexusu pri jazde brzda - plyn víťazí nad dieselom, ale v spotrebe je to úplne naopak. Vyžmýkaný hybrid potrebuje 10 litrov na sto kilometrov, diesel o dva litre menej.

Hybridu patrí mesto

BMW využíva na plachtenie krajinou voľnobežný režim prevodovky v ECO režime. Lexus dokonca vypína 2,5 litrový štvorvalec a pri popchnutí vpred využíva elektromotor.

Famóznu spotrebu BMW (4,6 litra na 100 km) dokáže Lexus na cestách prvej triedy ešte podliezť na 4,2 l/100 km.

Málokto v uponáhľanom svete jazdí so sedanmi vyššej strednej triedy úsporne, ale obe autá dokážu zvládať cesty prvej triedy aj pod päť litrov.

V mestskom teste úspornosti dosiahlo BMW 5,8 až 6,2 l/100 km a hybrid ukázal výhodu pri spotrebe len 5,2 l/100 km.

Akonáhle sme ležérne jazdenie v meste vymenili za 200 kilometrov diaľnice, karta sa výrazne obrátila. Lexus 300h potreboval o 1,7 l/100 km viac než BMW.

Zle nastavený pedál znechutí

Problémom Lexusu na diaľnici je charakteristika plynového pedálu. V jednej polohe držíte 130 km/h a keď začne stúpať diaľnica, ani neviete, ako klesne rýchlosť pod stovku.

Ak chcete udržať tempo v miernom stúpaní, treba čoraz viac až neprirodzene tlačiť pedál k podlahe.

Za vrcholom stúpania ho aj začnete povoľovať, len znenazdania máte tempo 150 km/h. Riešením je tempomat, ten však kazí spotrebu.

Každému podľa chuti

S obomi autami sme najazdili takmer tisíc kilometrov v rôznych podmienkach. Základnou cenou, dynamikou a komfortom sú si podobné.

V úspornej jazde dokážu stiahnuť spotrebu až na neuveriteľné hodnoty malého auta. Slabou stránkou hybridu je diaľnica v kopcovitom teréne. Lexus je ale v meste lahôdka oproti rachotiacemu dieselu BMW.

Napriek podobnostiam ostáva priepastný rozdiel vo filozofii a prístupe.

Na hybrid musí byť pripravená nátura šoféra, až vtedy dostáva jazda v Lexuse ten pravý rozmer. Priaznivec klasiky a pilotného kokpitu BMW však nikdy neuverí, že hybridný benzín v Lexuse je rovnako výkonný a rýchly.

Pravdou je, že baterky v kufri nedokážu prekonať klasický diesel na diaľnici. V ostatných prípadoch je radosť tankovať benzín do príjemného hybridu.

Neuveriteľne málo benzínu potrebuje veľký štvorvalec, ak mu v meste pomáha elektromotor.
Stále platí, že diesel svoje vypije pri studenom štarte v meste. V spotrebe s plynom na podlahe ho však nič neporazí.
Lexus GS už dávno nie je autom pre plešatých starých pánov. Jeho prednosťou je ticho a dokonalý audiosystém.
BMW vyznáva vlastné tradície a dáva šoférovi prežiť cestu aj s rachotom diesela. Zvuk audia je oproti Lexusu len nižšia trieda.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Lexus GS

BMW

Verzia

300h

520d

Cena motorizácie od (eur)

48.200

43.000

Motor

(benzín/elektromotor; hybridná sústava/štvorvalec; objem 2494 (cm3);synchrónny elektromotor

naftový štvorvalec; TwinPowerTurbo; 1.995 (cm3); common rail

Výkon spaľovacieho motora kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

133(181)/6000

135 (184) / 4000

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

221/4200 - 5400

380/1.750

Celkový výkon systému kW (k)

164 (223)

135 (184)

Typ prevodovky/počet stupňov

automatická/E-CVT

automatická/8

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

9,2 / 8,34

8,1 / 9,22

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

234

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

44,14 (vlhký asfalt)

43,17 (vlhký asfalt)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

3,55

3,76

Presnosť tachometra 100 km/h

94

97

Presnosť tachometra pri 130 km/h

124

127

Stav tachometra (km)

7197

8903

Spotreba - výrobca/test celkom (l/100km)

4,7 / 6,7

4,5 - 4,9 / 6,3

Objem palivovej nádrže (l)

66

70

Typ a rozmer pneumatík

Bridgestone Blizzak /235/45 R18

Bridgestone Blizzak /225/55 R17

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1810/455

1705/535

Objem batožinového priestoru (l)

451

520

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2850;4850;1840;1455

2968;4907;1860;1462

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 016
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 249
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 994
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 425
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 162
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 927
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 177
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 988
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 037

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

KOMENTÁRE

Príbeh popáleného rómskeho dievčatka ožíva. My sme Natálka

Na prahu pôstu nám pripomína posolstvo Ježišovho príbehu.

Neprehliadnite tiež

Nová aplikácia vám ukáže, koľko času ušetríte, keď sa ponáhľate

Prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti ušetrí len pár sekúnd.

Takata sa priznala, jej airbagy sú spájané so 16 úmrtiami

Airbagy firmy Takata sú spájané približne so 16 úmrtiami a zhruba 180 zraneniami po celom svete.

Mitsubishi odhalilo SUV Eclipse Cross

Týždeň pred svetovou premiérou ukázali Japonci svoju novinku na fotografiách.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop